Gå til innhold

TEST: Asus P5K3 Deluxe WiFI/AP


Anbefalte innlegg

For forbrukeren så betyr det berre at han enten må sette inn en SATA lese enhet, eller google problemet for å finne en løsning :) Og det er vel heller ikke så mangen så bruker noe annet en windows heller.

9277037[/snapback]

Andelen linux-brukere øker, så det er faktisk noe å tenke på. Da Windows ikke støttet SATA-kontrollere out-of-the-box kunne man under installasjonen bruke en diskett som lastet inn de nødvendige driverne. Produsentene kunne laget noe tilsvarende for GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- PATA-trøbbel i Linux (alle P35-kort)

 

Nå er ikke det noe å gi minus for etter min mening, er ikke asus (hovedkort produsenten) eller intel (chipset produsenten) sin feil.

9274854[/snapback]

 

Hva så? Det er et minus med kortet uansett hvem sin feil det er og ikke er. For brukeren er det et minus, og det er det viktigste.

 

AtW

9275198[/snapback]

 

For forbrukeren så betyr det berre at han enten må sette inn en SATA lese enhet, eller google problemet for å finne en løsning :) Og det er vel heller ikke så mangen så bruker noe annet en windows heller.

9277037[/snapback]

 

Det er like fullt et minus at man må igjennom dette.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kun hvis du bruker linux så er det et minus :)

9277903[/snapback]

 

Heh, joa, akkurat som dårlige klokkeegenskaper bare er en ulempe om man klokker, eller høy pris bare er en ulempe om du ikke får kortet sponset, eller få sata-slotter bare er en ulempe om man har flere disker, osv :)

 

AtW

9278000[/snapback]

 

jepp du vil vel ha en utfyllendes svar på hvorfor ein ting er både pluss og minus vil du ikke? :) Eller er du fornøyd med øverfladiske svar? :)

Lenke til kommentar
G Postet i dag, 08:16

I fare for å såre noen, så sier jeg: "Det er fint å se at parallell-port kontakten ser ut til å være parkert for godt". Det er nok flere enn dette kortet som mangler den eldgamle kontakten. Ligger parallell-porten som en "break-out"-kontakt på hovedkortet.

Sårer ikke meg i alle fall :p

Men har dog intrykk av at det er en del som er såret og lei seg fordi man ikke lenger har PS2 for mus. For mitt gamle Logitech trådløs mus/tastatur var det midt i blinken med sin usb/PS2 tilkobling fra mottageren.

 

Men til det du spør om. Så langt jeg har klart å finne ut er P5K3 Deluxe likt bestykket som P5K Deluxe som jeg altså har et av, og da er det i alle fall slik at man har (vanlig grønn) COM port tilkobling på hk, som kan brukes samme med sånn brakkett du vet...

Heter det "break- out" kontakt?

Utover det er det ikke noe annet enn usb og 1394 tilkoblinger på hk.

Edit: og lyd da naturligvis.

 

G Postet i dag, 08:16

Kommentar til folk som syter over hva andre måtte skrive.

I denne artikkelen får jo stigfjel høre det litt. Slik jeg ser det:

stigfjel er "forelska" i Linux.  Bra at noen ivrer litt for noe synes nå jeg. Diskusjonen er fri den. Av og til avsporer den jo litt. Men det blir moderatoren sin jobb å luke vekk innlegg som har gått helt av sporet. En kan jo aktivt ignorere postene fra enkeltmedlemmer dersom en av en eller annen grunn synes det er bortkastet lesning. Det beste er om en heller kan oppmuntre gode bidrag, enn å rakke ned på noen.

Jeg håper egentlig ikke det er meg du sikter til, men siden jeg snakket direkte til akkurat stigfjel bare noen få innlegg tilbake har jeg en følelse av at det kanskje er det?

I så fall, les en gang til hva jeg sier.

Det handler ikke om noens iver eller entusiasme for Linux. Akkurat det respekterer jeg også, men det å kategorisk fastslå hva som er pluss eller minus med et produkt, eller hva som er penger ut av vinduet, totalt blottet for evne til å se at ikke alle har samme behov. Jeg syns det er ganske arrogant, og sneversynt, samme om det er Windows, Linux, bil, eller traktor man diskuterer.

 

Men jeg har da i grunn sagt det jeg ville si om den saken, og det er bare mitt synspunkt, som du sier diskusjonen er fri den. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

pcp160:

break-out er kanskje ikke så bra uttrykk. Ser ikke ut til at min bruk av uttrykket var så lett å finne grunnlag for, med enkel googling.. Men fant dette uttrykket som kanskje er bedre (expansion header):

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=2111&page=3

 

Next to the audio jacks is the parallel port expansion header and floppy drive connector
just above them are three USB 2.0 headers

 

break-out ser ut til å være brukt til litt andre forklaringer:

http://www.webopedia.com/TERM/B/break_out_box.html

 

 

Om syting:

Egentlig sikter jeg ikke spesiellt til deg pcp160, men det var nok du som "trigget" min iver til å si at også kommentarer noen ganger kan bli litt i det meste laget. Noen ganger passer det å korrigere folk, og andre ganger kan det bli litt mye. Debatter trenger litt nyanseringer, litt uenighet og nye fakta for å "trives". Så får moderatorene styre debattene når det trengs. :) (føler at jeg er i ferd med å sulle meg litt inn i noe som er et tema helt på siden av tråden, Beklager).

Endret av G
Lenke til kommentar
- PATA-trøbbel i Linux (alle P35-kort)

 

Nå er ikke det noe å gi minus for etter min mening, er ikke asus (hovedkort produsenten) eller intel (chipset produsenten) sin feil.

9274854[/snapback]

 

Hva så? Det er et minus med kortet uansett hvem sin feil det er og ikke er. For brukeren er det et minus, og det er det viktigste.

 

AtW

9275198[/snapback]

 

Dessuten er jo dette faktisk Asus og Intel sin feil, og jeg synes det er helt rimelig å "straffe" leverandører av slike hovedkort for dette. Hvis noen tror at Microsoft sitter å skriver hardware drivere for alle mulige hovedkort, lydkort, nettverkskort, chipsets, usb-enheter, etc. tar de feil. Selv de driverne som følger med Windows, har produsentene selv skrevet i 99% av tilfellene. Når de ikke har gjort det, har de tilgjengeliggjort teknisk dokumentasjon på hardwaren.

 

Når hardware-produsenter ikke bare ikke skriver Linux-driver, men heller ikke offentliggjør hvordan hardwaren deres funker, må noen andre drive omvendt utvikling for å få det til å fungere med Linux og andre OS.

 

Jeg skal være enig i at dette ikke bør være noe folk flest trenger å bry seg om. Det burde bare fungere. Men det er absolutt betimelig å gi Asus (og andre produsenter) negativ omtale når produktene deres ikke fungerer med et OS som blir stadig mer populært.

 

Og den jevne Windows-bruker, burde da kunne klare å lese omtalen og se at dette ikke er noe problem for ham. Ikke bare telle antall plusser og minuser, liksom. At noen klarer å hisse seg opp over at en anmelder faktisk pengterer evt. problemer som angår enkelte brukere, finner jeg helt utrolig. En skal være glad for at hw.no faktisk gjør en jobb med dette, og ikke bare siterer pressemeldinger (noe jeg forøvrig synes de gjør alt for ofte).

 

 

Svein

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...