Gå til innhold

Vil HDen min bli ein flaskehals?


Anbefalte innlegg

Eg skal bygge ny PC med bla.a. C2D E6750, 4GB RAM, GF 8800 GTS 640. I denne PCen har eg tenkt å bruke ein 250GB 7200RPM SATA 150-disk som systemdisk. Spørsmålet mitt er; vil denne HDen fungere som ein flaskehals for resten av systemet, i forhold til ein SATA 300-disk, eller er det slik at 150/300 MB/S kun er "teoretiske overføringshastigheiter" som vert begrensa av diskens RPM?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, tror du skal måle svært nøye for å finne noen praktisk forskjell mellom SATA 150 og 300.

Høyere RPM skal gi større forskjell, logisk sett. Men så vidt jeg har skjønt på meninger om Raptor så kan man bli skuffet over at forskjellen i praksis blir liten.

SCSI kan gi den høyeste ytelsen, men det blir dyrt og tungvindt.

Nye disker med høy kapasitet (perpendicular recording) er kanskje det beste valget totalt sett.

Lenke til kommentar

det er liten forsjell på sata 150 og sata 300

alle hder som selges har ytelse på 60 mb/s og oppover

mange har 80 mb/s, kommer ann på aksess tid også

men hvilken som helst harddisk vil funke, vis du vil ha et bra system kjøp en raptor 74GB, spill/windows vil alså lade raskere og bruk den som system disk+spill disk og ha den 250GBen (320GB/500Gb er billigere nå en 320GB) til data

dette er alså bra for operativsystemet, fordi du ikke trenger å *vente* på at windows skal komme ut av fil kopierings henging (veldig vanlig når du kopierer filer fra windows disk til en annen disk

 

har dette oppsettet jeg

1x WD Raptor 74GB C:(windows) og D:(spill)

2x Seagate Baracuda 7200.10 320GB E: og G:(data)

og har ikke hatt det "windows henging på fil kopiering fra en disk til annen, fordi jeg kopierer ikke mye fra raptor til seagatene"

Lenke til kommentar

Jeg ville heller bare kjøpt 1x500 disk og lagd partisjoner, ytelsesgevinsten ved kjøp av raptor er så marginal at du sikkert blir skuffa, hadde 250gb hitachi disk i serveren min før jeg satt inn 150gb raptor og jeg kan ikke si jeg ble imponert. Men opp til alle og enhver om dem vil kaste ut litt cash :)

Lenke til kommentar
Eg skal bygge ny PC med bla.a. C2D E6750, 4GB RAM, GF 8800 GTS 640. I denne PCen har eg tenkt å bruke ein 250GB 7200RPM SATA 150-disk som systemdisk. Spørsmålet mitt er; vil denne HDen fungere som ein flaskehals for resten av systemet, i forhold til ein SATA 300-disk, eller er det slik at 150/300 MB/S kun er "teoretiske overføringshastigheiter" som vert begrensa av diskens RPM?

9261432[/snapback]

Dagens harddisker kan yte opp mot 90 MB/s (Hitachis 1TB-disk). Dermed spiller det ingen rolle om SATA-kabelen klarer 150 eller 300 MB/s. En typisk 250GB-disk fra et par år tilbake yter opp mot 70 MB/s.

 

Men det er ingen automatikk i at et nytt og dyrere system ellers vil gjøre at harddisken holder ytelsen nede. Det kommer jo helt an på hvordan man bruker systemet. Disk-intensive oppgaver vil selvsagt ikke gå raskere men alt annet som f.eks spill, videoredigering, osv vil gå raskere fordi de ikke er disk-intensive.

 

Redigert: Merk at utviklingen av Raptor har stått stille ganske lenge nå. Den begynner å sakke akterut ytelsemessig og er ikke lengre den raskeste konsument-harddisken på markedet. Hvis det ikke kommer noen ny Raptor snart så blir den et døende fenomen. Kanskje like greit nå som SSD står for tur.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

 

Det vert nok ikkje til at eg investerer i ein Raptor i denne omgang, sidan ytelsesforskjellen er såpass lite merkbar. Eg har også høyrt at Raptor-diskar bråkar meir enn dei fleste 7200-diskar, stemmer dette? Det er isåfall lite ideelt sidan eg skal bruke PCen til harddiskrecording.

 

Det blir nok til at eg brukar ein 250GB SATA 150 som systemdisk og ein 500GB SATA 300 som scratch-disk for 3D-studio, Pro Tools, Premiere, Photoshop o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...