Gå til innhold

har du noen series60 frustrasjoner?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte her før helgen en Nokia E50, etter å ha gjort mye research på symbian telefoner (trodde ihvertfall jeg).

 

Oppdaget fort følgende problemer:

 

- Hvis man bruker en imap e-post konto får man ikke beskjed om at det er ny mail når man har på automatisk nedhenting. Selvom det er satt opp både uten e-post alternativene og under 'active standby' sin 'default email notifier'.

 

- Hvis man har lagret kontaktene sine uten internasjonal prefix (+47), klarer ikke sms programmet å finne frem til navnet på personen som har sendt meldingen, bare nummeret. Lagrer man de derimot med prefiks virker ikke lenger 'caller id' : du får da kun nummer og ikke navn når noen ringer. Eneste muligheten er å ha f.eks. to mobil nummer, et med og et uten prefiks. Slitsomt å legge til hvis man har mange kontakter.

 

- Mobilen lagrer alle filer den ikke vet hva er som notes automatisk om man overfører de, som gjør det utrolig slitsomt å legge over f.eks. python scripts (en grunn til at jeg valgte en telefon med s60).

 

 

Jeg innser jo at kvalitetstesting eller utvikling av software tydeligvis ikke er Nokias sterke side - men går det virkelig ann å levere fra seg et så uferdig produkt?

 

Har dere hatt noen problemer som likner på dette?

Jeg begynner å bli så frustrert at jeg lurer på om jeg bare skal levere produktet tilbake - jeg vet ikke om det s60 som ikke er klar for meg eller omvendt, men jeg har sjelden vært borti mindre gjennomtenkte greier.

 

//Torgeir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mystisk det der. Har ikke noen av de problemene på min N80, så det høres virkelig ut som om Nokia har gjort en dårlig jobb med E80.

Får håpe at de ordner ny firmware som tar seg av disse problemene.

 

Forøvrig har det problemet med kontaktliste/sms noe å gjøre med at Nokia har valgt å sammenligne 12 siffre i stedet for 10 siffre slik som tidligere. Hvofor? Hvem vet.

Men man kan på en måte også delvis klandre operatørene som sender forskjellige nummer på CLI og SMS.

Lenke til kommentar
- Hvis man har lagret kontaktene sine uten internasjonal prefix (+47), klarer ikke sms programmet å finne frem til navnet på personen som har sendt meldingen, bare nummeret. Lagrer man de derimot med prefiks virker ikke lenger 'caller id' : du får da kun nummer og ikke navn når noen ringer. Eneste muligheten er å ha f.eks. to mobil nummer, et med og et uten prefiks. Slitsomt å legge til hvis man har mange kontakter.

9316003[/snapback]

 

Akkurat som min E50.. Oppdaterte software da jeg fikk den for ca. 2 måneder siden. Sjekker etter ny software nå, men Updater'n har nå stått på "Identifying connected phone" i ca 10 minutter.

 

edit: Softwaren var allerede den nyeste. 7.13.0.0. Håper du sier fra hvis du finner en løsning på dette tullet her.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Akkurat som min E50.. Oppdaterte software da jeg fikk den for ca. 2 måneder siden. Sjekker etter ny software nå, men Updater'n har nå stått på "Identifying connected phone" i ca 10 minutter.

 

edit: Softwaren var allerede den nyeste. 7.13.0.0.  Håper du sier fra hvis du finner en løsning på dette tullet her.

9323754[/snapback]

 

Som det ble nevnt over så er det et problem med nummer sammenlikningen. Kom akkurat av kundeservice hos Nokia - jeg fikk beskjed om at det er en bug som snek seg inn i _siste firmware_. Så forhåpentligvis kommer det en ny en, men det er uvisst når. :thumbdown:

 

Jeg var faktisk nesten litt fristet til å kode en egen liten smsleser for å lese meldinger - men jeg tror strengt tatt ikke jeg orker å finne opp hjulet på nytt igjen.

 

Men det som jeg ikke skjønner er - hva er problemet med å bare splitte prefiksen av før man foretar søk etter nummer? Telefonen vet jo hvilket land den befinner seg i - så da burde det være en smal sak å finne ut hvor mange siffer prefiksen er på (vanligvis '+' og et til fire siffer.). Har man internasjonale nummere i telefonlisten er jo disse allerede lagt inn med prefix. Kankje jeg har gått glipp av noe helt elementært.

 

//Torgeir

Endret av twhoffma
Lenke til kommentar
Som det ble nevnt over så er det et problem med nummer sammenlikningen. Kom akkurat av kundeservice hos Nokia - jeg fikk beskjed om at det er en bug som snek seg inn i _siste firmware_. Så forhåpentligvis kommer det en ny en, men det er uvisst når.  :thumbdown:

//Torgeir

9330173[/snapback]

 

Oi, det var allerede forklart ja. Der må jeg ha blingsa litt. Uansett er dette en ganske uutholdelig situasjon. Som sagt oppdaterte jeg software for ca. 2 måneder siden, så de har hatt litt tid på seg til å komme med en ny versjon.

 

Min første nokia på 7-8 år ser ut til å bli den siste på lenge..

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Min første nokia på 7-8 år ser ut til å bli den siste på lenge..

9331074[/snapback]

 

Jeg sitter og tenker akkurat det samme - men for min del er det litt pest eller kolera.

 

Jeg synes at Nokia har gjort mange gode ting i utviklingen sin, ved å porte python, åpne for utvikling med open C og c++. Samtidig har de begynt å bytte til standard porter som mini- og microUSB, 3.5mm lyd og microSD.

 

De andre mobil produsentene går for mye av tiden motsatt vei - med lukkede systemer og spesialkabler.

 

Hadde Nokia bare investert litt mer i software utviklingen så kunne de gjort det rimelig skarpt.

 

//Torgeir

Lenke til kommentar

Det er irritert at det bare kommer nr. når jeg skal lese meldinger.. Selv om jeg har +47*nr* under kontakter.

 

Blir dette fikset i de neste software oppdateringene? Vil gjerne vite hvem som sender melding til meg liksom..

 

Har altså Nokia 6110 Navigator, noen som opplever det samma som meg?

Lenke til kommentar
Det er irritert at det bare kommer nr. når jeg skal lese meldinger.. Selv om jeg har +47*nr* under kontakter.

 

Blir dette fikset i de neste software oppdateringene? Vil gjerne vite hvem som sender melding til meg liksom..

 

Har altså Nokia 6110 Navigator, noen som opplever det samma som meg?

9361150[/snapback]

 

Jepp, det er en bug - som nevnt over.

Prøv å sette +47 nummeret som default meldingsnummer, og det vanlige nummeret som default ringenummer. Det funker sporadisk for meg.

 

//Torgeir

Lenke til kommentar

Har aldri hatt noe problem med nummer- og navnvisning verken med SMS eller ringing? Kjøpte 6290 for en måneds tid siden og har aldri vært mer fornøyd med en mobil! :thumbup:

 

Er bare en ting jeg savner, at man kan lagre og redigere egne ord som er lagt til i ordboken, samt at det kommer opp forslag om hvilket ord man skal skrive. Men det kommer vel sikkert et program som fikser dette snart :p Er jo allerede et på markedet, men da ikke med norsk ordbok :/

 

Så alt i alt, veldig fornøyd med Nokia S60v3 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...