Gå til innhold

Ulver - Shadows of the Sun


Cuneax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig. Det står at 8. oktober er offisiell utgivelsesdato på både cdon.com og platekompaniet.no (+ 9. oktober på amazon.co.uk)

 

EDIT: Fikk nettopp en ny e-post:

 

Hello everyone,

 

this is Jester.

 

We write to inform you that a first package is on the way, with the CDs and

the t-shirts. The vinyl is delayed, there has been a fuck-up at the wax

plant, unfortunately. It should reach us within a couple of weeks and we

will forward it to you as soon as it gets here. Also we will ship the photos

along with the vinyl, to make sure that they won't be folded.

 

No extra P&P of course, this is our fault.

 

We are truly sorry for this, and humbly ask you to keep the thugs on hold.

 

The CDs and the t-shirts should be with you in a few days.

 

Thank you for your patience.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Nå er ikke dette om nyalbumet, men Ulver-relatert nonoetheless. Kom tilfeldigvis over dette isted:

 

"We are a small undeground music production team. Our current project is the tribute to Ulver called "My Own Wolf: A New Approach". There are about 25 participants already involved in it."

 

"a tribute to ULVER

Coming out:

Internet-release - 25th of Dec'2007

CD-release - 15th of May'2008"

 

http://myspace.com/asphasph

Lenke til kommentar

fikk for noen dager siden, og bruker skjorta stolt! Må si jeg er veldig fornøyd med albumet. kraftige saker. virker som en rar mix mellom jazz, klassisk, elektronika og drone. Jævlig tøft når strykerne lager den "feedback-effekten". Jævlig tøfft bruk av instrumenter, og jævlig bra vokal, som vanlig. Trompeten var også et nice touch

Lenke til kommentar

Shadows of the Sun, ja. Jeg har hørt gjennom albumet mange ganger, men føler meg ennå ikke helt klar for å uttale meg helt bastant om det. Rolig, nedtonet og melankolsk er vel den beste beskrivelsen av albumet, selv om det finnes eksempler av litt utagering. Mulig det blir for lite variert og for anonymt i lengden, men låtene der de har utstrakt bruk av strykere er veldig gode opplevelser. Kristoffer Ryggs vokal hjelper ofte på stemningen, spesielt i "Vigil". Høydepunkter er "Eos", den nevnte "Vigil" og "What Happened?" Jeg er ikke så altfor glad i Black Sabbath-coveren, det er antakelig platas svakeste låt, men slettes ikke dårlig. De siste partiene av "Eos" og "What Happened?" er NYDELIGE.

 

Jeg la til noen anmeldelser og en annen lenke i førsteinnlegget.

Endret av cun
Lenke til kommentar

Får komme med en litt fyldig tilbakemelding:

 

1 - "Eos"

Åpningssporet på Shadows of the Sun er en bearbeidet og forlenget versjon av "Gravferd" fra filmmusikken til den norske spillefilmen Uno. "Gravferd" var faktisk det svakeste bidraget fra Ulver på Unos lydspor, men på dette albumet slår låta ut i full blomst. Den repeterende kirkeorgelbegravelsesmelodien akkompagnert av en theremin blir i denne nye versjonen fulgt av Kristoffer Ryggs deilige mørke vokaler før det hele "tar av" med at strykere blir innført. Den utrolig nydelige strykermelodien passer godt inn med orgelmusikken som bakteppe og de uforståelige vokalene mot slutten øker gåsehudfølelsen. En av albumets sterkeste låter.

 

2 - "All the Love"

"All the Love" åpner med atmosfærerik koring og Ryggs alltid betryggende stemme. Litt rock blandes inn med tilføyelse av trommer og mer bass. Dette forblir en litt anonym låt, til tross for trompetspilling og litt mer "aggresjon" enn den forrige. Låta mangler de helt store høydepunktene og gode atmosfærene. Hadde de bygget mer på startens koring og fulgt mer av den stilen, kunne låta vært mye bedre. Men det er ikke min jobb å forutsi slike ting. "All the Love" er et solid stykke verk, det er ikke det, men det hele forblir liksom litt likegyldig og halvveis tafatt.

 

3 - "Like Music"

Er ikke helt fan av måten Rygg bruker vokalen sin på helt på starten av "Like Music", men han ror seg heldigvis inn igjen ganske fort. Dyster, melankolsk pianospilling fulgt av strykere og koring forsterker opplevelsen av mørke og tristhet. "Like Music" sliter dessverre litt med det samme som den forrige sangen, nemlig anonymitet. Det er derimot ikke et altfor stort minus og trekker ikke helhetsinntrykket ned. Det som derimot gjør "Like Music" til en god låt, er den siste delen, som høres ut som strykere tatt rett ut i fra Resident Evil. Veldig stemningsfullt og "brutalt", på en myk måte. Noiseelementene ønskes også velkommen.

 

4 - "Vigil"

Showcaselåta, Ulvers første "singel" fra albumet. "Vigil" toner inn med white noise, som faktisk er ganske behagelig å høre på. Noen nevnte tidligere at låta var for anonym til at man kunne uttale seg ordentlig. Det ironiske er at "Vigil" er blant de mest markante sangene på albumet. Vi blir servert vakker melodi og inspirasjon fra Coil når det gjelder snodig klimpring, og Ryggs nydelige vokal: We will follow / When time comes / To pray for love. Nydelig! Christian Fennesz bidrar til "Vigils" avsluttende white noise-snutt og avslutter låta i lik stil som den begynte.

 

5 - "Shadows of the Sun"

Litt østliginspirert muzak åpner albumets tittelspor og Rygg smyger seg inn med sin behagelige og beroligende vokal. Melankolien gjennomborer alle bestanddelene, spesielt pianoet. Forskjellige instrumenter og effekter brukes mye, men allikevel på en slags sparsommelig, nedtonet måte. Drivet og hovedmelodien i låta er dessverre ikke sterke nok til å vekke forelskelse hos meg, sånn som f.eks. "Speak Dead Speaker" fra Silence Teaches You How to Sing gjorde (selv om den var enda mer nedtonet). Anonymitetsproblemene skinner gjennom også her. Hvor blir det av gåsehudmelodiene?

 

6 - "Let the Children Go"

Å tilegne sjangeren ambient på albumet er godt forståelig. Musikken på starten av "Let the Children Go" tiltrekker seg ikke akkurat oppmerksomhet, samtidig som den er vakker og behagelig i så måte. Måten låta "tar av på" er fascinerende, derimot. Høres virkelig ut som apokalypsen er i gang, og det er bra. En av de litt bedre sporene på plata, men fremdeles "hemmet" av ambienthigen Ulver har fått overdose av på Shadows of the Sun.

 

7 - "Solitude"

En av de svakere låtene på albumet og i tillegg en Black Sabbath-cover. På den annen side er måten Ulver har klart å få en Sabbath-låt til å passe inn i sin dunkle, mystiske musikkverden meget godt gjennomført. Trompetbruken minner om Svidd Neger og gir farge, men jeg er ikke videre imponert over bruken av den. Hovedmelodien er heller ikke min kopp te og jeg klarer ikke å unngå å forestille meg Ozzy Osborne. Uansett et veldig modig og modent forsøk av Ulver, det feiler så absolutt ikke, men falt ikke helt i smak her i gården.

 

8 - "Funebre"

Den andre "singelen" fra Shadows of the Sun, men er ikke like bra som den "første". Likegyldigheten og monotonien gjennomsyrer også dette verket, men jeg må påpeke at det er minimalt. Jeg pirker egentlig her, men det må man jo forvente at man gjør når det er snakk om ens favoritter. Stilig bruk av theremin på låta forsterker atmosfæren. Atmosfære er det noe Ulver får til i alle låtene sine og det er godt gjennomført på "Funebre". Men som sagt, litt for nøytralt. Mulig albumet i sin helhet skal være nøytralt og tilbakelent, og det skal Ulver få lov til, men de kunne likevel ha tilføyd litt mer gåsehud her og der.

 

9 - "What Happened?"

Her har vi det jeg stort sett ventet på etter kanonåpningen av albumet. Rimelig grei ambientfølelse på starten som underbygges av en slags begravelsesaktig melodi. Rygg gjør som alltid jobben sin som vokalist, eller nei, han er vokalist, han jobber ikke som det. Første halvdel av "What Happened?" forsterkes av den andre halvdelen, når man først har hørt gjennom den en gang. Strykerarrangementet er vanvittig bra. Vanvittig. De kunne sikkert ha fylt ut de over seks minuttene med strykermelodien som avslutter det hele, men vi blir isteden servert nesten to minutter med stillhet på slutten. Det oppsummerer jo plata i og for seg: Det er stille og vi vil ha mer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...