Gå til innhold

Har en stabil PSU mye og si ?


Anbefalte innlegg

Heisann !

 

Jeg lurte bare på om det har mye og si om PSU'en din er stabil eller ikke.

 

Eller, når jeg har spurt etter størmforsyninger så har mange svart " Joda, 400w holder i massevis, men ikke <plaser merke her>" osv.

 

Så hva har dette og si? PSU'en min tok kvelden for ei lita stund siden, så jeg er på utkikk etter en ny. Men hva er bra og hva er dårlig. Og isåfall, har det mye og si under spilling ?

 

Takk for svar !

 

Mvh Kim. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En stabil psu har veldig mye å si for å få en stabil pc. De fleste psuer er gode nok for folk flest. Det er litt ulik støy og watt betegnelser på dem... men for en vanlig pc duger de aller fleste.

 

Det som er kritisk er de lave spenningene. En cpu idag kan trekke opptil 120W (eks athlon 6000+) På en strømforyning står det også hvor mye strøm den gir på de ulike spenningene... Eks 2A 12V, 13A 5V og 12A 3.3V. Så skal du ha to skjermkort vil det kreve bedre psu for å holde stabile spenninger på skjermkortene dine. Har du mange hardisker vil de ta 12V fra strømforsyningen. Har du et enkelt skjermkort, en cpu alla core2duo @65W og en harddisk, optisk drev så vil en 300W strømforsyning være nok. Har hørt at Nortq leverer greie strømforsyninger. De har også 140mm vifte på dem. Dvs de flytter mye luft ved ikke være nødt til å ha så høy fart på viften = mindre støy og likevel kjølig psu.

 

Jeg har selv gått for en 500W psu fra Nortq, skal koble til en bilstereo på 12V på den i tillegg til at den brukes på pc'n... (løye å se hvordan det blir) Men det er en kjekk forsterker å ha på kontoret da den ikke tar så mye plass som en standard forsterker, også skal jeg integrere den i veggen... ... Kan gi tilbakemelding på strømforsyningen når jeg har fått prøvd den dersom det er interessant.

Lenke til kommentar

Tusen takk for detaljrikt svar ! :)

 

Men når jeg spør så er det mange som annbefaler merker som Tagan m.m som er forholdsvis dyrt.

 

Har det noe og si om jeg kjøper en billig 550W eller en dyr 450W ?

 

Har sett på en som heter Corsair Powersupply 450W som koster omlag 7-800,-

Den ser bra ut og har fått gode tilbakemeldinger.

 

Corsair 450W

 

Mvh Kim.

 

( lykke til med projektet :) )

Lenke til kommentar

Corsair er produsert av Seasonic, og begge har som du sier fått mye ros. De leverer mesteparten av effekten sin på 12V, noe som er å foretrekke på moderne maskiner.

 

Jeg har Corsair HX620W selv, og den er stille og er stabil. Nå skal det være sagt at jeg på langt nær belaster den nok til at den skulle begynne å svette. (Maskinen min i profil drar max 230-240W ved full last). Men det er en PSU jeg kan ta med meg videre en stund framover.

 

Forskjellen på HX og VX-serien er at kablene er modulære på førstnevnte, men om det ikke plager deg, så er jo VX450W helt fin.

 

Edit:Bør vel kanskje spørre hva slags PC-utstyr du har ellers.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...