Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden for dei nærsynte:)


tobben123

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er det beste å vekke opp dette emnet, eller starte et nytt et, men jeg prøver.

 

Sliter selv med -7.5 på ene øyet og -6.5 på andre. Er 18 år og hadde ca. -4 når jeg begynte med briller for 14 år siden. Blitt værre.

 

Det jeg lurer på er om andre og så ser slike "rundinger med lys" rundt lyskilder når det er mørkt? Litt vanskelig å forklare. Eks: Når jeg kjører om kvelden blir jeg så og si blendet 90% av halvparten av bilene siden lyset fra dem blir så stort at det ser ut som en stor lyskule som kjører mot meg. Jeg ser også det samme når jeg ser på f.eks. lyktestolper om kvelden, de har disse store "kulene" rundt pæren.

 

Jeg startet med linser siden jeg trodde det var brilleglassene som skapte dette fenomenet, men jeg ser dem nesten værre nå enn før. Hvorfor er dette? Når jeg snakker med mennesker som ikke har briller eller linser virker det som om de ikke har dette problemet, har jeg rett?

 

Takker for svar

 

Ja dette er vanlig med så sterk grad av nærsynthet.

Hadde man vært en smule nevrotisk ville man trodd disse forstørrede dunkle lyskuler var ufoer med lyktestolper under, hvis man så stolpene da!

 

Har selv -7,5 og -8

 

Men du har sannsynlig for svake linser, dette fenomenet forsvinner i stor grad når du får rett brille/linse styrke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også nærsynt. For ca 1 år siden syntes jeg at synet hadde blitt dårligere, så gikk og fikk testet det. Men det var fremdeles samme grad.. Syns det var rart, men de kan vel det de driver med. Har ikke noe sterk grad i det hele tatt, men nok til at jeg syns det er irriterende og ekkelt. Trenger ikke briller for å kjøre bil, men kunne gjerne hatt det. Ser litt dårlig, vanskelig med skilter på nye steder og sånt.

Tror jeg har -0,5 på det ene øyet og -0,2 på det andre. Så kan ikke forestille meg hvordan det er å ha -3 og verre!

Lenke til kommentar
Jeg er også nærsynt. For ca 1 år siden syntes jeg at synet hadde blitt dårligere, så gikk og fikk testet det. Men det var fremdeles samme grad.. Syns det var rart, men de kan vel det de driver med. Har ikke noe sterk grad i det hele tatt, men nok til at jeg syns det er irriterende og ekkelt. Trenger ikke briller for å kjøre bil, men kunne gjerne hatt det. Ser litt dårlig, vanskelig med skilter på nye steder og sånt.

Tror jeg har -0,5 på det ene øyet og -0,2 på det andre. Så kan ikke forestille meg hvordan det er å ha -3 og verre!

 

For å gi deg et eksempel:

 

Uten briller/linser ser ikke jeg hva som står på denne skjermen før nesa er 15-20cm unna, så det å kunne kjøre bil er nok noe jeg bare kan drømme om. Lurer på å ta en laseropperasjon i august, noen som vet om en slik operasjon fikser skjeve hornhinner?

Lenke til kommentar
Gjest Nærsynt
hei eg er en nærsynt gutt på 14 :) eg har styrken +2,25 på begge øynene.. er det ekstremt dårlig syn eller?

 

kor gammal er du?

 

kor dårlig syn har du?

 

Da er du jo langsynt!

 

Jeg har -1,50. Skal ta laser om noen år.

Lenke til kommentar

Jeg har -0.75 på det ene øyet, og -0.50 på det andre. Er ikke noe voldsomt, men jeg merker det når jeg ser på TV. Har briller, men de er 0,75 på begge sider, og det er jo ikke helt riktig. Noen som vet om det kan forverre synet?

 

Mitt syn ble sånn nærmest "over natten". Da jeg tok lappen hadde jeg ingen problemer med å lese, men ett år etter merket jeg at det var mye dårligere.

 

Har vurdert ordentlige briller og linser, men gidder ikke betale tusenvis av kroner for noe jeg nesten ikke bruker.

Lenke til kommentar

-0.75 på venstre og -1 på høyre her, tror jeg. Eller så var det omvendt.

 

Uansett, irriterende nok til at jeg bruker briller i de timene på skolen hvor jeg er avhengig av å lese på tavla (typisk matte, naturfag).

Bruker også briller foran dataen og når jeg ser på TV. Merker at hvis jeg ikke bruker briller en dag og sitter mye på dataen, som det blir mye av pga skole, så blir jeg sliten.

Lenke til kommentar
Jeg har -0.75 på det ene øyet, og -0.50 på det andre. Er ikke noe voldsomt, men jeg merker det når jeg ser på TV. Har briller, men de er 0,75 på begge sider, og det er jo ikke helt riktig. Noen som vet om det kan forverre synet?

 

Mitt syn ble sånn nærmest "over natten". Da jeg tok lappen hadde jeg ingen problemer med å lese, men ett år etter merket jeg at det var mye dårligere.

 

Har vurdert ordentlige briller og linser, men gidder ikke betale tusenvis av kroner for noe jeg nesten ikke bruker.

Du kan nok regne med at synet blir gradvis dårligere med årene. Søsteren og broren min hadde helt normalt syn til de var i begynnelsen av 20-årene. Nå er de begge nærsynte. Spurte en gang optikeren om synet kunne bli dårlige ved å bruke høyere styrke enn nødvendig, og hun svarte at det var mulighet for det.
Lenke til kommentar

Jeg har -1,75 på venstre samt 20 grader krumming på hornhinnen og -0,75 på høyre med 180 grader krumming. Ser brukbart uten briller men har totalt mangel på dybdesyn uten briller. Ja, jeg har snublet i mang en trapp uten briller fordi jeg feilbedømmet hvor langt det var til trinnet.. *pinlig*

 

Får linser nå om ikke så lenge, så da er det av med brillene. (kjøpte med nye briller og da..) Får desverre ikke dagslinser med 20 grader krumming, bare i 90 og 180. Så det suger litt. Men døgnlinser er egentlig bedre tror jeg. Slipper å skifte så ofte.

 

Artig anekdote: Min mor skulle skru sammen et ikea-bord i sin ungdom, satt og skulle skru i en skrue, glapp taket på trekkeren og kjørte den inn på øyet og skavet av en hinne av noe slag. Vips, hun ser tredobbelt på venstre øye og bruker ekstremt dyre briller med tre prismer o.l. på ene øyet. Moral: vernebriller er ikke bare for pynt :!:

Lenke til kommentar

Pr. i dag har jeg -2.25 på venstre og -2.00 på høyre i linser. Brillene har andre styrker. Har skjeve hornhinner men det var så lite sa optikeren at vi kjører vanlige linser.

 

Mest sannsynlig får jeg enda verre syn den tiden som kommer. Kanskje jeg ender opp med noe rundt -3 eller -4. Studerer for tiden og optikeren kalte dette "student-nærsynt", og det skulle stabilisere seg hvis jeg slutter å være en bokorm.

Lenke til kommentar

har -0.75 på begge øyne, skjeve hornhinner, ikke noe storveies, men dårlig nok til at jeg ikke kunne søke HJK :(.

Var lenge ikke klar over at jeg var litt nærsynt engang. Bruker kontaktlinser/briller til daglig. Blir jo sinnsykt dyrt i lengden, har tenkt å ta laseroperasjon til tross for at jeg ikke ser så dårlig, tror synet mitt har vært stabilt hele tiden, kan huske helt siden 14 års alder at jeg så litt dårlig. Og ved en laserop. kan jeg jo søke meg inn dit jeg med nok motivasjon og trening håper å komme etter førstegangstjenesten ^^

Lenke til kommentar

Har nettopp begynt med linser og har -1.75 på begge og har hatt dårlig syn så lenge jeg kan huske, men har ikke gidde å bruke briller eller noe. Jævlig digg å se ordentlig! Når jeg gikk hjemover fra optikeren gikk jeg å leste alle skilt jeg så :) "Er det sånn her folk ser?" :hmm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...