Gå til innhold

Skole pc med masse sperrer!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel ikke ulovlig a ta med sin egen baerbare PC, og sitte pa nett pa skolen. (ihvertfall ikke pa var skole)

9360103[/snapback]

 

Og jeg hadde ikke noe problem med a kjore standalone utorrent fra minnepinnen rett fra brukerkontoen jeg har blitt tildelt.

 

 

I tilfelle er det jo idiotisk å gi dem IE.

As said before

 

Og som sikkert fører til at hele stasen må leveres inn på "reprasjon" med ventetid på opptil 3-5 uker

Derfor -> hvorfor skal skolen kjope dem?

Lenke til kommentar

Vi fikk også pc, men den var sperret for det meste. Ekempler:

Kan ikke endre bakgrunn på skrivebordet.

Kan ikke laste ned mer enn 30 000 kb

Kan ikke gå på "Alternativer for internett"

Kan ikke spille poker, verken på facebook eller bettson etc..

 

Og internett hjemme ville ikke fungere fordi han kødden hadde sperra Altnernativer for internett. Jeg ringte Telenor Eksperten, og han sa at det gjald en proxy greie så internett explorer ikke ville motta informasjonen det tråløse nettverket sendte. Nettet fungerte men ikke å vise sider.

Det samme gjelder 4 andre jeg har snakker med og, så regner med det er hele skolen og da får han en del arbeid igjen.

Lenke til kommentar

Betaler dere ikke en dritt for maskinen heller? Får dere den faktisk?

Heldigvis er de ikke så kjedelige på Noroff, vi kan bruke dem til det meste. Ikke at jeg fyller den med spill, men småting må alltid innstaleres for å få mest ut av den.

Foreksempel Opera istedet for IE/FF, Winamp istedet for WMP, VLC/mPlayer istedet for WMP osv.

Forøvrig dritbra spillemaskin som jeg skal dra nytte av når jeg er ferdig hvis vi får den. :p

Forstår likevell skolen deres. Maskinene går treigere etter mye innstalering, det vet en gjennomsnittelig Windowsbruker godt.

Lenke til kommentar
Jeg har lyst til å svare jeg og: For at bimbo-laila og idiot-leif ikke skal fylle dem med p2p-programmer, spyware, trojanere, ad-aware og drit, for så å klage til IT-kontoret og bruke personellressurser på det. I tilfelle er det jo idiotisk å gi dem IE. :wee:

 

Folk som kommer seg forbi disse sperrene vil antakeligvis aldri gi IT-avdelingen noe bry i det hele tatt.

9360109[/snapback]

Skal foreslå for sjefen min at vi installerer firefox og setter det som standard nettleser på skolepcene våre. Så får vi kanskje litt bedre tid (9-10 av jobben vår for tiden er å "fikse" elevpcer med virus, trojanere, utorrent og bearshare. Det faktum at vi har vidåpne rettigheter for elevene, gjør at vi er den skolen i oppland som bruker mest internettkapasitet.

 

I Oppland kan elevene kjøpe Dell via skolen til 5/8000, og får 1000 tilbake fra skolen. Disse kan du gjøre nesten hva du vil med, men de er medlem i skolens domene. Brukerkontoen din har lokale adminrettigheter. Hvis du foretrekker kan du bruke egen pc/mac. Det faktum at du ikke får hjemmeområde, er ditt problem. Eventuelt kan du leie en pc for en for tiden usikker sum. Disse er de eneste med begrensninger.

 

Spilling og privat nedlastning i skoletiden er det et totalforbud mot, og gir øyeblikkelig anmerkning.

 

Internett begrenses ved at din pc's macadresse må godkjennes ved at du taster inn ditt brukernavn i et nettleserinterface.

 

Pa min skole sa IT-duden, at han bare trengte a installere noe prgram-greier.

 

Vedder pa at det var en keylogger.. menmen.

 

Hvilken skole er det snakk om?

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Problemet er da at man ikke får koblet til skolens servere og intranett.

9360182[/snapback]

 

Å ikke ha tilgang til serverne er ikke noe problem om man kun bruker laptopen på skolen. Da trenger man ikke en server, enkelt og greit.

 

Forøvrig, en god og sikker løsning på hvordan man lar de koble til nettet, uten at eventuelle virus og spyware skal spres, vet jeg ikke. Men jeg har ingen tro på at FF eller Opera i seg selv er en fare for sikkerheten. Heller det motsatte.

 

Og for å gå litt i moderatormodus, vi hjelper ikke ungdommer med å bryte skolens reglement her. Ser jeg konkrete poster med dette, vil de bli slettet umiddelbart.

Lenke til kommentar

Hvert år kommer dette opp når det er skolestart og jeg blir like forbanna hver gang jeg leser slike ting. Har dere ikke datamaskiner selv hjemme?

Skulle nesten ikke tro det egentlig. Jeg tviler på at elevene vet hva maskinene EGENTLIG skal brukes til. Hvis noen er i tvil så kan jeg fortelle det. De skal brukes til SKOLEARBEID, Prosjekter osv. Spilling, surfing på fy greier, og nedlasting av musikk, filmer osv skal ikke forekomme på skolemaskiner.

 

Problemene trådstarter kommer opp med her er lett å løse, men du får et bråk uten like når IT Ansvarlig finner ut at du f. eks har lagt inn Ubuntu på skolemaskina. Jeg skjønner at dere kunne tenkt dere å hatt Linux på maskinene. Jeg hadde selv helst sett at den Videregående skolen som jeg gikk på hadde kjørt Linux på sine maskiner. Aller helst Slackware, da jeg liker /kan den best.

Men på den skolen som jeg gikk på kjører de i dag, Windows 2003 og Windows 2000 og XP tror jeg, såvidt jeg husker.

 

 

Men uannsett. Det er ikke uten grunn at det er sperringer på Skolemaskiner.

Admin har nok sikkert i bakhodet at hvis det ikke er sperringer så kommer det Spyware i bøtter og spann.

Har selv hatt ansvar for noen datamaskiner på den skolen jeg gikk på og vet hvor mye dritt som kommer inn på slike maskiner som står på skolene.

At elevene skal ha admin tilgang på skolemaskiner er bare tull. Bortkasta tid for IT Ansvarlig.

At Firefox og kanskje Opera kan legges inn av Admin kan jeg forsåvidt være enig i. Men jeg synes at hvis Firefox skal legges inn må det være addons med også og muligens Crawler Toolbar som en ekstra sikkerhet.

 

En ting til jeg synes er litt synd er at elevene ikke har respekt for skolen sine maskiner. F. eks på skolen som jeg gikk på hadde vi endel Compaq maskiner. De har vel det fortsatt, men det var Compaq Dekspro med Strømforsyninger som man hadde en Rød knapp på. Elevene var størst i så skru denne knappen over slilk at strømforsyninga gikk til hælvete. Jeg synes elevene som har gjort det selv skal stå til ansvar for det de har gjort. Elevene har ikke respekt for andre sin eiendom.

 

Som en sier her vær glad for at dere får datamaskiner dere.

Hvis dere skal spille så venter dere til skoledagen er slutt så bruker dere deres egne maskiner til å laste ned spill, musikk, filmer osv.

 

Det som virkelig hadde vært tøft var om skolene rundt om i landet hadde levert ut laptoper med disse spesefikkasjonene:

 

CPU: Intel Pentium III 800 MHZ

Hovedkort: Samme hvilket merke

RAM: 256 MB SDRAM

Harddisk: 20 GB Harddisk

Minnepenn

DVDRom

Skjerm: 15.4 tommers TFT Skjerm

Trådløst nettverkskort

Oprativsystem: Slackware Linux, Debian eller Arch

 

Med innlagt OpenOffice, Firefox og litt forskjellig andre skolerelaterte programmer som blir det laptoper som passer akkurat til skolebruk. Hverken mer eller mindre.

Og selvfølgelig fjerna alt av unødvendige ting da.

Å sette opp Linux til at man må ha Root tilgang på det aller meste.

Så tenker jeg at det hadde blitt mye bedre.

Linux er uannsett ikke noe spill-os allikevel så der også har man en fordel.

Med det samme man var i gang så kunne man slå av funksjonen for booting fra CD/DVD (Eventuelt USB) og sette passord på BIOS så hadde man ikke fått reinstallert noe OS heller. Tenk om alt hadde vært slik da. Hadde vært KONGE.

 

Jaja dette var bare noen tips.

 

 

Hilsen. wil.

 

PS: På skolen min var det ikke noe problem å ta med Egen Bærbar. Jeg hadde med laptopen min på skolen veldig ofte. Husker ikke hvor ofte, men det var ofte. Siden at det ikke var skolen sin maskin så kunne jeg gjøre hva jeg ville med den. Jeg hadde både Windows XP, Windows MediaCenter, Windows 2000, Slackware, Zenwalk på min laptopen samtidig som jeg gikk på skolen. Var ikke noe problem med nett på noen av dem. Jeg hadde jo ikke alle OS`ene samtidig på maskina da. Jeg kjørte for det meste enten Windows 2000 og Slackware i Dualboot eller Windows 2000 og Zenwalk i dualboot.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Det hadde vaert mye bedre hvis elevene fikk lane gamle PCer.

 

Da kunne de ikke brukt den til spill uansett, og de haddee ikke trengt a kaste vekk penger pa noe de ikke kunnee bruke.

 

 

Problemet na er at de ma kjope ordentlige PCer bare for a bruke dem til Office, nar datakraften er mye bedre. Og etter de er ferdig med skolen ma de kjope en ny siden da er den alt for gammel til a gjore noe som helt pa.

 

Som de stasjonaere skolepcene vi har her pa skolen, de har en 1.5Ghz Celeron, noe grafikk, 256MB minne.

 

Men allikavell er de treig som helvete. Til og med 600MHz 256MB Debian maskinen min er raskere.

 

Sa linux og gammel hardware. Da tjener alle pa det. :p

Lenke til kommentar

De som setter slike sperrer antar at brukerne er idioter, og det fungerer ikke.

Ikke er det it-skyndige de som ber om det heller, admin vet at jeg gir faen å ligger inn linux. Han bryr seg ikke....

Er dritt lei av det skole-systemet med at ingen skal være admin på sin egen pc.

Det er helt rævkjørt og fungerer IKKE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...