isg Skrevet 7. august 2007 Skrevet 7. august 2007 Hei! noen som vil hjelpe meg? oppgave 3.09 i rom,stoff,tid 3FY vi har to klosser A og B som er forbundet med en lett sonr over en liten,lettløpende trinse. Kloss A ligger oppe på bordflaten,mes klossB henger i snoren utenfor bordet. Etter 1sek. er farten til A 0.4m/s, B treffer golvet etter 1,5sek, (akselerasjonen er konstant frem til 1,5sek) a)bestem kraftsummen på A ved tida 1sek b)Finn friksjonstallet mellom bordet og klossA c)Beste massen til kloss B Er veldig takknemlig for hjelp
Killer_DT Skrevet 9. august 2007 Skrevet 9. august 2007 Leitet febrilskt etter løsningen på den oppgaven, men den var en av få oppgaver i hele 2fy og 3fy jeg ikke hadde gjort. Tøppisk!
EDB Skrevet 10. august 2007 Skrevet 10. august 2007 Hmm, dette var ikke lett. Summen av kreftene på kloss A etter et sekund vil jo være M_a*a, men vi mangler jo M_a. Summen vil vel også være S - R, altså snordraget minus friksjonen. Snordraget må vel være M_b*g og friksjonen er vel μN. N er vel det samme som M_a*g, for kloss A ligger vel i ro vertikalt. Så da har vi at M_b*g - μ*M_a*g = M_a*a. Det eneste man vet er vel at a=0.4m/s^2 og g=9.81m/s^2 I og med at jeg ikke kommer lenger så skal man ikke se bort ifra at dette er helt feil. Selv har jeg ikke RST-boken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå