Gå til innhold

Test: Sony Ericsson P1i


Anbefalte innlegg

6) Ikke touchscreen, ie du får en skjerm som er god i sollys (nå sier de dette fungerer fint for p1i, jeg testet den ikke i sollys men jeg har en m600i som er helt "jævlig" hvis det er glimt av solstråler på himmelen.

Akuratt på det punktet feiler de fleste "smart" telefonene til Nokia.

 

Har testet P1 i direkte sollys, og den har ikke de problemene som M600 hadde nei.

 

Min personlige mening er touchscreen er et must for smarttelefoner. Det er derfor Series60 ikke er en option for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg vært eier av P1i i halvannet døgn, og her er mine tanker om den:

 

- Design

Mobilen har et ok, robust design uten knirkelyder. Skjermen er herlig og fungerer bra ute i sollys. Responsen er super. Den blir imidlertid meget fort full av fingermerker, men det går heldigvis an å fjerne. Rullehjulet er også ganske funksjonabelt av seg. Tastaturet, derimot, er en vanesak som jeg ikke mestrer ennå, men det er en læringskurve, på samme måte som første gang jeg forsøkte T9 ordliste. Pluss for en god ordliste som gjetter hele ord basert på hva man har skrevet tidligere.

 

- Programmer

Programmene som følger med, fungerer ok og laster som regel kjapt og greit. I dag-menyen er litt tungvint, og menyen kunne vært bedre optimalisert, men mye kan kompenseres med snarveiene. Det er stort sett mulig å navigere seg rundt med fingrene, men oppgavebehandlingsknappen er litt for liten og ligger tynt oppe i høyre hjørne, noe som gjør den vanskelig å komme til uten peker. Pluss for GPS, som jeg dessverre ikke har fått testet ennå. Ellers kjører den fint og stabilt, med unntak av et pdf-dokument som fikk mobilen til å halte. Som en liten digresjon er TrackID forbløffende nøyaktig, og treffer rett minst 9 av 10 ganger.

 

- Trådløse forbindelser

Mange klager over EDGE-mangel på forumet, men personlig ser jeg ikke store grunnen til å gråte over dette. Wifi er kjempeflott, særlig dersom man bor i en storby med mange hotspots. Jeg forstår at folk ikke ønsker å bruke GPRS, men mangelen på EDGE var overhodet ikke grunn nok for min del til å la være å kjøpe mobilen.

 

- Kamera

P1i har 3,2 mp kamera, som etter min erfaring tar helt ok bilder, slik man forventer av et mobilkamera. Ikke noe ekstraordinært, men videoopptak i 320x240 ser veldig bra ut. Dessverre er frameraten nedsatt ved så stor oppløsning, derfor egner den seg ikke til opptak med mye bevegelse.

 

- Batteri

Første dags bruk varte den kun den dagen, men da brukte jeg den omtrent HELE tiden. Wifi, opptak, kamera, spill etc, og den klarte mye før den tok kvelden. SonyEricsson er imidlertid meget flinke på batteri, og under mer normalt bruk er dette en virkelig sliter.

 

Edit: leif

Endret av kiMMey
Lenke til kommentar
Da blir det litt gjentakelser fra min side, denne tråden har blitt ganske lang så jeg har forståelse for at man ikke vil lese gjennom hele.

 

Takker for lang og grundig tilbakemelding, det hører til sjeldenhetene på nettet at artikkelforfattere gir tilbakemelding på kommentarer, det fortjener amobil ros for. Ang. mitt noe lange innlegg så er det bra at du svarer på hele, men mesteparten var respons til spørsmål som andre har skrevet tidligere i tråden, og ikke kritikk mot deg / amobil. Kanskje med unntak av TrackID / brukermanual-kommentaren ;)

 

 

--------------------------------------------------------------

 

 

Idag var jeg på min faste mobilbutikk, fikk se på P1 og endte med å kjøpe den. Testet diverse ting som åpning av sms, navigering i menyer, osv. Konklusjonen er at den har blitt raskere men er fortsatt langt fra A100 (SEs OS for "dumme" telefoner) på trivielle oppgaver. Alt i alt, bra nok for meg, og det er godt å slippe å sjonglere med to telefoner (K800i for fest / M600i for jobb).

 

Ang. design var det noe helt annet å holde den enn å se den på bilder. Den er tyngre enn M600 og med et solid chassis og bakside av soft-touch gummi trykker den på alle de rette knappene hos meg. Rett og slett en bra gjennomføring av et premium produkt for bedriftsmarkedet. Vi får se med tiden hvordan den ubeskyttede kameralinsen fungerer. Ang. skjermen så er det naturligvis flott å endelig kunne se skjermen i sollys.

 

Jeg ante ikke noe om GPS i P1 før jeg så Wayfinder-logoen på eska, det var en meget hyggelig overraskelse! Testet den såvidt idag i bilen og var imponert over hvor god programvaren er og hvor enkelt og raskt systemet fungerte. Min venns N95 var håpløs treg å peile inn satelittene og få opp en posisjon. Det bedret seg litt i siste FW update, men er fortsatt betydelig tregere enn Wayfinder / P1.

 

Programvaren er bra, stemmen som guider deg er en behagelig norsk kvinnestemme (betydelig bedre enn svensketøsa som sitter i dashboardet til Toyota). I tillegg er programvaren smart nok til å sørge for at displaybelysningen alltid er på når du følger en innplottet kjørerute. Du kan ellers velge mellom 2D og 3D kartvisning, det er en egen "nattfunksjon" som gjør at telefonen ikke blender deg når du kjører i mørket, osv osv.

 

Dag en med P1 har vært over all forventning og jeg har enda masse batteri igjen.

 

Har lest igjennom testen en gang til og untatt den evige EDGE-problematikken så er det ikke så mye negativt som kommer fram. Dårlig radiomottak er ikke akkurat døden, og kostbar synes jeg ikke den er. Betalte under 3000,- med videreføring av mitt Telenor abb. I tillegg kan det legges til pluss for GPS. Personlig synes jeg den fortjener terningkast 5.

Lenke til kommentar

Har hatt denne telefonen nå i 2 døgn og er min første smarttelefon jeg har kjøpt. Er svært fornøyd, selv om batteritiden går fort ut om du holder mye på med den.

 

GPS må jeg si noe om, prøvde Wayfinder, og det anbefaler jeg ikke til lange turer. Når du bruker det, laster du ned kart via GPRS mens posisjonen leses av GPS-mottakeren. Dette vil vel egentlig bli dyrt i lengden å bruke dette programmet. Skaffet meg TomTom Navigator som er mye bedre og er ikke avhengig av å laste ned kartene fra GPRS og er dermed kjappere enn Wayfinder.

 

Skjermen fungerer ypperlig, selv i sollys som mange har påpekt over meg. EDGE har ikke vært noe punkt, da jeg vurderte å kjøpe telefonenen.

Lenke til kommentar
Har hatt denne telefonen nå i 2 døgn og er min første smarttelefon jeg har kjøpt. Er svært fornøyd, selv om batteritiden går fort ut om du holder mye på med den.

 

GPS må jeg si noe om, prøvde Wayfinder, og det anbefaler jeg ikke til lange turer. Når du bruker det, laster du ned kart via GPRS mens posisjonen leses av GPS-mottakeren. Dette vil vel egentlig bli dyrt i lengden å bruke dette programmet. Skaffet meg TomTom Navigator som er mye bedre og er ikke avhengig av å laste ned kartene fra GPRS og er dermed kjappere enn Wayfinder.

 

Skjermen fungerer ypperlig, selv i sollys som mange har påpekt over meg. EDGE har ikke vært noe punkt, da jeg vurderte å kjøpe telefonenen.

9204643[/snapback]

3g/EDGE er kun nødvendig hvis man skal laste ned store mengder data. For all annen bruk inkl all typisk smarttelefon bruk (avtaler, email osv) er gprs bra nok. At amobil har fått for seg at edge er et must og må utbrodere dette i hver bidige artikkel de skriver, vitner egentlig mer om barnslig gutteaktig umodenhet.

Lenke til kommentar

Først så må jeg bare si følgende til Audunms sin fordel i denne diskusjonen om testen av P1i: Alle brukere bruker mobilen forskjellig og alle vektlegger forskjellige egenskaper ved en mobiltelefon!

 

Så, for å gi min mening i diskusjonen mellom audunms og poe:

 

- Jeg er helt enig i at det er dumt å vektlegge edge såpass mye som det gjøres her. Jeg vil tro det er få som virkelig trenger dette ved en telefon. Greit, det hadde sikkert vært fint om den hade edge, men det er helt sikkert en grunn til at den ikke har det. Hvis du må ha edge på telefonen så kjøp en annen telefon!

 

- Batteriet blir trukket fram som veldig positivt, men etter en god innledning om batteriet, får jeg inntrykk av at det er dårlig om man bruker 3g. Men dette gjelder jo alle telefoner og hadde batteriet i utgangspunktet vært dårligere så ville det igjen vært mye dårligere med 3g-bruk. Synes det er dumt å trekke dette fram som negativty da det gjelder alle mobiler.

 

- Jeg skal kjøpe med P1i i morgen og ville selvfølgelig lese testen deres her på aMobil. Den får terningkast 4, noe som er helt latterlig. Hva trekker ned? Jo, den mangler edge (det spiller ingen rolle for meg), den har dårlig radio (soiller heller ingen rolle) og den er forholdsvis kostbar. Selvfølgelig er den forholdsvis kostbar! Det er jo en smart-telefon og helt klart med for forretningsfolk av SE. Man må jo se prisen i forhold til hvem den er laget for å hva som er målgruppen. Hadde den vært billigere så hadde den helt sikkert ikke værtl ike bra! De som er i målgruppen har råd til å kjøpe den for å si det sånn. Og har du ikke råd, nei da kan du like gjerne kjøpe en annen og billigere en.

 

- Jeg synes også avsnittet om underholdning var rimelig way off. Denne telefonen kjøper man ikke med det formål og høre på musikk eller spille spill. Greit at det er kult om man har det, men skal du hovedsakelig høre på musikk så kjøp deg heller en walkman telefon!

 

Jeg mener dere må begynne å teste telefonene ut ifra målgruppen til telefonen. Du kan ikke sammenligne denne telefonen med en dårlig walkman telefon som er ment for tenåringer! Finn ut hva som er viktig for de i målgruppen og gjør testene deretter!

 

Takk for meg :) Hehe

Lenke til kommentar
Først så må jeg bare si følgende til Audunms sin fordel i denne diskusjonen om testen av P1i: Alle brukere bruker mobilen forskjellig og alle vektlegger forskjellige egenskaper ved en mobiltelefon!

 

Så, for å gi min mening i diskusjonen mellom audunms og poe:

 

- Jeg er helt enig i at det er dumt å vektlegge edge såpass mye som det gjøres her. Jeg vil tro det er få som virkelig trenger dette ved en telefon. Greit, det hadde sikkert vært fint om den hade edge, men det er helt sikkert en grunn til at den ikke har det. Hvis du må ha edge på telefonen så kjøp en annen telefon!

 

- Batteriet blir trukket fram som veldig positivt, men etter en god innledning om batteriet, får jeg inntrykk av at det er dårlig om man bruker 3g. Men dette gjelder jo alle telefoner og hadde batteriet i utgangspunktet vært dårligere så ville det igjen vært mye dårligere med 3g-bruk. Synes det er dumt å trekke dette fram som negativty da det gjelder alle mobiler.

 

- Jeg skal kjøpe med P1i i morgen og ville selvfølgelig lese testen deres her på aMobil. Den får terningkast 4, noe som er helt latterlig. Hva trekker ned? Jo, den mangler edge (det spiller ingen rolle for meg), den har dårlig radio (soiller heller ingen rolle) og den er forholdsvis kostbar. Selvfølgelig er den forholdsvis kostbar! Det er jo en smart-telefon og helt klart med for forretningsfolk av SE. Man må jo se prisen i forhold til hvem den er laget for å hva som er målgruppen. Hadde den vært billigere så hadde den helt sikkert ikke værtl ike bra! De som er i målgruppen har råd til å kjøpe den for å si det sånn. Og har du ikke råd, nei da kan du like gjerne kjøpe en annen og billigere en.

 

- Jeg synes også avsnittet om underholdning var rimelig way off. Denne telefonen kjøper man ikke med det formål og høre på musikk eller spille spill. Greit at det er kult om man har det, men skal du hovedsakelig høre på musikk så kjøp deg heller en walkman telefon!

 

Jeg mener dere må begynne å teste telefonene ut ifra målgruppen til telefonen. Du kan ikke sammenligne denne telefonen med en dårlig walkman telefon som er ment for tenåringer! Finn ut hva som er viktig for de i målgruppen og gjør testene deretter!

 

Takk for meg :) Hehe

9211021[/snapback]

 

Jeg er helt uenig med deg angående det med EDGE..grunnen til at EDGE blir prioritert er jo nettopp fordi denne tlf'en målgruppe er de som vil bruke wap en del og da må jeg innrømme at GPRS suger..etter at jeg fikk Edge ifjor..er det helt uaktuelt for meg å kjøpe en telefon som ikke har det...så lenge jeg ikke bor i oslo.

 

men igjen det er riktig som du sier...ønsker man EDGE så kjøper man ikke denne telefonen. MEN det er jo det testen oxo sier...

 

og det er viktig å teste alle spekter av telefonene..fordi selv profftelefonene brukes nå av alle sammen...så tenk om man ønsker WIFI pga privatbruk??

og trenger en bare underholdningstelefon ;)

Lenke til kommentar

Hei, takk for tilbakemeldinger.

 

Manglende EDGE er vel ikke det som er skrevet mest om i selve testen, det er vel i denne diskusjonen her det har blitt mye snakk om det :)

 

Våre tester av mobiltelefoner følger et fast opplegg, hvor det blant annet skal være med en kategori for underholdning. Dette gjelder også profftelefoner som P1i, så slik det er i dag må dette kapittelet være med selv om underholdningsbiten ikke er det viktigste for den gjengse P1i-bruker.

 

Videre er det nå en gang slik at prisen spiller inn på terningkastet slik testene her fungerer i dag.

 

Batteriet på P1i er på ingen måte dårlig selv om man bruker 3G, det er bare ikke like suverent som hvis man bruker vanlig GSM.

 

Og det er nå en gang slik at det som noen synes er en 6'er-telefon kan være en 1'er i andres øyne. Min jobb er å prøve å formidle et nøytralt inntrykk av telefonen, og så vil det alltid være noen som synes den skulle hatt bedre eller dårligere karakter, akkurat som det er noen som synes EDGE er et must mens andre ikke bryr seg om det.

 

Det ser ikke ut som P1i er tilgjengelig i vanlig pakke uten GPS hos de største distributørene her i landet enda, men dette er nok noe som kommer etterhvert.

(Testeksemplaret vi fikk fra SE var som dere sikkert skjønner uten GPS).

Lenke til kommentar

Problemet med testene her er først og fremst at de ikke gir leseren et objektivt bilde av telefonene. Det er et sammensurium av synsing og meninger og usakligheter. En P1i kan foreksempel kjøpes både av bedriftsleder Åge og supergeek Arnt, men av vidt forskjellige grunner. Begge kan imidlertid synes at telefonen er helt topp og fortjener en sekser, men det er helt umulig å trekke ut slik informasjon fra amobils endimensjonale synsinger.

 

Denne linken inneholder mye mer info http://3lib.ukonline.co.uk/grid.htm

Her er alle aspektene tatt med med en skala fra 0 til 10, og man kan videre klikke av for det man synes er viktig, evt bare studere. Ta også en kjikk på showene, de er utrolig bra og informative. http://3lib.ukonline.co.uk/

Lenke til kommentar
Hei, takk for tilbakemeldinger.

 

 

9213716[/snapback]

 

 

Jeg synes at testene nå er mye bedre enn før...

fordi jeg er vel en av de som ønsker å høre en "go" eller "ikke go" når jeg leser en test.

 

jeg synes det verste med tester i norge er at man aldri kommer med en anbefaling...det blir veldig fort hvor bra ting er eller hvor dårlig ting er..men som helhet sier det ingenting...

 

og som sagt folk legger forskjellig vekt på ting.....men jeg er ganske enig i P1 testen..det er en ufattelig kul telefon..men mangler akkurat det lille som gjør at jeg vil gå for innkjøp av P1...og det bekrefter denne testen...

for noen som ikke har de samme kriteriene som meg...vil gå for den.

Lenke til kommentar
Hei, takk for tilbakemeldinger.

 

 

9213716[/snapback]

 

 

Jeg synes at testene nå er mye bedre enn før...

fordi jeg er vel en av de som ønsker å høre en "go" eller "ikke go" når jeg leser en test.

 

jeg synes det verste med tester i norge er at man aldri kommer med en anbefaling...det blir veldig fort hvor bra ting er eller hvor dårlig ting er..men som helhet sier det ingenting...

 

og som sagt folk legger forskjellig vekt på ting.....men jeg er ganske enig i P1 testen..det er en ufattelig kul telefon..men mangler akkurat det lille som gjør at jeg vil gå for innkjøp av P1...og det bekrefter denne testen...

for noen som ikke har de samme kriteriene som meg...vil gå for den.

9215959[/snapback]

 

Tja. Men derfra til at den kun fortjener 4 i terningkast er noe helt annet. Denne telefonen har etter min og mange andres mening fortjent høyere totalscore og et anbefalt stempel. Og en av grunnene til at telefonen ikke fikk høyer score var vistnok mangelen av EGDE, noe som er helt bort i natta å trekke for. Det hadde vært på sin plass å trekke for dette hvis den hadde hatt EDGE, men at den ikke fungerte like bra som f.eks hos konkurrentene. Da hadde jeg forstått logikken til amobil. En annen ting var vist redusert track id, som forøvrig er tilbakevist. Telefonen får ingen plusspoeng for trykkfølsom skjerm, og det kan ene og alene tolkes den veien at Nokia ikke har slikt. Hadde det stått Nokia på denne, hadde amobil rullet frem en 6-er. Garantert! Men dette er jo en konkurrent til Nokia, så da er det vel viktig at den ikke kommer på Vg nett med anbefalt stempel. :nei:

Lenke til kommentar
...

 

Terningkast 4 er fortsatt ikke bare, det er bedre enn gjennomsnittet.

Jeg mener absolutt en profftelefon bør ha EDGE i 2007, dette er en teknologi mange kan dra nytte av - men selvsagt ikke alle - og er du blant dem hvis EDGE er uten betydning for så gjør jo det P1i til en enda mer aktuell telefon.

 

Og hvis noen skulle være i tvil, for en telefon i denne kategorien så er ikke underholdningsfunksjoner som TrackID noe som alene påvirker bedømningen telefonen får i stor grad.

At en profftelefon har trykkfølsom skjerm, er derimot selvsagt en fordel, at skjermen er trykkfølsom kommer forøvrig frem flere steder i testen.

 

Litt OT, men dog: Hvorfor en ikke-Nokiatelefon ikke skulle kunne få anbefalt-stempel i VG, er helt uklart for meg.

Nokia E61i fikk også terningkast 4 her på Amobil (denne telefonen har ikke trykkfølsom skjerm, men både EDGE, dedikerte taster for æ,ø og å samt at den også er mindre kostbar.) At en tilsvarende Nokia på noen måte skulle bli favorisert og være "garantert en 6'er" er en påstand som derfor ikke har rot i virkeligheten.

 

Hva gjelder som kommentarer rettet mot Amobil generelt (som "sammensurium av synsing og meninger og usakligheter"), så føler jeg vel dette ikke hører hjemme i denne tråden - forøvrig er vel akkurat en slik generell påstand _synsing og meninger_ mer enn det den skal kritisere. Videre er det umulig å kunne svare på et slikt generelt utsagn når det ikke er underbygget med konkrete eksempler - gjør gjerne dette, men i en dertil egnet tråd :)

Jeg kan forstå at for de mest ihuga merkefantastene her (Både SE og andre) er ikke objektive vurderinger det som ligger nærmest, men for meg spiller det som sagt ingen rolle hvilke bokstaver som står utenpå telefonen og det er derfor ikke mine følelser for et bestemt merke som avgjør hvilken vurdering en telefon får.

Endret av audunms
Lenke til kommentar
K800 fikk vel 6.. seinere ble den justert ned, uten at jeg vet hvorfor, kanskje sjekken fra Nokia kom igjennom? :p

9220743[/snapback]

Heisann,

 

Terningkastet representerer alltid hvordan mobilen ligger an i forhold til dagens mobilutvalg, og derfor vil telefoner gradvis få lavere karakter etterhvert som nye og bedre modeller kommer ut på markedet.

Lenke til kommentar
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg må være sikker.: Kan man velge 'Vis i standby' på notater som man kan på non-smartphone SE telefoner ? er litt avhengig av den funksjonen... :)

9220810[/snapback]

 

 

Jepp, enten med tredjeparts programvare eller ved å føre dette opp som en "oppgave", som igjen kan legges på standby-skjermen.

Lenke til kommentar
...

 

Hva Hva gjelder som kommentarer rettet mot Amobil generelt (som

"sammensurium av synsing og meninger og usakligheter"), så føler

jeg vel dette ikke hører hjemme i denne tråden - forøvrig er vel

akkurat en slik generell påstand _synsing og meninger_ mer enn

det den skal kritisere. Videre er det umulig å kunne svare på et slikt

generelt utsagn når det ikke er underbygget med konkrete

eksempler - gjør gjerne dette, men i en dertil egnet tråd :)

9220624[/snapback]

Jeg har allerede trukket fram flere konkrete eksempler tidligere i denne tråden om iPhone hvor dere har skrevet regelrett svada. I det siste inlegget har jeg pekt til en annen webside som viser hvordan det kan gjøres på en skikkelig måte, skrevet av en person som vet hva han snakker om. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det kan bli mer konkret enn dette.

 

Amobils måte å svare på er å sette seg selv over denne kritikken og avfei den som usaklig. Det er greit nok det, men hva så? Kritikken står der like fullt. Jeg kan bare avslutte med å minne om at N61i er allment annerkjent som noe av det beste som har blitt produsert av "tradisjonell" smartphone (dvs den gjør det den skal gjøre og den gjør det bedre enn nesten alle andre, i tillegg er den rimelig). Denne fikk terningkast 4. Dette forteller egentlig det meste om kunnskapsnivået hos amobil.

Lenke til kommentar

Hei alle!

 

Morsom diskusjon, som jeg ikke skal ta stor del i.

Har hatt min P1 siden torsdag forrige uke, og er så langt strålende fornøyd.

Litt uvant med UIQ3.0 ift. UIQ2.0 (P910), men det kommer seg ;)

 

GPS fungerer utmerket, har kun prøvd tomtom så langt...

 

Men, det er en ting som irriterer meg, og det er tastelåsen.

Den låser kjappere enn jeg klarer å si "lås". Har til slutt fått den til ikke å slå på tastelåsen når den står i cradle/lader. Men i håndholdt modus så er den ram på låsen.

En annen ting er at ved bruk i bil med tomtom så stopper tomtom opp dersom låsen aktiveres (uten lader tilkoblet)

 

Joda, har slått av låsen, men da er den jo kjapp til å gjøre som den selv vil avhg. av hva jeg kommer borti av skjerm/knapper.

Forøvrig så måtte en reboot til for å enable tastelåsen igjen etter at jeg slo den på.

 

Så finnes det noen tweak el.lign for å forlenge tastelåstiden?

 

Av andre ting så er jeg ikke helt fornøyd med kalender funksjonen (enda). Kjørte handyday på P910. Lagt inn handyday for UIQ3.0, men det ble liksom ikke så mye bedre ;)

 

Jaja.. noe småtteri, men ellers strålende fornøyd!

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har forsøkt å svare på det som måtte være av direkte spørsmål, kommentarer og kritikk for den saks skyld, til testen av P1i. Skulle det være noe jeg har oversett og som ikke gjelder andre tester/ting er det bare å rope ut.

 

Jeg tror ikke våre tester og denne testen generelt påstår å være den absolutte sannhet, folk er forskjellige og det som faller i smak hos noen gjør ikke det hos andre - vi forsøker bare å være så objektive som mulig.

 

Dog er jeg uenig i at det at vi i Amobil har selvstendige meninger skal være negativt for kunnskapsnivået vårt.

Og skulle vi gitt 6'ere til alles favorittmobiler så tror jeg terningkastene ville blitt ganske utvannet etter hvert :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...