Gå til innhold

Er mitt krav urimelig?Klagebrev på erstatningsvare


Anbefalte innlegg

Jeg fikk en vare som erstatning som jeg ikke er fornøyd med.

Jeg skrev en klage og vil gjerne høre deres synspunkter hva dere synes om dette.

Har jeg overreagert, eller er mine begrunnelser reelle og saklige?

Dette er mailen jeg sendte i dag til en nettbutikk.

Hei.

 

I dag, 14.08.2007, fikk jeg erstatning for iAudio A2 mediaspiller jeg leverte inn for reparasjon (supportsak 78469).

 

Som erstatning fikk jeg en godt brukt Creative Zen Vision:M 30GB med 2,5"LCD. Den har mange små riper på front siden.

 

I telefonsamtale med deres returavdeling fikk jeg vite at dere erstatter produkter levert til reparasjon med "tilsvarende eller bedre" produkter.

Dette produktet er mye dårligere enn den jeg sendte inn, i.o.m. at den har en skjerm på kun 2.5", mens iAudio hadde en skjerm på hele 4". Dette er kun en av mange av forskjellene, og spillere er ikke engang i samme kategori.

 

Jeg er ikke interessert i noen av Creative sine mediaspillere da ingen av de støtter følgende (VELDIG VIKTIG FOR MEG):

 

1. avspilling av Ogg Vorbis lydfiler (noe iAudio A2 gjør)

2. de støtter ikke USB host mode (kobling av digitale kamera for overføring av bilder) uten tilleggsutstyr (noe iAudio A2 gjør)

3. de støtter ikke undertitler i DivX, MPEG og andre video formater (noe iAudio A2 gjør)

 

Dermed finnes det ingen Creative mediaspillere som er "tilsvarende eller bedre" enn iAudio A2 spilleren.

Hvis jeg tar feil i overnevnte kan dere sende meg en av Creative sine mediaspillere. I så fall må de støtte alle de nevnte funksjonene pluss at dens batteri må klare å avspille videofiler i ca. 9-10 timer. Dette er også noe iAudio klarte utmerket.

Grunnen til at jeg har valgt iAudio A2 fremfor noen andre spillere var at det kun var iAudio som har oppfylt mine krav. Noen av disse er nevnt i uthevet tekst ovenfor.

 

 

I tillegg har jeg ikke fått refundert fraktutgifter jeg hadde i fh.t. retur. Regningen er sendt til dere sammen med iAudio mediaspilleren, og det er også nevnt i brevet som fulgte med i pakken. Det er mulig at det tar litt tid, men jeg bare ville minne dere på det.

 

 

Mvh

Endret av jokab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil helst ikke ut med navn før jeg hører forslag fra demmes side og ser hvor saken ender.

Jeg er i hvert fall en stor motstander av Creativ sine spillere siden de ikke støtter Ogg Vorbis og FLAC (iAudio avspiller begge).

 

Jeg må også nevne at iAudio har alltid vært ca. 800-1000 kroner dyrere enn dyreste Creative spilleren på den tiden (Creative zen Vision).

Jeg har kjøpt iAudio, og jeg vil ha iAudio.

 

Det er også en ting til jeg lurer på:

Hvor mye kan de trekke ned i prisen hvis de velger å kreditere meg for denne spilleren jeg hadde i stedet for å gi meg en ny en (de selger ikke mer iAudio). Jeg ga for den ca.4000 kroner.

Er det rimelig å forvente at de skal gi meg alle de pengene tilbake? Jeg har brukt spilleren i ca. 1 år.

 

Her er de to sammenlignet

https://prisguiden.no/vis_side_ved_...ids%5B%5D=42009

 

Her er Zen Vision og iAudio A2

https://prisguiden.no/vis_side_ved_...ids%5B%5D=35761

 

Ikke alle formater som A2 støter er med i beskrivelsen.

Endret av jokab
Lenke til kommentar

De vil nok gjøre en avregning (som skal tilsi verdien av nytten du har hatt av produktet i den tiden du faktisk hadde det) Uvisst hvilken sats de bruker men ved bil avskrives ca. 10% av verdien pr år.

 

Men ved avskriving har du krav på renter av beløpet fra kjøpsdato og disse rentene blir i de fleste fall nesten lik avregningen. Derfor fører man ofte disse mot hverandre og gir kjøperen kjøpssummen tilbake.

 

Noen butikker unnlater å opplyse om rentene man har krav på, dog gjelder dette stort sett små useriøse butikker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen, folkens

 

Nå trenger jeg mer hjelp enn noensinne.

 

Jeg har i dag fått utbetalt penger for iAudio spilleren jeg hadde (som forresten kostet meg nesten 4000 kroner i mai i fjor - koster fortsatt det samme hos HPX.no).

http://hpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13108

 

Butikken kunne ikke reparere spilleren og de valgte å kreditere meg da de ikke hadde noen tilsvarende spiller.

Jeg har brukt på både spilleren og returfrakt i forbindelse med retur i alt ca. 4150 kroner. De har kreditert meg med 1565 kroner.

 

Er det noe jeg kan gjøre med dette?

Endret av jokab
Lenke til kommentar
Hei igjen, folkens

 

Nå trenger jeg mer hjelp enn noensinne.

 

Jeg har i dag fått utbetalt penger for iAudio spilleren jeg hadde (som forresten kostet meg nesten 4000 kroner i mai i fjor - koster fortsatt det samme hos HPX.no).

http://hpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13108

 

Butikken kunne ikke reparere spilleren og de valgte å kreditere meg da de ikke hadde noen tilsvarende spiller.

Jeg har brukt på både spilleren og returfrakt i forbindelse med retur i alt ca. 4150 kroner. De har kreditert meg med 1565 kroner.

 

Er det noe jeg kan gjøre med dette?

 

 

Ring forbrukerrådet i morgen!

 

Jeg ville helt klart skrevet hvilket firma du har handlet fra som bedriver slik virksomhet, men det er min mening.

Lenke til kommentar
Har du fått noe forklaring på dette?

 

Sist hadde jeg kontakt med dem for ca. 20 dager siden (på mail) hvor de ba meg om å sende kontonummeret mitt slik at de kan overføre penger på min konto. Jeg sendte dem kontonummeret IGJEN selv om det ble sendt sammen med returskjema for flere måneder siden, og også ved en anledning til i e-post. :innocent:

 

For 3 dager siden sendte jeg purremail hvor jeg spurte hvor ble det av utbetalinga. Fikk ikke noen svar, bare 1565 kroner på konto i dag. :(

Endret av jokab
Lenke til kommentar

Jeg har bare hatt positive erfaringer med netshop, men etter all omtalen de får på nett nå om dagen begynner man jo å lure på hva f.. som skjer med dem. Det er helt klart at de ikke kan lage sine egne erstatningsregler når de faktisk må erstatte en vare.

Klag dem inn for forbruker rådet, så får du hjelp med å fremme kravet ditt ihht. forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Her har nettbutikken forsøkt å snyte deg. :)

 

Ved heving av kjøp, skal kjøpesummen tilbakebetales med tillegg av renter fra reklamasjonsdato, jf. fkjl. §50 annet ledd. Dog har butikken rett til å kreve vederlag for "vesentlig nytte". Da har du krav på renter (ca. 10% p.a.) av kjøpesummen fra betalingsdato.

 

For det regnetekniske, se mitt innlegg i denne tråden (Antageligvis vil en brukstid på 3 år være et rimelig utgangspunkt for en mp3-spiller).

Lenke til kommentar
OT: Gratulerer med 1337 innlegg Jokab :fun:

 

hehe.. ja, jeg merket det selv. Takk, takk...

 

Jeg har bestemt meg om å ta kontakt med butikken først med henvisning til Lov om forbrukerkjøpsloven som sindres nevner. Hvis ikke det fører frem til noen løsning vil jeg kontakte Forbrukerrådet.

 

Jeg bare lurer på hvordan kom de til summen av 1565 kroner. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg er så lei av hele den saken. Ufff...

 

Her er oppdattering.

 

Jeg ringte butikken, men den første personen som svarte ikke kunne si noe om saken da han ikke jobbet med support. Han satte meg over videre. Etter ca. 20 minutter venting fikk jeg svar, men heller ikke den andre fyren kunne svare meg. Han sa at en tredje skulle ringe meg senere. Det var greit.

Tredje fyren ringte meg etter ca. 1 time. Han kunne ikke hjelpe meg fordi jeg hadde flere spørsmal og han jobbet ikke med saken før. Dette var også greit.

Han satte meg til en fjerde fyr. Han tok ikke telefon, så linja ble avbrutt. Da ringte jeg den syste fyren igjen (den tredje), og han satte meg over igjen til han hvor linja ble brutt. Jeg ventet forgjeves.. linja ble brutt igjen.

Ringer syste fyren igjen. Han setter meg over til en annen som jobber med support (den femte), og han tar telefon.

 

 

Da får jeg endelig forklaring som lyder slik:

 

Han sa at jeg fikk 1565 kroner i kredittering fordi avskriving er på 33%.

Forventet levetid på denne type produkt er på 3 år, ble jeg sagt.

Jeg har ikke krav på forsinkelsesrente da det er ikke jeg som har kjøpt den, og er dermed ikke juridisk eier. (Jeg kjøpte den av en fyr "brukt", men den var helt ny og uåpnet, og jeg har kvittering/faktura)

 

 

Hvis dere synes at det er en god forklaring, og at de har en god sak, så skal jeg begrave stridsøksa med butikken. :) Synes likevel at 1565 kroner er lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...