Gå til innhold

Spillmusikk tråden til glede for oss spillelskere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge soundtracket er å få kjøpt på CD kan du være helt sikker på at det ikke er ønskelig fra opphavsmannens side at det skal være mulig å laste ned gratis fra et eller annet sted. Hvordan musikk eventuelt distribueres varierer selvsagt fra spill til spill, noen velger å gi det vekk, men i noen tilfeller igjen er resultatet såpass forseggjort og vellykket at man synes det bør lages ordentlige album av det. Det at noe er gratis betyr ikke dermed automatisk at alt annet er det.

 

Så lenge du har spillet selv er det lov å laste ned rips fra siden.

Dette er ikke selvfølgelig. Når du har kjøpt et spill har du kjøpt rettighetene til å oppleve spillet i sin helhet, musikken inkludert. Du har ikke kjøpt retten til å ha musikken separat tilgjengelig på en plate (dette er to ganske forskjellige ting, ikke påstå noe annet). Det er ingenting som hindrer deg i å ta den opp selv, og ingen arresterer deg for det, men helt enkelt er det ikke. Skal du kanskje ha lov til å laste ned et soundtrack til en film siden du betalte for kinobilletten?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke påberopt meg å sitte inne med noen fasit her, men det vi kan være ganske sikre på er at så lenge CD-er med soundtrack ligger ute til salg, er det ikke lov å laste dem musikken på lik linje med all annen musikk.

Hvis man tar musikkfilene til spillet og legger ut på en server, som tilfeldigvis andre kan laste ned fra.. Hva da?

Dette er da helt alminnelig fildeling.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, jeg vet ikke alt, men så lenge noen eier opphavsretten til noe og ikke har gitt eksplisitt tillatelse til fri distribusjon hjelper det egentlig ikke at et album ikke er i produksjon lenger; man er ikke forpliktet til å til enhver tid distribuere eget materiale for å beholde rettighetene (noe annet ville blitt for dumt). Da blir bruktmarkedet eneste lovlige mulighet.

Lenke til kommentar
Musikken i det originale Dungeon Siege er veldig minneverdig for meg...

 

Jeremy Soule er rett og slett en fantastisk spillkomponist!

 

Noen andre som husker DS1-soundtracket?

 

EDIIT: link:

http://dl1.ffshrine.org/soundtracks/dl/318..._main_theme.mp3

9251767[/snapback]

 

Den virket da utrolig kjent. Har jeg ikke hørt noe lignendes et annet sted?

 

Bra var den ihvertfall :)

9252056[/snapback]

 

Syns det minner litt om Vangelis - 1492 Conquest of paradise

http://www.amazon.com/1492-Conquest-Paradi...k/dp/B000002IUK

Lenke til kommentar

En lliten forsmak på Musikken i Universe at War som blir utviklet av godeste Frank Klepacki, mannen bak musikken i alle de klassiske C&C titlene.

 

Spillet blir laget av Petroglyph som består av en rekke veteraner fra gamle Westwood Studios. :love:

 

Aner vi en liten reinkarnasjon av "The good old past"? :)

Lenke til kommentar

Husker når eg spillte versjonen av doom på psone i 1996.

Har spillt uendelig mange spill siden, men INGEN har kommet i nærheten av å skape en

slik surrealistisk, ubehagelig og nydelig stemning som det soundtracjet.

 

Hør selv ---------------> http://www.doom2.net/~doomdepot/music.html

 

Ps, var noe krøll med lyden på den siden (spraking og greier) men vet ikke om det bare var quicktime som skapte seg hos meg.

Eg har soundtracket på pc min, i høykvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...