Gå til innhold

Bilde-quiz - Gjett hendelsen


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da tror jeg at jeg har svaret - slaget om Chicha, 17 mars 1986. FANT angrep under dekke av en sandstorm, slik at Libyske fly ikke kunne gå på vingene.

 

Korrekt!

 

Et klassisk eksempel på hvordan en kan utnytte været og terrenget til sitt eget fordel i en krig.

Også en klassisk eksempel på å hvordan det ikke lønner seg å være altfor flink i en diktatur. Hassan Djamous, generalen som utformet strategien som ledet til seieren i dette slaget ble drept av diktatoren Hissène Habré fordi han mistenkte at Hassan pønsket på noe skummelt. Habre drepte 40.000 mennesker til for å være absolutt på den sikre siden... Anyway din tur.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
Da prøver jeg med denne:

Hvilken krig var dette flyet (ikke modellen - det virkelige ;)) med i?

 

Fotballkrigen mellom Salvador og Honduras?

Jepp. Den kortvarige krigen (også kjent som 100-timerskrigen) utmerker seg ved at den var den siste krigen hvor kampfly med stempelmotorer kjempet mot hverandre. Både Honduras og El Salvador hadde et fåtall F4U Corsair (og Good Year FG-1D) samt P-51D Mustang og annet "WW2-snacks".

 

Honduras vant luftherredømme på krigens andre dag når Major Soto Henriquez i en Corsair skjøt ned to El Salvadoreanske Corsairs og en Mustang... :roll: El Salvador prøvde desperat å gjenoppbygge flyvåpenet sitt ved å kjøpre gamle WW2-fly fra samlere i USA, men rakk ikke å sette dem i tjeneste før våpenstillstanden.

Lenke til kommentar
Vi snakker vel om 1st Louisiana Native Guard? Eller?

 

Edit: En av kildene på siden jeg refererer til under oppgir 25th USCT unit (possibly Company C or G), så da er det mitt svar. :)

 

 

Korrekt. Enheten tilhører 25. USCT Pennsylvania Volunteers. Bildet er ekte - men den er blitt modifisert slik at den ikke viser Nordstats offiseren lengst til venstre (som vist over i Anews bilde). Motivet var sannsynligvis å bruke den for å propagere en revisjonistisk forklaring av den amerikanske historien. Bildet passet perfekt til formålet siden soldatene hadde på seg uniformer som lignet det folk flest i USA antar at Sørstatene brukte. I 2007 ble forsøket på falsifiseringen avslørt - ikke at det stoppet revisjonister men det er en annen historie...

 

 

 

Anyway, din tur.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...