Gå til innhold

Hva skjer hvis man går over frikort-grensen?


Opticane

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har frikort, men hun kommer til å tjene mer enn 40000 (39999), hun har nå bare 3000 kr igjen på frikortet.

 

Hvis hun sier ifra nå, og får skattekort rett før det går over frikortet, hva må hun da betale skatt av? Hele det opptjente frieløpet, eller det over?

 

Husk at her er det ikke snakk om å fortsette å bruke frikortet, men bytte over til skattekort FØR hun tjener mer enn 40000.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hun kommer til å gå over 40 000 på denne lønning må hun ringe til ligningskontoret og si omtrent hvor mye hun kommer til å gå over TOTALT. Da regner dama i telefonen ut riktig prosent hun må betale (husk, hvis hun sier at hun kommer til å tjene mindre enn hva hun kommer til å gjøre så får hun baksmell)

 

Det blir da trekt den prosenten fra og med den dagen du får prostenkortet og leverer det til arbgiver.

Lenke til kommentar

Ingen betaler skatt av fribeløpet, uansett når du leverer skattekortet, selv om du ikke engang har frikort i utgangspunktet. Skattesatsen regnes ALLTID ut fra det beløpet du tror du vil tjene utover fribeløpet, MEN hvis du ennå ikke har tjent opp til fribeløpet så regnes satsen om slik at du betaler skatt av hele beløpet (men en mindre sats, slik at det blir nøyaktig det samme som satsen du skulle betalt over fribeløpet).

 

Eksempel:

Du anslår at du vil tjene 70 000 kroner i år. La oss si at skattesatsen din på det du skal betale (30 000 som er det som overstiger fribeløpet) er 30%.

 

Dette vil si at det du totalt skal betale i skatt i år er 30% av 30 000 = 9 000 kroner.

 

1) Hvis du ikke har tjent noe fra før i år får du et skattekort med sats ca 12.85%

(12.85% av 70 000 = 9000)

2) Har du tjent 10 000 allerede får du et kort med sats på 15%

(15% av 70 000 = 9000)

2) Har du tjent hele fribeløpet allerede får du et kort med sats 30%

(30% av 30 000 = 9000)

 

I alle tilfeller ender du opp med å betale 9 000 kroner totalt i skatt.

 

Det er svært dumt å anslå for lite, da du får en kraftig tilbakesmell (du må betale tilbake det du betalte for lite med minst 7% rente). Anslår du derimot at du kommer til å tjene mer enn det du ender opp med å tjene, vil du få penger tilbake med tilsvarende god rente plusset på. Det samme skjer dersom du betaler 50% skatt av penger over fribeløp (om du glemmer å levere nytt kort med en gang). Du kan, om du vil, la vær å levere nytt kort i det hele tatt så får du tilbake en pen sum penger til neste år med bedre rente enn du ville fått i noen vanlig bank...

 

PS: Hvorvidt du får tilbake penger til neste år om du har betalt for mye i skatt er ikke tilfeldig, det er ikke en "sjanse", det er 100% garantert. Du får det tilbake. Like sikkert er det at du får tilbakesmell om du betaler for lite.

 

EDIT: litt skriveleif

Endret av Forfe
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei

 

 

Lurer på det samme.

Leser forskjellig over alt!

Kan noen bekrefte om jeg må betale skatt av HELE beløpet hvis jeg kommer over, eller om jeg bare betaler for det lille jeg kommer over.

 

 

 

Får jeg igjen på skatten?

Si at jeg tjener 45 000, 5000 over frikortet, så betaler jeg lett 2500 i skatt, hvis jeg får igjen på skatten etterpå....

Endret av Skyax
Lenke til kommentar

Men hvis jeg kommer over frikortet, må jeg betale 50% av alt det som er over?

 

Og når jeg betaler 50%skatt for det over, så får jeg litt igjen på skatten neste år?

 

 

 

 

utennavnu.th.png

 

Hvaa??

 

Hvis jeg tjener 50 000, får jeg bare 2 600,- ? :O

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg regner med å tjene 50 000,-

Hva lønner det seg å gjøre?

Uten_navn.bmp

Endret av Skyax
Lenke til kommentar

Det har egentlig ikke noe å si hva du bruker, etter oppgjøret er ferdig får du like mye uansett. Tjener du 60 000kr skal du skatte like mye uansett om du bruker tabell / frikort. Det er ikke sånn at alt over 39 995kr går bort, du blir trukket 50% for sikkerhetsskyld.

 

Frikort:

Tjener du 60 000 kr vil du få utbetalt 39995kr uten at du blir trukket i det heletatt. Deretter blir du trukket 5000kr. Du vil få tilbake de rette etterhvert.

 

Det du bør gjør er da:

Gå innpå å skatteetaten og finn ut hvor mye du må sette inn på BSU for å få skattefradrag slik at du skatter minimalt.

 

Eks:

Eneste inntekt er 60000kr (ingen renteinntekter).

Sum skatter = 4680kr

 

BSU 20000kr -> fradrag 4000kr

Sum skattefradrag 4000kr

 

Sum beregnet skatt: 4680kr-4000kr = 680kr

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert BSU alltid er så lurt, jeg brukte det i fjor, og har dermed bundet 15 000 kr av sparepengene mine (lavere grense da). I år kommer jeg ikke til å bruke BSU, da en for stor andel av min kapital blir bundet til boligkjøp for fremtiden. Det er fortsatt nok år å spare på BSU senere for meg, så får uansett makset ut ordningen.

 

Så ja, hvis du f.eks. kun har 50 000 kr i sparepenger, så ville jeg ikke satt 20 000 kr på BSU, da har du alt for lite kapital i tilfellet noe skulle skje.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Når eg begynte å jobbe bestemte eg meg for å trekke 15 prosent skatt(dette tilsvarte å tjene 80000). Eg gjorde dette sånn at eg skulle få igjen neste år, for kom ikke til å tjene over 40000. Men no har eg tjent 40150(kommer ikke til å tjene mer). Vil eg fortsatt få tilbake resten. Itillegg har eg spart 5000 på bsu. da skal eg vell få skattefradrag på 1000 eller noe sånt og da vil eg vell komme under frikort grensen å få tilbake alt eg har betalt i skatt.

 

Vist ikke blir eg jævli sur, for var egentlig under frikort grensen helt til arbeidsgiver gav meg neste års feriepenger også. Hadde eg jobbet 1 time mindre hadde eg sluppet å komme over 40000

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...