Gå til innhold

STALKER en stor skuffelse


Anbefalte innlegg

Stemningen i spillet er utrolig, historien er spennende og engasjerende (kanskje ikke i starten, men etter noen timer satt ihvertfall jeg klistrer helt til spillet var runda), du kan bevege deg "fritt" rundt, gjøre sideoppdrag, glede deg til det neste våpenet som er ENDA bedre (for det er MANGE våpen i spillet! :)), prate med alle menneskene, irritere deg over de dårlige animasjonene, glede deg over nye funn, irritere deg over teite bugs. Dette spillet har både positive og negative sider. Men jeg skal ikke nekte for at jeg koste meg svært mye med Stalker. Og grafikken, vel, spillet har ikke dårlig grafikk. Hva sier noe om god grafikk idag uansett? Skal alt ha plastikkrefleksjoner, slik som i Doom 3 og resten av spilla som bruker motoren? Eller half-life 2? Eller Far Cry, som har så fint vann? Tja, mange spill har jo forskjellige egenskaper i grafikken som imponerer, men veldig, veldig få har alle egenskapene samlet (finnes et slikt spill uansett?)

 

Stalker kan imponere med to ting. Den ene tingen er et SVÆRT detaljert landskap, der hus, biler, våpen og det generelle landskapet er skapt med tanke på detaljene. Den andre tingen er skyggeberegninger, jeg har aldri sett et spill som setter så fokus på skyggene, ihvertfall i inneområder. Jeg skal innrømme at jeg ikke trodde pcen min ville klare å beregne skyggene, samtidig som en opprettholdt en tilfredstillende fps, men jeg prøvde å skru dem på etter hvert, og dette var tilfeldigvis akkurat når jeg var inne og så på denne "taggete" veggen man ser et stykke ut i spillet. Alle taggene gav hver sin skygge, og i mine øyne, der jeg gikk rundt i disse mørke, skumle gangene, der alt gav fra seg bevegelige skygger, var dette noe av den mest spennende stemningen jeg har opplevd i ett dataspill. Til tross for noen irriterende bugs, og generelt dårlig animerte figurer, vil jeg gi dette spillet en 5 av 6. Og det er en svært sterk femmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig elsket jeg stalker. Jeg ble helt sinnsykt positivt overrasket. Spillet ligner i og for seg veldig lite på typiske vestlig spill, og dette er jo ikke noe sjokk da det ble produsert i øst-europa. Det har mange trekk som for de fleste av oss er ganske vanskelige å forstå. Den klagen som går igjen oftest her er jo det med accuracy av våpen.

 

Dette er en ting kalt realisme, som har gått de aller fleste gamers vann over hodet. Det er ikke lett å treffe noen i hodet på 100 meters avstand uten ei skikkelig rifle, og akkurat dette med at dårligere våpen tidligere i spillet ikke hadde sjans i havet til å treffe folk på avstand var et genialt konsept.

 

Videre virker det som de aller fleste ikke har fått med seg stealth i dette spillet. Stealth spiller en ekstremt stor rolle, hallo, det er en grunn til at du har en sound og visibility bar nederst til venstre slik at du kan snike deg nærmere fiendene og 'bust a cap in their asses' om du har våpen som er inkapable til å drepe dem på avstand. Videre, om du setter ned difficulty vil du legge merke til at fiender faktisk dør med ett skudd av shotgun. Hallo, de dør ikke med ett skudd av shotgun på cs heller men det er ingen som klager der.

 

Skal vi ikke heller være glade for at de som faktisk kan å spille kan sette opp difficulty enn at n00bs nekter sette difficulty ned for å faktisk klare spillet? Jeg satte ned difficulty og fant aldri stalker som noe irriterende spill (og i begynnelsen spilte jeg på master, greit nok da at det skulle mange skudd til for at fiender døde, men om de hadde dødd lett på vanskeligst grad hadde folk også whina).

 

Men det kanskje aller beste med spillet er at man må tenke litt for å kunne fullføre det. Jeg klarer ikke helt å forstå meg på den der video-reviewen, klager på at de får for mange quests og at de ikke vet hvor de skal levere dem? Det er jo en knapp rett atmed quest som viser deg hvor den skal leveres, og du må ikke takke ja til alle quests du finner. Dette var jo akkurat likedan på morrowind eller oblivion, igjen, ingen der som klagde.

 

Jeg tror problemet i og for seg er at folk forventet seg en vanlig first person shooter der de ble håndleid igjennom spillet til de fikk en forventingsfull vestlig slutt, men nix. Hvis du vil få den ekte slutten i s.t.a.l.k.e.r må du faktisk tenke litt, og sette deg skikkelig inn i storyline. Det hjelper ikke å hoppe over hva folk sier eller i det hele store bare følge waypoints til slutten, da får du nok en av de sluttene som ikke passer seg her for oss, synd. Alt i alt syntes jeg spillet var fantastisk, stemningen var genial, alle snakket russisk rundt deg og du fikk skikkelig en følelse av å være helt alene og gudsforlatt, gleder meg dønn til expansion.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig uenig. Jeg hadde egentlig ingen forventninger med tanke på alle utsettelsene. Ble positivt overrasket av stemningen, den store friheten, alle de taktiske mulighetene, samt en meget fin grafikk.

Dessuten så elsker jeg musikken som hele tiden blir spilt på små radioer rundt omkring i spillet.

9146385[/snapback]

 

Stooore frihet?

Ehm jau du har ett lite område så har du ca to utganger ++ frihet?

nope bare ett større rom å bevege seg på.

Stor frihet beregnes mer for som feks GTA, Oblivion osv

9146567[/snapback]

 

Mye frihet i Oblivion? Oh, please.

Lenke til kommentar

Jeg ble også skuffet av stalker til å begynne med pga litt tekniske problemer og de store avstandene. Jeg fant derimot ut at man kunne fikse alt med et par mods. Etter det ble jeg hekta.

 

Så hvis noen har samme problemene så er det bare å lete litt rundt. F.eks. realism mod, endurance mod osv.

 

Har ikke lest gjennom hele threaden, så mulig noen har nevnt dette før.

Lenke til kommentar

Frihet kan komme på bekostning av andre ting, noe oblivion er et godt eksempel på.. :(

(Selv om et spill ikke TRENGER å være kjedelig selv om det har frihet..)

 

Jeg synes stalker har noe alt for mange spill nåtildags mangler, nemlig atmosfære. Grafikken er kanskje ikke HELT 2007, men den holder i massevis for meg. Og detaljer som vind som blåser i trær og i gresset, og kuler som påvirkes av vindretningen hever opplevelsen noen hakk for meg. Jeg må ha vært heldig, for jeg har opplevd et ytterst fåtall av alle bugs som rapporteres, jeg følte ikke engang at det var nødvendig å patche.

 

Hva våpen angår så har jeg heller aldri hatt noen problemer med å drepe fiender. Om du setter deg på kne og skyter single-shots i retning hodet så faller de fleste fiender etter 1-2 skudd. Jeg brukte en oppgradert Kalashnikov med kikkertsikte gjennom mesteparten av spillet første gang jeg spilte det, og jeg kan ikke si jeg hadde særlig mye problemer.

 

Alt i alt så var stalker en veldig positiv overraskelse for min del, det eneste jeg mislikte var at de tok ut kjøretøy. Avstandene ble litt for store til at en skulle gidde å gjøre alle småquestene.

Endret av slash
Lenke til kommentar

Skal kjøpe det når det kommer under £15 ved Play.com. Det blir ikke lenge til tenker jeg, for det ligger allerede på bare £18 og har gjort det en stund.

 

Angående kommentarene om siktekors i OFP / ArmA: Visste dere at man kan slå av siktekorset helt, og kun bruke våpensiktet? Det hever spillopplevelsen mange hakk for min del. Klart det blir vanskeligere.. men så var de spillene aldri beregnet på folk som vil bli bra på alt fra første forsøk. Uten siktekors blir du mye mer forsiktig, sniker deg over (helst rundt) sletter, du vet aldri hvor FI er med mindre du har vært forsiktig og brukt kikkert eller geværsiktet flittig mens du sakte rykker frem via en strategisk rute.

 

OFP 1985 forandret måten jeg tenker om skytespill mye på grunn av at jeg kunne slå av siktekorset og lære å spille på en helt annen måte. Den typen spill ble ikke det samme igjen for meg etter det.

 

S.T.A.L.K.E.R. gleder jeg meg fremdeles litt til, men all den negative feedbacken var en liten gledesdemper. Jeg er uansett ikke typen som MÅ HA NÅ!! når det gjelder nye spill.. er et spill ikke godt nok å spille etter noen år, er det slettes ikke godt nok når det er nytt ihvertfall (min mening). Derfor består min spillsamling stort sett utelukkende av gode titler som hadde vært ute en stund da jeg kjøpte de. Når jeg leser meningene i denne tråden, bl.a. det slash sa, vet jeg at jeg mest sannsynlig vil like S.T.A.L.K.E.R. godt :)

 

Så er jeg typen som kan installere Deus Ex igjen og storkose meg hele veien. Jeg elsker spill der utviklerne går den ekstra milen for å i det minste prøve å oppfylle sine visjoner om spillet de lager, og selv om jeg bare kommer til å kjøpe dette når det blir "billig", er det bedre enn å f.eks. laste det ned uten å betale.

Lenke til kommentar

S.T.A.L.K.E.R. er et meget bra spill i seg selv.

Det kunne selvsagt vært ting som kunne vært litt bedre, men alt i alt så er stalker et av de beste spilla jeg har vært borti.

 

Men en ting som er et STORT minus er alle feila med det.. Til og med etter siste den patchen så er det ustabilt. Har hatt mye problemer med at det henger seg og klikker, spesielt med HDR eller hva det nå er...

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Til dere som sier at det er bugga, og dårlig grafikk.

 

si meg hvordan spill som IKKE er bugga, etter år 2000 virker det som om alle spill som ble sluppet ikke var ferdig, alle spill har bugs, det kommer patcher for å fikse sånt. kommer mods for å fikse det også

 

 

 

Grafikken er nydelig, jeg gidder ikke spille ett spill som skal hakke vært 10ende sekund fordi spille er for krevende for en bra maskin.

 

 

Sier at våpnene ikke er treffsikkre, ok har du skutt med våpen?

 

denne personen her springer rundt å skyter masse fiender heletiden, Tviler på at du hadde vært treffsikker, legger du deg ned eller setter deg ned, oi ble mere treffsikker, har noe som heter støtte ;)

 

 

Slutt å klag

Lenke til kommentar
Da kan du jo forklare hvorfor du mener det.

9173963[/snapback]

 

Du kan heller forklare meg hvordan det er så mye frihet i Oblivion.

 

Det eneste "frie" du kan gjøre i spillet er å gjøre ikke spesiellt kule sidequests, og fly inn i huler som det i utgangspunktet ikke er verdt å gå inn i.

Friheten du sikkert sikter til er at du kan fly så langt inn i skogene du vil, når du egentlig ikke har noe der å gjøre (bortsett fra å plukke blomster og gå igjennom Oblivion gates som spawner etter hvert et annet sted?)

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

Selvsagt, liker du ikke questene i Oblivion så er jo ikke spillet noe for deg i det hele tatt.

 

Synes questene er ganske bra, som å plutselig støte på et drap av en vampyr, som egentlig ikke var en vampyr, eller å plutselig starte questlinen på Grey Fox av å prate med en tilfeldig uteligger. Hadde ikke peiling hvordan jeg skulle lete etter Grey Fox, så etter et par dager støtte jeg på en uteligger som gav meg et hint :wee: Snike deg rundt for å finne folk som gjør ting om nattet er også koslig.

Lenke til kommentar
Selvsagt, liker du ikke questene i Oblivion så er jo ikke spillet noe for deg i det hele tatt.

 

Synes questene er ganske bra, som å plutselig støte på et drap av en vampyr, som egentlig ikke var en vampyr, eller å plutselig starte questlinen på Grey Fox av å prate med en tilfeldig uteligger. Hadde ikke peiling hvordan jeg skulle lete etter Grey Fox, så etter et par dager støtte jeg på en uteligger som gav meg et hint :wee: Snike deg rundt for å finne folk som gjør ting om nattet er også koslig.

9174100[/snapback]

 

Questene er bra, men er unødvendige. Det er jo ikke noe poeng å fullføre sidequests når lvl-skaleringen gjør at fiender lvler samtidig som deg.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar
De fleste patcher har etter min mening svært lite å si på spill. Selv om du installerer 1.04 til Stalker kommer spillet allikevel til å være elendig, bare med noen få mindre feil.

9149052[/snapback]

Saksa fra siste nytt fra THQ om patch 1.0004:

 

Changelog for patch 1.0004:

Optimization:

1. Calculation of detail objects has been moved into a second CPU thread. (Dual Core)

2. Optimization + 10-15% FPSBR]

3. Shader optimization.

 

 

AI

Added avoiding dynamic obstacles for NPCs

Added enemy priority function v fixes incorrect NPC reaction on player-s attack

Changed the second part of the enemy search algorithm v having lost the player, the NPCs will no longer be baffled

Added correct reaction on shots and loud sounds coming from the player (only) on close distances. Render

 

Gameplay

Added new game mode v freeplay; activated after the end of the game

Added the possibility for any character will be able to go to any smart-terrain

Fixed the ultra-intense vibration of the grass

All monsters drag now the corpses correctly

 

Physics

Fixed the situations when the physics get stuck in the floor or in the thin walls

Fixed the situations when the dead bodies disappear

 

Network

Reduced the traffic and lags

 

General

Fixed problems with OS Vista 64

Added saved games converter

Added MOD Tools support

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

kjære gud! er der noen der ute som har et tips til en steike fortvila idiot som ikkje får til å save på Stalker! O.o Det skal seiast at eg kan save OM eg har settingane HEILT ned på Doom1 kvalitet, Og eg har akkurat oppgradert heile maskina mi med alt som kvar ein data nerd får ei tåre i auge kanten av! Kjøre som sagt i vista..Please. hvis det e noken som he en ide. Og spillet i seg sjølv rocka heilt vilt, berre synd dei fjerna ideane om å la oss få tjuvkoble bilar istaden for dinne forbaska gåinga! >< men ellers..im 27 and im about to piss myself down dem tunnels <.<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...