Gå til innhold

Telenor turbo 16mbit 399,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det vet jeg ikke hva er .....

 

Telenor sier jeg maks kan få 12mbit kapas sier jeg maks kan få 14.4mbit og det er 960m til sentralen .....

9592547[/snapback]

Kapaks sier brutto og telenor oppgir netto. 70-80 % av brutto har jeg hørt folk sier vanlig å få i netto speed. 14.4 > 80% 11.52

 

Så du bør logge inn på modemet og se om du finner ut av hvilken hastighet modem ditt syncer på.

Lenke til kommentar
Morn.

Har sett litt på modemet under DSL connetion,

kan noen forklare disse paramterene?:

 

Output power (up/down) [dBm]: 12,0/18,5

 

Line attenuation (up/down) [dB]: 9,0/14,0

 

SN Margin (up/down) [dB]: 29,5/20,5

 

FEC errors (up/down): 0/0

 

CRC errors (up/down): 5/1

 

HEC errors (up/down): 48/0

 

 

Dere ser det også på bildet mitt i Post #227

9577587[/snapback]

 

Output power er signalintensiteten ut fra DSLAM. Normalt sett er høyere intensitet bedre, men under dårlige forhold der det er mye støy kan det også bare ende opp med å forsteke støyen også. Output power er som regel låst i DLSLAM men det komemr helt ann på hva utstyr det er og hvordan det er konfigurert.

 

line attenuation beskriver hvor raskt signalet reduseres i intensitet over avstand. bedre med høy margin naturlig nok. Tykke kobberlinjer vil føre mindre tap i signalet.

 

SN Margin er en av de viktigste statsene du har å se på. Det beskriver hvor sterkt signalet er i forhold til støyen. Du vil naturligvis ha veldig godt signal i forhold til støyen. Når du sitter på mer hastighet så blir signalet mer komplekst og SN margin vil dette nedover, så det en balansegang mellom en god SN margin eller høy hastighet. Det bør som regel være noe margin å gå på fordi signalet på kobberlinjen ofte kan variere litt, og disse svingningene må ikke falle utenfor sikkerhetsmarginene, ellers vil du miste sync på lnjen i ny og ne, så det lønner seg å fininstille litt. 6DB er rimelig standard margin og bør fungere helt fint på en gjennomsnittlig linje, men i rpaksis kan du på en veldig god linje redusere dette ned til så lite som 1-3DB.

 

HEC errors er små bitfeil som blir autoamtisk rettet av redundansen i datastrømmen. I praksis altså ikke et problem, men det indikerer altså at det var en liten skade i data som ble sendt, men det kunne rettes automatisk.

 

FEC errors har jeg forstått er noe mer komplekse feil, men som også kan rettes automatisk.

 

CRC errors er data som ikke ender opp med å matche det som ble sendt fra andre siden. Disse datapakkene blir som regel bare skrapet og det må sendes på nytt.

 

alle disse statistikktallene vil si noe om feilraten på data over linjen.

 

med forbehold om feil folkens ;) ...

-Stigma

Lenke til kommentar
Flere som har lagt merke til dette tilbudet?

 

Hva er egentlig tanken bak det, når du får opptil 16mbit til 399kr,og 6mbit til 499kr? :ermm:

 

Sendte de en mail i dag for å bytte ned fra max til turbo og i tillegg beholde den samme hastigeten, noe som gikk. Så betaler 399,- for 12mbit, siden linjen ikke takler mer. :)

9353534[/snapback]

 

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så vet ikke om dette har blitt besvart før, men ideen er at de selger den linjen så og si uten support. Hvis du enter opp med å trenge support så må du enten betale blodpris på betalt-telefon, eller sende epost.

 

Helt greit i grunn om du er av typen som faktisk ikke trenger support, men hvor mange godtroende folk tror du ikke hopper på dette tilbudet pga. pris og så blir sittende fullstendig fast pga. de ikke har noen å spørre om hjelp på et senere tidspunkt?

 

Tjsa... har tvetydige følelser mot dette tilbudet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg får høyeste produktklasse dvs. ADSL 14432/800 når jeg sjekker denne kapaks greia. Men mener å huske at jeg for 5 år siden (tror jeg ringte) fikk opplyst at vi har 4800 meter til sentralen. Tror dog den er modernisert i ettertid, kanskje avstand-problematikken da ikke gjelder lengre.  :hmm:

9571284[/snapback]

avstand teller. Husker ikke hvor jeg fant tabell over dette. Men mener 16000 over eks 2 km gir ca 12000.

Skal se om jeg finner link til tabell som viser dette. (om ingen poster dette før meg.)

 

kobbertykelse er vel så viktig som avstand. Det brukes som regel 04 kabel og 06 kabel, og 06 er meget betydelig bedre. en linje på f.eks. 3km vil utarte seg helt forskjellig avhengig av om den har 04 eller 06 kabel. ofte er det en blanding av disse, men det står alt i kapaks.

 

EDIT: sorry for tripplepost. prøvde å edite dette sammen, men det ser ikke ut som det går ann å slette posts (eller er jeg bare blitt litt senil?).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Morn.

Har sett litt på modemet under DSL connetion,

kan noen forklare disse paramterene?:

 

Output power (up/down) [dBm]: 12,0/18,5

 

Line attenuation (up/down) [dB]: 9,0/14,0

 

SN Margin (up/down) [dB]: 29,5/20,5

 

FEC errors (up/down): 0/0

 

CRC errors (up/down): 5/1

 

HEC errors (up/down): 48/0

 

 

Dere ser det også på bildet mitt i Post #227

9577587[/snapback]

 

Output power er signalintensiteten ut fra DSLAM. Normalt sett er høyere intensitet bedre, men under dårlige forhold der det er mye støy kan det også bare ende opp med å forsteke støyen også. Output power er som regel låst i DLSLAM men det komemr helt ann på hva utstyr det er og hvordan det er konfigurert.

 

line attenuation beskriver hvor raskt signalet reduseres i intensitet over avstand. bedre med høy margin naturlig nok. Tykke kobberlinjer vil føre mindre tap i signalet.

 

SN Margin er en av de viktigste statsene du har å se på. Det beskriver hvor sterkt signalet er i forhold til støyen. Du vil naturligvis ha veldig godt signal i forhold til støyen. Når du sitter på mer hastighet så blir signalet mer komplekst og SN margin vil dette nedover, så det en balansegang mellom en god SN margin eller høy hastighet. Det bør som regel være noe margin å gå på fordi signalet på kobberlinjen ofte kan variere litt, og disse svingningene må ikke falle utenfor sikkerhetsmarginene, ellers vil du miste sync på lnjen i ny og ne, så det lønner seg å fininstille litt. 6DB er rimelig standard margin og bør fungere helt fint på en gjennomsnittlig linje, men i rpaksis kan du på en veldig god linje redusere dette ned til så lite som 1-3DB.

 

HEC errors er små bitfeil som blir autoamtisk rettet av redundansen i datastrømmen. I praksis altså ikke et problem, men det indikerer altså at det var en liten skade i data som ble sendt, men det kunne rettes automatisk.

 

FEC errors har jeg forstått er noe mer komplekse feil, men som også kan rettes automatisk.

 

CRC errors er data som ikke ender opp med å matche det som ble sendt fra andre siden. Disse datapakkene blir som regel bare skrapet og det må sendes på nytt.

 

alle disse statistikktallene vil si noe om feilraten på data over linjen.

 

med forbehold om feil folkens ;) ...

-Stigma

9593938[/snapback]

Tusen takk for utfyllende svar.

Var det jeg skjønte jeg at du var den rette å spørre :thumbup:

Om du tyder modemet mitt på dette, så blir konklusjonen.. at det er ok slik jeg skjønner det..

Lenke til kommentar
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 805 / 14.439

9593743[/snapback]

Om jeg rekner 80% av den syncen så får jeg 644/11.5512

Og om du da får hastigheteter på 8-9 synes jeg det er litt lavt på dine.. var det knappe..800 eller 900m?

Prøv og laste ned en fil fra ftp eller last ned denne filen med IE og se hvor står fart det er på slutten av filen. http://www.online.no/download/Installere_Online_Start.exe

Lenke til kommentar

Analysen er at signalet virker meget bra, og det er ingen tegn til betydelige feil.

 

Dog... som du ser her så er SN marginen veldig høy. Det er som sagt fordi ruteren din av en eler annen grunn har valgt å ikke gå forbi ADSL standarden og opp i ADSL2+ standarden. pg.a av dette kan den ikke få brukt den ekstra signalkvaliteten til noe nyttig, og det er dermed en veldig høy signal-to-noise ratio.

 

Hvordan statsene ser ut etter du har fått rettet det slik at ADSL2+ standarden brukes vet jeg ikke, men utifra dette vil jeg ikke tro at det skulle by på problemer da heller. Ser ut som en ok ren linje.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Fr en seriøs hastihgetstest du faktisk kan lite på, bruk TPtest.

 

www.tptest.se

 

Last ned versjon 3.12 (ikke nyeste) og test mot Bostream serveren. Telenor Stockholm fungerer også greit.

 

82,5% er tallet jeg selv pleier å bruke for å regne om brutto til netto hastighet for TCP protokollen. Det er rimelig nøyaktig.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...