Gå til innhold

Google lanserer iTunes-killer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En del problemer foreløpig:

 

1. Siden er ekstremt treg og latterlig dårlig designet. Rett og slett den "tyngste" nettsiden jeg har brukt så lenge jeg kan huske. Den er så tungrodd at det du skriver inn med tastaturet i forskjellige felter rett og slett ikke registreres. Sykt.

 

2. I følge vilkårene på siden distribuerer de kun musikk til USA. Jeg hadde riktignok ikke noe problem med å gjennomføre et kjøp og laste ned.

 

3. Litt krøll under nedlasting, men ikke værre enn at det gikk. Bl.a. nektet programmet (et activX-prog, støtter ikke opera) å llagre i musikkmappa mi men brukte heller temporary internet files. Sikkert ikke noe problem å få til.

 

4. Labert utvalg.

 

Ellers:

 

1. Jeg fikk handle til amerikanske priser (0,99c per sang eller 9,99dollar per album), hvilket er ganske rimelig i forhold til norske butikker, og i forhold til hva sjelden musikk koster på play.com.

 

2. Bitrate var på 192kbps. Det var også mulig å laste ned .aac og .wma, men jeg foretrekker .mp3 i 192kbps.

 

3. Man kan laste ned flere ganger til samme datamaskin (i motsetning til iTunes der det sykt nok kun går ann å laste ned en gang totalt). Man kan også laste ned til forskjellige datamaskiner, men da er det de som eier rettighetene til musikken som bestemmer hvor grensa går. Det er visstnok noen som tillater ubegrenset nedlastning, mens andre kun tillater nedlasting til en datamaskin. Det syke her er at det er ingen informasjon om hvilke regler som gjelder for hvilken musikk.

 

Konklusjon:

Bedre enn iTunes, men ikke bra nok.

Lenke til kommentar
(..)Man kan laste ned flere ganger til samme datamaskin (i motsetning til iTunes der det sykt nok kun går ann å laste ned en gang totalt).

9295067[/snapback]

 

Man kan laste ned musikken så mangen ganger man vil i iTunes. Gjorde det selv etter at jeg uheldigvis slettet noen som jeg ikke skulle ha slettet.

 

Man kan også laste ned til forskjellige datamaskiner,

 

På iTunes kan man bruke sangene på 5 maskiner.

Lenke til kommentar

Det var jo en musikkbutikk på nett (kan den nevnes her inne?) som faktisk gjorde veldig mye riktig, det eneste de gjorde feil var at de ikke ga noe tilbake til artistene, mao var det strengt tatt ikke bedre enn piratkopiering. Her kunne man velge format og bitrate, til og med lossless, og betalte slett ikke så mye.

 

Det at et helt album skal koste like mye i nettbuttikk som i sjappa der man har kostnader til trykking, distribusjon osv. er forresten helt tull. Tenk om et album kostet 30-40 kr hvor mesteparten gikk til artisten, en låt kunne kostet 1-3 kr. Da hadde ihvertfall jeg kjøpt mer musikk.

 

Blir spennende å se om Google får en hit med dette. Forbedringspotensiale finnes ihvertfall.

Lenke til kommentar
Du kan riktignok kjøpe musikk uten kopibeskyttelse i iTunes, men disse koster ekstra.

 

Jaha? Har dere kjøpt iTunes Plus musikk? Jeg har ennå ikke betalt mer enn 80 kroner for et album med iTunes Plus (DRM fri 256kbps AAC). Nok en gang viser HW / Amobil at de ikke helt vet hva de skriver om. ;)

 

Det er også fortsatt feil at kun Apple produkter kan spille av AAC. Sjekk igjen, gjerne før neste artikel dere skriver som prøver å fremstille Apple som den store stygge ulven. Gjør som forbrukermyndighetene burde ha gjort, klag på de som faktisk har rettighetene og setter premissene for salget, ikke den som selger produktet. Det blir som å kun klage på platesjappene når en CD har kopibeskyttelse...

 

 

 

Glimrende! Bort med iTunes, restriktiv DRM og veldig høye priser. 5,8 kroner per låt er i hvert fall på rett vei i forhold til iTunes, men det gjenstår å se høre om lydkvaliteten blir brukbar.

9293245[/snapback]

 

Det er samme pris på iTunes - så rett vei i forhold til hva?

 

Fungerer iTunes i Norge nå?

 

Hva slags kvalitet og hvilket format får man det i?

 

Er det også knyttet til kontoen din slik at om du sletter filene så får du hente de ned igjen gratis?

9294168[/snapback]

 

Ja, iTunes har fungert i lang tid i norge. Det er AAC, med og uten DRM etter som hvem som eier rettighetene. All EMI musikk og diverse annen er tilgjengelig som iTunes Plus (DRM fritt og 256kbps). Resten er 128kbps pga krav fra musikkindustrien.

 

Så vidt jeg vet er det dessverre kun mulig å laste ned en gang. Dette er vel også knyttet opp mot rettigheter. Litt vanskelig å hindre at man bare logger seg inn på X maskiner og laster ned sangen på alle.

 

Vi får ikke musikken til amerikansk pris i Norge.

9294102[/snapback]

Vet du dette med sikkerhet? I så fall, har du hørt noen grunner til det?

 

Med unntak av moms ser jeg ingen grunn til at google skal ta mer for det her enn i USA. Det spiller jo ingen rolle for dem hvor lange avstander det må sendes gjennom kabler eller hvilken IP man har. Nettmusikk er en ideell "global" vare som bør kunne ha samme pris over hele verden. Fraktkostnaden er jo lik og ekstremt lav uansett avstand.

9294282[/snapback]

 

Det spiller derimot en rolle hvem som har rettighetene og hvilke priser de tar i området ellers. Det er ikke alltid de samme forvalter / eier rettighetene i hele verden. Norge er også et land med generelt høyere lønninger, som også gjør at vi betaler generelt mer for alle varer. Dette gjennspeiler seg også på musikk.

Endret av haakoo
Lenke til kommentar
Det var jo en musikkbutikk på nett (kan den nevnes her inne?) som faktisk gjorde veldig mye riktig, det eneste de gjorde feil var at de ikke ga noe tilbake til artistene, mao var det strengt tatt ikke bedre enn piratkopiering. Her kunne man velge format og bitrate, til og med lossless, og betalte slett ikke så mye.

9296533[/snapback]

 

skal sikkert gå greit å nevne den, eieren ble vel frikjent i russisk rett nå nylig.

 

problemet med hele den greia der er at det ble påstand mot påstand.

 

den ene siden sa dem hadde fått godkjent, og at pengene var gitt til en eller annen organisasjon.

den andre siden mente at nevnte organisasjon ikke hadde rett til å gi slike godkjenninger osv.

 

alt i alt ei suppe uten sidestykke.

 

toppen av kaka kom vel når dem ble avkrevd mer den nasjonalbudsjettet for russland iirc...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Glimrende! Bort med iTunes, restriktiv DRM og veldig høye priser. 5,8 kroner per låt er i hvert fall på rett vei i forhold til iTunes, men det gjenstår å se høre om lydkvaliteten blir brukbar.

9293245[/snapback]

Det er samme pris på iTunes - så rett vei i forhold til hva?

9296627[/snapback]

5,8 kroner per DRM-frie låt? Det står i artikkelen at de DRM-infiserte låtene koster 8 kroner og at de DRM-frie koster mer enn det.

Lenke til kommentar
5,8 kroner per DRM-frie låt? Det står i artikkelen at de DRM-infiserte låtene koster 8 kroner og at de DRM-frie koster mer enn det.

9297300[/snapback]

 

Og hvis du leser det første jeg skrev, så er det stort sett feil at det blir dyrere uten DRM. Jeg har kjøpt en 10 iTunes Plus album nå, og har betalt 80 kroner (som er det samme som de DRM-infiserte) hver gang.

 

Artiklene her om Apple og iTunes Music Store har ikke akkurat hatt høy kvalitet på innhold i det iste.

Endret av haakoo
Lenke til kommentar
Vi får ikke musikken til amerikansk pris i Norge.

9294102[/snapback]

Vet du dette med sikkerhet? I så fall, har du hørt noen grunner til det?

 

Med unntak av moms ser jeg ingen grunn til at google skal ta mer for det her enn i USA. Det spiller jo ingen rolle for dem hvor lange avstander det må sendes gjennom kabler eller hvilken IP man har. Nettmusikk er en ideell "global" vare som bør kunne ha samme pris over hele verden. Fraktkostnaden er jo lik og ekstremt lav uansett avstand.

9294282[/snapback]

 

Grunnen er at de vil tjene mere penger, det er jo slik med nesten alt annet av media, de tar en høyere pris i europa.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...