Gå til innhold

Er dette et lovlig Storvilt jakt våpen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
[snip]

Problemet blir denne paragrafen i Våpenforskriftene:

§ 2-8.[snip] 

Det er uttrykket "militær karakter" som vil skape problemer [snip]

9306789[/snapback]

 

Jaja, denne paragrafen gjelder jo bare halv- og helautomatiske våpen. Cheytac M200 er jo vitterlig "bolt action" dvs "manuell repeter" og følgelig er det heller ingen problemer med at den er av "militær karakter". Eneste problemer du vil møte på, på norsk side, er at politiet helt sikkert ikke har hørt om kaliberet før. Slik at du må finne dokumentasjon på at det holder kravet til storviltjakt. Det kan og finnes ett gammelt rundskriv som forbyr den innskyvbare kolben, men den finnes helt sikkert også i en "police" eller "sporting" verson der den har en fast kolbe. Stiller du spørsmål under "lover og regler" på www.sluttstykket.com vil du helt sikkert få skikkelige svar etterhvert (etter at folk har fått rast fra seg om hvor lite egnet våpenet er og exportrekstriksjoner fra USA).

 

Som bringer oss over på det andre problemet; å få sendt geværet over dammen. Produsenten har antakelig en policy på å bare selge til militær og politi, og det kan være lagt exportrestriksjoner på våpenet i visse versjoner. I tillegg er lyddempere lite populært i sivilt eie i USA, så om de vil selge deg en rifle må du nok uansett regne med å kjøpe en "uorginal" lyddemper her i Norge (f.eks fra www.lyddemper.net)

 

Hvis denne rifla er lov å exportere ut av USA er det altså få problemer med få en søknad innvilget til storviltjakt, men seriøst dyr er den helt sikkert (50-100.000,- NOK)

 

Kjekke linker: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

Lov om skytevåpen og ammunisjn m.v.

9310644[/snapback]

 

Selvfølgelig har du rett mht. bolt, kontra halvauto. Jeg begynner visst å bli en smule blind på sikteøyet på mine gamle dager. :no: Takk for korrigering :) Men lovens begrensing mht. "deler av militær karakter" står på egne bein, uavhengig av halv- eller helauto. Du er jo inne på hva det innebærer, for. eks. med innskyvbar kolbe. Stort magasin kan også være en slik begrensing, såvel som pistolhåndtaket. Men som du også sier, så er den vel å få i sivil versjon, og sansynligvis vil trådstarter få tillatelse. Dette da forutsatt at han får eksporttillatelse fra USA. Selve kaliberet burde ikke være noe problem Det går helt sikkert an å få tak i ballistiske tabeller som viser energikravet. Du har lagt til nyttige linker, men jeg tilføyer ytterligere en link til våpenforskriftene som et supplement til Våpenloven http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...emne=v%c5pen*&&

Forøvrig er nok forumet til sluttstykket mer relevant enn her på diskusjon.no mht. denne type spørsmål.

Lykke til :thumbup:

 

Edit: Sikteøyet fungerer visst ikke på trykkleifene heller :no:

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Riflene kan du jo lade med mer enn 2 skud uanset...

 

Det er ikke noe sperre på det så vidt jeg vet du bare ikke skal ha mere enn 2.

 

 

 

ye jeg vet,, men jeg trur jeg dropper å bruke den til jakt ødelegger kjøttet,,men bruke den til reakriasjons skyting

Endret av Lineplx
Lenke til kommentar
Riflene kan du jo lade med mer enn 2 skud uanset...

 

Det er ikke noe sperre på det så vidt jeg vet du bare ikke skal ha mere enn 2.

9483021[/snapback]

Eg bed om orsaking viss eg ikkje har forstade heilt kva det var du ville fram til her, men der er ingen begrensningar no lenger på kor mange skot du kan ha i magasinet på ei jaktrifle når du går på jakt. Det var det derimot for nokre år sidan, og då måtte du inn med ei fysisk sperre (på den Sako .308 som eg har var det snakk om eit metallklips som du monterte inn i magasinet) som gjorde det fysisk umogeleg å lade med meir enn to skot i magasinet og evt. eitt i løpet. Det er ein god del år sidan dette vart oppheva (i alle fall i overkant av ti år, viss eg ikkje hugsar heilt feil).

 

Derimot lurar eg på om der framleis er ei begrensning på antal skot i magasinet på halvautomatiske hagler og/eller pumpehagler. Men dette må du ta med ei gedigen klype salt, ettersom eg ikkje har nokon slike hagler sjølv, og ikkje kjenner nokon som jaktar med det heller. Det er sikkert andre her som kan meir om akkurat dei tinga enn meg. :)

 

Men for riflejakt er det i alle fall ingen begrensningar lenger. :)

Lenke til kommentar

Men for riflejakt er det i alle fall ingen begrensningar lenger. :)

9483592[/snapback]

 

 

Sorry, dette er feil.

 

på storviltjakt med halvautorifle på jakt på elg, hjort og rådyr, er det kun tillatt med tre skudd i magasinet og ett i kammeret. På øvrige viltarter, er det maks to pluss en.

 

På jakt med hagle er det kun tillatt med maks to skudd totalt.

Lenke til kommentar

Cardinal: OK, takk for tilleggsopplysningane! Det med hagle var eg som sagt svært usikker på, ettersom eg ikkje jaktar småvilt sjølv for tida. Men det med halvautmatrifla burde eg ha hugsa på, ettersom dette var noko eg visste om. Det syner vel berre at eg ikkje burde svare på innlegg som krev større intellektuell innsats så seint på kvelden etter ein hard arbeidsdag og ei treningsøkt... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...