Gå til innhold

Er dette et lovlig Storvilt jakt våpen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne får du nok ikke inn i landet. Om du hadde gjort det så hadde den kostet laaaaaaangt over 100k.. må vel ha mere tilllatelser enn Kristian Valen for å få det til

9117962[/snapback]

 

 

hva er galt med den da er ikke som om den kan skade noen :whistle:

Lenke til kommentar

Denne vel eg å svare på i to delar, ein objektiv del og ein subjektiv del.

 

Objektivt:

 

Kaliberet i denne børsa er .408 CheyTac, så det skal ikkje bli noko problem med kravet til anslagsenergi for noko slags storvilt som du finn på norsk jord. Å få tak i kurant jaktammunisjon til denne er nok hakket verre, så sant du ikkje ladar sjølv. Men, hurtigsvaret er at så sant du får importert børsa på ein grei måte (så vidt eg veit finst det ein sivil versjon av ho, så det burde vel kunne gå) og får tak i godkjent jaktammunisjon, så ser eg ikkje nokon hindringar for å bruke dette våpenet på storviltjakt.

 

Subjektivt: (Skjult så du slepp å lese det viss du ikkje er interessert i subjektive meiningar. ;))

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er dette eit våpen du tenkjer å bruke til storviltjakt, så er mitt ærlege og velmeinte råd ganske enkelt: Gløym det! For det fyrste så vil dei fleste jegerar tru du er ein eller annan slags forvirra Rambo-type viss du kjem tråkkande med denne kanonen her ut i elgterrenget - mange vil sikkert nekte deg å bli med i jaktlaget viss du kjem bevæpna på denne måten. Ein annan ting er at eg ikkje ser noko poeng med eit slikt våpen til jakt. Denne er laga som ei skarpskyttarrifle, for å treffe på hold langt, langt bortanfor det norske jegerar vil oppleve å skyte på i dei aller fleste tilfelle.

 

Skal du begynne med langthaldsskyting på blink så kan kanskje noko slikt som dette ha noko føre seg. Men til jakt? Dropp denne mini-haubitsen, og kjøp deg ei heilt vanleg jaktrifle med eit godt kikkertsikte og god jaktammunisjon i staden! :)

 

Som sagt, dette er berre mi subjektive meining - du gjer som du vil! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Kanskje myggen er litt storre der han bor? :p

9126100[/snapback]

 

 

Ståle du avslørte meg=(

 

 

Men Garegaupa ( takker for et ærlig svar btw;)ja jeg veit det er i rambo laget.

 

du har rett sånn sett men jeg har veldig lyst på den om ikke til jakt bare til å skyte

med. så jakt var det eneste jeg kunne tenke på som grunn til å importere.

 

Er det noe andre måter å få taki den på uten å bo i usa=/?

Endret av Lineplx
Lenke til kommentar
Men Garegaupa ( takker for et ærlig svar btw;)ja jeg veit det er i rambo laget.

 

du har rett sånn sett men jeg har veldig lyst på den om ikke til jakt bare til å skyte

med. så jakt var det eneste jeg kunne tenke på som grunn til å importere.

 

Er det noe andre måter å få taki den på uten å bo i usa=/?

9126566[/snapback]

Tja. viss rein rekreasjonsskyting er målet så ville eg nok gått for det som begrunnelse, då det heilt klårt ville verke meir truverdig enn å importere ei slik børse for jakt. Meld deg inn i eit aktivt skyttarlag, gjerne eitt som driv med langthaldsskyting. Eller sjå til dømes her, på nettsidene til Norges Benkeskytterforbund vedrørande 500 m fri-klasse (eg ser at øvre kaliber her er sett til .400, så denne børsa me pratar om her er kanskje rett utanfor grensa - men dette er meir eit generelt tips om kva det er du kan sjå etter). Då begynner me å prate om slike skyteavstandar der eit spesialisert våpen som dette her kan kome til sin rett.

 

No må eg berre vedgå at eg ikkje har så alt for store kunnskapar når det gjeld import av våpen frå utlandet, og då spesielt ikkje denne typen her. Men viss du argumenterer med at du vil begynne med langthaldsskyting og kan syne til at du er medlem av eit skyttarlag så trur eg at det er den beste vegen å gå. Så får heller andre med meir erfaring på våpenimport enn meg kome med korreksjonar til det eg seier her etter behov. ;)

 

Lukke til uansett! :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Men Garegaupa ( takker for et ærlig svar btw;)ja jeg veit det er i rambo laget.

 

du har rett sånn sett men jeg har veldig lyst på den om ikke til jakt bare til å skyte

med. så jakt var det eneste jeg kunne tenke på som grunn til å importere.

 

Er det noe andre måter å få taki den på uten å bo i usa=/?

9126566[/snapback]

Tja. viss rein rekreasjonsskyting er målet så ville eg nok gått for det som begrunnelse, då det heilt klårt ville verke meir truverdig enn å importere ei slik børse for jakt. Meld deg inn i eit aktivt skyttarlag, gjerne eitt som driv med langthaldsskyting. Eller sjå til dømes her, på nettsidene til Norges Benkeskytterforbund vedrørande 500 m fri-klasse (eg ser at øvre kaliber her er sett til .400, så denne børsa me pratar om her er kanskje rett utanfor grensa - men dette er meir eit generelt tips om kva det er du kan sjå etter). Då begynner me å prate om slike skyteavstandar der eit spesialisert våpen som dette her kan kome til sin rett.

 

No må eg berre vedgå at eg ikkje har så alt for store kunnskapar når det gjeld import av våpen frå utlandet, og då spesielt ikkje denne typen her. Men viss du argumenterer med at du vil begynne med langthaldsskyting og kan syne til at du er medlem av eit skyttarlag så trur eg at det er den beste vegen å gå. Så får heller andre med meir erfaring på våpenimport enn meg kome med korreksjonar til det eg seier her etter behov. ;)

 

Lukke til uansett! :)

9128866[/snapback]

 

 

 

Takker for tipset , da trur jeg heller prøver meg på den der;)

 

Btw hva er rekreasjonsskyting det ordet har jeg hørt før men hva betyr det=P?

 

Usa ellers takk=P liker meg her,

Endret av Lineplx
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei Lineplx.

Med fare for å bumpe tråden, vil jeg likevel tilføye noen opplysninger som kan være til hjelp for deg. Ditt ønske om å innføre våpenet på post 1 kan skape problemer. Først og fremst så må du får tillatelse til å innføre det (ikke umulig). Normalt må man ha bevilgning men til eget bruk gis det dipensasjon.

Jfr. Våpenloven

§ 24. Innførselstillatelse kan bare gis den som har bevilling til å drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon eller som kan drive handel med ammunisjon etter § 16 fjerde ledd. Innførselstillatelse kan også gis den som kan tilvirke skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon etter § 20 og den som etter lov om eksplosive varer1 § 17 eller § 18 annet ledd kan tilvirke ammunisjon til forsøk.

 

      Gjelder det inførsel bare til eget bruk, kan tillatelse likevel gis den som fyller vilkårene etter § 7 eller § 13.

       Bestemmelsene om våpenkort gjelder også for våpen innført i medhold av annet ledd.

Det neste du må gjøre er å overbevise myndighetene at våpenet egner seg til jakt. (Hvis du skal ha det til langholdsskyting eller annen skytegrein så har du fått utmerkede opplysninger om dette fra Garegaupa. Du kan godt bruke et slikt langholdsvåpen til jakt, når du først har ervervet det, men ditt spørsmål fokuserte på utelukkende jakt.)

Problemet blir denne paragrafen i Våpenforskriftene:

§ 2-8. Erverv av hel- eller halvautomatisk skytevåpen

 

       Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. Politidirektoratet kan dispensere fra denne bestemmelsen.

Det er uttrykket "militær karakter" som vil skape problemer. Børsa er jo ikke helauto. Det finnes derimot nok av jaktvåpen som er halvauto. Men det kan gis dispensasjon, som du ser. Problemet blir å overbevise politimesteren at du har et behov for våpenet til den type jakt som du anfører. Et våpen som er halvauto, militæraktig, veier 13-14 kilo og bruker spesialammo (gjerne kr. 50,- pr. skudd) kan vanskelig brukes til elgjakt. Til nød reinsdyr (men så var det vekta da?) Men det egner seg ypperlig til seljakt. Faktisk er et slikt våpen uovertruffent til denne type jakt, nemlig små mål på lange (og ukjente) avstander. Det oppfyller iallefall kravet til human jakt og treffsikkerheten er ut av en annen verden. Jeg vedlegger en link på neste post med utfyllende opplysninger vedrørende denne jaktformen (har problemer med å vedlegge den på denne posten)

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
[snip]

Problemet blir denne paragrafen i Våpenforskriftene:

§ 2-8.[snip] 

Det er uttrykket "militær karakter" som vil skape problemer [snip]

9306789[/snapback]

 

Jaja, denne paragrafen gjelder jo bare halv- og helautomatiske våpen. Cheytac M200 er jo vitterlig "bolt action" dvs "manuell repeter" og følgelig er det heller ingen problemer med at den er av "militær karakter". Eneste problemer du vil møte på, på norsk side, er at politiet helt sikkert ikke har hørt om kaliberet før. Slik at du må finne dokumentasjon på at det holder kravet til storviltjakt. Det kan og finnes ett gammelt rundskriv som forbyr den innskyvbare kolben, men den finnes helt sikkert også i en "police" eller "sporting" verson der den har en fast kolbe. Stiller du spørsmål under "lover og regler" på www.sluttstykket.com vil du helt sikkert få skikkelige svar etterhvert (etter at folk har fått rast fra seg om hvor lite egnet våpenet er og exportrekstriksjoner fra USA).

 

Som bringer oss over på det andre problemet; å få sendt geværet over dammen. Produsenten har antakelig en policy på å bare selge til militær og politi, og det kan være lagt exportrestriksjoner på våpenet i visse versjoner. I tillegg er lyddempere lite populært i sivilt eie i USA, så om de vil selge deg en rifle må du nok uansett regne med å kjøpe en "uorginal" lyddemper her i Norge (f.eks fra www.lyddemper.net)

 

Hvis denne rifla er lov å exportere ut av USA er det altså få problemer med få en søknad innvilget til storviltjakt, men seriøst dyr er den helt sikkert (50-100.000,- NOK)

 

Kjekke linker: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

Lov om skytevåpen og ammunisjn m.v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...