Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DN vil forby all motorferdsel på utmark og innmark


anolop

Anbefalte innlegg

Da beklager jeg, om han lever av å selge dem er det jo klart det er god fisk :ermm:

 

Så må du huske at en motor med returslange er uendelig ganger bedre enn en uten

 

Men du kan gjerne komme tilbake hit den dagen du finner en scooter/motor som slipper ut nærmest 0.

Klart den er bedre, men langt fra "ren" som det ble påstått.

 

Om vi snakker lokal forurensing som ufullstendig forbrenning og svevestøv så er en firtaktsmotor med direkteinnsprøtning og katalysator ganske nært 0, og mangfoldige ganger bedre enn et uendlig antall slanger vil kunne gjøre en totakstmotor.

 

Og ettersom det kan ta sin tid vil jeg nyte tiden med å slippe dine ganske blankfattede innlegg.
Du står fritt til å lese eller overse akkurat som du ønsker.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kommer du med innlegg som jeg liker :D

 

Men synes nå at man burde få lov til å kjøre på privat eiendom, til en viss grense, som kommer ann på areal, beboelse osv.

Kjøring for jegere burde også være lovlig.

Reinsdyr spiser jo opp alt i nærheten og ingenting som kan gro blir oversett, en scooter kjører over det.... vil si at sooteren burde få lov til å kjøre der da.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo at en scooter forurenser, men det gjør jo andre motoriserte kjøretøy også. Det er bare at disse kjøretøygruppen kjører i norsk natur, og ikke på en vei som er årsaken til slike forbud. :roll:

 

Jeg kan nevne at både i Sverige og Canada er det laget scooterløyper over fjell som bønder, jegere, hytteeiere og frilufts folk har benyttet seg av. Dette har i stor grad redusert antall kjøringer i utmark. Disse kan jo legges langt fra skispor, så visuelt støy ikke er noe problem. Det er jo også scootere som lager skispor også. Så om kommunen hadde laget scoterløyper mellom sælehus, hytter eller lignende, hadde det nok ikke redusert antall scootere i fjellet, det hadde bare redusert antall løyper dannet av sjåførene... Altså, mindre visuelt støy.

 

I hvertfall er det slik i min kommune. Her bruker noen grunneiere scooter til å frakte hytteeiere til fjells, selv om de ikke får lov. Det blir også brukt scootere til såkalte "måneskinnsturer". Disse kunne like gjerne ha gått i ett og samme spor.

 

Bare så det er oppklart: Jeg er MOT villkjøring i norsk natur, men jeg er FOR tilrettelagt scooter løyper og fri ferdsel på innmark. :)

Lenke til kommentar
Så jeg skal gå på ski 500-1000 meter for å komme til hytta om vintern å gå om sommern. Glemm det!

9253974[/snapback]

Er u lat eller? 1km på ski er jo ikke en dritt...hytta mi ligger ca 4-5km(avhengig av hvor jeg går fra) fra vei den og jeg går om sommeren, men om vinteren så kjører jeg seff scooter :thumbup:

(og går på ski hjem, vist sjølen skal kjøre scootern...men da får jeg jo en liten trenings tur ;) )

 

Er enig men anolop om å beholde slike løyper, scooter spor er egentlig veldig godt å ha det så du slipper å vasse i en halvmeter med løssnø når du går på ski...noe som undertegnende gjør veldig mye...og vist det stemmer det om står på team Chrissj sin nettside så bor jeg i nabo kommunen til anolop, den kommunen nedenfor :w00t:

 

Btw, og dere som sier at det skulle vært forbudet med scootre i utmark burde tenke dere om, det er faktisk folk som har hytta lengre enn 10m fra vei...

 

mX

Endret av mX
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med DN her. Det er synd om enkeltindivider skal få fortsette med å rasere vår felles natur. Det blir mindre og mindre uberørt natur igjen i dette landet, og den vi har bør vi verne godt om. Med andre ord:

 

- NEI til snøscootere

- NEI til firehjulinger og lignende

9212036[/snapback]

 

 

Det er snakk om SNØ-SCOOTER dud! Den gjør ikke en dritt med naturen! Når snøen forsvinner om våren forsvinner også sporene! Kommer det en snø skur er sporene borte!

 

Båter setter ikke spor, scooter setter ikke spor!

 

Begge kjører på vann! En På vanni løs for og en på vann i fast form!

 

Atv eller 4-hjuling om du vil, blir noe helt annet! DEN ødelegger naturen sånn som skogsmaskiner gjør! Setter DYPE spor i myrer osv! Så dette med at snø-scooter ødelegger naturen er noe bullshit som de idiotiske politikkerne har funnet på! :thumbdown:

 

JEG bryr meg katta i det! Jeg kjører uansett!

 

www.scooteraksjonen.com

post-131098-1187418886_thumb.jpg

Endret av SelbuRmx
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
Jeg er helt enig med DN her. Det er synd om enkeltindivider skal få fortsette med å rasere vår felles natur. Det blir mindre og mindre uberørt natur igjen i dette landet, og den vi har bør vi verne godt om. Med andre ord:

 

- NEI til snøscootere

- NEI til firehjulinger og lignende

9212036[/snapback]

 

 

Det er snakk om SNØ-SCOOTER dud! Den gjør ikke en dritt med naturen! Når snøen forsvinner om våren forsvinner også sporene! Kommer det en snø skur er sporene borte!

 

Båter setter ikke spor, scooter setter ikke spor!

 

Begge kjører på vann! En På vanni løs for og en på vann i fast form!

 

Atv eller 4-hjuling om du vil, blir noe helt annet! DEN ødelegger naturen sånn som skogsmaskiner gjør! Setter DYPE spor i myrer osv! Så dette med at snø-scooter ødelegger naturen er noe bullshit som de idiotiske politikkerne har funnet på! :thumbdown:

 

JEG bryr meg katta i det! Jeg kjører uansett!

 

www.scooteraksjonen.com

9306449[/snapback]

 

Da håper jeg Politiet gir deg en høy bot eller at du får en skistav i skallen.

 

Du skremmer opp og terroriserer dyreliv og er en støyplage.

Lenke til kommentar
Da håper jeg Politiet gir deg en høy bot eller at du får en skistav i skallen.

 

Du skremmer opp og terroriserer dyreliv og er en støyplage.

9607145[/snapback]

 

Haha, du er bare sur for at du ikke har en snøscooter og ikke har en anelse om hvor gøy det er å kjøre. Det er ikke store skader snøscooter lager i naturen, men det er litt, derfor er det løyper oppover skogen f.eks. så det er minimal med skade den gjør mot naturen.

 

Edit: Skriveleif

Endret av TheValue
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det sykeste er at sjøfly rammes av disse latterlige forbudene...

 

Sjøfly etterlater ikke annet enn bølger på vannet. Påhengsmotorer slipper ut eksosen I vannet, mens et sjøfly blander eksosen ut med masse luft, i de få minuttene den er ved vannet. En påhengsmotor lager støy i lange tider, mens et sjøfly er borte iløpet av få minutter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg skjønner jo at en scooter forurenser, men det gjør jo andre motoriserte kjøretøy også. Det er bare at disse kjøretøygruppen kjører i norsk natur, og ikke på en vei som er årsaken til slike forbud. :roll:

 

Jeg kan nevne at både i Sverige og Canada er det laget scooterløyper over fjell som bønder, jegere, hytteeiere og frilufts folk har benyttet seg av. Dette har i stor grad redusert antall kjøringer i utmark. Disse kan jo legges langt fra skispor, så visuelt støy ikke er noe problem. Det er jo også scootere som lager skispor også. Så om kommunen hadde laget scoterløyper mellom sælehus, hytter eller lignende, hadde det nok ikke redusert antall scootere i fjellet, det hadde bare redusert antall løyper dannet av sjåførene... Altså, mindre visuelt støy.

 

I hvertfall er det slik i min kommune. Her bruker noen grunneiere scooter til å frakte hytteeiere til fjells, selv om de ikke får lov. Det blir også brukt scootere til såkalte "måneskinnsturer". Disse kunne like gjerne ha gått i ett og samme spor.

 

Bare så det er oppklart: Jeg er MOT villkjøring i norsk natur, men jeg er FOR tilrettelagt scooter løyper og fri ferdsel på innmark. :)

 

Det er bare en ting jeg ikke har fått helt klart for meg når det gjelder disse tilrettelagte løypene Anolop.

 

Disse løypene... det er vel da snakk om løyper som ikke er altfor vide, ment for å komme seg fra A til B og det er vel ikke meningen at man skal ha det direkte gøy på disse rutene? Ettersom du har en rmk 900 er det ganske klart at denne skuteren er til mer enn kun "nyttekjøring", og da blir vel uansett disse veiene ubrukelig for deg? Jeg er temmelig sikker på at dersom disse veiene er beregnet på at folk skal komme seg rundt på fjellet er det ingen som er intressert i å møte en gjeng på 3stk i 180 når de kommer med vedlass til hytta si.

 

Men ellers er jeg for skuterkjøring. Det er morsomt og det er nyttig. Men det er så og si umulig å kombinere disse to her, da moro betyr unødvending kjøring med mindre man har ekstremt lang vei til hytta si. Med mindre man har sine egne områder man kjører på for moro, men bruker også skuteren til nyttekjøring i andre sammenhenger. Men til hyttekjøring ser jeg ikke for meg Anolop kommer på en RMK 900, da ser jeg mer for meg en yamaha Viking med slede fullstappet etter :)

Lenke til kommentar
Ustlipp er en råtten ting å spille på synes jeg. Vil anta at en oljetanker som bare legger til havn bruker med drivstoff enn det en stakkars snøscooter bruker hele sin driftstid.

Drivstofforbruk er en ting, men hovedproblemet med terengkjøretøy er ikke hvor mye drivstoff den bruker, men alt det drivstoffet den ikke bruker.

 

Så mye som 30% av drivstoffet kan slippe gjennom uforbrent i en totaktsmotor, i tillegg til smøremidler som alltid er der er det ganske betydelig. En totakts atv eller snøscooter slipper ut like mye uforbrent bensin på et par timer som en moderne bil slipper ut på to år. Når man har etabelert en sti gjennom et område blir det fort nok uforbrent petrolium i jorden under til at det ikke gror igjen på lang tid. Alle som har sølt noen dråper bensin eller diesel på plenen vet at det tar noen måneder før den brune flekken blir grønn igjen.

 

Nå er de fleste snøscootere og atv'r firetakt da men. Samene er jo flittige brukere av snøscootere, hvordan skal de ta seg fra a til b?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

idiotisk om de ikkje blir lov med snøscooter løype. det e no lov for bila. då kalla vi det bilvei, med asfalt og greier. det sette varige spor!

 

kan umulig tenke meg at noken fer longt til fjells å gramma seg over eksosflekka i lyngen, fordet det ikkje går an.

sjå på grøfte kanten, e det mukje brunt gras og daude tre. NEI! sjølv om det e 1000 gonga meire traffikk.

 

snøscooter kjøring e det minste miljø problemet i norge. tenk på sur nedbør frå england og tyskland. olje raffinering på nordsjøen. rett inn på vestlandet eller opp i ozon laget. det e somme folk i norge som kunne brukt tida si på anna.

 

tenk å bruke politi resursa på slikt med aukande tenåringsfyll og trygdesnylt. verte galen ta å tenke på det.

 

sorry dialekta.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ikke en fjert som skal bestemme om jeg skal kjøre eller ikke på min innmark.. Norge er et potetland da det gjelder scooterlover.

 

Og for alle som hater scooter, og er nei folk til scooter fordi det ødlegger naturen kan kanskje heller gå til angrep på skogsmaskiner i stedet..

Tydeligvis så er det helt greit og ødlegge vår kjære natur med disse kjøretøyene, men ikke lov og legge igjen et par spor på snøen med scooter!

 

Du ødlegger mer med og gå en fottur om sommeren enn og kjøre om vinteren! Og skal man begynne og krangle om utslipp og sånt så får man heller ta seg av miljøpolitkken nå til dags. En snøscooter forurenser ikke en dritt så mye som masse annet til dags dato gjør!

Endret av Leffy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg blir helt matt av det som skjer i Norge nå til dags. Skal prøve å begrense min frustrasjon, og sette opp noen få punkter:

 

1. Hele opplegget bærer preg av svindel og lureri fra DN. Forslaget ble sluppet i fellesferien, og høringsfristen så tidlig at kommune- og fylkespolitikere ikke fikk tid til å behandle dette skikkelig.

 

2. Man vil at snødekt innmark skal under samme restriksjoner som utmark. Med andre ord, en bonde som kjører en runde på jordet sitt kan bli bøtelagt med 10 000. *sykt* Men da det er utmark, kan miljøaktivistene slå opp telt som de vil på det samme jordet.

 

3. DN har nok som intensjon å bli kvitt ALL scooterkjøring på sikt. Det betyr at ingen har råd til å ha en scooter de ikke får bruke. Det betyr at ingen kan kunsten å kjøre scooter under krevende forhold. Det betyr at skifolket er i deep shit trouble når de har lagt ut på tur uten tilstrekkelig utrustning, kunnskap eller lokalkjennskap. Hvilket skjer svært ofte.

 

4. Man vil forby hytte-eiere å selv kjøre 3-6 turer til hytta langt til fjells med proviant/ved hver vinter. Dette støttes også på det sterkeste av nikkerspampene i Den Norske Turistforening. Kjører selv proviant for nevnte forening, vi kjører svÆrt mange turer for å få inn alt av god mat, paller med øl og kasser med vin som nikkersfolket ser på som en selvfølge å få servert langt til fjells når de er på den årlige påskeutflukten.

 

5. Ser noen uttaler seg om forstyrrelse av dyreliv. Det er en kjent sak blant fjellfolk at blant annet reinsdyr skremmes langt mer av skiløpere enn scootere. Gidder ikke lete opp link, men søk litt omkring om noen betviler det.

 

6. Å argumentere mot utslipp blir kun patetisk og desperat. En drita nordmann på en chartertur slipper ut flere ganger mer dritt enn en snøscooter gjør i hele sin levetid. Sett at den er i daglig bruk, noe de aller fleste ikke er.

 

Her kan jeg fortsette i all evighet, men skal nå belyse noe av det som svekker scooterforkjempernes sak:

 

1. Svært mye av argumentasjonen mot DN skjer i form av svært usaklige korte påstander, flere eksempler på denne tråden, som denne fra bruker SelbuRmx"JEG bryr meg katta i det! Jeg kjører uansett!". Slikt gjør mer skade enn nytte for de som vil beholde scooteren. I tillegg preges de fleste innleggene av håpløs analfabetisme og dysleksi. Dessverre var og scooteraksjonens høringsuttalelse tildels preget av grammatiske feil, men der holdt man seg saklige, som er det viktigste.

 

2. Denne båt vs scooter argumentasjonen er helt på trynet!! Visst er det for j**** at båtfolket får holde på slik som idag, men byfolket og beslutningstakerene ler av denne type argumentering. Fokuser heller på nytteverdien av scooteren istedet, som scooterkompetanse i forbindelse med turister som går seg bort osv osv.

 

Puh..Til slutt, tullkjøring er jeg helt imot. Er selv aktiv skiløper og ser helt klart verdien av urørte fjellområder. Men det er faktisk ikke alle områder vi trenger å reservere til viltet og byfolk på påsketur. F eks i forbindelse med skianlegg. Tror og at mange flere ville støttet oss om de visste mer, problemet er at de fleste kun ser debattinnlegg fra uhøvlete nordlendinger.

 

Alt som er skrevet gjelder kun snøscooter, barmarkskjøring med ATV hører ikke hjemme noe sted!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...