Gå til innhold

Filmvitenskap - NTNU. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Etter et par uker er det fortsatt veldig i startfasen (fadderuka er såvidt over), men det er veldig lovende så langt. Vi ser film og lærer om film (hva forventet du?), altså akkurat hva jeg liker å gjøre.

Vet det er andre her inne som allerede har et år bak seg på filmvitenskap, og helt sikkert kan gi bedre erfaringer enn det jeg kan. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg er rimelig sikker på at det var 43 poeng som var inntaket i år. Når det gjelder studiene ser de veldig bra ut så langt. Spennende forelesninger (hvis vi ser bort fra exfac) og interessant pensum.

Lenke til kommentar

Filmvitenskap er et spennende studie, men kan fort bli ekstremt teoretisk og "tørt". Det er viktig å understreke at det er ingen praksis i studiet, kun teori. Man får allikevel noe som kan kalles "teoretisk praksis", altså man lærer seg akademisk skriving om film.

 

I filmvitenskap legger de stor vekt på analytisk tankegang når man ser og vurderer (og selvfølgelig analyserer) film. Å analysere en film er noe helt annet enn å anmelde eller kritisere. Som en lærebok så fint forklarer det:

 

Think about a sad song. You could describe the song in various ways ("It's about a woman who wants out of a dead-end relationship"), or you could evaluate it ("it's too sentimental"). But you can also analyze it, talking about how the lyrics, melody, and the instrumentation work together to create the feeling of sadness or to make the listener understand the relationship. That's the sort of thing people who study film do when they analyze movies. (Bordwell & Thompson, Film art - an introduction, 2007).

 

I starten lærer man om grunnleggende filmatiske grunnelementer som form, stil, narrasjon og filmhistorie. Etter hvert går man over i teori (hva er film? Hvordan skal film være? Etc) og så litt dypdykk i dokumentarfilm og film og fortolkning (film og følelser), der jeg er nå ;)

 

Veldig spennende og interessant, dersom du har lyst til å lære litt mer om film enn allmennheten og ikke er redd for at det skal ødelegge din kjærlighet for filmer.

Lenke til kommentar

Masterstudiet i filmvitenskap er særlig egnet for deg som sikter deg inn mot en akademisk karriere eller mot undervisningssektoren (medier og kommunikasjon).

 

Andre karrieremuligheter er filmarkiv, filmjournalistikk og filmformidling (kino, filmbyråer etc), og annet kulturarbeid.

 

Det er dette som står om jobbmuligheter på ntnu.no/ vaffal.

Noen som vet om noen flere, evt. mer konkrete yrker som man kan få med denne utdannelsen?

Endret av athorb
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...