Gå til innhold

Angående doping i Tour de France


kjeetil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er litt interessant å tenke over,mange nordmenn som tror at det er helt utenkelig at norske utøvere kan ha gjort noe sånt. Selv er jeg langt fra sikker,men ville ikke blitt sjokket om det kom fram at noen gamle helter har tatt noe eller noen som er i toppen nå. Kan ikke se hvorfor vi skal være så mye mer ærlige enn alle andre.

9188828[/snapback]

Utenkelig er det selvfølgelig ikke. Men Norge er ikke sammenliknbar med de fleset andre nasjoner når det gjelder doping. Det er rett og slett en annen kultur når det gjelder doping her. Doping blir, og har lenge blitt sett på som svært negativt, mens i f.eks øst-europeiske land og USA har doping egentlig ikke vært en hemmelighet en gang.

 

Norge har også sine største utøvere i vintersporten, som er mye smalere enn sommersporten. I motsetning de nesten alle land går de største idrettstalentene i Norge til vintersport (eller fotball), da særlig langrenn.

 

Norge har også lenge vært en av de ledende landene når det gjelder antidoping. Uanmeldte tester er ikke noen nyhet her, i motsetning til mange andre land. Faktum er at selv med denne omfattende dopingtestingen blir nesten ingen toppidrettsutøvere tatt. Det mest vanlige er nok fotballspillere i lavere divisjoner som blir tatt for narkotiske stoffer.

 

Tross dette er det selvfølgelig ikke helt rent i toppen, jeg har selv mine mistanker når det gjelder noen. Men vi kan være sikker på at storstilt organisert doping som helt klart har foregått svært mange andre plasser er noe man neppe finner mye av i Norge.

 

 

Når det gjelder sykling har kulturen dessverre vært en helt annen, selv om den tydligvis begynner å endre seg. Sykkelsporten begynner å bedre seg etter det som sannsynligvis har vært det verste tiåret når det gjelder sykling og doping -- nemlig 90-tallet. Man kan godt være uenig, men alle heltene på 90-tallet var nok proppfull av EPO. EPO er både svært enkelt å bruke, og var på den tiden ikke mulig å oppdage. I tillegg var det selvsagt svært effektivt.

 

Det er nok ikke en overdrivelse at ca samtlige topplag på 90-tallet drev med organisert doping. De rikeste lagene kunne dope både kaptein og hjelperyttere store deler av året, mens de litt fattigere lagene måtte kanskje nøye seg med kapteinen. For de som var litt inne i sykkelsporten var nok ikke dette noen stor hemmelighet, selv om man egentlig ikke snakket om det. Men når man ser at Bjarne Riis skrøt uhemmet av de latterlig høye hematokrittverdiene sine, brydde han seg vel egentlig ikke mye om å skjule hva han drev med.

Lenke til kommentar
Han er jo tatt da!

Landis er en av mange dopingdrittsekker!

9178220[/snapback]

 

Yes! stemmer det.

var bare stygt å se på 17 etappe av 2006-utgaven!

det er jo en grunn til at de holder han igjen. har allerede hatt ett år uten konkurranse.

Så prøver han å erkjenne sin "uskyld"

 

La Sio få seieren og bli en av de store, han som alltid har lurt seg opp på topp 10!

det er favorittrytteren min :p

La meg håpe at han også ikke har dopet seg!

det kommer alltids noen sjokk! =/

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Selv synes jeg det var morsommere å se på Touren når det sannsynligvis var mye mer doping. Har noen tidligere sesonger på dvd, 1999-2003 og jeg vil si at det er mye mer action. Favorittene angrep hverandre i ett kjør og det var mange fler i toppen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
"det var mange fler i toppen"

 

Det var vel strengt talt like mange i toppen :p

Det var mye mindre jevnt da enn det har hvert de siste 2 årene.

Dessuten er vel ikke jeg den eneste som syntes det var vannvitig spennende kampen mellom Contador og Rasmussen...

9307458[/snapback]

Greit, kampen var ganske spennende, men det var liksom bare de to, Evans og Leipheimer, men spenningen var liksom ikke til å ta og føle på, som den var før dopingkontrollene starta for fullt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...