Gå til innhold

Skole pc med masse sperrer!


Anbefalte innlegg

Admin har nok sikkert i bakhodet at hvis det ikke er sperringer så kommer det Spyware i bøtter og spann.

9381717[/snapback]

Ad-aware, spyware og annen malware vil alltid klare å komme seg inn uansett. Og uten adminmuligheter får man ikke lagt inn programmer for å fjerne det. Jeg ser ikke noe galt i at de som vet hva de driver med (og følgelig aldri kommer til å plage it-kontoret med noe som helst) skaffer seg full tilgang til maskinen sin. Uansett om det er deres egen eller "egen".
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi fikk også pc, men den var sperret for det meste. Ekempler:

Kan ikke endre bakgrunn på skrivebordet.

Kan ikke laste ned mer enn 30 000 kb

Kan ikke gå på "Alternativer for internett"

Kan ikke spille poker, verken på facebook eller bettson etc..

 

Og internett hjemme ville ikke fungere fordi han kødden hadde sperra Altnernativer for internett. Jeg ringte Telenor Eksperten, og han sa at det gjald en proxy greie så internett explorer ikke ville motta informasjonen det tråløse nettverket sendte. Nettet fungerte men ikke å vise sider.

Det samme gjelder 4 andre jeg har snakker med og, så regner med det er hele skolen og da får han en del arbeid igjen.

9361416[/snapback]

 

At de har sperret for "alternativer for internett" er sannsynligvis for at de vil spare seg selv for masse trøbbel. Ved vår skole bruker vi også en proxy, men jeg har valgt å ikke sperre for dette alternativet nettopp for at elevene skal kunne gå inn å endre proxy-oppsettet slik at de skal kunne bruke maskinene uttenfor vårt nett. Du vil ikke tro hvor mange ukyndige brukere som har valset inn på dette oppsettet og slettet adressen til proxy, for så å komme ned til meg og klage over at internett ikke virker. De som har forstått opplegget klarer seg fint, men de som ikke har det og synes at det er morsomt å klikke rundt og forandre på oppsettet får stadig problemer.

 

Hvis du ønsker å forandre på dette oppsettet kan du lage en vbs-fil som ser slik ut.

 

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

WshShell.RegWrite "HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\ProxyEnable","0","REG_DWORD"

 

Den vil fjerne haken i boksen som aktiverer proxy-innstillinger. Hvis du forandrer verdien fra 0 til 1 så vil proxy-innstillingene igjen bli aktivert.

 

 

Til dere andre som ganske enkelt ville formatert maskinen når dere fikk den ville fått problemer ved vår skole i alle fall. Her overvåkes nettverket og fremmede klienter oppdages. Hvis klientene ikke gir det riktige svaret så vet vi at maskinen er tuklet med. Maskinen er igjen knyttet opp mot hver enkelt elev slik at det er lett å huke tak i den skyldige. Hvis du skulle være så heldig at du klarte å lure dette systemet så ville det allikevel bli avslørt ved innlevering av maskinen.

Lenke til kommentar
Effectiv @ 29/08-2007 16:32]
gstavdal @ 24/08-2007 : 15:36]

Dere burde lære dere å respektere andres eiendom. Dette er vel ikke en PC broren din har fått men bare til låns mens han går på skolen, så la det være med det 

Feil, man kjøper denne pcen for 1000 kr

Slik er det forskjell på i alle landets fylker, så den påstanden er litt difus.

 

Edit: Det klarte å komme 4 poster mens jeg skrev min 1'e linje....

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

9389474[/snapback]

Hvor firkantede er dere dersom det kommer en datakyndig elev og spør om det er greit at han skaffer seg lokal admintilgang?

9389824[/snapback]

 

 

I utgangspunktet så deler ikke jeg som IT-ansvarlig ut lokale administratorkontoer ut til elevene. Det er selvsagt sikkerhetsmessige årsaker til dette. Jeg har sett eksempler på at elever som har fått slik tilgang har installert programvare som er uønsket på nettverket vårt - alt fra sniffeverktøy og keyloggere til verktøy designet for å knekke passord.

 

Derfor er policy her at ingen elever eller lærere for den saks skyld skal ha administrator tilgang lokalt på maskinen.

 

Et annet poeng her er at mange vil komme til å benytte denne kontoen fremfor å bruke den kontoen de skal bruke. Det utgjør også selvfølgelig en sikkerhetsrisiko. Selv så bruker jeg en konto som er helt lik den elevene benytter så lenge jeg ikke skal utføre oppgaver relatert til driften som krever at jeg har administrative rettigheter på domene nivå. Best practice vet du.

 

Jeg gir altså ingen lokal administrativ tilgang, men jeg installerer gjerne programvare for elevene hvis de kommer til meg å sier at de ønsker å få installer noe. Så kommer det en elev å sier at han/hun ønsker å bruke iTunes, ja da legger jeg inn iTunes, men kommer det samme spørsmålet om Bearshare så sier jeg konsekvent nei. Det har enda ikke vært noen klager fra elevene her på skolen om at de ikke får tilgang til det de føler de har behov for. Det er ikke så mange som benytter seg av dette tilbudet så det må vel bety at de fleste er fornøyd med de programmene de har tilgang til når de får maskinen.

 

Forøvrig så er FireFox installert på maskinene når elevene mottar de da jeg selv benytter FireFox, men ønsker en elev å bruke Opera så får de lov til det - de får bare ikke tilgang til å installere og styre maskinene som de vil.

Lenke til kommentar
Da høres det ut som om dere kjører en ganske grei linje, i og for seg. Nå trenger jo ikke en del sniffere andre artige nettverksverktøy å installeres da.  :whistle:

9390472[/snapback]

 

 

Det er helt riktig, men jeg slipper i alle fall noe av dritten.

 

Det bedre ha en hyggelig å imøtekommende tone til brukerne fremfor å si at jeg er sjefen så her blir det ikke installert en dritt utenfor det jeg har installert til å begynne med.

 

Folk har forskjellige behov så hvis jeg skulle dekke alles behov i et standardimage så hadde jeg hatt en utrolig jobb foran meg. Å gi alle admintilgang blir det også bare rot utav, derfor har jeg lagt meg på linjen hvor jeg "godkjenner" programvaren de ønsker å legge inn.

 

Elevene her ved skolen har bestandig en hyggelig tone til meg, om det er fordi at jeg stort sett hjelper dem når jeg kan, men også forteller dem hvorfor jeg sier nei til enkelte forespørsler eller om det er en påtatt hyggelig tone for så å forbanne meg etter at jeg har snudd ryggen til vet jeg ikke. Det jeg vet er hvordan IT-ansvarlig var da jeg gikk på vgs for noen år siden og at jeg ikke vil være som ham, nettopp for at hans holdninger gjorde at noen av oss fant på så mye faenskap vi bare kunne fordi alt var sperret. Det var sperret for bruk av dos f.eks, så vi som ønsket å bruke pkzip f.eks fikk ikke lov til det. Det var bare hackere som brukte DOS må vite. :) Dessuten så ble jeg også utestengt fra bruk av datasaler pga at jeg hadde et program som blokkerte den populære WinNUKE. Da det ble sett så som hackerprogramvare. Så ved å beskytte maskinen mens jeg satt på den så ble jeg sett på som hacker.

 

Jeg prøver i alle fall å kjøre en rettferdig linje mot brukerne her på huset siden jeg ikke tjener noe som helst på å få dem mot meg. Hvis brukerne er fornøyd og føler at de får hjelp til det de trenger så får man en mye hyggeligere gjeng å hanskes med, det er i alle fall min teori.

Lenke til kommentar

Du høres ut som e meget smart og oppegående IT-driftsoperatør.

på min skole er de IT ansvarlige bare noen idioter. de svarer frekt og bruker laaaang tid på det jeg kunne gjort unna på minuttet. Pc oppsettet er no bruk bar men når c disken er gjømt og skriverettigheten til noen mapper på d er slådt av, så synes jeg der er litt i det "sikreste" laget.. husker ikke va det var di klikket får når noen i klassen pratet om linux.. :p

Lenke til kommentar
Du høres ut som e meget smart og oppegående IT-driftsoperatør.

på min skole er de IT ansvarlige bare noen idioter. de svarer frekt og bruker laaaang tid på det jeg kunne gjort unna på minuttet. Pc oppsettet er no bruk bar men når c disken er gjømt og skriverettigheten til noen mapper på d er slådt av, så synes jeg der er litt i det "sikreste" laget.. husker ikke va det var di klikket får når noen i klassen pratet om linux.. :p

9397295[/snapback]

 

 

Hehe, takk for det. Det er nok kanskje fordi at jeg var en liten satan da jeg gikk på vgs og derfor vet hva ungdom kicker på. Føler at man kommer lengre med å forklare hvorfor det er sånn enn å gjøre slik vår IT-ansvarlig gjorde. Han bare sperra alle mulige tilganger uten å kunne komme med en god grunn for å gjøre disse sperringene.

Lenke til kommentar
For å spille spill på den så kan du jo bare skaffe deg en extern harddisk og installere på en annen pc. 

 

men synes fortsatt at det suger å ikke ha adminrettigheter. De kunne jo bafe re-installere når neste elev skal bruke dem.

9398402[/snapback]

 

Vel, det innebærer en sikkerhetsrisiko for nettverket som en helhet hvis alle skulle hatt adminrettigheter på sin datamaskin. Det er bare én av grunnene til at man ikke ønsker at vanlige brukere skal ha administrative rettigheter.

 

Jeg ghoster alle maskinene når de skifter eier, det tror jeg de fleste gjør faktisk. Mest for at de skal få en ren maskin, men også for at ikke den tidligere brukeren skal ha lagt igjen dokumenter eller bilder som ikke andre skal se.

Lenke til kommentar

jeg får admin rettiheter på min pc etter som jeg har forstått, det får alle førstaklassinger på skolen min. vi må instalere os skjøl. einaste vi må være nøye med er maskinnavnet så it ansvarlige kan melde oss inn i domene.

 

har vista enterprice selv om det det står home basic på serial lappen. alle førsteklassinger får vista (får forresten ikke aktivert vista, tru omdet har noe med at det er enterprice og ikke home basic)

 

skjønner folk som ikke har admin rettigheter, tenk om en ikke har annen pc en skole pcen sin. da er det jævlig irriterende når man ikke får instalert spill eller komme seg på internett hjemme.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Dem såm får låne en pc av skolen for SKOLEBRUK, skal ikke klage på det. det er skolens eiendom, og dem burde ikke kreve å jøre alt det de vil med den. Burde heller være glad for å ha tilgang til dette hjelpemiddelet.

 

Hvis man vil bruke pcen til hva man vil. kan man jo bare legge inn et OS på en USB-disk, og boote den... ;) Det ville jeg ha gjort...

 

Egentlig forstår jeg godt at skolen setter begrensninger. Hvor mage elever vil ikke sitte å spille i timene osv, hvis de får legge inn spill og sånt. Vil jo også lette arbeidet til it-ansvarlig.

 

En SkolePC, er beregnet for skolearbeid. Ikke klag på det. JA ok, ville selv ha gjort alt for å få lurt andre programmer inn på pcen :)

 

Boot OS fra en USB-disk ;)

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Heisann:)

 

Skriver nå på komando av min bror. Han har fått en windass pc på skolen, son som alle andre som har begynt på videregående i hordaland har. Men på den ocen så er det masse sperrer. Han kan ikke gjøre en dritt. Han kan ikke instalere itunes en gang. Han vil gjerne bruke denne til spill ettersom han har en macbook fra før.

 

Han hater windows og dette gjør han ikke mer glad ( selv om det ikke har noe med microsoft eller windows xp å gjøre da)

 

så spørsmålet mitt blir, er det noen som vet hvordan man kan omgå disse sperrene?

 

takker for hjelp :)

9349640[/snapback]

 

Du får neppe noe spill på gamle slitne ibm thinkpads XD..

Formater er muligheten ja, eller kjør opp i sikkermodus, så går du inn i adminstrator konto og lagen en helt ny konto.

 

Når pc'n koster 1000 kr, får du ihvertfall ikke NOE ut av den

Endret av thomasy932
Lenke til kommentar
*snipp*

 

skjønner folk som ikke har admin rettigheter, tenk om en ikke har annen pc en skole pcen sin. da er det jævlig irriterende når man ikke får instalert spill eller komme seg på internett hjemme.

9407090[/snapback]

 

 

Du må ha administrative rettigheter for å komme på nett? Det er vel kanskje litt overdrevet, eller er maskinene faktisk konfigurert slik?

 

Her kan elevene selv velge hvilket trådløstnett de vil være tilkoblet. Ikke noe problem. Kablet tilkobling er ikke konfigurert med fast IP så her er det også fritt frem. Eneste kravet er at du har en DHCP-server å koble deg opp i mot.

 

Som andre har sagt så er disse maskinene ment som et hjelpemiddel og ikke et leketøy.

Lenke til kommentar

Jeg har fått pc fra skolen. Eller fått og fått.. Jeg betaler 100,- kr/mnd.

Og da forventer jeg at jeg skal kunne installere ff, msn osv uten at it-ansvarlig på skolen skal bry seg. Jeg betaler for pc! hadde vært en annen sak om jeg hadde lånt den..

 

Og jeg lurer på hvorfor de ikke bare heller gir oss penger til og kjøpe en pc.

Det som vi skal betale for pcn kunne de bare gitt oss som et lån. Også hadde vi betalt det samme som vi gjør nå, og betalt beløpet tilbake iløpet av årene vi har nå. men da kunne vi skaffet oss en bedre pc om vi selv ville det..

 

Tenk hvor mye bry det hadde spart it-ansvarlig på skolen. Om vi hadde fått feil kunne vi oppsøkt butikken, ikke han.

( Men skolene er vell flinke til og skape arbeid og bry for seg selv?)

 

 

 

Jeg tenkte jeg skulle spøre it-ansvarlig om jeg kunne partisjonere hdd i 2 eller 3 deler. Slik at den ene kunne vært skole installert, den andre min og den tredje fungert som en hd, slik at jeg slipper og rs'e for og få musikken osv.. Dette hadde vært en god ide om de hadde innført fra starten av.

Lenke til kommentar

Vi på Nesodden VGS har et litt annerledes opplegg enn dere andre virker det som:

 

-Harddisken er delt i 2, en som vi ikke skal røre, med programmer og OS, denne partisjonen blir oppdatert Via nettverket ukentlig. Den andre partisjonen er vårt ansvar, vi har lov til å gjøre det vi kan med den. Pc'en avbryter hver eneste installasjon uansett. Den partisjonen må vi ta backup av jevnlig.

-Vi har ikke lov til å gjøre annet enn skolerelaterte ting på den når undervisning foregår ellers blir det en feit anmerking. I friminuttene og utenfor skoletiden kan vi surfe, se på film, lytte til musikk og spille så mye vi vil.

-Vil man ha programmer på den kan man installere det på minnekort elns, det er fullt lov.

-Jeg betaler 2000kr årlig inkl. leie av noen skolebøker; og 1000 kr når vi slutter, hvis vi vil kjøpe maskinen.

-vi bruker denne, bare med 80gb HD, partisjonen vi har styr på er på 55gb.

-Bluetooth er sperra for å hindre kommunikasjon med medelever

 

ganske fornøyd med opplegget!

tror dette var alt :)

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Jeg har fått pc fra skolen.  Eller fått og fått.. Jeg betaler 100,- kr/mnd.

Og da forventer jeg at jeg skal kunne installere ff, msn osv uten at it-ansvarlig på skolen skal bry seg. Jeg betaler for pc! hadde vært en annen sak om jeg hadde lånt den..

 

Og jeg lurer på hvorfor de ikke bare heller gir oss penger til og kjøpe en pc.

Det som vi skal betale for pcn kunne de bare gitt oss som et lån. Også hadde vi betalt det samme som vi gjør nå, og betalt beløpet tilbake iløpet av årene vi har nå.  men da kunne vi skaffet oss en bedre pc om vi selv ville det..

 

Tenk hvor mye bry det hadde spart it-ansvarlig på skolen. Om vi hadde fått feil kunne vi oppsøkt butikken, ikke han.

( Men skolene er vell flinke til og skape arbeid og bry for seg selv?)

 

 

 

Jeg tenkte jeg skulle spøre it-ansvarlig om jeg kunne partisjonere hdd i 2 eller 3 deler. Slik at den ene kunne vært skole installert, den andre min og den tredje fungert som en hd, slik at jeg slipper og rs'e for og få musikken osv.. Dette hadde vært en god ide om de hadde innført fra starten av.

9421400[/snapback]

 

Du skal kanskje være klar over at hvis det er noe fysisk feil med maskinen, så ringer sannsynligvis IT-ansvarlig til leverandøren - som i neste omgang kommer enten samme dag eller dagen etter og retter feilen. Kostnadsfritt og uten dikkedarier. Kanskje skolen gjør dette for å være behjelpelige siden skolen har bedre avtaler enn det du klarer å utarbeide mot en leverandør.

 

Årsaken til at du ikke får lov til å gjøre som du vil med maskinen er nevnt flere ganger tidligere i tråden så det gidder jeg ikke å gå inn på engang.

 

Hvis dere må leie datamaskinene så tror jeg skolen bryter mot reglementet i kunnskapsløftet, så det kan dere jo ta opp med skolen.

Lenke til kommentar
Du skal kanskje være klar over at hvis det er noe fysisk feil med maskinen, så ringer sannsynligvis IT-ansvarlig til leverandøren - som i neste omgang kommer enten samme dag eller dagen etter og retter feilen. Kostnadsfritt og uten dikkedarier. Kanskje skolen gjør dette for å være behjelpelige siden skolen har bedre avtaler enn det du klarer å utarbeide mot en leverandør.

 

I Oppland kjøper de Dell - hvordan de får lov til å la enevene betale 6-7k for pc'ene, har jeg ikke satt meg inn i - men når du kjøper denne pcen via skolen, får du også en 3 årlig neste-arbeidsdag kontrakt på kjøpet.

Tastaturer, harddisker, dvd-drev, batterier og strømforsyninger kommer med UPS-bud neste arbeidsdag, og byttes av oss på IKT. LCD-skjermer med f.eks klemmeskader, feil på hovedkort o.l fikses av en tekniker som kommer dagen derpå med deler.

 

På Vinstra VGS legger vi inn Openoffice, Trend Antivirus (finner virus, men har ikke sett det fjerne et enda), ordbøker på 3-6 språk, MathCad og programmer tilpasset studieretningen (SolidEdge, Kroppen vår, Adobe PS3, Cubase)

 

Elevene har en lokalkonto som de har adminrettigheter på.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Hadde da ikke vært vanskeligere med et program, låst på alle maskiner som sikrer at man-fre i skoletid fungerer kun noen programmer? Men likevel usikkert for nettverket da, men hvis det er andre ting en det man skal i skoletiden vi snakker om så..

 

Unansett burde elev ha tilatelse til å velge OS.

 

BTW: trend micro sletter alt den finner, men f.eks. malware/spyware må man velge funn, delete på alle og når du da klikker close utfører den. Finner den det samme igjen vil det automatisk bli satt til delte.. tror det er sånn med virus også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...