Gå til innhold

Vil inkludere AMD-skjermkort


Anbefalte innlegg

sudo dpkg-reconfigure gnome-applets

 

Du kan da legge till CPU frekvensmonitoren og fysisk sette CPU frekvensen til det laveste når du f.eks kjører på batteri fordi Ubuntu kjører med default Ondemand og det drar batteri fordi prossessoren kjører på maks med en gang den blir litt belasta.

9185274[/snapback]

 

Dette vil nok endre seg med neste versjon av Ubuntu som kommer med tickless kjerne. Da vil det å kjøre cpu på laveste frekvens gjøre at oppgaver tar lengere tid => lengere tid prosessoren ikke når de laveste c-states. Da er det faktisk bedre å øke frekvensen når det trengs slik at cpu kan få jobben gjort å gå tilbake til "hvile".

 

Hah! Det at Dell har begynt å presse Amd sånn er bare helt utrolig bra! Nå kan ikke Amd ha råd til å neglisjere Linux driverne sine lengere. Dell selger vel ikke mange maskiner med Linux kontra Windows, men det må uansett være kjedelig for Amd å gå glipp av marked bare på grunn av dårlige drivere.

 

Kanskje det omsider går mot slutten for de endeløse driverlanseringene til Amd der "støtte for siste redhat versjon" er hovednyheten :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette viser at ett fritt marked fungerer. Amd taper penger på å ikke sette igang arbeidet med gode drivere, dell taper penger fordi nvidia ikke har konkuranse innenfor linux markedet, og nvidia vinner fordi de ikke har konk.

Så at dell sier : "amd, fiks drivere som funker eller glem oss!" betyr bare at dell er keen på konkurranse mellom amd/nvidia. Og konkurransen her kommer oss tilgode :)

 

Ps: jeg bruker ikke lenger linux pga ati skjermkort på laptoppen...

Lenke til kommentar

Har kjørt Linux (Slackware før, nå Ubuntu) fra dag 1 på min Dell Inspiron 9400.

Angrer bittert fordi jeg ikke kjøpte en med Nvidia-skjermkort istedet.

 

AMD har rotet så jævlig med driveren sin det siste halvåret. Til og med til det punkt at knapt vanlig avspilling av video nesten ikke fungerer.

 

Fortsatt har jeg til tider noen rare feil som oppstår med skjermkortet (driveren), f.eks. diagonal stripe under videoavspilling og musepeker som plutselig blir korrupt.

Lenke til kommentar

Som de fleste andre som bruker Linux, applauderer jeg dette initiativet fra Dell til å legge press på ATI til å bedre skjermdriverne sine. Flott Dell! Men jeg er usikker på om det vil virke i praksis. ATI har hatt en dårlig Linux-profil lenge og har ikke hørt nevneverdig på klagene fra kundene ennå. På meg virker det rett og slett som om de har hendene fulle med andre ting og bevisst nedprioriterer Linux-driverne. Men vi får håpe det endrer deg nå.

 

Dell innfrir også med dette et av de store ønskene fra folk på IdeaStorm, nemlig at kundene ønsker at Dell skal presse utstyrsleverandører til å lage (bedre) Linux-drivere. En variant av dette ønsket er at Dell skal levere Linux-drivere til alt på sine Linux-maskiner. Begge deler betyr jo at de må jobbe tett med produsentene av skjermkort og modem etc. for å få dem til å innse at det lønner seg å satse på Linux-drivere for å få solgt maskinvaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...