Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DN vil forby all motorferdsel på utmark og innmark


anolop

Anbefalte innlegg

Dette er en rapport DN (Direktoratet for Naturforvalting) har laget som gjør det umulig for folk å ferdes i norge med scooter, både utmark og innmark! Rapporten går videre i å forby all motorferdsel i utmark. Hvordan skal jegere da få fraktet byttet sitt ned fra myrer og fjell da? :nei:

 

http://www.scooteraksjonen.com/

 

Les siden, for det finnes mange gode argumenter her. Er du en båteier fra Oslo, bør du lese dette med ett åpent sinn. Det er ikke ett angrep på dere, men på forslaget fra DN.

 

Husk å skriv under for kampanjen mot dette forslaget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er en rapport DN (Direktoratet for Naturforvalting) har laget som gjør det umulig for folk å ferdes i norge med scooter, både utmark og innmark! Rapporten går videre i å forby all motorferdsel i utmark. Hvordan skal jegere da få fraktet byttet sitt ned fra myrer og fjell da? :nei:

 

http://www.scooteraksjonen.com/

 

Les siden, for det finnes mange gode argumenter her. Er du en båteier fra Oslo, bør du lese dette med ett åpent sinn. Det er ikke ett angrep på dere, men på forslaget fra DN.

 

Husk å skriv under for kampanjen mot dette forslaget!

9210397[/snapback]

 

Det hadde vært synd om en liten gruppe med særinteresser skal beholde retten til å rasere vår felles naturarv.

 

Hele rapporten kan leses HER, for de som ønsker å lese noe annet enn den forvridde propegandaen til 'scooteraksjonen'.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med DN her. Det er synd om enkeltindivider skal få fortsette med å rasere vår felles natur. Det blir mindre og mindre uberørt natur igjen i dette landet, og den vi har bør vi verne godt om. Med andre ord:

 

- NEI til snøscootere

- NEI til firehjulinger og lignende

Lenke til kommentar

Atv/lignende kjøretøy i utmark har det alltid blitt slått hardt ned på uansett, og det er jo bra. Men, om ikke jegere skal få kjøre ut byttet sitt fra skogen med firehjulinger/terrengkjøretøy synes jeg personlig at det blir litt vel drøyt. Én tur inn og ut for å hente byttet lager ikke varige sår som aldri gror, men jeg antar at de får fortsette med akkurat det.

Ustlipp er en råtten ting å spille på synes jeg. Vil anta at en oljetanker som bare legger til havn bruker med drivstoff enn det en stakkars snøscooter bruker hele sin driftstid.

Lenke til kommentar
Ustlipp er en råtten ting å spille på synes jeg. Vil anta at en oljetanker som bare legger til havn bruker med drivstoff enn det en stakkars snøscooter bruker hele sin driftstid.

9212125[/snapback]

Drivstofforbruk er en ting, men hovedproblemet med terengkjøretøy er ikke hvor mye drivstoff den bruker, men alt det drivstoffet den ikke bruker.

 

Så mye som 30% av drivstoffet kan slippe gjennom uforbrent i en totaktsmotor, i tillegg til smøremidler som alltid er der er det ganske betydelig. En totakts atv eller snøscooter slipper ut like mye uforbrent bensin på et par timer som en moderne bil slipper ut på to år. Når man har etabelert en sti gjennom et område blir det fort nok uforbrent petrolium i jorden under til at det ikke gror igjen på lang tid. Alle som har sølt noen dråper bensin eller diesel på plenen vet at det tar noen måneder før den brune flekken blir grønn igjen.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

I mitt nærområde har det vært diskusjoner om løypenett lenge. Både for å komme over fjellet til en annen del av kommunen, og til hytter oppe ved tre grensen. I Sverige har flere slike løypenett redusert antall forelegg for ulovlig kjøring.

 

Jeg håper de av dere som er negative til scooter ikke har noen fordommer om råkjøring i fjellet. Det er jeg også sterkt imot. :nei: Heldigvis, er det lite av det her i kommunen.

 

En sak var noen grunneiere som søkte om å lage en scooter vei til ei hytte inne i fjellet. Det var ikke noen annen vei enn en sti dit da. De fikk blankt nei. 3 år senere ble området regulert til hyttefelt med 7 tomter, alle tomtene er bebygget i dag. Da ble det hoggd skog og laget en 7km lang bil vei med plass til 2 biler i bredden. Det var også veier til hver av hyttene fra denne veien.

 

Året etter at veien var laget, så grunneieren potensialet i å frakte de fremtidige hytteeierne opp til hyttene med scooter vinterstid, men igjen fikk han blankt nei. Istede skulle veien brøytes og gruses på vinteren.

 

Jeg synes det bare var en fin historie :innocent:

Lenke til kommentar

Ja huff, tenk på all snøen en snøscooter ødelegger, vi burde heller frede denne snøen og kjøpe kjempekjølere så den ikke smeltet bort på våren.

 

Island er et godt eksempel på hvordan et lovverk for ferdsel i naturen kan både beskytte og åpne for andre måter for transport utenom å gå på føttene. Men skjønner jo at de som liker å gå ikke ønsker at noen som ikke kan/ønsker å gå skal komme seg ut i naturen "deres".

Lenke til kommentar
Ustlipp er en råtten ting å spille på synes jeg. Vil anta at en oljetanker som bare legger til havn bruker med drivstoff enn det en stakkars snøscooter bruker hele sin driftstid.

9212125[/snapback]

Så mye som 30% av drivstoffet kan slippe gjennom uforbrent i en totaktsmotor, i tillegg til smøremidler som alltid er der er det ganske betydelig. En totakts atv eller snøscooter slipper ut like mye uforbrent bensin på et par timer som en moderne bil slipper ut på to år. Når man har etabelert en sti gjennom et område blir det fort nok uforbrent petrolium i jorden under til at det ikke gror igjen på lang tid. Alle som har sølt noen dråper bensin eller diesel på plenen vet at det tar noen måneder før den brune flekken blir grønn igjen.

9212268[/snapback]

Nåja, en totaktsmotor legger ikke igjen en tjukk stripe men bensin som ikke er forbrent når den kjører, men det er uansett irrelevant, for kjører du totakts-atv i skogen er det neppe for nyttens skyld uansett. Vet ikke om dette lovforslaget gjelder mest for scooter, men en ting jeg kan skjønne er om det er for ville dyrs skyld.

 

Ser det står at scooterkjøring skal bli forbudt på innmark også, men dette kan vel umulig stemme? Hvilken harm gjør det om noen på bygda skal ha det litt gøy og cruise rundt på sine egne jorder?

Lenke til kommentar
Ser det står at scooterkjøring skal bli forbudt på innmark også, men dette kan vel umulig stemme? Hvilken harm gjør det om noen på bygda skal ha det litt gøy og cruise rundt på sine egne jorder?

Det er dette jeg reagerer mest på! Uansett hvor mye vi kjører utenfor fjøset, så har det ikke noe å si om snøen er bort 5 dager senere enn hvis det ikke var kjørt der. Det blir ikke grønnt før det blir varmt allikevel.

 

Det dere snakker om masse ubrent drivstoff som slippes ut i naturen har jeg ikke opplevd før. Hvis det er snakk om at slike utslipp skjer når scooteren står i ro, kan ikke vedkommende å kjøre scooter. Det er ikke bra for motoren å stå slik på tomgang! Jeg kan heller ikke se noe til slike "brune" flekker på jordet utafor fjøset. Der er det kjøring hele vinteren, og hvis det er noen sted vi skulle ha sett det, så er det der...

 

Hvis kjøring på innmark blir forbudt også, kommer det garantert til å bli mer ulovlig kjøring! Det er det ingen som kan argumentere mot.

 

Jeg må fortsatt pressisere at det ikke er snakk om villkjøring her. Slik kjøring er også vi scooter interesserte imot!

Endret av anolop
Lenke til kommentar
Nåja, en totaktsmotor legger ikke igjen en tjukk stripe men bensin som ikke er forbrent når den kjører, men det er uansett irrelevant, for kjører du totakts-atv i skogen er det neppe for nyttens skyld uansett. Vet ikke om dette lovforslaget gjelder mest for scooter, men en ting jeg kan skjønne er om det er for ville dyrs skyld.

Ikke en tykk stripe, men ett lite konstant utslipp hele tiden. Kjører mange i samme sporet over tid blir det lokal forurensing av det. Enhver motor uten en god katalysator slipper ut uforbrente hydrokarboner, trenger ikke å stå på tomgang selv om det selvfølgelig er verre.

 

Det er ikke min intensjon å klage over utslipp og forurensing, men jeg syns dem som avfeier det som et argumentet som grunnløst ikke helt har fulgt med i timen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Two_stroke#No...ource_pollution

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Det dere snakker om masse ubrent drivstoff som slippes ut i naturen har jeg ikke opplevd før.
Jeg har opplevd det, jeg kjørte aktivt trial i 7 år i det samme området. Områdene der vi ofte samlet oss og det ble mye kjøring i samme spor og lignende gror ikke igjen på et par år etter vi flyttet på oss.

9214840[/snapback]

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Da har jeg, etter noe telefoner, funnet ut at det du sier om opptil 30% utslipp av ufrobrent drivstoff, gjelder i hovedsak gamle motorer. Den scooter'n jeg har, en RMK 900, finnes det en returslange som gjør at slik drivstoff går tilbake til tanken.

 

Min samvittighet er ren :)

Lenke til kommentar
Da har jeg, etter noe telefoner, funnet ut at det du sier om opptil 30% utslipp av ufrobrent drivstoff, gjelder i hovedsak gamle motorer. Den scooter'n jeg har, en RMK 900, finnes det en returslange som gjør at slik drivstoff går tilbake til tanken.

 

Min samvittighet er ren :)

9247657[/snapback]

Nå tar du litt hardt i, den returslanga er vil ikke magisk fjerne alle utslipp. Den tar unna en del olje og litt av den delen av utslippet som er så konsentrert at det er flytende. Renere, men langt fra rent. Det som gir tilnærmet "rent" utslipp i den sammenhengen er katalysator.

Lenke til kommentar
Nok generell kunnskap om drivstoff og motorers virkemåte til å vite at en liten gummislange ikke på noen måte erstatter en katalysator. Returslangen tar seg av det som samler seg i bunn av eksosanlegget, hovedsaklig olje, men der stopper det.

Så må du huske at en motor med returslange er uendelig ganger bedre enn en uten ;)

 

Men du kan gjerne komme tilbake hit den dagen du finner en scooter/motor som slipper ut nærmest 0.

Og ettersom det kan ta sin tid vil jeg nyte tiden med å slippe dine ganske blankfattede innlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...