Gå til innhold

[Løst]Lurt på computer city!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ring og avtal et møte med daglig leder og ta med deg din Bestemor....Forklar alt på en saklig måte og ikke legg skjul på noe...Mulig at daglig leder snur og lar dere omgjøre kjøpet og at Bestemoren din får en pc som er mer tilpasset hennes bruk...Det som går imot deg er tiden...Dere skulle reagert for lenge siden og ikke 2 mnd senere...

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg også veldig skeptisk til anmeldelse og bruken av markedsføringsloven her, da det er snakk om et kjøp og salg. Ikke noe svindel situasjon.

9327180[/snapback]

 

En kunde kommer til en selger og ber om en PC og beskriver at bruksområdet til denne PC-en kommer til å være surfing på verdensveven og lesing av elektronisk post.

 

Selgeren går da og reklamemer muntlig for et produkt som langt overgår det kunden trenger. Til og med når kunden ber om en rimeligere modell så fortsetter selgeren å reklamere for den dyrere PCen for å skape en etterspørsel etter det produktet fremfor et billigere alternativ som dekker kundens behov. Hvordan er det ikke en svindel?

 

Hvis du tar deg tid til å lese de to første paragrafene i markedsføringsloven så kan du fortelle meg hvorfor den ikke skal kunne gjøres gjeldende i denne situasjonen.

 

MVH

 

Terje

Lenke til kommentar
Jeg stiller meg også veldig skeptisk til anmeldelse og bruken av markedsføringsloven her, da det er snakk om et kjøp og salg. Ikke noe svindel situasjon.

9327180[/snapback]

 

En kunde kommer til en selger og ber om en PC og beskriver at bruksområdet til denne PC-en kommer til å være surfing på verdensveven og lesing av elektronisk post.

 

Selgeren går da og reklamemer muntlig for et produkt som langt overgår det kunden trenger. Til og med når kunden ber om en rimeligere modell så fortsetter selgeren å reklamere for den dyrere PCen for å skape en etterspørsel etter det produktet fremfor et billigere alternativ som dekker kundens behov. Hvordan er det ikke en svindel?

 

Hvis du tar deg tid til å lese de to første paragrafene i markedsføringsloven så kan du fortelle meg hvorfor den ikke skal kunne gjøres gjeldende i denne situasjonen.

 

MVH

 

Terje

9329034[/snapback]

 

Det kan jeg fint;

Jeg ser ikke argumentet om svindel, rett og slett

 

Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter.

 

Dette gjøres enten gjennom en ekstremt god evne til smiger eller overtalelse, og/eller med skriftlige avtaler med "liten skrift" nederst i hjørnet som gjør at avtalen innebærer noen helt annet enn hva man kunne forvente.

 

At en selger er ivrig og ikke lyver om datamaskinen sine kunnskaper, men driver oppsalg (som jeg minnes det heter, nei, tenker ikke på mersalg) greier jeg ikke å anse som svindel. At dette forumet gang på gang misbruker ordet så utrolig mye er dog en helt annen sak.

 

Så går vi videre til paragrafene som du listet;

 

1. handlingen selger gjorde er kanskje dumt, men den er ikke urimelig i forhold til forbrukere. Han løy jo ikke at det var en god maskin, og bestemor har hatt 2 mnder å gjøre noe, og siden det neppe er trådstarter så undres jeg hva hennes egentlig mening er, eller om det er trådstarter som er bedreviter.

2. Strider mot god forretningsskikk

 

 

For det andre er ikke dette snakk om markedsføring mot forbrukere, men et salg der kunden føler seg snytt. Hvorfor mener du at loven dekker dette? Jeg mener dette dekkes av forbrukerkjøpsloven, og der stopper der.

Lenke til kommentar

hva med å ta en tur innom butikken og faktisk prate med oss?

 

jeg er selv serviceansvarlig hos ComputerCity Sandvika og er en relativt grei kar. ikke skummel i det hele tatt, selv om det virker som at det er veldig mange som tror det her.

 

ta gjerne med bestemor også så skal du nok se at vi skal komme til en løsning vi alle kan leve med.

Lenke til kommentar
Det kan jeg fint;

Jeg ser ikke argumentet om svindel, rett og slett

 

Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter.

 

Dette gjøres enten gjennom en ekstremt god evne til smiger eller overtalelse, og/eller med skriftlige avtaler med "liten skrift" nederst i hjørnet som gjør at avtalen innebærer noen helt annet enn hva man kunne forvente.

 

svindel  svindel -en, -dler (fra ty.)

  1 bedrageri s- med betrodde midler / foretaket var ren s-

  2 bløff, humbug hele arrangementet må karakteriseres som s-

bedrageri bedrageri' n3 det å narre penger fra noen under falske forutsetninger; svik gjøre seg skyldig i b-

 

En av oss bruker feil innhold i ordet "svindel" tror jeg.

 

 

*snipp*

 

Så går vi videre til paragrafene som du listet;

 

1. handlingen selger gjorde er kanskje dumt, men den er ikke urimelig i forhold til forbrukere. Han løy jo ikke at det var en god maskin, og bestemor har hatt 2 mnder å gjøre noe, og siden det neppe er trådstarter så undres jeg hva hennes egentlig mening er, eller om det er trådstarter som er bedreviter.

2. Strider mot god forretningsskikk

 

For det andre er ikke dette snakk om markedsføring mot forbrukere, men et salg der kunden føler seg snytt. Hvorfor mener du at loven dekker dette? Jeg mener dette dekkes av forbrukerkjøpsloven, og der stopper der.

9331061[/snapback]

 

Så du er uenig med deg at en selger driver urimelig reklame for et annet produkt som ikke er i samsvar med det kunden forespør for å kunne øke etterspørselen etter det produktet? Mener du at dette er god forretningsskikk?

 

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

 

Altså i kortform: Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende [en] villedende fremstilling [for] å påvirke etterspørselen etter en vare.

 

Jeg for min del kan ikke se det som annet enn villedende fremstilling når en selger sier at hun trenger en maskin til 10K når en maskin til halve prisen gjør det kunden sier at hun trenger PC-en til.

 

Edit: La til en presisering av siste sitatet

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette er drøy, men ville som andre her sier prøvd å løse dette på en fredelig måte med butikken først.

 

Det som irriterer meg mest er disse forsikringene man blir prakket på, selv klarer jeg alltid å si nei, da jeg vet at innboforsikringen dekker det meste, dvs disse spesifikke dekker kanskje mer "idiot" ulykker, men uansett..... 2000kr var MEGET drøy for forsikring på denne, det er jo 20% av verdien på PCen.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at dette er drøy, men ville som andre her sier prøvd å løse dette på en fredelig måte med butikken først.

 

Det som irriterer meg mest er disse forsikringene man blir prakket på, selv klarer jeg alltid å si nei, da jeg vet at innboforsikringen dekker det meste, dvs disse spesifikke dekker kanskje mer "idiot" ulykker, men uansett..... 2000kr var MEGET drøy for forsikring på denne, det er jo 20% av verdien på PCen.

9334487[/snapback]

Egenandelen din på innbo er ofte mellom 2.000 og 4.000 kr.

Den har du også verditap på.

Du må ha en ganske kostbad innboforsikring for at det skal dekke tabber.

 

Vet ikke hvordan Computer City sin forsikring, men der jeg jobber koster den rundt 1.300 kr. for en pc til 10.000 kr. Den gjelder i 3 år, ingen verditap, saken løses normalt på 1-2 dager og egenandel på 100 kr.

Lenke til kommentar

Nå har vel selgere også i rettningslinjene at de skal spørre om kunde er intresert i slik forsikring, hvis jeg ikke husker feil. Har blitt spurt om det hver gang jeg har handlet på Elkjøp, Siba, Expert samt ComputerCity de siste årene. Hvis hun har sagt hun er intresert i denne, så er det gjort. Som de fleste selgere prøver de å selge bedre produkter, disse er kansje mere fremtidsrettet? Når tyngre programmer kommer, så er det til stor nytte med en litt kraftigere maskin.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Nå har vel selgere også i rettningslinjene at de skal spørre om kunde er intresert i slik forsikring, hvis jeg ikke husker feil. Har blitt spurt om det hver gang jeg har handlet på Elkjøp, Siba, Expert samt ComputerCity de siste årene. Hvis hun har sagt hun er intresert i denne, så er det gjort. Som de fleste selgere prøver de å selge bedre produkter, disse er kansje mere fremtidsrettet? Når tyngre programmer kommer, så er det til stor nytte med en litt kraftigere maskin.

 

~ Mortis360

9335786[/snapback]

Vil nesten påstå at fremtidsrettet betyr lite dersom bestemor skal sjekke mail og surfe litt, man oppgraderer i det hele tatt lite dersom man har slike behov.

 

Mht innboforsikring, så dekker vel ikke alle typer tabber nei. På bærbare, MP3 spillere og mobiltelefoner kan jeg forsåvidt se nytten.. til en viss grad dersom man vet at man slumser mye med brus/væske rundt PCen og har en tendens til å miste telefoner etc i gulvet. Men likevel, så skal det ganske mye til for at dette svarer seg. Butikkene tjener garantert grovt på disse forsikringene, i eksemplet til trådstarter har butikken "tjent" inn en bærbar PC for hver 5te de selger og jeg tviler på at hver 5tende PC kjøper er så uheldig eller kommer på å bruke denne forsikringen.. Kanskje hver 50ende? For de aller fleste av oss blir dette det samme som å frivillig betale mer for ett produkt, vil man har en slik forsikring, så bør man hvertfall inkludere den når man spør etter/sammenlikner priser..

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at dette er drøy, men ville som andre her sier prøvd å løse dette på en fredelig måte med butikken først.

 

Det som irriterer meg mest er disse forsikringene man blir prakket på, selv klarer jeg alltid å si nei, da jeg vet at innboforsikringen dekker det meste, dvs disse spesifikke dekker kanskje mer "idiot" ulykker, men uansett..... 2000kr var MEGET drøy for forsikring på denne, det er jo 20% av verdien på PCen.

9334487[/snapback]

Visste du at innboforsikringer har 40% verdiavskrivning på pc pr år? Pluss egenandel på mellom 2-4000? (Folk flest har IF's superforsikring, den har 4000,- i egenandel).

 

Visste du også at selv om du har utvidet innboforsikring OG reiseforsikring er du ikke dekket mot vannsøl på pcen? Ei heller er du dekket på jobb, på studiested eller på reise til og fra disse.

 

Reiseforsikring dekker deg også kun dersom ytre påvirkning gjør at du mister pcen i gulvet - dvs at du må ha blitt dyttet osv.

 

Bærbare pcer er ekstremt utsatt for skader, det er et av de vanligst skadede produkter i følge forsikringsselskapet vårt. MANGE ødelegger lappisen sin, og blir sittende med sjegget i postkassa. Derfor anbefaler vi en skade og uhellsforsikring som gjør at sjegget blir mindre.

Lenke til kommentar
Visste du at innboforsikringer har 40% verdiavskrivning på pc pr år? Pluss egenandel på mellom 2-4000? (Folk flest har IF's superforsikring, den har 4000,- i egenandel).

 

Visste du også at selv om du har utvidet innboforsikring OG reiseforsikring er du ikke dekket mot vannsøl på pcen? Ei heller er du dekket på jobb, på studiested eller på reise til og fra disse.

 

Reiseforsikring dekker deg også kun dersom ytre påvirkning gjør at du mister pcen i gulvet - dvs at du må ha blitt dyttet osv.

 

Bærbare pcer er ekstremt utsatt for skader, det er et av de vanligst skadede produkter i følge forsikringsselskapet vårt. MANGE ødelegger lappisen sin, og blir sittende med sjegget i postkassa. Derfor anbefaler vi en skade og uhellsforsikring som gjør at sjegget blir mindre.

9338150[/snapback]

Som sagt, jeg innser at man ikke er helt dekket mot alle uhell. Min holdning er også den at dersom jeg søler væske ned i en lappis, DVD spiller eller liknende, så fortjener jeg at det svir litt :) Hva som er en egenforskyldt ulykke og hva som er ulykke fremprovosert av ytre påvirking er en definisjonssak. Svært få mister ting i bakken uten at det er fremprovosert på en eller annen måte av andre.

 

Jeg kan som jeg sa i forrige innlegg forstå behovet for bærbare innretninger, men denne forsikringen er uansett noe butikkene tjener bra på. Ikke at det ikke er lov å tjene bra på tjenester, men vi kjøpere bør være klar over at prisene er forskjellige og at forsikringen bør inngå i prisvurderingen dersom man ønsker en slik.

 

Mht reise til/fra jobb, så vil jeg tro de fleste har utvidet forsikring gjennom arbeidsgiver som dekker dette, det var hvertfall det forsikringsdama fortalte oss.

Lenke til kommentar
Har blitt spurt om det hver gang jeg har handlet på Elkjøp, Siba, Expert samt ComputerCity de siste årene.

9335786[/snapback]

Alle tjener gode penger på forsikringer men kun dersom det ikke skulle skje noe med produktet som er forsikret :) Dette er en risiko som både selger og kjøper tar. Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Ho har då fått ei maskin som holder i mange år, og som sannsynligvis er av mykje høgare kvalitet enn kva ho ville ha fått for halvparten av prisen. I tillegg er pc`en, som sagt, brukande for andre i familien. Det enklaste her er jo at trådstarter bygger ein 2000-kroners pc, og overtar den mykje omtalte 10.000-kroners pc`en.

Lenke til kommentar

om bestemor ikke er helt sikker på hva hun vil ha, hvorfor tar hun ikke med seg noen som vet hennes behov?

 

og du kan ikke kreve noe som helst. der er du prisgitt goodwill fra butikken. spesiellt når 30 dager er overtrådt. bare ett tilleggsspørsmål i så måte: hvorfor har ingen reagert før det hadde gått 1 mnd?

Lenke til kommentar

hei

 

 

jeg jobber i en av det store el-kjedene, og ang forsikring så er jeg forbanna lei av folk som har fordommer mot nettopp forsikring!

 

hadde det ikke vært påbud mot forsikring på bil så hadde vel de samma folka kjøpt bil uten også... er noen klar over hvor lett det er å ødelegge en skjerm på en bærbar pc? en gang i bakken med skjermen åpen så er den wasted... noen som er klar over at det koster 4000kr å bytte en skjerm på en pc som koster 6000kr?

 

det som er komisk er at det er utrolig lett å se hvem som ikke(absolutt IKKE) skal ha forsikring bare man ser på dem... er oftest menn i 40-50 åra, de har jo levd livet. de veit jo alt om å leve, de har jo hatt husforsikring i 30 år, jøss da... jeg spør pent om mulighetene for forsikring når jeg selger og ett typisk scenario er: "du har også mulighet til å tegne forsikr"... NEI JEG SKAL IKKE HA FORSIKRING! kommer det fra kunden... du rekker ikke fullføre setningen engang! de jabber alltid om det fantastiske mega++++ innbo og reise forsikringene... man håper nesten at kunden mister pcen på gata før han kommer til bilen...

 

 

komiske er også damer som ska ha pc... prater hyggelig med dama i en halvtime, så positiv og greier... men rett før hun skal betale så kommer selvfølgelig mannen hennes, det hyggelige salget blir omgjort til det motsatte da midtlivskrisa sjøl setter beinet ned å og sier: NEI, du skal ikke ha forsikring kjære. for jeg har sånn innboforsikring som dekker alt...

 

 

jeg gir f i om folk kjøper forsikring, jeg tjener noen få tiere på en forsikring... men jeg blir forbanna når folk regelrett blir gretne fordi vi tilbyr forsikring!

 

 

det er også mange hyggelige kunder som takker både ja og nei til forsikring, husk på at desto bedre humør du har som kunde desto mer service får man av selger :thumbup: selv om vi er lært opp til å alltid smile som selger så er det MYE lettere når kunden er blid selv...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...