Gå til innhold

Skole pc med masse sperrer!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere FÅR pc. Vær glade for det, vi måtte betale selv. Om dere har lyst på en pc dere kan spille på så kjøp en, denne er blitt lånt bort til dere fra skolen, den skal da brukes til skolerelaterte ting.

9353420[/snapback]

 

Uhm.. sa du mener altsa om noen er oppegaende og vil ha Opera istedenfor IE. Sa ma de drasse pa 2 stk PCer til skolen hver dag?

Lenke til kommentar
Dere FÅR pc. Vær glade for det, vi måtte betale selv. Om dere har lyst på en pc dere kan spille på så kjøp en, denne er blitt lånt bort til dere fra skolen, den skal da brukes til skolerelaterte ting.

9353420[/snapback]

 

Uhm.. sa du mener altsa om noen er oppegaende og vil ha Opera istedenfor IE. Sa ma de drasse pa 2 stk PCer til skolen hver dag?

9359604[/snapback]

 

Det var da et fantastisk dårlig argument. En skolepc til utlån er ikke brukers eiendom og kommer installert med visse programvarer. Hvis ikke Opera er installert så får man bruke IE. Så kan man bruke Opera på sin egen PC når man kommer hjem. Det er en grunn til at man ikke skal installere andre programmer på en slik PC.

Lenke til kommentar
Dere FÅR pc. Vær glade for det, vi måtte betale selv. Om dere har lyst på en pc dere kan spille på så kjøp en, denne er blitt lånt bort til dere fra skolen, den skal da brukes til skolerelaterte ting.

9353420[/snapback]

 

Uhm.. sa du mener altsa om noen er oppegaende og vil ha Opera istedenfor IE. Sa ma de drasse pa 2 stk PCer til skolen hver dag?

9359604[/snapback]

 

Det var da et fantastisk dårlig argument. En skolepc til utlån er ikke brukers eiendom og kommer installert med visse programvarer. Hvis ikke Opera er installert så får man bruke IE. Så kan man bruke Opera på sin egen PC når man kommer hjem. Det er en grunn til at man ikke skal installere andre programmer på en slik PC.

9359734[/snapback]

 

_det_ var et fantastisk darlig argument. Greitt nok at PCene er skolens eiendom. Men hvis ikke Office hadde vaert installert.. "Skriv i Wordpad" Hva hadde du sagt da?

 

Opera og andre oppegaende nettlesere finnes selv om IE7 finnes. Og det er det en grunn til.

 

Hva skal man med en PC man ikke kan gjore noe med? Hvorfor ma man ta PCene med seg hjem? Hvorfor ikke bare la dem ligge pa skolen. Som du sier, sa bruker man sin egen PC nar man kommer hjem.

Lenke til kommentar
Dere FÅR pc. Vær glade for det, vi måtte betale selv. Om dere har lyst på en pc dere kan spille på så kjøp en, denne er blitt lånt bort til dere fra skolen, den skal da brukes til skolerelaterte ting.

9353420[/snapback]

 

Uhm.. sa du mener altsa om noen er oppegaende og vil ha Opera istedenfor IE. Sa ma de drasse pa 2 stk PCer til skolen hver dag?

9359604[/snapback]

 

Oy. Hvordan skal det gå i arbeidslivet da.

Jeg jobber i et stort multinasjonalt selskap med veldig konservativ tankegang. Særlig når det gjelder IKT. Derfor sitter vi og jobber på gamle utdaterte dell maskiner og har nesten akkurat fått SP2 til XP. Internett er det bare et fåtall som får adgang til og da med IE 6.0.

 

Skal vi da si at nei, den pc er så tung å jobbe på at da vil jeg heller legge inn egne programmer? Jeg må sette i mer ram for 512mb går så usannsynlig tregt?

 

Trur ikke vi hadde vært ansatt lenge da.

Lenke til kommentar
_det_ var et fantastisk darlig argument. Greitt nok at PCene er skolens eiendom. Men hvis ikke Office hadde vaert installert.. "Skriv i Wordpad" Hva hadde du sagt da?

 

Opera og andre oppegaende nettlesere finnes selv om IE7 finnes. Og det er det en grunn til.

 

Hva skal man med en PC man ikke kan gjore noe med? Hvorfor ma man ta PCene med seg hjem? Hvorfor ikke bare la dem ligge pa skolen. Som du sier, sa bruker man sin egen PC nar man kommer hjem.

9359769[/snapback]

 

Hjelpe meg :nei:

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Oy. Hvordan skal det gå i arbeidslivet da.

Jeg jobber i et stort multinasjonalt selskap med veldig konservativ tankegang. Særlig når det gjelder IKT. Derfor sitter vi og jobber på gamle utdaterte dell maskiner og har nesten akkurat fått SP2 til XP. Internett er det bare et fåtall som får adgang til og da med IE 6.0.

 

Skal vi da si at nei, den pc er så tung å jobbe på at da vil jeg heller legge inn egne programmer? Jeg må sette i mer ram for 512mb går så usannsynlig tregt?

 

Trur ikke vi hadde vært ansatt lenge da.

9359802[/snapback]

Horer sikkerheten er pa topp og dere aldri blir utsatt for exploiter, ja.

512MB gar ikke usannsynlig treigt..

 

Fint at du jobber i et framtidsrettet firma da.

 

Jeg sier faktisk ikke at kassene pa RIMI trenger quadruppel SLI.

 

 

Hjelpe meg  :nei:

9359822[/snapback]

Hjelpe deg.

 

 

Dere har fått pcene for å bruke dem i skolearbeid.

 

Ingen tvinger dere til å gå på vgs.. ønsker dere heller å bruke tiden på å sitte å spille kontra å gjøre skolearbeid ?

9359844[/snapback]

 

Na snakker vi ikke om spilling. Men det a bruke ordentlig programvare.

Hva hvis noen liker Open Office?

Lenke til kommentar

Jeg jobber i et firma med 7000 ansatte over hele verden. Man kan ikke tillate at alle disse installerer sine favorittprogrammer fordi man liker disse bedre. Hvordan skal det da gå for de stakkarne som jobber på IT avdelingen når ting begynner å gå galt? Man må standardisere og ikke tillate endringer på maskinene. Dette vil bare skape det komplette kaos. Er det så fatastisk vanskelig å forstå?

 

Jeg liker også f.eks. Firefox og OpenOffice bedre enn IE og Office, men jeg installerer ikke dette på jobb pc'en av den grunn. Dette dreier seg om respekt for andres eiendom og leke med andre programmer kan jeg gjøre hjemme på mine egen maskiner.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Tror det er du som ikke forstar.. Vi snakker om en PC man bruker til skoleting.

 

Vi har faktisk hatt PCer som vi har brukt til skoleting for i ar. Og hvorfor ble det plutselig et problem a ha sin egen?

 

Ikke trekk inn firmaer her na. Greitt at de PCene som er stasjonaert pa skolen skal kunne administreres enkelt. Men det betyr ogsa at de som skal bruke dem ikke kan gjore det optimalt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder om dere eier pcen eller ikke vil jeg bare gjøre hvordan det fungerer klart:

 

I utgangspunktet låner du PC'en i 3 år når du går på videregående skole. Du betaler en egenandel på 1000 kroner (som forøvrig blir dekket av skolen jeg går på).

 

Når disse tre årene er gått, kan du velge mellom å levere pcen tilbake, eller betale 500 kroner, og da får du datamaskinen. Vet ikke om man kan løse pcen ut før disse tre årene er gått, men så lenge du leier pcen av skolen må du forholde deg til reglene som sto i kontrakten. Vet ikke om du har lest de.

 

Som vi som går under bergensskolen vet, har skolepcene ekstreme begrensninger. Husker på ungdommsskolen gikk det an å låse datamaskinene, men å åpne oppgave behandling var ikke mulig :p

Lenke til kommentar
Når det gjelder om dere eier pcen eller ikke vil jeg bare gjøre hvordan det fungerer klart:

 

I utgangspunktet låner du PC'en i 3 år når du går på videregående skole. Du betaler en egenandel på 1000 kroner (som forøvrig blir dekket av skolen jeg går på).

 

Når disse tre årene er gått, kan du velge mellom å levere pcen tilbake, eller betale 500 kroner, og da får du datamaskinen. Vet ikke om man kan løse pcen ut før disse tre årene er gått, men så lenge du leier pcen av skolen må du forholde deg til reglene som sto i kontrakten. Vet ikke om du har lest de.

 

Som vi som går under bergensskolen vet, har skolepcene ekstreme begrensninger. Husker på ungdommsskolen gikk det an å låse datamaskinene, men å åpne oppgave behandling var ikke mulig :p

9360011[/snapback]

 

De har ikke lov til å ta 1000kr i egenandel...

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=819288&hl=

Lenke til kommentar

I Møre og Romsdal foregår det slik:

 

PC-stipend til alle på Vg1

Publisert 09. august 2007 15:07:33 av Arnhild Giske Runde

Fylkestinget har vedteke at alle elevar på Vg1 hausten 2007 skal få stipend til å kjøpe berbar PC som skal nyttast i undervisninga.

 

Tilgangen til digitale læremiddel må du betale for, men til saman skal kostnadene til lærebøker og digitale læremiddel ikkje bli høgare enn før.

PC-stipendet frå fylket på kr 5000 vert difor samordna med kostnadene til bruken av digitale læremiddel. Storleiken vil bli fastsett etter skolestart. Dei førebelse stipendsatsane er:

Kr 3.200 for studiespesialiserande utdanningsprogram

Kr 3.900 for dei yrkesfaglege utdanningsprogramma.

 

Denne utbetalinga får du uansett om du kjøper ny PC eller bruker ein du har frå før. Stipendet blir utbetalt i slutten av september.

Fylket har fastsett minstekrav til PC-ar som skal brukast i skolens trådlause nett:

 

    * Batterilevetida bør vere minimum 2,5 timar

    * Minst 40 GB lagring på harddisk

    * Det trådlause nettverkskortet må støtte dei standardane som vert brukte i dag

    * Minimum 512 MB RAM og prosessorhastigheit på 1,5 GHz

 

Jeg får 5000k i PC stipend - 1100kr, med andre ord får jeg 3900kr med skolen som jeg kan bruke til å kjøpe en PC til meg selv, som skal brukes på skolen, men den er min eiendom, så jeg kan stappe inn alle mulige programmer...

 

 

(Jeg skal snart kjøpe meg en bærbar, og jeg skal kjøre Ubuntu)

 

Les mer her.

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar
Er det veldig stor forskjell på firmaer og skoler i denne sammenheng? Hvis det er, vennligst forklar meg hva?

9359984[/snapback]

 

Skjonner ikke hvorfor elevene skal _fa_ PC. De skal bruke den til a gjore lekser pa. Som de har gjort i alle ar pa sin egen PC.

 

Na har jeg fatt vite at elevene far XP Home, og da kan jo ikke PCene vaere med i domenet til skolen. Noe som gjor at det blir vanskelig a administrere dem..

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å svare jeg og: For at bimbo-laila og idiot-leif ikke skal fylle dem med p2p-programmer, spyware, trojanere, ad-aware og drit, for så å klage til IT-kontoret og bruke personellressurser på det. I tilfelle er det jo idiotisk å gi dem IE. :wee:

 

Folk som kommer seg forbi disse sperrene vil antakeligvis aldri gi IT-avdelingen noe bry i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...