Gå til innhold

Det spøker her!


Anbefalte innlegg

har selv jobbet med forsvarets sambandsnett og lurer på hvor du kommer borti sendere i 1000-watts-klassen? Det måtte jo krevd antenner av størrelsesorden lik den nå nedlagte lyttestasjonen på Verdal (for de som ikke har sett denne består den av tre mildt sagt humongous høye master med en trådantenne spent opp i mellom seg). Er ikke så mange plasser man har slike i Norge... Eneste jeg kommer på er den i bodø som sender til ubåtene, men mener å huske at denne sender på langt lavere effekt da disse bruker lav frekvens...

 

Det står noe lignende langs kysten mellom Bergen og Stavanger. Du ser det hvis du reiser med Flaggruten. Kanskje Rogaland radio som bruker den? Hva vet jeg. Er 3 svære master på ca 10m med noe ledningsnettverk hengende i mellom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk vi har det samme problemet hjemme, men har bare godtatt det. Får de inn på pc høytalere og det store anlegget. Tror det er dårlig jording i hele huset jeg altså.

 

De var borte en lang stund, men nå er de tilbake, selv om de ikke er så pratsomme lenger. Koselig synes jeg :)

 

Trodde jeg skulle bli sprø første gangen, forsto ingenting.

Lenke til kommentar

Ja dette har skjedd meg selv også med X-530 Har også fått øst-europeisk radio.

Noen frekvenser avradiobølger er reflektert av jordas ionosfæren, og natt-tiden bytter ionosfæren og får bølgene til å bli reflektert i store avstander fra orginal sending punkt. Det som skjer er at (stort sett pga dårlig jording) høytalerene og kablene funker som en antenne, og plukker opp de svake signalene.

 

Du kan prøve å gjøre forstyrelsene svakere ved å endre på plasseringene av høytalerene og flytte litt på kablene litt annerledes.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
yess kalendern deres er rund og 5000år har da gått i følge den og syklusen er over. 2012 er også året det blir galaktisk "alignment" en haug med solsystemer som stiller seg på rekke etter hverandre eller noe slikt, husker ikke helt 100% av det jeg leste.

9234504[/snapback]

 

Akkuratt som i Tomb Rider? :w00t::tease:

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Dette minner meg om gode gamle dager da jeg hadde en Comodore 386 16Mhz sx. Når jeg spilte det fantastiske spillet Starcontrol 2 i Dos så klarte det spillet å sende ordentlig musikk til pc speakeren og det var jo konge før vi alle hadde lydkort.

 

Det som imidlertid var spesielt var at jeg fikk inn lyden fra pc'en på radioen i rommet ved siden av:)

Lenke til kommentar

Bare slenger meg på her. Har også Logitech X530, og når lyden er skrudd ned, kommer russerne på besøk og småprater over vodkaen og spiller balalaika. Hva slags radioprogrammer er det egentlig? Det er ganske rolig prat sånn på kveldstid, to rustne herrer, tror jeg. Og litt nyheter innimellom (da snakkes det raskere, ja). Ellers går det mye i folkemusikk.

 

Veldig underfundig fenomen, og litt merkelig at alle ser ut til å få inn samme kanal? Og hvorfor kraftigere "radio" når volumet skrus ned?

 

Noen med kunnskaper innen radio og elektro som kan svare?

Endret av Spitzi
Lenke til kommentar
du bør forøvrig være litt redd dersom det er en russer i nabohuset som sender og ikke bare en som sitter langt vekke, den typen antenner i 1000-10000w som forsvaret bruker til sitt samband er inngjerdet pga strålingsfare, om du går for nærme mens en slik antenne sender kan du få grønne babyer med 15 tær....

9234556[/snapback]

 

har selv jobbet med forsvarets sambandsnett og lurer på hvor du kommer borti sendere i 1000-watts-klassen? Det måtte jo krevd antenner av størrelsesorden lik den nå nedlagte lyttestasjonen på Verdal (for de som ikke har sett denne består den av tre mildt sagt humongous høye master med en trådantenne spent opp i mellom seg). Er ikke så mange plasser man har slike i Norge... Eneste jeg kommer på er den i bodø som sender til ubåtene, men mener å huske at denne sender på langt lavere effekt da disse bruker lav frekvens...

 

 

Beklager jeg var litt lite spesifikk, antennene jeg snakket om er SJØforsvaret sine, det er 2 kringkastingsstasjoner, en i stavanger på Joint warfare center, og en i Reitan oppe med bodø, men antennene er spredt langs hele kysten og de kraftigste antennene er på 10.000W. Det er selfølgelig snakk om max effekt, de blåser ikke ut radiotrafikk på 10.000W med mindre det er nødvendig for å nå langt nok.

Lenke til kommentar
har selv jobbet med forsvarets sambandsnett og lurer på hvor du kommer borti sendere i 1000-watts-klassen? Det måtte jo krevd antenner av størrelsesorden lik den nå nedlagte lyttestasjonen på Verdal (for de som ikke har sett denne består den av tre mildt sagt humongous høye master med en trådantenne spent opp i mellom seg). Er ikke så mange plasser man har slike i Norge... Eneste jeg kommer på er den i bodø som sender til ubåtene, men mener å huske at denne sender på langt lavere effekt da disse bruker lav frekvens...

 

Det står noe lignende langs kysten mellom Bergen og Stavanger. Du ser det hvis du reiser med Flaggruten. Kanskje Rogaland radio som bruker den? Hva vet jeg. Er 3 svære master på ca 10m med noe ledningsnettverk hengende i mellom.

9239107[/snapback]

 

De mastene ventle snakker om på Verdal er vel gode hundre meter høye (+++).

 

Hvilket program bruker du for å finne ut det der Opteryx? Det kan høres ut som det stemmer!

Lenke til kommentar

Det står noe lignende langs kysten mellom Bergen og Stavanger. Du ser det hvis du reiser med Flaggruten. Kanskje Rogaland radio som bruker den? Hva vet jeg. Er 3 svære master på ca 10m med noe ledningsnettverk hengende i mellom.

9239107[/snapback]

 

De mastene ventle snakker om på Verdal er vel gode hundre meter høye (+++).

9239912[/snapback]

 

jepp, vet ikke nøyaktig høyde, men sammenlignet med den 200 meter høye fjernsynsmasten jeg trener ved innimellom er det i hvertfall snakk om 100-metersklassen. Litt snedig sammentreff med det denne tråden handler om, for disse var vel faktisk bygd for å fange opp radiosignaler fra nettopp Russland (sovjetunionen).

 

hvordan er russisk?

Høres ganske genailt ut egentlig ^^

vanskeligere enn fransk f.eks?

9241776[/snapback]

 

jeg har ikke gått noe kurs eller noe sånt, men har prøvd meg på litt selvstudier, og jeg merker at alfabetet og gloser er ikke så vanskelig å lære seg, men grammatikken er ganske annerledes enn vår. Så jeg vil påstå det er noe vanskeligere enn fransk. Men det er ett kult språk å kunne, helt klart :)

 

Beklager jeg var litt lite spesifikk, antennene jeg snakket om er SJØforsvaret sine, det er 2 kringkastingsstasjoner, en i stavanger på Joint warfare center, og en i Reitan oppe med bodø, men antennene er spredt langs hele kysten og de kraftigste antennene er på 10.000W. Det er selfølgelig snakk om max effekt, de blåser ikke ut radiotrafikk på 10.000W med mindre det er nødvendig for å nå langt nok.

9239766[/snapback]

 

aha, det du snakker om er vel mer samband på operativt/strategisk nivå, jeg var i Hæren og brukte naturligvis samband på taktisk nivå, der det ikke har hensikt å dra med seg sendere som når lenger enn 50-100 kilometer (eller lenger ved hjelp av releer, hvis ønskelig). Hvor stor er en antenne som håndterer 10.000 watt?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...