Gå til innhold

TEST: Asus P5K3 Deluxe WiFI/AP


Anbefalte innlegg

Så PCI-E x16 sporene kan brukes til andre ting enn bare skjermkort på 975X baserte hovedkort? Interessant. Sånt liker vi å høre. Det er ganske så praktisk. Tja, det er vel kanskje en av grunnene til at 975X i tillegg til Desktop Performance også har Workstation klassifisering fra Intel. Det kan man bare glemme med P35, 965 osv...

9272467[/snapback]

 

Såvidt jeg har fått med meg, så varier det, paradoksalt nok tror jeg det er problemer på intels egen "badaxe", som såvidt jeg husker er 975X, personlig synes jeg det er en skandale at det i det hele tatt finnes kort der det ikke fungerer med andre itng en grafikkort, men det har nå en gang blitt slik at det er ganske vanlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra dere nevner utfordringene med Linux distribusjoner. Jeg satte nettopp opp et MSI P35 kort men Ubuntu, og kan bekrefte at PATA kontrolleren lager trøbbel under installasjonen.

 

Løsningen for å systemet opp å gå var egentlig veldig enkel, jeg byttet PATA DVD-brenneren men en SATA brenneren. Installasjonen av Ubuntu 7.04 fungerte da 100%, alt jeg hadde behov for på kortet ble funnet.

 

Det eneste jeg kan tenke meg som ikke fungerer er marvel PATA, brikken men denne bruker jeg ikke. Jeg regner med at denne vil være støttet i senere versjoner av Linux-kjernen, da det tross alt er benyttet på flere av de nye hovedkortene.

 

Med andre ord kan jeg tipse alle som vurderer et nytt P35 hovedkort å kjøre bare SATA enheter, og la disse være tilkoblet IHC9-brikkesettet til Intel. De "nye" brikkesettene som tillater PATA tilkobling vil nærmest garantert bli støttet i senere versjoner.

Lenke til kommentar

He he, her sytes det fært som vanlig... :cool:

At Asus sine P35 ikke er perfekt for Linux er vel kanskje veldig skuffende, selv om det vel verken er nytt eller særlig overaskende.

 

Men jeg må bare få legge til at jeg kjører Ubuntu på mitt P5K Deluxe/Q6600/8800gts, (altså samme kort med i DDR2 versjon) og det var jo faktisk en vesentlig mye mer triviell sak å innstallere enn hva det feks har vært på min Intel Centrino baserte laptop, og diverse eldre IBM (og Dell) maskiner jeg har prøvd meg på, og forsjåvidt også Mediapc som i og for seg kjører Linux fint, men som har ATI som jo heller ikke passer helt.

 

Men jeg kjører da sata hele veien (jeg er ikke interessert i å bruke treg-bootende eksterne IDE kontrollere som man nå må om man tviholder på det grensesnittet) Nettverk satte seg selv opp under installasjon på Realtek, og lyd fungerer.

 

Så perfekt er det jo sikkert ikke, om man altså går glipp av IDE og en nettverkskontroller (jeg har ikke prøvd å få dette i gang). Men til de tingene jeg så langt har klart å se nytten/fordelen av Linux vs de OS der alt fungerer, fungerer det godt nok, og er i alle fall langt fra umulig så langt jeg har erfart.

 

En liten ting vedrørende testen, tester ser ikke noe plasseringer som er malplasert. Siden layout er lik som P5K Deluxe kan det kanskje nevnes at om man har planer om det latterlig lange 8800Ultra kan for noen modeller sata kontaktene være litt ugreie å komme til.

Clear Cmos jumperen vil jeg kalle litt malplassert om man har feks 8800xxx kort. Heldigvis trenger man svært sjelden eller aldri flytte jumperen da, så er ikke noe stort problem i praksis.

Lenke til kommentar
En liten ting vedrørende testen, tester ser ikke noe plasseringer som er malplasert. Siden layout er lik som P5K Deluxe kan det kanskje nevnes at om man har planer om det latterlig lange 8800Ultra kan for noen modeller sata kontaktene være litt ugreie å komme til.

Clear Cmos jumperen vil jeg kalle litt malplassert om man har feks 8800xxx kort. Heldigvis trenger man svært sjelden eller aldri flytte jumperen da, så er ikke noe stort problem i praksis.

9272785[/snapback]

 

Testet akkurat det der med kontrollerkortet mitt i går. Et lant PCIe-kort klarer akkurat en vinklet sata-kontakt i høyden.(dvs den kommer borti, men ikke problematisk mye) Så det går greit selv om kortet er over (men du må ta ut kortet for å ta kablen ut eller inn da)

 

AtW

Lenke til kommentar
Testet akkurat det der med kontrollerkortet mitt i går. Et lant PCIe-kort klarer akkurat en vinklet sata-kontakt i høyden.(dvs den kommer borti, men ikke problematisk mye) Så det går greit selv om kortet er over (men du må ta ut kortet for å ta kablen ut eller inn da)

 

AtW

9272813[/snapback]

Ja, det stemmer nok, og den går under Ultra også. Men det man må gjøre dersom man feks har nevnte Ultra kortet, er å få tak i vinkel-sata som går andre veien (altså peker mot SB) dersom man vil bruke den venstre raden også. Så det lar seg løse, men de kablene som følger med er kun vinklet utover, slik at bare en kan brukes i bredden. (raden ytterst mot kant av kort)

Kanskje ikke verdens beste forklaring, men du skjønner sikker hva jeg mener? :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Testet akkurat det der med kontrollerkortet mitt i går. Et lant PCIe-kort klarer akkurat en vinklet sata-kontakt i høyden.(dvs den kommer borti, men ikke problematisk mye) Så det går greit selv om kortet er over (men du må ta ut kortet for å ta kablen ut eller inn da)

 

AtW

9272813[/snapback]

Ja, det stemmer nok, og den går under Ultra også. Men det man må gjøre dersom man feks har nevnte Ultra kortet, er å få tak i vinkel-sata som går andre veien (altså peker mot SB) dersom man vil bruke den venstre raden også. Så det lar seg løse, men de kablene som følger med er kun vinklet utover, slik at bare en kan brukes i bredden. (raden ytterst mot kant av kort)

Kanskje ikke verdens beste forklaring, men du skjønner sikker hva jeg mener? :)

9272872[/snapback]

 

Ja, jeg ser njå at på dette kortet, så er alle sata-slottene "samma vei", på mitt kort er den ene raden "andre veien", slik at de vinklede kontaktene stikker ut fra sata-rekka på begge sidene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har selv testkandidaten, og må ivhertfall få presisere at kjølingen på chipsett er svært bra, og holder seg kjøling selv med god overklokk.

Jeg vil da absolutt tro at det er stort nok område rundt sokkelen. (min Zalman CNPS 9500LED går fint nedi med god margin)

Ville tro de fleste vannblokker gikk fint nedi.

 

Noe jeg alltid har lurt på... hvordan aktiverer jeg 1333Mhz på minne?

Sitter her med Kingston 1375Mhz minne, men kan maks velge FSB:minne 1:1 (1066Mhz uten overklokking) :hmm:

Noen "Turbo funksjoner" jeg har oversett?

Edit: har glemt å oppdatere BIOS. :blush:

 

Er det ikke litt "feigt" å sammenligne et av de råeste DDR2 (Casl 3) minnebrikkene mot de dårligste DDR3? (1066Mhz) :hmm:

Eller har det ikke så mye å si?

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Så PCI-E x16 sporene kan brukes til andre ting enn bare skjermkort på 975X baserte hovedkort? Interessant. Sånt liker vi å høre. Det er ganske så praktisk. Tja, det er vel kanskje en av grunnene til at 975X i tillegg til Desktop Performance også har Workstation klassifisering fra Intel. Det kan man bare glemme med P35, 965 osv...

9272467[/snapback]

 

 

Jeg kan også bekrefte at scsi kontroller funker på 975x hk også, da den andre maskinen min har det :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja, jeg ser njå at på dette kortet, så er alle sata-slottene "samma vei", på mitt kort er den ene raden "andre veien", slik at de vinklede kontaktene stikker ut fra sata-rekka på begge sidene.

 

AtW

9273005[/snapback]

Riktig, var det jeg ville frem til. :)

Jeg har latt meg fortelle at man får kjøpt vinkel-sata som går andre veien, men de som følger med gjør i alle fall ikke det. Hadde vært bedre om det hadde vært som det da tydeligvis er på ditt kort.

 

@andrull, jeg kan i alle fall være ening i at det hadde vært interessant å sett hva dette var godt for med 1333 minne. De fleste har vel vært eninge om at det koster mer enn det smaker med DDR3 enn så lenge, men ut av denne testen virker det jo både dyrere og dårligere, og det er vel ikke nødvendigvis "sannheten"?

Lenke til kommentar
Jeg kan også bekrefte at scsi kontroller funker på 975x hk også, da den andre maskinen min har det  :thumbup:

9273256[/snapback]

Noe som gjør at 975X og snart X38 egner seg bedre til slike formål enn mainstream/lowend som 965/P35/G33/G31. Nok et argument for å gå for high-end.

9273413[/snapback]

He he, nei altså jeg vet ikke jeg stigfjel, beklager om jeg gjentar meg selv, men jeg syns kanskje du virker litt fastlåst i dine egne behov i slike diskusjoner, om jeg skal være helt ærlig. Det du ser som gode argumenter er jo selvsagt det for deg, men det er ikke nødvendigvis slik for alle andre, og dermed den eneste rette objektive sannhet?.

 

For meg er feks det revnende likegyldig om scsi kontrollere kan kjøres på pci-e sporene. Bør jeg da betale mer/vente på det?

Og Linux støtten er underordnet på mine hovedmaskiner, selv om det gir et pluss i margen, særlig da med tanke på senere bruk (da Linux kanskje også er bedre støttet slik at problemstillingen utgår :whistle: )

Bør jeg betale mer/vente på det?

 

Klokkeegenskaper er derimot svært vesentlig i min verden. Den fordyrende komponentkvaliteten du snakker om ser jeg som penger ut av viduet, da jeg kvitter meg med dette lenge før det blir noe tema når det gjelder holdbarhet, og jeg kan ikke si jeg opplever noe hardwarerelaterte stabillitetsproblemer med mine gamle lo- end 915HK som jeg har et par gående av, ei heller på noen av de andre hk jeg har av nyere dato. Jeg ser rett og slett ikke helt problemet.

 

Men det er mulig jeg misforstår hva du legger i kvalitet, og i så fall beklager jeg det. Men jeg forstår det altså som feks dette at det ikke er Intel nettverk, og igjen, det er ikke noe jeg klarer å merke noe til ved min bruk.

 

En annen faktor jeg mener er av en viss betydning er også akkurat når man handler, og hva man har. Jeg hadde ved denne siste handelen ikke noe C2D maskin, og da kunne man enten vente, eller som du ville sagt, kjøpt et gammelt 975, eller som jeg velger, kjøpe det beste for mitt formål innenfor riemlighetens grenser, den dagen jeg handler. Jeg kjøpte P5K, og ville gjort det igjen i dag.

 

Og diskutere dette med deg er litt som å diskutere hvorvidt bil eller traktor er best, jeg skal pløye jorde, mens du skal kjøre jorda rundt, men insisterer på at bil er best uansett... Du tar jo altså ikke feil, og jeg har heller ikke rett, men behovene og hva man vektlegger er nok litt forskjellige. Og dermed finnes heller ingen fasit for hva som er penger ut av vinduet, mener nå jeg ;)

 

Når X38 er ute tar jeg imidlertid gjerne diskusjonen opp igjen, da har vi jo faktisk muligheten til å velge mellom noe annet enn eldgammel high- end, eller nye Lo-end :) .

 

Edit; rettet subjektivt til objetiv, så meningen ble riktig...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Å kjøpe et 975X hovedkort til fullpris i dag er bare tull, det er klart. Det hadde heller ikke jeg gjort nå. Derimot kan et slikt hovedkort plukkes opp til en svært billig penge (les under 600 kr) hvis man slår til på rett tidspunkt, og da er det bortkastet å gå for et low-end kort til en høyere pris.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Er det ikke litt "feigt" å sammenligne et av de råeste  DDR2 (Casl 3) minnebrikkene mot de dårligste DDR3? (1066Mhz)  :hmm:

Eller har det ikke så mye å si?

Hvis de befinner seg i samme prisklasse, ser jeg ikke problemet.

9273596[/snapback]

Joda, det er bare det at DDR3 er ekstremt overpriset, og hvis du skal se på prislappen så trenger du ikke være einstein for å se at DDR2 GRUSER DDR3 i Pris/ytelse. Men ettersom dette er en hovedkort-test så blir det helt feil å se på dette.

 

High-end mot high-end, value mot value.

 

For klassene er helt forskjellige, da de bruker såkalt DDR3 value-ram, mot high-end DDR2.

Lenke til kommentar
Joda, det er bare det at DDR3 er ekstremt overpriset, og hvis du skal se på prislappen så trenger du ikke være einstein for å se at DDR2 GRUSER DDR3 i Pris/ytelse.
Stemmer. Dette gjelder forresten alle sammenligninger mellom DDR2 og DDR3.

 

Men ettersom dette er en hovedkort-test så blir det helt feil å se på dette.

 

High-end mot high-end, value mot value.

Hvorfor skal det være feil å sammenligne "value" mot high-end når de har samme prislapp? Uansett så blir det å si at en 512 MiB minnemodul med en prislapp på 970 kroner er i value-klassen blir litt drøyt. Uansett om produsenter kaller det minne i value-klassen er det ikke det med den prisen, IMHO.

 

For klassene er helt forskjellige, da de bruker såkalt DDR3 value-ram, mot high-end DDR2.
Hvis de koster det samme kan de sammenlignes. Fordelen med å gå med et DD3-oppsett er at det er mer fremtidsrettet, noe som må bli tatt med i betraktningen, men for øyeblikket vinner DDR2 uansett.

 

--

 

- PATA-trøbbel i Linux (alle P35-kort)

 

Nå er ikke det noe å gi minus for etter min mening, er ikke asus (hovedkort produsenten) eller intel (chipset produsenten) sin feil.

Tja, det er da Asus sin avgjørelse å putte en Broadcom-kontroller på kortet. Uansett hvem sin feil det er, er det likevel på sin plass å liste på det som et minus. Endret av xNINJA
Lenke til kommentar
- PATA-trøbbel i Linux (alle P35-kort)

 

Nå er ikke det noe å gi minus for etter min mening, er ikke asus (hovedkort produsenten) eller intel (chipset produsenten) sin feil.

9274854[/snapback]

 

Hva så? Det er et minus med kortet uansett hvem sin feil det er og ikke er. For brukeren er det et minus, og det er det viktigste.

 

AtW

Lenke til kommentar

I fare for å såre noen, så sier jeg: "Det er fint å se at parallell-port kontakten ser ut til å være parkert for godt". Det er nok flere enn dette kortet som mangler den eldgamle kontakten. Ligger parallell-porten som en "break-out"-kontakt på hovedkortet. Spør bare av nysgjerrighet. Har selv forlengst kvittet meg med parallell-port enheter. Den siste parallell-port enheten jeg holdt mine hender på var en ekkel Panasonic laserskriver som ikke klarte helt å komme seg over på NT-plattformen, uten masse trøbbel. USB og Ethernet oppkoblete skrivere er :thumbup: .

 

Synes noen kommentarer var interessante. Det hadde vært flott om noen kunne bekrefte/avkrefte om hockey500 og byggeren sine forslag faktisk fungerer. Synes også det er bra at stigfjel faktisk nevner hvilke nettverkskort som det mangler driverstøtte for på Linux. Bruker ikke Linux nå, men det kan være greit å være litt klar for det i tilfelle Microsoft "kødder" det til for mye med forskjellige ting. Når en har kjent Microsoft siden DOS sine dager så vet en jo hvor prioriteringene deres ligger hen. En må bare lære seg å leve med det.

 

Min løsning blir å virtualisere meg litt ut av problemene med Microsoft OS. Men med Windows som verts-OS enn så lenge. En føler seg jo gjerne litt fastgrodd med Windows brukergrensesnittet. Det føles litt tryggere med det en er vant med. OBS: Ikke nødvendigvis tryggere sånn PC sikkerhetsmessig.

 

Artig å se at VMware har laget støtte for Mac OS med VMware Fusion. Det kan jo kanskje komme til å bli en populær virtualiseringsløsning. Det fine med VMware er jo at en kan fritt velge om en ønsker å virtualisere på Linuxbasert-, Windowsbasert- og Macbasert- PC. Med virtualisering kunne en kjørt Linux som gjeste-OS og sluppet ihvertfall en del problemer med drivertrøbbel. For på en virtualiseringsløsning ala VMware kjører en med ett fast sett med utvalgt hardware. På godt og vondt.

 

Kommentar til folk som syter over hva andre måtte skrive.

I denne artikkelen får jo stigfjel høre det litt. Slik jeg ser det:

stigfjel er "forelska" i Linux. :) Bra at noen ivrer litt for noe synes nå jeg. Diskusjonen er fri den. Av og til avsporer den jo litt. Men det blir moderatoren sin jobb å luke vekk innlegg som har gått helt av sporet. En kan jo aktivt ignorere postene fra enkeltmedlemmer dersom en av en eller annen grunn synes det er bortkastet lesning. Det beste er om en heller kan oppmuntre gode bidrag, enn å rakke ned på noen.

 

Hvor lenge er det igjen sånn omtrent, til neste milepæl? Må skynde meg å skrive flere innlegg! :!:

 

 

ved å legge til "irqpoll jmicron all-generic-ide" til kernel-linja i boot-menyen er jeg temmelig sikker på at systemet ville startet opp uten problemer

9270945[/snapback]

 

Synd at Asus ikke vektlegger kvalitet nok på et slikt kort som dette. Nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom burde blitt valgt istedet for Marvell og Realtek. Det er en kjentsak at P35-baserte hovedkort ikke vil fungere i GNU/Linux enda, kortene er ganske ferske. Dette vil forhåpentligvis endre seg snart, og når X38-baserte kort kommer, vil vi nok se GNU/Linux-støtte også for ICH9, som P35 og X38 benytter.

9271937[/snapback]

 

Bra dere nevner utfordringene med Linux distribusjoner. Jeg satte nettopp opp et MSI P35 kort men Ubuntu, og kan bekrefte at PATA kontrolleren lager trøbbel under installasjonen.

 

Løsningen for å systemet opp å gå var egentlig veldig enkel, jeg byttet PATA DVD-brenneren men en SATA brenneren. Installasjonen av Ubuntu 7.04 fungerte da 100%, alt jeg hadde behov for på kortet ble funnet.

 

Det eneste jeg kan tenke meg som ikke fungerer er marvel PATA, brikken men denne bruker jeg ikke. Jeg regner med at denne vil være støttet i senere versjoner av Linux-kjernen, da det tross alt er benyttet på flere av de nye hovedkortene.

 

Med andre ord kan jeg tipse alle som vurderer et nytt P35 hovedkort å kjøre bare SATA enheter, og la disse være tilkoblet IHC9-brikkesettet til Intel. De "nye" brikkesettene som tillater PATA tilkobling vil nærmest garantert bli støttet i senere versjoner.

9272626[/snapback]

Endret av G
Lenke til kommentar
- PATA-trøbbel i Linux (alle P35-kort)

 

Nå er ikke det noe å gi minus for etter min mening, er ikke asus (hovedkort produsenten) eller intel (chipset produsenten) sin feil.

9274854[/snapback]

 

Hva så? Det er et minus med kortet uansett hvem sin feil det er og ikke er. For brukeren er det et minus, og det er det viktigste.

 

AtW

9275198[/snapback]

 

For forbrukeren så betyr det berre at han enten må sette inn en SATA lese enhet, eller google problemet for å finne en løsning :) Og det er vel heller ikke så mangen så bruker noe annet en windows heller.

Endret av Innokentij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...