Gå til innhold

Angående doping i Tour de France


kjeetil

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Igår kom sjokkmeldingen om at "Vino" fra Astana var dopet. Som alle andre syns jeg det er forkastelig at noen doper seg, og de fleste stiller seg også spørsmålet om det er mulig å være så dum.

 

Mange mener at rytterne doper seg grunnet presset rundt dem, som Vino som måtte prestere for hele Kashakhstan. Jeg velger å se det på en annen måte:

 

En venn av meg er syklist på det norske landslaget, og han sykler mye. VELDIG mye. De siste 3 årene har han ikke gjort på annet, verken hatt tid til venner eller skole. Ikke bare er det tidkrevende, det er også veldig dyrt. Og når man da tenker seg at Vino og alle de andre har gjort dette i 10-15 år. Null fritid, KUN trening.

 

Når man trener så mye, heves etter hvert ambisjonsnivået, og man tenker at man kan vinne noe. Så kommer man til Tour de France, og det er helt umulig fordi alle andre er dopet. Jeg er helt sikker på at alle som er virkelig involvert i sykkelsporten, vet at veldig mange av årets syklister doper seg, selv om mange kanskje slipper unna det. Vi ser bare hvor mye snusk som kommer frem på Rasmussen og Contador med en gang de er i søkelyset.

 

Og når det er slik at man må dope seg for å vinne, og da også komme i søkelyset, kan jeg faktisk forstå slike som Vino. Dersom vi antar at han ikke har dopet seg før, kan jeg forstå at han gjorde det nå. Jeg husker ihvertfall ikke hvem som egentlig vant touren ifjor, ettersom Landis ble disket. Ingen av de rene, som vinner i etterkant, blir husket. Dersom man skal få anerkjennelse, må man vinne rittet, ikke bli utropt som vinner i etterkant. Og når man har jobbet så ahrdt for å få denne anerkjennelsen i 10-15 år, er det ihvertfall forståelig at de gjør noe de mener alle andre gjør, for å få den anerkjennelsen de mener de fortjener.

 

 

Jeg beskytter ikke de som doper seg, ikke på noen som helst måte, men det kan være en liten tankevekker angående hvorfor de gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Nå har vi allerede en tråd om Tour de France hvor vi også har diskutert den positive dopingtesten på Vinokourov, menmen.....

 

Ja, det kan ikke være lett og være syklist, de virkelig proffe trener 5 timer per dag, så det må være ganske tøft, men det orsvarer ikke akkurat Vinokourovs handling.

 

Du sier sikkert alle andre er dopet også sikkert, men det kan vi ikke vite, vi har ikke rett til å beskylde de for noe som helst før vi for det bekreftet, at Vino ble tatt bekrefter jo at det fungerer, så hvorfor skal vi sette tvil rundt andre ryttere som Rasmussen da...? Ja, ok han har brutt meldeplikten to ganger, men vi kan fremdeles ikke dømme han for doping...

 

Heia Rasmussen :w00t:

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så fjernt som det kan virke.

 

I USA har det jo vært debattert rundt baseball og om utøverne der bør ha lov til å dope seg for å kunne prestere bedre,hvordan det endte husker jeg ikke men en veldig spesiell debatt.

 

Og klart det er surt for de som er rene hele livet og jobber som galninger kun for å få en ny 15 plass bak alle de dopa karene. Alle avsløringene viser bare at man må bli bedre på kontrollering og at de som først blir tatt må bli utestengt for livet på dagen. Kun da kan man snakke om forbedring av hvordan situasjonen er nå.

 

Så det er sagt husker ikke jeg heller hvem som vant i fjor da Landis ble diska.

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at denne tanken er luftet i USA....

 

*Utsette idrettsfolk for skader/dødsfall

*Gjøre at unge folk som vil hevde seg må starte med dop og ødelegge livet

*Ødellege idretten generelt, dette vil spre seg, har du lyst på en flott idrett skal bli sånn at man skal dope seg?

*Litt av poenget er at det skal være om å gjøre og være best trent og ikke være best/mest dopet.

 

Finnes en mange flere grunner.......

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
var ikke det pereiro sio som vant ifjor?

 

*etter at landis ble tatt da

9176160[/snapback]

 

Er ikke offesielt ennå :roll:

Men det var hvertfall han som ble nummer 2

9176174[/snapback]

 

Vet det, men de burde gjøre det offisiellt!

Teit at dem ikke har gjort det enda!

9176188[/snapback]

 

Hvorfor det? Landis er jo ikke dømt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Det er en grunn til at denne tanken er luftet i USA....

 

*Utsette idrettsfolk for skader/dødsfall

*Gjøre at unge folk som vil hevde seg må starte med dop og ødelegge livet

*Ødellege idretten generelt, dette vil spre seg, har du lyst på en flott idrett skal bli sånn at man skal dope seg?

*Litt av poenget er at det skal være om å gjøre og være best trent og ikke være best/mest dopet.

 

Finnes en mange flere grunner.......

9176168[/snapback]

I NBA, NHL, NFL osv. er det ikke dopingtester, så det er på en måte lov å dope seg. Det er en grunn til at Stanley-Cup ofte ender opp med å være på samme tid som de store internasjonale mesterskapene.

 

Hvordan tror folket det er med de gamle norske syklistene og doping? Var Atle Kvålsvold, Dag Otto Lauritzen, Steffen Kjærgård og resten av de eldre norske toppsyklistene også dopet?

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar

Er litt interessant å tenke over,mange nordmenn som tror at det er helt utenkelig at norske utøvere kan ha gjort noe sånt. Selv er jeg langt fra sikker,men ville ikke blitt sjokket om det kom fram at noen gamle helter har tatt noe eller noen som er i toppen nå. Kan ikke se hvorfor vi skal være så mye mer ærlige enn alle andre.

Lenke til kommentar

Du må ikke glemme at det ikke bare er norske syklister som IKKE er tatt i doping.

Vi har ikke så mange norske toppsyklister internasjonalt. Vi har sett spanske, italienske, franske, amerikanske osv. har blitt tatt, men disse har trossalt mye fler toppsyklister enn oss...

 

Nei, vi kan ikke være sikre på at noen har hvert dopet, men det tror jeg i så fall er syklister fra 80 tallet osv. da man ikke kunne avdekke bloddoping.

 

Vi kan ikke gå rundt å si at alle er dopet, det er trossalt bare en liten brøkdel som doper seg av alle syklister

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...