Gå til innhold

Kjøpt nr3, vil måle batteri og strøm ledninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hæ ... tror du at du kan måle Desibel med et multimeter ? ( hvis det var det du mente med "db"? )

 

og når du sier "luft " hva mener du med det ?

 

og det kan heller ikke måle lys uten videre

 

mvh

-Djgunnah

 

 

Edit : ser at det siste kan jo det ... men hvor "nøyaktig" og hvor bra det er er vell en annen historie ...

 

Mitt sprøsmål

Hva skal du med det !?

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

Hva slags strøm skal du måle? Til elektronikk bruk der man jobber med komponenter og lodding og sånn, eller for å sjekke om batteriet i båten har spenning eller ikke.

 

Det er en stor forskjell...

 

Før du helt bestemmer deg. Grunnen til at f.eks. Fluke koster nesten det dobbelte av Biltema er fordi det er produsert etter visse spesifikasjoner. I tillegg er det utført en sluttkontroll som er en kalibrering. Det er en test der instrumentet viser hvor nøyaktig det er, og det trengs for elektronikk. Å gjøre en slik kalibrering koster 3-400 kr normalt sett, og det må plusses på prisen på Biltema for å gjøre sammenligningen rettferdig.

 

Fluke instrumenter har også utrolig lang levetid. 5 år på et instrument som brukes i industri/produksjon er bra. Fluke blir stjålet før de går i stykker...

 

(Du spurte om hjelp til å kjøpe multimeter, og rådet er enda at hvis du skal bruke det til andre ting enn å måle i bil/båt osv så kjøper man noe annet enn Biltema)

 

Edit:

Det finnes også andre instrumenter som er bra uten at jeg kan nevne navn.

Endret av rozon
Lenke til kommentar

Jeg har ett fluke, og ett "#3"

 

Når man tar prisforskjellen i betrakting, er "3" forbausende nøyaktig, feilvisningen er så liten at det ikke spiller noen rolle i praktisk bruk.

 

Det kan måle lydtrykk og luftfuktighet, fordi det inneholder sensorer for det. Begge er faktisk rimelig nøyaktige, også. Har sjekket mot "litt" dyrere utstyr.

Lenke til kommentar

Virker ikke som du har så veldig god peiling på dette.

Du kan vel ikke ha så store elektro kunnskaper til og være 13 år?

mangler vist veldig mye basic kunnskaper.

 

Hva mener du med 2. ledninger?

 

Og det er heller ikke strømmen i veggen du tester, det er spenningen du tester. (når du stikker den røde og svarte pinnen i hvert sitt hull i stikkontakten)

 

Det er viktig at pluss og minus er riktig når du måler på like-strøm/spenning, men på veksel-strøm/spenning er det ikke så farlig.

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Jeg syns du skal vere litt forsiktig når du måler i veggen jeg .. det er ikke akuratt bare og leke seg med :hm: ( iallefall når en kan så lite )

 

Testet det selv ut når jeg var 3 år jeg ... ( startet tidlig )

husker ikke så mye, men har hørt at jeg fikk brannsår i hånden ++

 

det var med noen strikke pinner , er jo ikke isolert men alikavell

Ver forsiktg

 

 

mvh

-Djgunnah

Lenke til kommentar
etter det som CastorFiber sa så har jeg bestemt meg! det blir 3ern ;)

Takk for hjelp!

men vil ha en liten liste på ting jeg kan teste det på :D

noe jeg lurer på om funker.

1. batteri

2. Ledninger

 

Tørr ikke og teste strøm i veggen!

Er det viktig hvor svart og rød står? vet at rød er+

9129232[/snapback]

 

Du kan velge mellom å måle VAC eller VDC som forholdsvis er vekselspenning og likespenning. Om du skal måle spenningen i lysnettet stiller du multimeteret på det måleområdet som er over 230 V og enten står det DC eller AC eller så er der symboler som viser dette. Du skal velge AC.

 

Edit: Grunnen til at det er røde og svarte ledninger er at du skal ha et visst system . Svart = Jord og skal alltid stå i COM. Rød = + og skal stå der det står 10A, ohm, VAC, VDC etc.

 

Off-topic: Skulle skru av noen stikkontakter i huset når jeg skulle male veggen. jeg skrudde av sikringen i stua og overså spisestuesikringen. Spisestue og stue er i samme rom >.<. Så når jeg kom til en spisestuekontakt kom jeg borti slik at jeg fikk 230V fra tommel til tommel, føltes ut som noen spraket meg i rompa :( , men da jeg såg meg rundt var det ingen der :s.

Endret av toffen89
Lenke til kommentar
etter det som CastorFiber sa så har jeg bestemt meg! det blir 3ern ;)

Takk for hjelp!

men vil ha en liten liste på ting jeg kan teste det på :D

noe jeg lurer på om funker.

1. batteri

2. Ledninger

 

Tørr ikke og teste strøm i veggen!

Er det viktig hvor svart og rød står? vet at rød er+

9129232[/snapback]

 

Off-topic: Skulle skru av noen stikkontakter i huset når jeg skulle male veggen. jeg skrudde av sikringen i stua og overså spisestuesikringen. Spisestue og stue er i samme rom >.<. Så når jeg kom til en spisestuekontakt kom jeg borti slik at jeg fikk 230V fra tommel til tommel, føltes ut som noen spraket meg i rompa :( , men da jeg såg meg rundt var det ingen der :s.

9130014[/snapback]

 

Og du gikk til lege etterpå for hjertesjekk?

hehe, det er ganske viktig hvis det går fra hånd til hånd... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...