Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan det være nøtteallergi?


fargoth

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Det har seg slik at jeg for litt siden satte meg ned for å se litt på en DVD og roe meg ned for kvelden. I tilleg til filmen hadde jeg en kald øl og en pose cashewnøtter. Etter rundt 40 minutter inn i filmen kjente jeg meg plutselig helt omtåket og svimmel av dimensjoner. Jeg fikk raskt lagt meg ned og ble liggende slik i omlag 5 minutter før jeg var sterk nok til å reise meg opp igjenn. Det første som slo meg var at det kanskje var alkoholen, men det har ikke blitt så mye utover kvelden at det skulle gi et slikt utslag. Det andre som slo meg var at det kanskje var nøttene. Jeg har tidligere lest om nøtteallergi, og min mor ble rammet sterkt av dette for noen år tilbake, dog av paranøtter og ikke cashew. Det merkelige er at jeg har spist av disse nøttene utover hele kvelden uten å merke noe spesiellt, men så ble nok noen never ekstra under filmen. Det jeg har lest meg til på nettet til nå, sier at ved såkalte sjokkallergiutslag kan man oppleve akutte blodtrykksfall og oppsvulming. Et slikt blodtrykksfall ville forklart svillemheten, men jeg ser ingen tegn til hevelser noen plass på kroppen. Er det noen som har opplevd noe lignende eller har litt kunnskaper rundt hva dette kan være slik at jeg kan gå til sengs uten bekymring?

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ringte legevakten en liten stund etterpå, men etter å ha fulgt deres råd om å vente en liten stund for å se etter ettervirkninger ble det til at jeg gikk til sengs i tilsynelatende god form. Har ikke merket noe i dag, men tar allikevel ikke sjansen på å spise opp resten av nøttene.. Jeg fikk ingen utslett eller hevelser noe som er i strid med hva som er normalt ved nøtteallergi, men det er tydeligvis noe som avhenger av typen nøtter og som er forskjellig fra person til person. Du sier du reagerer allergisk ved inntak av nøtter, gjelder dette for alle typer nøtter eller bare noen bestemte typer? Hva med cashewnøtter for eksempel?

Lenke til kommentar

Ok. Får ikke håpe jeg har utviklet nøtteallergi nå da, jeg som alltid har kost meg med nøtter av alle slag.. :( Siden alt ser ut til å gå bra nå ser jeg på denne tråden som stengt. Takker for innspill espennyh.

 

Og for andre som kanskje kommer over denne tråden etter en lignende hendelse: Det er bedre å ringe legevakten en gang for mye enn en gang for lite da nøtteallergi i mange tilfeller kan være dødelig. www.legevakten.no

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...