Gå til innhold

Er mitt krav urimelig?Klagebrev på erstatningsvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er noe av den dårligste kundeservisen jeg noen gang har lest om!

 

Har netshop bestemt at dette produktet skal leve i 3 år, og derfor avskriver produktet med 33% årlig?

 

Iht forbrukerkjøpsloven kan du velge mellom omlevering eller heving dersom butikk ikke klarer å reparere produktet.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Lenke til kommentar

Hmmm... nå må jeg bare være klok og skrive et brev til butikken med alt av opplysninger jeg fikk her. Kan noen hjelpe meg med dette? Jeg kan betale ca. 500 kroner hvis jeg får alle pengene tilbake (eller i hvert fall 3000 kroner).

 

Men, det er også en annen ting jeg stussa på - 33% av 3795 kroner (så mye kostet spilleren i mai i fjor) er ikke 1565.

Egentlig har de gitt meg enda mindre enn 1565 fordi jeg har også betalt frakt 2 ganger for retur (240 kroner). Dvs. jeg har fått tilbakebetalt kun 1325 kroner for selve spilleren.

 

EDIT

Jeg har også skrevet til dem at de kan sende meg Creative spiller i samme klasse som den som jeg hadde hvis den støtter de ting jeg nevnte i første post. Dette står helt klart i mailen jeg sendte til dem.

Dette kunne de ikke gjøre og de selv forselå om å kredittere meg.

Endret av jokab
Lenke til kommentar
Dette er noe av den dårligste kundeservisen jeg noen gang har lest om!

 

Har netshop bestemt at dette produktet skal leve i 3 år, og derfor avskriver produktet med 33% årlig?

 

Iht forbrukerkjøpsloven kan du velge mellom omlevering eller heving dersom butikk ikke klarer å reparere produktet.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

Neineinei, du kan velge mellom reparasjon eller omlevering (avhjelp). Omlevering er til ny og tilsvarende vare, altså det som ble forsøkt gjort først - men som ikke var tilsvarende. Dette kan du som kunde velge mellom, så lenge ikke reparasjon er vesentlig rimeligere utgift for selger enn omlevering.

 

Om selger IKKE klarer å utføre avhjelp, så har du krav på prisavslag, eller heving.

 

Heving, så skal det gjøres bruksfradrag slik butikken har gjort, og jeg synes det høres helt rimelig ut med 3 års levetid på en mp3spiller. Ergo er 33% fratrekk pr år HELT ok, så lenge det er pr HELE år.

 

MEN - det at du ikke har krav på forsinkelsesrente høres helt sært ut - butikken kan ikke ta den delen av loven som passer best for de, og hoppe over neste setning i samme paragraf!! Det er fulsltendig idiotisk.

 

La oss si at 1500,- igjen er rett, dette ser ut som ca 2 års "nyttevederlag". Da har du krav på forsinkelsesrente på KJØPESUMMEN, fra du kjøpte varen. Denne forsinkelsesrenten blir på ca 1000,-.

 

Dette gir deg da igjen ca 2 500.-. Du skal også ha refundert fraktutgiftene dine med å sende produktet i retur.

 

www.forsinkelsesrente.no - Finn ut hvor lenge du har hatt produktet, og hvor langt bruksfradrag de har brukt, og regn deg ut til summen.

 

DET skal du ha igjen.

 

Er forøvrig kjempegøy når butikker prøver seg på så spanske som det der...like idiotisk hver gang.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Alastor, jeg har vist til Lov om forbrukerkjøpsloven §50, men de blånektet og sa at jeg er ikke JURIDISK EIER og dermed har ikke kravpå noe sånt. Saken er ferdig for dem. Så spørsmålet mitt er om de kan gjøre noe slik.

 

Nå må jeg på jobb... tar diskusjon etter kl. 22 hvis noen har noen andre innspill.

 

Der skal jeg også oppsummere i veldig korte trekk hva som har skjedd fra dag en da jeg kjøpte spilleren.

Lenke til kommentar

Her har butikken tatt en spansk en, og tolket loven slik de selv ønsker. For det første så er ikke forventet levetid på en slik MP3-spiller 3 år, men 5 år. Dette kom nylig Høyesterett frem til i den kjente mobilsaken. Det har vært skrevet mye om dette i media, så det burde ikke være noe problem å finne noen artikkler på dette. Videre så spiller det absolutt *ingen* rolle at du har kjøpt spilleren brukt. Du kan rette dine krav til første salgsledd uten å miste noen rettigheter. Mener å huske at dette heter ingress eller noe.. sikker noen med bedre peil på juss som kan rette meg på den.

 

Regnestykket blir som følger:

 

(4000/60) * 15 = 1000 kr

(kjøpssum / antall måneder reklamasjonsrett) * antall måneder du har hatt spilleren = Hva butikken kan trekke for nytteverdi

 

Du sitter da igjen med 3000 kr, og dette er før vi har tatt med hva du har krav på i form av forsinkelsesrente. Denne renten utgjør 583 kroner av kjøpssummen dersom du kjøpte varen i mai 2006. Se http://www.forsinkelsesrente.no/ for en genial kalkulator.

 

Det du altså har krav på fra selger er 3583 kroner!

 

Forslag til brev til selger:

 

Tilbakebetaling vedr. supportsak 78469

 

Jeg har i forbindelse med heving av kjøp fått utbetalt 1565 kr til min konto. Dette er en sum jeg mener er altfor liten, og ikke står i stil til det jeg har krav på. Ved heving av kjøp er det visse lover og satser selger skal ta hensyn til. Dere har foretatt en nytteverdiavskrivning som er langt over hva dere har krav på. Et dyrt produkt som denne MP3-spilleren har fem år reklamasjonsrett i følge Forbrukerkjøpsloven. Høyesterett har nettopp avlagt dom i den kjente "mobilsaken", og der fikk som kjent mobiler fem år reklamasjonsrett. Det samme vil gjelde annet småelektronisk som faller inn i samme kategori som en mobiltelefon. Ved avskrivning skal dere derfor trekke fra min nytteverdi tilsvarende 15 måneders bruk. Når reklamasjonstiden er fem år, så vil dette dette bety at dere kan trekke meg for 1000 kroner. Det at dere trekker meg for nytteverdi betyr at jeg kan kreve forsinkelsesrente fra kjøpsdato jfr. Forbrukerkjøpslovens $50. Dette utgjør 583 kroner noe som betyr at dere er meg skyldig 3583 kroner totalt. Videre ønsker jeg å få tilbakebetalt mine utlegg for frakt frem til deres serviceavdeling.

 

Det at dere avskriver meg med at varen er kjøpt brukt, og at jeg ikke kan fremme mine krav mot dere stiller jeg meg uforstående til hvordan dere kan mene. Man kan rette krav mot tidligere salgsledd jfr. Forbrukerkjøpslovens §35. Dette uten at man mister noen rettigheter.

 

Jeg gir dere en frist på 14 dager til å svare på dette brevet samt å overføre pengene til min konto. Dersom dette ikke gjøres vil saken bli tatt inn for Forbrukerrådet med ønske om at saken kommer opp hos FTU.

 

Mvh.

Ditt navn

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Ikke helt riktig nuffern, den absolutte reklamasjonsfristen er 5 år, ikke 2, men det betyr ikke at forventet levetid er 5 år. Høyesterett fastslo forventet levetid for mobiltelefon feks til 3-4 år. jeg vil anta at en normal mp3spiller er på nedre del av tilsvarende sjikt, altså 3 år.

 

Uansett, TRÅDSTARTER:

 

Du må sende en skriftlig klage til forbrukerrådet, som så vil forsøke å mekle mellom deg og butikk. Fører ikke dette fram tar du saken inn til forbrukertvistutvalget, som så kan dømme butikken til hva de skal betale deg. Vil anbefale deg å ta denne saken helt dit om nødvendig, ikke gi deg :).

Lenke til kommentar
Ikke helt riktig nuffern, den absolutte reklamasjonsfristen er 5 år, ikke 2, men det betyr ikke at forventet levetid er 5 år. Høyesterett fastslo forventet levetid for mobiltelefon feks til 3-4 år. jeg vil anta at en normal mp3spiller er på nedre del av tilsvarende sjikt, altså 3 år.
Det stemmer, men nå er ikke reklamasjonstiden så diffrensiert. Man har enten 2 eller 5 år. Når en vare er forventet til å holde mer enn to år, noe de sier ved at den skal vare 3-4 år, så blir det automatisk 5 år reklamasjonsrett som gjelder. Man har ikke 3 år reklamasjonsrett.

 

Alastor, jeg har vist til Lov om forbrukerkjøpsloven §50, men de blånektet og sa at jeg er ikke JURIDISK EIER og dermed har ikke kravpå noe sånt. Saken er ferdig for dem. Så spørsmålet mitt er om de kan gjøre noe slik.
Du er juridisk eier av varen! Makan til tull! De har absolutt ingen peil på juss eller rettspraksis, og så uttaler de seg allikevel så absolutt?! Skulle likt å vite navnet på denne forhandleren. Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hei.

 

Først når det gjelder påstanden om at du ikke er "juridisk eier": Har du kjøpt mp3-spilleren av en forbruker kan du stille samme krav til butikken som selgeren du kjøpte den av kan. Dette følger av kjøpsloven §84.

 

For øvrig synes jeg, som nevnt i min tidligere post, at 3 års brukstid er et greit utgangspunkt for beregningen. Jeg tror neppe mp3-spillere flest brukes i fulle 5 år. (nuffern: det er normal brukstid, ikke reklamasjonstid, som er utgangspunkt for beregningen. Eksempelvis har Høyesterett (Rt. 2002 s. 173 (Sofadommen)) brukt 10 års brukstid som utgangspunkt for beregning av nyttevederlag ved heving av sofa-kjøp.)

 

Forutsatt at du har hatt denne mp3-spilleren i nøyaktig ett kalenderår og den kostet 4000 kr ny:

Nyttevederlag: 4000 / 3 * 1 = 1333 kr.

Renter fra kjøpsdato: : 717 kr.

 

Dette gir følgende beregning:

Kjøpssum + renter - nyttevederlag = tilbakebetalt sum

4000 + 717 - 1333 = 3384 kroner

 

NB: Du må selv regne ut riktig sum med korrekt kjøpsdato og kjøpspris (pris fra butikk, ikke prisen du fikk av privatpersonen).

 

For øvrig skal det kun gis fradrag for "vesentlig nytte" (jf. fkjl. §50)du har hatt av tingen: Har du derfor brukt mye tid på reklamasjonen, hatt ekstrakostnader etc. kan det medføre at vesentlighetskravet ikke oppfylles og butikken ikke har rett på nyttevederlag overhodet.

 

Etter mitt skjønn gir overnevnte fremgangsmåte et rimelig resultat for begge parter, men byr butikken på flere vanskeligheter kan det altså medføre at vederlaget reduseres til null, eksempelvis hvis saken tas opp i FTU.

 

Edit: Nuffern beregner forøvrig renter av feil sum, det er kjøpesummen og ikke "kjøpesum minus nyttevederlag" som danner grunnlag for beregningen.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Edit: Nuffern beregner forøvrig renter av feil sum, det er kjøpesummen og ikke "kjøpesum minus nyttevederlag" som danner grunnlag for beregningen.

Jeg har brukt kjøpssum som grunnlag for beregningen, ikke "kjøpssum minus nyttevederlag". Grunnen til at du får et høyere rentebeløp er fordi du har regnet fra januar 2006, mens det faktisk skal være mai 2006.

 

Ellers er det greit å vite at det er brukstiden man regner ut i fra og ikke reklamasjonstiden. Summen er uansett vesentlig høyere enn det selger påstår kjøper har krav på. Minst lke "moro" er hva de mener om kjøpers rettigheter..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Jeg har brukt kjøpssum som grunnlag for beregningen, ikke "kjøpssum minus nyttevederlag". Grunnen til at du får et høyere rentebeløp er fordi du har regnet fra januar 2006, mens det faktisk skal være mai 2006.

Ah, ser det. Min feil. :)

 

Når det gjelder fraktkostnadene til trådstarter, skal disse belastes selger: Avhjelp skal skje uten kostnad for forbruker etter fkjl. §30.

Lenke til kommentar

EDIT*

 

Nå er det flere mail i innlegget som ble utvekslet mellom butikken og meg.

 

 

"Kort" sammendrag

 

Beklager for en så lang post, men håper at de som orker å lese gjennom den kan hjelpe meg (eller vise meg hvor har jeg tatt feil eller misforstått ting i denne saken).

Jeg er utlending og det hender at jeg misforstår ting. 1000-2000 kroner er ikke all verden når man har mistet venner, slektninger, hus, land og ”what not”, men jeg vil ha en god forklaring på HVORFOR.

 

La meg begynne….

 

 

En fyr kjøpte iAudio A2 mediaspiller med HDD på 30GB hos en butikk 18.05.2006.

Spilleren kostet 3795 kroner.

 

Jeg fikk/kjøpte/stjal/arvet (uvesentlig?) spilleren av kjøperen. Den var uåpnet og faktura fulgte med.

 

Mediaspilleren ble (svært lite) brukt frem til begynnelsen av juli i år. Da sluttet den å virke.

 

Jeg tar kontakt med butikken 09.07.2007. Mange brukere hadde samme/lignende problem. Flere link ble sendt til butikken for at de kunne få litt mer info om problemet.

 

Jeg fikk mail 09.07.2007 at et firma i Sverige SKAL HA RETUR/SERVICE på spilleren.

Her er mailen:

"Hei!

Får oppgitt en adresse på et firma i Sverige som har service/rep på iAudio. Legger ved linken..

http://www.abtech.se/Contact

 

Jeg ble litt forvirret og tenkte at det er meg som skulle ta kontakt med det Svenske firmaet, så jeg sendte dem to mail uten å få svar.

 

Jeg søkte råd her på forumet, og fikk vite at det er ikke min oppgave å ta kontakt med reparatører, og at det er butikken som må gjøre dette.

Jeg sender følgende mail til butikken 12.07.2007:

Hei igjen.

Jeg tok kontakt med det firmaet dere refererer til, men de svarer ikke på mine mail. Det er kanskje ikke så rart da denne spilleren ikke er kjøpt hos dem, og på demmes webside står det følgende:

 

"Fråga: Jag har köpt min spelare utomlands, kan jag använda min garanti i Sverige?

Svar: iAUDIO har ingen världsgaranti, därför måste du kontakta din återförsäljare för support och garantiärenden."

 

Derfor vil jeg be dere om å se på saken en gang til. Jeg fikk vite på forumet til hardware.no at i følge kjøpsloven er det dere som er ansvarlig for retur/reparasjon.

 

Med vennlig hilsen

 

Jeg får svar fra butikken 16.07.2007:

Hei!

Ingen her som har sagt at vi ikke ordner dette, men er dette svenske firmaet som skal ha retur/service på dem.. Logg inn på kontoen og registrer retur, så ordner nok det seg..

 

Da ble jeg småirritert fordi i min ALLER FØRSTE mail til butikken skrev jeg at det var ikke jeg som har kjøpt spilleren, og dermed kunne jeg ikke registrere retur.

Denne kan leses her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=9691086

 

 

16.07.2007 sender jeg den første mailen IGJEN (den som ble sendt 09.07.2007) med følgende forord:

Hei. Jeg vet ikke om dere har lest min første mail jeg sendte til dere, men saken er slik at jeg IKKE kan registrere retur, da det ikke er jeg som opprinnelig har kjøpt spilleren hos dere. Sender min første mail igjen

 

Jeg fikk ikke noen svar på mail så jeg prøvde å ringe dem. Det gikk ikke - ingen tok telefon. Jeg har utskrift over telefonsamtaler som viser at jeg har ringt butikken de dagene jeg sier at jeg har ringt dem. :)

 

19.07.2007 sender jeg mail igjen:

Hei.

Nå er det gått 11 dager siden min første mail til dere, og jeg har fortsatt ikke fått registrert retur.

Hvorfor kan ikke dere sende meg returnummer slik at jeg kan returnere spilleren til reparasjon? Jeg skal snart på ferie, og vil gjerne ta den med meg.

Jeg har prøvd flere ganger (4 eller 5) i går og i dag å ringe deres kundesupport og returavdeling, men ingen tok telefon selv om jeg har ventet i ca 10-15 minutter. Begynner dere å bli den nye NextGenTel?

Mvh

 

24.07.2007 får jeg lovende mail:

Hei,

For at vi skal registrere din returvare hos oss er det flott om du kan fylle ut skjemaet som ligger som vedlegg på denne e-posten og sende det til retur@***************.no

Ha en god dag

Med vennlig hilsen / Best regards

Endelig skjer det noe, tenkte jeg og sendte skjema med alle opplysningene med en gang (etter ca. 20 minutter, da). :) Kontonummer ble også med i skjema.

02.08.2007 får jeg mail:

Hei.

Du går inn på www.************.no

kundesenter.

retur og support

Skjema

Retur

Fyll ut dette så kommer den til oss.....

Mvh

*********

Ved retur, husk å fylle ut skjema: http://www.*********...osv.com

 

 

03.08.2007 får jeg mail igjen (av en annen fyr ):

Hei

Returskjemaet skal ikke sendes på epost, men legges sammen med pakken.

Vi har ingen mulighet til å spore en pakke mot en epost.

Har du allerede sendt produktet, svar på denne eposten og gi oss pakkesporingsnummeret slik at vi kan legge returskjemaet i pakken når vi har mottatt denne.

 

Husk at jeg fikk mail 24.07.2007 som sa at jeg SKULLE sende skjemå på mail!

 

NÅ TENKER JEG AT BÅDE DE OG JEG ER HELT FULLSTENDIG GALE, og snakker helt forskjellige språk.

Selvfølgelig har jeg IKKE sendt produktet til dem, da alle returvarer MÅ HA returnummer, og dette er noe jeg har spurt dem om FRA DAG EN.

Og så er det en som sier at jeg må sende mail, mens den andre sier at jeg ikke kan sende mail.

 

Spilleren ble sendt 24.07.2007 04.08.2007 (beklager feil) til butikken hvor den ble kjøpt. Frakt på 120 kroner ble betalt. Kvittering ble sendt til butikken.

Alle opplysninger fulgte med – bl.a. bankkontonr! (viktig, da det er andre gang at kontonummeret ble sendt)

I august (tror det var 14.08.2007, er ikke sikker på det) ringer jeg butikken og spør om saken. Saksbehandler sa at spilleren IKKE SKAL repareres og at de allerede har sendt en BEDRE (demmes ord) spiller til meg – Creative Zen Vision. https://prisguiden.no/product.php?productId=35761

 

Jeg sa at jeg ikke er interessert i Creative da den ikke oppfyller mine krav, bl.a.

 

1. Spiller ikke Ogg Vorbis og FLAC lydfiler (noe iAudio A2 gjør)

2. Den støtter ikke USB host mode (kobling av digitale kamera for overføring av bilder) uten tilleggsutstyr (noe iAudio A2 gjør)

3. Den støtter ikke undertitler i DivX, MPEG og andre video formater (noe iAudio A2 gjør)

 

 

og at de først kunne spørre meg før de sendte den. Mannen sa at de mener at denne Creative spilleren er bedre enn den jeg hadde og derfor ble den sendt.

Samme dag fikk jeg spilleren i posten! 

Snakk om tilfeldighet.

 

Men, dette var ikke Creative Zen Vision. Dette var en godt brukt Creative Zen Vision:M med masse riper.

https://prisguiden.no/product.php?productId=39463

Latterlig, da denne spilleren ikke engang er i samme klasse med verken Zen Vision eller iAudio A2.

 

Jeg sender e-post (viser til første post i tråden) og også ringer butikken og forklarer hva som har skjedd, og hvorfor har jeg problem med Creative sine spillere. Som dere kunne se i første post, skriver jeg at de kan sende meg en Creative spiller hvis den oppfyller overnevnte krav.

 

Jeg fikk beskjed om å sende spiller i retur og forespørsel om å velge noe i omtrent samme prisklasse som en kredittering vil gi, så ville de se om dette kunne gjøres. Spilleren ble sendt tilbake til butikken 20.08.2007. Frakt på 120 kroner ble betalt. Kvittering ble sendt til butikken.

 

Det er allerede 240 kroner i frakt i forbindelse med retur!

 

Jeg fant ikke noen spiler som jeg likte og jeg spurte om de ikke kunne skaffe en iAudio A2 spiller for meg da jeg ikke er interessert i penger, men vil gjerne ha samme spiller igjen. Jeg nevner firma i Sverige, og spør hvorfor kan ikke de sende min spiller til reparasjon, for den type feil kan repareres. De sa at det er alt for dyrt, og at det er best at de tilbakebetaler meg penger hvis jeg ikke finner noe jeg liker. Jeg sa at det er greit.

 

Deretter ringer jeg to ganger (i slutten av august og i begynnelsen av september) og spør om tilbakebetaling av penger. De kunne ikke si noe om når dette skulle skje.

 

Jeg ventet…

 

07.09.2007 sendte jeg mail med samme spørsmål.

 

Ingen svar.

 

18.09.2007 sendte jeg mail igjen. Fikk svar 20.09.2007 at pengene ligger hos dem, men at de ikke har min konto! Kontonummer BLE SENDT allerede 24.07.2007 (2 måneder før), og igjen 04.08.2007.

 

Greit det. Dette kan skje, men de burde ha tatt kontakt med meg og spørre om konto om de ikke kunne finne den.

 

20.09.2007 (samme dag) sender jeg mail til butikken med kontonummeret mitt.

Dagene går…

 

18 dager har gått… fortsatt ingen ting skjer.

 

08.10.2007 sender jeg mail IGJEN og spør IGJEN om utbetaling.

 

10.10.2007 får jeg 1565 kroner på konto.

 

 

Hva har jeg gjort feil i denne saken? Er noe/alt av dette min skyld? Jeg har aldri før opplevd noe sånn.

Jeg har forklart alt så godt jeg kan (ut i fra mailene jeg her), og har prøvd å være så saklig som mulig.

Det er mulig at jeg har misforstått noe. Ser ikke bort fra det.

 

----------------------------------------------------

 

 

En ting på slutten.

 

Jeg vill ikke kalle iAudio A2 spilleren for vanlig MP3 spiller fordi den er ikke det.

 

Benevnelsen MP3 spiller får folk til å tenke på noe som er bærbar og som folk tar med seg overalt og bruker i alle situasjoner. Dette er en MEDIASPILLER som er STOR og har en HDD, og dermed er den ALDRI blitt bruk i bevegelse – kun på bordet på jobb, eller på flyet på reise. Den ble også brukt til å overføre bilder fra min Nikon D50 når minnekort var fullt.

Hjemme brukte jeg den ikke da jeg har mer en nokk både av PC-er (4) og TVer (5 LCD TVer). Hvem ville sett på en 4” skjerm hjemme når man har 42” Full HD TV?

 

Spilleren ble levert til butikken i absolutt perfekt stand. Den hadde ikke en eneste ripe, og dette er også et godt tegn på at den ikke var brukt mye. Den kunne like godt pakkes og selges som ny. Jeg hadde ikke så mye ”nytteverdi” av den at butikken kunne avskrive så mye, da den er brukt lite og med omhu. Nesten 2/3 av prisen den kostet ble ”spist” vekk.

 

Jeg mener at butikken burde opperere med 5 år i forventet levetid på en sånn MEDIASPILLER, og ikke 3. Dette er ikke noe som koster 199 kroner på Elkjøp, og hvor man bruker en AAA batteri. Dette er et produkt som fortsatt koster 4000 kroner og er ment til å være lenge, og ikke byttes ut hvert tredje år.

Endret av jokab
Lenke til kommentar

Nå har vi ikke hørt noen annen side enn trådstarters. Allikevel så virker trådstarter for meg veldig ryddig og sakelig. Sett ut fra dette virker det som om han har fått særdeles dårlig kundebehandling. Det virker nesten som om selger aktivt har gjort et arbeide for å "ødelegge" for kjøper. En ting er å gjøre det vanskelig for kjøper ved å bruke loven mot han, men nå har de ikke en gang loven på sin side. Alle mine kommentarer i denne tråden baserer seg kun på hva trådstarter har sagt, og vi vil aldri komme til å vite den fulle sannheten før evt. selger kommer inn på banen her. Allikevel vil jeg påpeke at jeg oppfatter kjøper som ganske saklig i sin fremstilling.

 

Videre er jeg enig at et produkt som dettte bør ha en reklamasjonstid og brukstid på fem år. Dette er et produkt som mange gjerne har lengre enn to-tre år. Ikke har det heller vært en stor nedgang i pris på denne eller tilsvarende varer. Altså står jeg på regnestykket mitt der jeg tar utgangspunkt i en brukstid på fem år. Som forbruker ville jeg i denne saken allikevel godtatt butikkens påstand om tre år bare for å få saken ut av verden. Hadde de bare hatt mer kjennskap til loven og hva de plikter å gjøre..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Dette er min aller første mail til butikken som er årsaken til alt rot i saken.

Etter min mening er den ganske lettleselig og forståelig, men den har åpenbart forårsaket mye forvirring.

 

Hei.

 

Jeg heter NAVN ETTERNAVN, og mitt kundenummer hos dere er 1234567890.

*DATO* kjøpte jeg en iAudio A2 mediaspiller av NAVN ETTERNAVN, med BUTIKKENS kundenummer 1234567890. Spilleren ble kjøp hos dere 18.05.2006, fakturanummer 1234567890. Den kostet 3879 kroner.

 

Spilleren fungerte bra inntil for ca. 2 uker siden. Da begynte problemer med den. Noen ganger ville den ikke slå seg på selv om batteri var fullt. Noen ganger når jeg klarte å slå den på virked den greit, mens andre ganger slo den seg av etter noen sekunder. Jeg fant på iAudio web sider ny firmware og oppgraderte spilleren, men problemene fortsatte.

Etter hvert nektet spilleren å slå seg på i det hele tatt, og selve lading virket ikke. Når laderen er tilkoblet, LED lyser i noen få sekunder og slår seg av. Etter timesvis med lading skjer det ingen ting (selv om LED slår seg periodisk på og av helt uten påvirkning fra min side). Jeg prøvde å lade spilleren gjennom USB (i tilfelle laderen var ødelagt), men det var fortsatt det samme. Resetknappen hjalp ikke.

 

Jeg fant at det er flere andre med samme eller lignende problem:

 

 

http://www.cowonamerica.com/forums/showthread.php?t=9443

 

http://www.cowonamerica.com/forums/showthread.php?t=10520

 

http://www.cowonamerica.com/forums/showthread.php?t=12077

 

http://iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=13152

 

http://iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=8734

 

http://iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=8989

 

http://iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=10352

 

http://iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=10307

 

http://iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=9824

 

http://iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=12080

 

http://iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=12842

 

 

Hvordan kan jeg returnere spilleren til dere for reparasjon når det ikke er jeg som opprinnelig har kjøpt den hos BUTIKKENS NAVN?

Jeg kan ikke registrere retur da jeg ikke har tilgang til KJØPERS NAVN ETTERNAVN sin kundekonto.

 

 

 

 

Med vennlig hilsen

NAVN ETTERNAVN

ADRESSE

***********

Kundenummer 1234567890

Lenke til kommentar

SIden det er snakk om en spiller kjøpt av en annen privatperson som i sin tur kjøpte den fra webshoppen, er det Kjøpsloven, ikke Forbrukerkjøpsloven, som man må gå til for hjelp. I første omgang hvertfall.

 

§ 85. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen må gjøre sitt krav mot tidligere salgsledd gjeldende innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen og seinest innen de reklamasjonsfrister som gjelder i forholdet mellom forgjengeren og det tidligere salgsledd.

 

(2) Kjøperen må så snart det er rimelig høve til det underrette salgsleddet om hva han krever.

 

(3) I den grad kjøperen i forbrukerkjøp gjør gjeldende krav mot selgeren som også kunne ha vært gjort gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd, gjelder reklamasjonsfristen i forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd for videre mangelskrav fra selgeren mot det tidligere yrkessalgsleddet. Bestemmelsen her gjelder tilsvarende for videre krav mellom tidligere yrkessalgsledd som følge av at forbrukerkjøperen har gjort gjeldende mangelskrav. Bestemmelsen her gjelder ikke internasjonalt kjøp.

Dermed har vi fått avklart at butikken, som tidligere salgsledd, må forholde seg til trådstarter som kunde.

 

Å komme med tulprat som at trådstarter ikke er "juridisk eier" virker rett og slett for dumt av butikken. Man bør vel helst unngå å drikke alkohol før man svarer i reklamasjonssaker er den første tanken som slår meg om kvaliteten på det svaret.

Lenke til kommentar
Å komme med tulprat som at trådstarter ikke er "juridisk eier" virker rett og slett for dumt av butikken. Man bør vel helst unngå å drikke alkohol før man svarer i reklamasjonssaker er den første tanken som slår meg om kvaliteten på det svaret.

 

 

Som jeg har gjentatt i andre tråder, til det kjedsommelige, er det VELDIG irriterende med kundebehandlere som ikke kan ett døyt om forbrukerkjøpsloven. Det blir utrolig mye synsing og tull... :(

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det må du reklamere på varen hos den du kjøpte den av. I dette tilfellet blir det privatpersonen du kjøpte den av og kjøpsloven legges til grunn for privatkjøp. Butikken har forsåvidt rett i at de ikke står ansvarlig for produktet når produktet eies av deg. Men juridisk eier er jo høl i huet da. Det er jo tross alt du som eier den :dontgetit:

 

Hvis det er garanti igjen på produktet kan du ta direkte kontakt med produsenten.

 

*Et tips er jo å ta kontakt med han du kjøpte den av og få han eller hun til å reklamere på den for deg. Han eller hun kan legge forbrukerkjøpsloven til grunn for reklamasjonen.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...