Gå til innhold

Hva kommer til å skje med skjermkort i framtiden?


Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på at skjermkortene nå har blitt såpass kraktige at grafikken nesten er perfekt (det er et stykke igjen, men ikke lenge til).

 

Så det jeg lurer på er hva nvidia og ati kommer til å gjøre/jobbe med når de har nådd så langt. De kan jo selvfølgelig jobbe med effektforbruk og gjøre kortene mindre, men dette kan da ikke være nok til å livnære selskapene?

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor slår ikkje nVidia og ATI seg sammen?

9160652[/snapback]

Hvis det ikke fantes noen motstandere i et marked så vil den som har monopol utnytte dette. Logisk tenkning... Evarheardaboutit?

9161438[/snapback]

 

Vi har jo alltids Intel sine grafikkbrikker da :p Har jo faktisk hvert noe snakk om at Intel kanskje skal begynne å produsere skjermkort for annet enn integrerte løsninger.

Lenke til kommentar

Om man tenker på selve grafikkprosessoren tror jeg den vil bli enda mer generell type prosessor enn hva den alt har blitt nå som man kan bruke disse prosessorene til flytetallsoperasioner som ikke er grafisk relevante, eksempelvis fysikksimulering.

Forøvrig har jo AMD/ATI snakket litt om en hybdridprosessor bestående av både CPU og GPU på samme brikke.

 

Ellers er jeg enig med MistaPi. Skal man ha tilnærmet perfekt realistisk rendering trenger man så mye datakraft at jeg tror noe slikt ikke vil være mulig med det første. CGI-filmer benytter teknologi som simulerer f.eks ekte lys/fotoner, ekte materialer, ekte refraksjon, osv. Man ser jo slikt i spill pr. i dag, men dette er jo utrolig forenklet etterligninger som ikke fungerer slik CGI-type rendering gjør, nettopp fordi de krever så utrolig mye datakraft.

Utviklingen av grafikk i PC-spill slik jeg ser det er at man gjør etterligningene (av CGI) mindre forenklede.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Om vi opplever realtime rendring av 3d grafikk med global illumination, Caustics, full raytracing og detaljerte modeller i vår levealder på spill så er vi heldige:-) Enkelte 3D scener som i f eks visualiseringsbransjen kan det ta timer å rendre ut et bilde...

 

I teorien kan de lage spill i dag som omtrent er et speilbilde av den virkelige verden. Problemet er at man får ikke spilt spillet før om uendelig mange år :)

 

I spill er det mye juks med skygger som er bakt inn i texturer, normal maps på low poly objekter og figurer osv... Likevel er det imponerende bra at de klarer å lage spillene såpass bra med så lite datakraft for å holde FPS oppe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...