Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Gud har sagt, om og om igjen i hvilke situasjoner man skal bruke vold. Når barn skal drepes, når mennesker skal ofres og slike ting. Din gud altså.

 

Du blander Gamle og Nye testamentet, du må klare å skille mellom dei :) Det står ikkje EN plass i det nye testamentet at kristne skal drepe, Jesus sa "Den som griper til sverd skal falle for sverd".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blander Gamle og Nye testamentet, du må klare å skille mellom dei :) Det står ikkje EN plass i det nye testamentet at kristne skal drepe, Jesus sa "Den som griper til sverd skal falle for sverd".

Jesus sa også at "Og disse, mine fiender skal du hogge ned foran øynene på meg!" Luk 19,27 Og "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Nei, jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd!" Matt 10,34 Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Og "Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Nei, jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd!" Matt 10,34

 

Konteksten sier noe annet enn hva du sier

 

ta imot dere, og bli der til dere skal dra videre. 12 Når dere kommer inn i huset, skal dere hilse det med fred. 13 Og er huset det verdig, skal freden komme over det, men dersom huset ikke er det verdig, skal freden vende tilbake til dere selv. 14 Er det noen som ikke vil ta imot dere og heller ikke vil høre budskapet deres, skal dere dra bort fra det huset eller den byen og riste støvet av føttene.

..

23 Men når de forfølger dere i den ene byen, så flykt til den neste!

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jesus sa også at "Og disse, mine fiender skal du hogge ned foran øynene på meg!" Luk 19,27

 

Den typisk jødiske historien Jesus gjenforteller har som poeng:

 

‘Ta pundet fra ham og gi det til ham som har ti fra før!’ 25 ‘Herre’, sa de, ‘han har jo ti pund.’ 26 ‘Ja, men jeg sier dere: Den som har, skal få, og den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har"

 

Setningen "Og disse, mine fiender skal du hogge ned foran øynene på meg!" hører neppe med til historien :(

 

I samme kontekst finner vi

 

Jesus gråter over Jerusalem

41 Da Jesus kom nærmere og så byen, gråt han over den 42 og sa: «Hadde du bare på denne dagen forstått, du også, hva som tjener til fred! Men nå er det skjult for øynene dine

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jeg er Kristen men det er alikevel noen ting jeg er uenig i. At vi ikke skal respektere homoer og kalle dem syndere, mener jeg er galt. Da sprer vi jo depresjon og smerte til desse menneskene, og det er en SYND det.

26 Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

Bibelen.no

 

Hva med dette? :hmm:

Ifølget disse versene gjorde Gud selv mennesker homofile, nettopp for å straffe dem.

 

Om du er uenig, hvorfor er du egentlig kristen?

Har Jehova noe klageombud man kan ta opp slike saker i? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøver ikke å starte noen spamkrig..

Men hvis du selv plukker ut hvilke deler av religionen som er riktig å galt.. har du da bedre moralsk forståelse enn Gud?

Eller er alle de dårlige forskriftene i bibelen der kun som en test?

 

Er egentlig genuint nysgjerrig på hvordan en kristen person navigerer seg rundt ting som dette.

Jeg er nok ignorant ateist", i forstand at jeg ikke forstår hvordan det er å være kristen, men jeg kan vel prøve for det? xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du selv plukker ut hvilke deler av religionen som er riktig å galt

 

Det som gjør en kristen er at man tror på Gud og velger å følge, ikke om en skreddersyr troen, selv om jeg personlig mener det er litt rart å gjøre. Det er ikke det samme som å ikke si seg enig i alle ting. Er du enig i alle ting vennene dine sier? Men du er fortsatt venn med dem. Og det å si at et menneske skal ha mer moralsk forståelse en en gud er hjernemutert og idiotisk å si, det er ikke mulig heller. Jeg er menneskelig, jeg tenker ikke så diplomatisk og avansert som Gud. Dessuten elsker Ham oss alle. Jeg er kristen anyway, jeg vet jeg er kristen, og hverken du eller andre skal få lov til å si til meg hva jeg er og spesielt ikke en Ateist! Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli aggressiv

Endret av Epic Score
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som gjør en kristen er at man tror på Gud og velger å følge, ikke om en skreddersyr troen, selv om jeg personlig mener det er litt rart å gjøre. Det er ikke det samme som å ikke si seg enig i alle ting. Er du enig i alle ting vennene dine sier? Men du er fortsatt venn med dem. Og det å si at et menneske skal ha mer moralsk forståelse en en gud er hjernemutert og idiotisk å si, det er ikke mulig heller. Jeg er menneskelig, jeg tenker ikke så diplomatisk og avansert som Gud. Dessuten elsker Ham oss alle.

Denne sammenlignelsen går ikke. Det er ikke ett sett med religiøse regler som må følges for at jeg skal være venn med de jeg er venn med. Fellesskapet kristendommen derimot, har dette. Du kan ikke sammenligne ditt forhold med Jesus/Gud med ditt forhold med andre mennesker.

 

1. Hvis du nå vil adlyde Herren din Guds røst og trofast følge alle hans bud som jeg gir deg i dag, da skal Herren din Gud sette deg høyt over alle folkeslag på jorden (Femte Mosebok, Kapittel 28, Vers 1)

 

2. Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig. (Tredje Mosebok, Kapittel 18, Vers 22)

 

Selv om det er mange som gjør dette, velger selv deler de vil følge og kaller seg kristne, så betyr det ikke at det er mulig eller riktig å gjøre. Som H3N skriver, hvordan kan du ha bedre moralsk forståelse enn denne guden du tilber? Hvordan kan du virkelig rette på de store reglene? Du sier at dette er idiotisk og ikke mulig, men det er jo det du selv gjør når du velger å akspetere homofili, som gud ikke godtar. Å si at du ikke tenker så avansert og diplomatisk, er det samme som å si at gud er for avansert for mennesker å skjønne. Er det ikke da ekstremt hyklersk å velge ut deler av bibelen man vil følge? Burde vi ikke begi oss ut på total underkastelse? Burde man ikke egentlig velge å enten følge alt ordrett, eller forkaste det som usant?

 

Jeg er kristen anyway, jeg vet jeg er kristen, og hverken du eller andre skal få lov til å si til meg hva jeg er og spesielt ikke en Ateist! Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli aggressiv

Du må gjerne kalle deg kristen, du er ikke alene om å kalle deg dette men ikke følge bibelen slavisk. Likevel mener jeg dette er feil, og et resultat av kristendommen som kultur i Norge og resten av verden. Man blir født inn i en "kristen" familie, tar til seg noe og forkaster noe, fordi samfunnet har kommet seg videre fra mye av det. Du virker intolerant mot ateister også i denne siste delen, noe som er problematisk om du skal kunne diskutere her. Du burde kanskje lese bibelen og se om det er noe mer du er uenig med?

 

Jeg gjør ikke dette for å provosere, men for å få deg til å reflektere litt mer rundt dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke det er sunt å være slavisk kristen eller fanatiker. Klarte ikke forklare det bedre en å sammenligne det med vennskap men du skjønner poenget. Urealistisk å mene at det ikke finnes kristne som er uenige i noen av tinga. Viktig å huske det jeg sa, Gud og spesielt Jesus elsker oss uansett hvor mye kristen vi er.

Og de vil tilgi oss om vi ber om tilgivelse sannelig og fullhjertet. Dessuten ser jeg på det som en godhet å respektere homoer, og det er nettopp det Gud vil ha. Han vil vi skal følge ham om vi velger å bli kristne seff, men han vil ikke at vi skal redigere oss selv, indoktrinere oss å glemme å ha et hyggelig liv med å være oss selv. Jeg følger troen min, men jeg må også leve livet mitt som et menneske og lytte til hjertet mitt. For de som bryr seg så kan jeg jo si at det er kun ca 10% av religionen min jeg ikke liker........foreløbig lol.

 

CYPHERON: Tusen takk, jeg setter pris på et seriøst svar med respekt uten sarkasme :) takk

Endret av Epic Score
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store forskjellen kristen/ikke kristen ligger på planet: Drive seksuelt misbruk av barn / ofre barn i ritualer.

http://www.youtube.com/

Exposing the vatican and the pope

 

 

2011011143malta_inside.jpg

http://www.catholic....ry.php?id=40016

NEW YORK, NY (Catholic league) - Investigative journalist Seymour Hersh spoke yesterday in Qatar. In his speech, he indicted the Knights of Malta for being anti-Muslim.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Det som gjør en kristen er at man tror på Gud og velger å følge, ikke om en skreddersyr troen, selv om jeg personlig mener det er litt rart å gjøre. Det er ikke det samme som å ikke si seg enig i alle ting. Er du enig i alle ting vennene dine sier? Men du er fortsatt venn med dem. Og det å si at et menneske skal ha mer moralsk forståelse en en gud er hjernemutert og idiotisk å si, det er ikke mulig heller. Jeg er menneskelig, jeg tenker ikke så diplomatisk og avansert som Gud. Dessuten elsker Ham oss alle. Jeg er kristen anyway, jeg vet jeg er kristen, og hverken du eller andre skal få lov til å si til meg hva jeg er og spesielt ikke en Ateist! Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli aggressiv

Prøvde ikke å gjøre deg aggresiv, eller si at du ikke er kristen.

Men du sa noe som virker ulogisk for meg, så jeg stilte deg noen spørsmål.

Prøver igjen hvis det er greit, skal prøve å styre unna dårlige forsåk på sarkastisk humor.

 

Ingen av mine venner påstår at tenker mer avansert og moralsk enn alle andre mennesker.

Om noen av de påsto det, så skulle jeg jo tro at en minstekrav var at de styrte unna noe så primitivt som homofobi.

Hvis de ikke gjorde det, ville jeg jo satt et lite spørsmålstegn til denne voldsomme selvsikkerheten deres.

Er det ikke det du gjør når du tar avstand fra dette?

Lenke til kommentar

Okey akkuratt nå så er jeg så fokins lei av denne samtalen at jeg ikke har forståelse for noe som blir skrevet uansett hvor simpelt ordforrådet er, inkludert det du nettopp skrev. Det er som om IQen min synker drastisk med en gang jeg mister interessen for noe......faktisk litt skummelt. Ikke svar eller prøv å få meg med, jeg vil ikke diskutere dette temaet lenger, sorry. Nå vil jeg gå å sove :sleep: snakkes i morgen folkens, i mellomtiden kan dere bringe opp noe nytt å snakke om

Endret av Epic Score
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal for alt i verden kalle det et desperat forsøk på å ro, men det stemmer uansett.

 

Jeg er Kristen men det er alikevel noen ting jeg er uenig i. At vi ikke skal respektere homoer og kalle dem syndere, mener jeg er galt. Da sprer vi jo depresjon og smerte til desse menneskene, og det er en SYND det.

Hvor i bibelen står det spesifikt at vi ikke skal _respektere_ homofile sammenlignet med annet som folk gjør som også er synd? Å være homo er jo ikke noe "verre" enn noen annen synd, for synd er synd. Dog er mange kristne helt inni hampen dømmende, og DET blir selvfølgelig noe annet. "Elsk din neste", kan jeg vagt erindre å ha lest en gang. Men man trenger jo ikke å si at alt er greit fordi.

 

26 Derfor overga Gud dem til skammelige lidenskaper. Kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige. 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brant i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for sin villfarelse.

Bibelen.no

Hva med dette?

Ifølget disse versene gjorde Gud selv mennesker homofile, nettopp for å straffe dem.

Not so - de var alt homofile, derav "overga". Som en digresjon kan jeg ta med at det ofte kan oppklare ting om man leser bibelen på engelsk, feks Youngs literal, King James eller bibelen på gresk (blueletterbible.org).

 

Bare fordi jeg er kristen betyr ikke at jeg må like absolutt alt med religionen min, jeg er menneskelig vet du. Og om du er en ignorant ateist så trå forsiktig, vil ikke ha noen spamkrig her

Hva annet liker du ikke da?

 

Men hvis du selv plukker ut hvilke deler av religionen som er riktig å galt.. har du da bedre moralsk forståelse enn Gud?

Eller er alle de dårlige forskriftene i bibelen der kun som en test?

Ikke bedre forståelse, bare litt for lite åpenbaring. No offence, Epic Score, men det virker som om det er en del du ikke har forstått riktig enda. Men det er helt greit, bare sånn at det er sagt, for ingen av oss forstår jo alt samtidig.

 

Tror ikke det er sunt å være slavisk kristen eller fanatiker. Klarte ikke forklare det bedre en å sammenligne det med vennskap men du skjønner poenget. Urealistisk å mene at det ikke finnes kristne som er uenige i noen av tinga. Viktig å huske det jeg sa, Gud og spesielt Jesus elsker oss uansett hvor mye kristen vi er.

Hva er en "slavisk kristen"?

 

"Spesielt Jesus"? Er Jesus mer glad i deg enn Gud? :)

 

Og de vil tilgi oss om vi ber om tilgivelse sannelig og fullhjertet. Dessuten ser jeg på det som en godhet å respektere homoer, og det er nettopp det Gud vil ha. Han vil vi skal følge ham om vi velger å bli kristne seff, men han vil ikke at vi skal redigere oss selv, indoktrinere oss å glemme å ha et hyggelig liv med å være oss selv. Jeg følger troen min, men jeg må også leve livet mitt som et menneske og lytte til hjertet mitt. For de som bryr seg så kan jeg jo si at det er kun ca 10% av religionen min jeg ikke liker........foreløbig lol.

Ettersom jeg alt har sagt at synd er synd, og noen her kommer helt sikkert til å reagere på sammenligningen min, men whattaheck, jeg skal bare trykke på noen knapper: Hva sier hjertet ditt om de som nasker, baksnakker deg eller lyver?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...