Gå til innhold

FireLine sene, rykter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har kjøpt meg en ny FireLine sene 17mm 10.2kg. Har hørt noe rykter om at man skal binde den senen på en spesiel måte. Altså bruke en spesiel knute. Stemmer dette?

Noen som har erfaring med denne senen? skal jo være sterk som F.

9337479[/snapback]

Kan du det ikke selv så anbefaler jeg at du får noen som kan det til å vise deg dette.

Når du setter på dette snøret på snella så anbefaler jeg å få den butikken du kjøper det på til å utføre dette. Det på grunn av at man må bruke en anen type snøre (polyester osv) på selve snella.

Lenke til kommentar

Jeg spolte den på selv, og brukte bare den vanlige knuten, og har gått bra hittil. Fått en gjedde som dro noe kraftig på 3,6 kg, så det gikk bra.

Var en annen kamerat av meg som bare har brukt den type sene, og har bare brukt vanlig knute og ikke hatt noe tull med det de siste 6 årene.

 

Ps: skal bare bruke det på vanlig kastesluk og sånt. ikke noe fluefiske eller mer avanserte, så er da bare å spole den på fint og feste virvel. Trenger vel ikke noe mer 'proff' hjelp til det? Kan jeg da ikke tro..

Lenke til kommentar

Fireline er en genial sene, men den har et par begrensninger man skal være klar over.

 

For det første er den glatt, slik at tradisjonelle knuter kan gli opp under press. Knuten varmit viser er veldig bra til sluker etc. Spoleakselknute fungerer stort sett greit for å feste sena til spolen, men jeg har vært borti at sena har "reist seg" på en grunn spole fordi spoleakselknuten ikke ble tight nok. Derfor har jeg etterpå "sikret" sena med litt myk elektrikertape.

 

Vær også klar over at bruddstyrken er høy, men at senen lett flises opp etter å ha vært i kontakt med bunnen. Derfor binder jeg alltid om etter kraftige bunnapp, eller dersom fisk går ned på bunnen og prøver å kjøre seg fast. Etter en fisketur fjerner jeg alltid de ytre 2-3 meterne når jeg pakker ned, for å være klar til neste tur.

Lenke til kommentar

Det å kutte sena etter bunnnapp gjør jeg ofte. (gjelder spesielt 'vanlige' sener) Har skjedd en del ganger at jeg kaster et perfekt kast, hører et 'zapp' og ser sluken og annet vaker 30 meter ut.. Irriterende når du vet at du skulle ha kappa den før du starta.

 

Etter en fisketur fjerner jeg alltid de ytre 2-3 meterne når jeg pakker ned, for å være klar til neste tur.

Gjør du det etter hver tur? kan bli dyrt i lengden da. Men er vel verdt det hvis man får på en sværing

Lenke til kommentar
Jeg spolte den på selv, og brukte bare den vanlige knuten, og har gått bra hittil.

Var en annen kamerat av meg som bare har brukt den type sene, og har bare brukt vanlig knute og ikke hatt noe tull med det de siste 6 årene.

 

 

For det første er den glatt, slik at tradisjonelle knuter kan gli opp under press. Knuten varmit viser er veldig bra til sluker etc. Spoleakselknute fungerer stort sett greit for å feste sena til spolen, men jeg har vært borti at sena har "reist seg" på en grunn spole fordi spoleakselknuten ikke ble tight nok. Derfor har jeg etterpå "sikret" sena med litt myk elektrikertape.

Jeg sikrer fireline med den tapebiten som er på spolen når du kjøper den. Har også vært vitne til at firelinen har begynt å gli på selve snella fordi den ikke var sikret med tape i bunn.

Lenke til kommentar
700 kr? ganske billig da. Kjøpte sena når det var 50% jeg, så tjente en del da..

Har tatt en tape og sikra den godt nå, så takk for svar.

Etter at jeg bytta til den senen, så klarer jeg å kaste langt lengre. Skal nok ikke kjøpe noe annet en dette fremover!

9385670[/snapback]

jo ca 700kr,fra bass pro shop

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisan, helt fersk her jeg, men kan jo komme med et lite innspill likevell :)

 

Når du bruker fireline bør du ha fortaum av vanlig mono. Dette fordi hvis du setter fast er det greit at du sliter av nede ved kroke istedet for i vannflaten. Tykk fireline kan også være rett og slett vanskelig å slite av.

Du bør også være opmerksom ved dorging. Har du ut mye line, så skjærer fireline bedre igjennom vann, dvs linen følger ikke båten like godt og kan lettere sette seg fast når du svinger forbi en odde.

 

mvh

Lenke til kommentar
Heisan, helt fersk her jeg, men kan jo komme med et lite innspill likevell :)

 

Når du bruker fireline bør du ha fortaum av vanlig mono. Dette fordi hvis du setter fast er det greit at du sliter av nede ved kroke istedet for i vannflaten. Tykk fireline kan også være rett og slett vanskelig å slite av.

Du bør også være opmerksom ved dorging. Har du ut mye line, så skjærer fireline bedre igjennom vann, dvs linen følger ikke båten like godt og kan lettere sette seg fast når du svinger forbi en odde.

 

mvh

9474256[/snapback]

har opplevd det flere ganger å gått på land med wobblere rundt odder ja, nå skalsant sies at jeg er sluttet å dorge med fireline å andre multisener. Den ødelegger gangen på enkelte sluker som skal ha en del bevegelse. Tror det skyldes at den har tilnærmet null strekk kontra monosene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...