Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vil lære meg å kjøre..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg husker når jeg hadde mørkekjøring

 

og da var det ei dame som stod rett bak parkeringslys'e

og vi var ca 10m unna og vi så faktisk ikke henne  :ohmy:

 

ble faktisk overrasket hvor dårlig man ser personer i veikanten

9162050[/snapback]

 

Og tenk om en urutinert ung sjåfør uten lappen hadde kjørt bilen?

 

Da ville kjøreskolelærer vært et rimelig risikabelt yrke(mer en hva det er nå) ;)

Lenke til kommentar
Da ville kjøreskolelærer vært et rimelig risikabelt yrke(mer en hva det er nå) ;)

9162896[/snapback]

 

Tror ikke kjøreskolelærer er et så risikabelt yrke. Når jeg kjørte opp snakket jeg litt med kjørelæreren min om akkurat det. Og han sa at de hadde veldig få ulykker. Men kan jo hende det varierer etter hvor i landet du er.

Lenke til kommentar
Dagens mørkekjøring er mer som en veldig dyr taxitur der du ikke bestemmer hvor sjåføren skal kjøre. Men på vei dit mørkekjøringen er, kan det hende du får foreslå en CD å spille.

9161281[/snapback]

Akkurat den oppfatningen har jeg også.

Når jeg foretok slik kjøring så var det 3 elever i bilen,

så der tjente de nok ganske greit.

Lenke til kommentar

Grunnen til å kjøre selv er du føler det ekstremt mye bedre når du ikke ser noe. Du lærer også noe om din egen reaksjon bak rattet. Er det bare for illustrasjon kan man like greit se en film om det. Skal man ha opplæring i noe bør det være så ekte som mulig.

 

Når jeg tok mørkekjøring var det to biler, og vi blendet hverandre osv slik at vi så både hva som skjedde, samt at vi opplevde det selv, ikke bare som passive tilskuere.

 

Det man gjør selv husker man langt bedre enn det man bare observerer.

Lenke til kommentar
Jeg husker når jeg hadde mørkekjøring

 

og da var det ei dame som stod rett bak parkeringslys'e

og vi var ca 10m unna og vi så faktisk ikke henne  :ohmy:

 

ble faktisk overrasket hvor dårlig man ser personer i veikanten

9162050[/snapback]

 

Og tenk om en urutinert ung sjåfør uten lappen hadde kjørt bilen?

 

Da ville kjøreskolelærer vært et rimelig risikabelt yrke(mer en hva det er nå) ;)

9162896[/snapback]

 

 

Man kan da legge opp til litt action på mørkekjøringen selv om man ikke får kjøre selv.

På min mørkekjøring var jeg så heldig at jeg fikk sitte framme, siden jeg liker å strekke på beina og ikke kom på at det var pedaler der, ble det litt ståhei.

 

Litt rusing i byen fordi jeg kom borti clutchen. En gang kvelte han bilen fordi jeg hadde foten under gasspedalen :whistle: , litt bremsing i tid og utid. Skikkelig gøy :p

Lenke til kommentar
Jeg har bare kjørt bil rundt munch muset og lurte på

 

Hvor mye kommer det til å koste total

 

med de kjøretimene hos trafikk skolen og

alt i alt ??

 

sånn ca ??

9165071[/snapback]

 

Da jeg kjørte opp i 2005, så brukte jeg tilsammen 10 800kr på lappen. Dette er inkludert 4 kjøretimer, glattkjøring, mørkekjøring, forbikjøringskurs, teorikurs og oppkjøring.

 

Jeg meldte meg på hos en kjøreskole da jeg var 16 og kjørte opp to dager etter at jeg var fylt 18 år. Dette fordi jeg var tidlig ute osv. og kjøreskolen anså meg som en meget dyktig sjåfør.

 

Du sier at du ikke en gang har meldt deg på hos en kjøreskole og vil ta lappen om to mnd. Det går IKKE. Det er klin umulig! Det er et nytt system nå hos kjøreskolene. Du vil nok ikke ha lappen i hånda før om 6-8 mnd. vil jeg tro hvis du melder deg nå...

 

Og med det nye systemet koster det rundt 15 000-20 000kr å ta lappen inkludert alt...

Endret av Christian87
Lenke til kommentar
Grunnen til å kjøre selv er du føler det ekstremt mye bedre når du ikke ser noe. Du lærer også noe om din egen reaksjon bak rattet. Er det bare for illustrasjon kan man like greit se en film om det. Skal man ha opplæring i noe bør det være så ekte som mulig.

 

Når jeg tok mørkekjøring var det to biler, og vi blendet hverandre osv slik at vi så både hva som skjedde, samt at vi opplevde det selv, ikke bare som passive tilskuere.

 

Det man gjør selv husker man langt bedre enn det man bare observerer.

9164954[/snapback]

 

Det er helt likegyldig om du sitter bak rattet eller ikke, poenget er at du er tilstedet og for den "aha" opplevelsen som er ment. En film kan på ingen måte erstatte den mørkekjøringen vi har i dag. Mørkekjøring er desverre ikke bare en ond ting funnet opp av kjøreskolene for å tjene penger.

Lenke til kommentar

oki, så du opplever det like godt som pasasjer? bull. Tenk forskjell på hastighetsfølelse om du kjører selv eller om du sitter på.

 

Uansett. Min ikke så ydmyke mening er at passiv observasjon av mørkekjøring er bare tull, og at aktiv medvirkning i mørkekjøring er det eneste riktige :)

Lenke til kommentar
Uansett om du hadde hatt full "øvekjøringserfaring", så ville du nok ikke klart å komme igjennom kjøreskolesystemet på 3-4 måneder uansett.

 

Jeg klarte da det :thumbup:

 

Jeg tok mørkekjøringen i april, deretter begynte jeg med veiledningstime 27. mai.

I morgen har jeg siste delen av Trinn4. Har bestilt oppkjøring og hele pakka samme dag som jeg tok teoriprøven.

 

Så, det er nok mulig :)

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...