Gå til innhold

Telenor turbo 16mbit 399,-


Anbefalte innlegg

Skulle hatt oppgradering igår ifølge brev fra telenor, ingenting har skjedd her igården. Skal restarte modem nå og se om noe skjer. Har ikke fått noe nytt passord heller, sentralen min kan max gi 8mbit som noen andre her og opplever.

 

*edit*

Restart av modemet førte ingen vei, da bærer det strake veien til kundesenteret.

Dårlig start på fetere linje må jeg si... Skal kanskje ikke klage da jeg har hatt raskere

abonnement en det jeg betaler for :D

Endret av jazzfudge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I min sentral kan ingen andre levere, av den enkle grunn at det er helt fullt på aksessnettet. Det er vel neppe en hemmelighet at Telenor ofte prioriterer sine egne kunder når aksessnettet er fullt/nesten fullt, selv om dette selvfølgelig er ulovlig. Andre ISP'er med samme aksessnett kunne ikke levere, men av en eller annen "magisk" grunn kunne kun Telenor levere.

 

Dette regner jeg med at du kan dokumentere ?

 

Vi klarte aldri å dokumentere noe sånt. Aldri. Ingen andre har heller klart å dokumentere noe sånt.

 

Det som derimot ofte *er* tilfelle er både kontinuerlige utvidelser av nett og at folk sier opp linjer titt og ofte. Er det fullt på DSLAM kan nye porter dukke opp.

 

Sikker på at du ikke har litt paranoia her i forhold til virkelighet og hva du faktisk tror skjer ?

 

Dette er overodet IKKE det samme som en ny installasjon. Jeg får ikke ASDL2+ fordi sentralen min ikke er oppgradert enda. Jeg venter kun på 8 mbit, og det burde uten problem kunne gjøres sentralt uten en tekniker.

 

Raskeste jara produktet telenor markedsfører på ADSL er 6mbit. 8mbit = ADSL2. Husk forskjell på nett og brutto :roll:

 

Entrepenørene Telenor benytter seg av i mitt omeråde har på ingen måte fulle ordrebøker! Mulig Telenor betaler de for lite, så de kommer sist i køen. Men det er for meg fullstendig likegyldig.

9538364[/snapback]

 

Nå aner jeg ingenting om SLA'ene til Telenor mot entrepenørene, men jeg ville blitt ganske overrasket om den var noe skremmende anderledes enn Jara generellt.

 

Ingen tjener på å samle opp oppdrag, entrepenøren fakturerer per jobb uansett om han tar 20 på en gang eller 1 om dagen i 20 dager.

 

Argumentene dine gjør seg fint på et forum men det stemmer bare ikke med hva jeg har sett i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Tull, dersom du har en ISP som ikke kjører på Telenor DSLAM kan de gjøre det mens du har dem på tråden.

Har fått gjort dette selv, og sett det i praksis.  :thumbup:

9538279[/snapback]

 

Helt riktig og burde selvsagt forklart alt med tskje.

 

Alle isp'er som står på egen dslam og hvor teknikeren du møter på telefonen har tilgang til denne direkte eller via noe automatisk mikkmakk kan gjøre dette.

 

Alle som bruker Jara's Wholesale må bygge en ordre i netbusiness og vente en fin uke eller rundt der, uansett endring av fysisk oppkobling eller ikke.

Lenke til kommentar
I min sentral kan ingen andre levere, av den enkle grunn at det er helt fullt på aksessnettet. Det er vel neppe en hemmelighet at Telenor ofte prioriterer sine egne kunder når aksessnettet er fullt/nesten fullt, selv om dette selvfølgelig er ulovlig. Andre ISP'er med samme aksessnett kunne ikke levere, men av en eller annen "magisk" grunn kunne kun Telenor levere.

 

Dette regner jeg med at du kan dokumentere ?

 

Vi klarte aldri å dokumentere noe sånt. Aldri. Ingen andre har heller klart å dokumentere noe sånt.

 

Det som derimot ofte *er* tilfelle er både kontinuerlige utvidelser av nett og at folk sier opp linjer titt og ofte. Er det fullt på DSLAM kan nye porter dukke opp.

 

Sikker på at du ikke har litt paranoia her i forhold til virkelighet og hva du faktisk tror skjer ?

 

Dette er overodet IKKE det samme som en ny installasjon. Jeg får ikke ASDL2+ fordi sentralen min ikke er oppgradert enda. Jeg venter kun på 8 mbit, og det burde uten problem kunne gjøres sentralt uten en tekniker.

 

Raskeste jara produktet telenor markedsfører på ADSL er 6mbit. 8mbit = ADSL2. Husk forskjell på nett og brutto :roll:

 

Entrepenørene Telenor benytter seg av i mitt omeråde har på ingen måte fulle ordrebøker! Mulig Telenor betaler de for lite, så de kommer sist i køen. Men det er for meg fullstendig likegyldig.

9538364[/snapback]

 

Nå aner jeg ingenting om SLA'ene til Telenor mot entrepenørene, men jeg ville blitt ganske overrasket om den var noe skremmende anderledes enn Jara generellt.

 

Ingen tjener på å samle opp oppdrag, entrepenøren fakturerer per jobb uansett om han tar 20 på en gang eller 1 om dagen i 20 dager.

 

Argumentene dine gjør seg fint på et forum men det stemmer bare ikke med hva jeg har sett i virkeligheten.

9539349[/snapback]

 

Selvsagt ville det aldri kunne dokumenteres. Hvordan skal man likssom kunne dokumentere det? Det er vel også kanskje årsaken til at det kan skje? Eller for å si det på en annen måte, kan du dokumentere at det aldri skjer?

 

Jeg søkte to andre ISP'er på samme aksessnett før Telenor, og fikk alltid beskjed om at det var fullt. Selvfølgelig kan en eller annen ha sagt opp akkurat den ene dagen det gikk i mellom. Men jeg stusset også på at hos Telenor fikk jeg kun tilbud om laveste hastighetsklasse (som igjen tyder på kapasitetsproblemer). Oppgradering i ettertid var imidlertid ikke noe problem (som kan tyde på at min sentral er oppgradert med bedre kapasitet i ettertid).

 

Uansett har jeg, som jeg skrev, fortsatt bindingstid igjen hos Telenor, og det er uaktuellt å betale for å få bytte ISP.

 

Kjenner til selvfølgelig godt til forskjellen på brutto/netto og i mitt tilfelle blir bruttohastigheten 709 / 9.606 (netto 8 mbit). Jeg var imidlertid ikke klar over at 709 / 9.606 benytter G.992.5 standarden (adsl2). Det forklarer jo en del :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg var imidlertid ikke klar over at 709 / 9.606 benytter G.992.5 standarden (adsl2). Det forklarer jo en del  :hmm:

9540426[/snapback]

Og det betyr?

9540464[/snapback]

 

Det betyr som "Vannpistol" skriver at en 8 mbit linje (eller høyere) fra Telenor benytter adsl2, ikke vanlig adsl. Og det betyr igjen at man er avhengig av både adsl2 kompatibelt modem, samt å være koblet mot adsl2 kort i sentralen. Og slike ting tar lengre tid...

 

Tror allikevel det kun er snakk om en slags adsl2 "light". Så vidt jeg vet bruker 16 mbit ikke G.992.5 standarden. Det er vel også grunnen til at 16 mbit ikke er tilgjengelig hos meg (jeg har bare 300m til sentralen, så det er ikke grunnen). Men her kan kanskje "Vannpistol" utdype?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Sjekka kapaks nå, og nå stod det: Bredbånd porttype: ATM2

 

Og før, altså før og noen dager etter jeg bestillt, stod det: Bredbånd porttype: ATMF

 

Hva betyr dette? Da har de vel kobla meg til adsl2+ da?

Gjenstår det bare for TN å trykke på en knapp nå da kanskje?

 

Kanskje jeg skal restarte modemet når jeg kommer hjem fra jobb å se om jeg har ny hastighet..

Sjekka online.no nå, og mitt abonement og hastighet, der står det fortsatt 4000/400 kbit

 

I første mail jeg fikk etter bestilling var koblings dato 28.09-07

Fikk ett brev forje uke tror jeg.. hvor dato var flyttet til 25.08-07

Lenke til kommentar
Tror allikevel det kun er snakk om en slags adsl2 "light". Så vidt jeg vet bruker 16 mbit ikke G.992.5 standarden. Det er vel også grunnen til at 16 mbit ikke er tilgjengelig hos meg (jeg har bare 300m til sentralen, så det er ikke grunnen). Men her kan kanskje "Vannpistol" utdype?

9540519[/snapback]

 

16mbit (19200 kbps brutto) er G.992.5 annex b.

 

Rent kostnadseffektivt er det mye bedre å ha så få fysiske oppkoblinger som mulig nettopp slik at man kan ha kjappe endringer av hastigheter. Vil bli veldig, veldig overrasket om 8mbit (dvs over på adsl2+) ikke er g.992.5 annex b også.

 

Uten å faktisk sjekke i kapaks med en login som har litt mer tilgang enn de offentlige blir det vanskelig å si hvorfor du ikke kan få mer enn 8mbit med den linjelengden.

 

Det vi har sett opptil flere ganger er dog at kapaks rapporterer om full sentral, hastighetsmessig. Dette er aktuellt der hvor fysisk linjekapasitet mot stamnettet ikke klarer mer enn en gitt hastighet, bare for å ta et tall ut av lufta kan vi si 155mbit. Igjen, rent hypotetisk situasjon, men si det er solgt 147mbit av det som fysisk går til dslam og kapaks vil nekte ordrebygging over 8mbit.

 

Dette er da ikke snakk om PVC overbooking men at all kapasitet til sentralen er oppbrukt. Dette er dog noe som utbedres på sikt i min erfaring.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Sjekka kapaks nå, og nå stod det: Bredbånd porttype: ATM2

 

Og før, altså før og noen dager etter jeg bestillt, stod det: Bredbånd porttype: ATMF

 

Hva betyr dette? Da har de vel kobla meg til adsl2+ da?

Gjenstår det bare for TN å trykke på en knapp nå da kanskje?

 

Kanskje jeg skal restarte modemet når jeg kommer hjem fra jobb å se om jeg har ny hastighet..

Sjekka online.no nå, og mitt abonement og hastighet, der står det fortsatt 4000/400 kbit

 

I første mail jeg fikk etter bestilling var koblings dato 28.09-07

Fikk ett brev forje uke tror jeg.. hvor dato var flyttet til 25.08-07

9541852[/snapback]

Jeg har nå restarta modemet og nei, ikke høyer speed.

Lenke til kommentar

Telenor mente at modemet mitt (510i), som ikke er adsl2 skulle takle 8mbit, fikk litt følelsen av at han jeg snakket med var litt for "fersk" til å vite slikt sikkert. Hvis jeg trengte nytt modem skulle de sende meg et av de nye trådløse rutermodemene sine for et mellomlegg på 400,- kr. På spesifikasjonene for modemet står det:

Up to 8Mbps downstream, and 832kps upstream for all Speedtouch modems.

(http://www.dslreports.com/faq/alcatel?text=1)

Lenke til kommentar
Telenor mente at modemet mitt (510i), som ikke er adsl2 skulle takle 8mbit, fikk litt følelsen av at han jeg snakket med var litt for "fersk" til å vite slikt sikkert. Hvis jeg trengte nytt modem skulle de sende meg et av de nye trådløse rutermodemene sine for et mellomlegg på 400,- kr. På spesifikasjonene for modemet står det:

Up to 8Mbps downstream, and 832kps upstream for all Speedtouch modems.

(http://www.dslreports.com/faq/alcatel?text=1)

9547244[/snapback]

 

Som vi allerede har besvart to ganger nå trenger du nytt modem for 8mbit.

Lenke til kommentar

Til dere som har fått oppgradert..

Fikk dere noen mail eller noe den dagen dere fikk ny hastighet?

 

Jeg driver å sjekker inne på online.no med jevne mellomrom, mitt abonenment > min hastighet.

Og det står enda ikke ny hastighet der. Ble kobla på atm2 engang før 21.09.07, skal via brev bli oppgradert idag 25.09.07

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...