Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulykker. Lærer man aldri?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er kanskje ikke helt plassen å spørre om førere er litt vel harde på gassen? Er det noen her som har tung lappen i det hele tatt?

9111259[/snapback]

 

Har hatt den i over 20 år for min del :)

9111275[/snapback]

 

Det blir litt mer troverdig det du sier da ja.

Lenke til kommentar
Dette er kanskje ikke helt plassen å spørre om førere er litt vel harde på gassen? Er det noen her som har tung lappen i det hele tatt?

9111259[/snapback]

 

Har hatt den i over 20 år for min del :)

9111275[/snapback]

 

Det blir litt mer troverdig det du sier da ja.

9111299[/snapback]

 

Var jo mye enklere den gangen å få det da.... Fikk MC lappen lett ettersom det var mindre enn 2 år siden jeg fikk sertifikat for bil... Litt ekstra teori var alt som skulle til... Er nok verre nå, og det er på en måte greit...

Endret av trn100
Lenke til kommentar

MC er morsomt, og noe av grunnen til det, er jo smidigheten, og de voldsomme kreftene man har til rådighet, ingen tvil om det.

 

Uten at det er noe å skryte av, har jeg hatt lappen på MC siden 1978, og har kjørt sykkel i alle disse årene, i forskjellige størrelser og typer. Jeg må innrømme at det er mye lettere å holde "normale" hastigheter på vanlige sykler, enn på R- sykler. De syklene er jo direkte kjedelige å kjøre på vanlig vei. Man får jo ikke brukt de i det hele tatt- man mister lappen på førstegiret i 80- sona!

 

Slik disse syklene har utviklet seg i denne perioden, med hensyn til rammestivhet, hk/vektratio og så videre, må jeg innrømme at jeg sliter med å skjønne hvorfor noen vil ha en slik sykkel på vanlig vei. På bane, ja, for all del, helt rått, men på vanlig norsk landevei?

 

I "utlandet" er det jo gjerne slik at en 600 ccm blir betraktet som en stor sykkel. Her til lands slenger gjerne folk rundt seg med spøker som "Kjøpt deg moped, ser jeg?" "jaså, kjørt den i kokevask?" Det er ikke meningen å være gledesdreper, og det jeg synes og mener er ikke nødvendigvis alles fasit. Poenget er at store raske sykler må kjøres raskere for at de skal fungere. Slik føler jeg det i det minste. Og jo raskere det går i det man tryner, jo verre går det for den som sitter oppå.

Lenke til kommentar

Nå er det vel følelsen av å kjøre en Race sykkel som mennesker vil ha, og om valget står mellom R6 eller Shadow, er valget lett for min del ; R6.

 

Det om å lære å kjøre på bane ; Meningen er vel kanskje ikke å råkjøre, men å bli kjent med sykkelen i skarpe svinger , harde nedbremsinger og generelt kjøre , uten at det går utover andre.

 

Er jo gått fra om man noen gang lærer fra ulykker til opplæring her, det går jo ikke å sette en konklusjon på dette, men jeg vil si, fra tidligere ganger jeg har tryna i større hastigheter, man lærer, ja, men det betyr ikke at man ikke tar sjangser videre, man minner bare seg selv på at det kan skje :p

Lenke til kommentar
Nå er det vel følelsen av å kjøre en Race sykkel som mennesker vil ha, og om valget står mellom R6 eller Shadow, er valget lett for min del ;  R6.

 

Det om å lære å kjøre på bane ; Meningen er vel kanskje ikke å råkjøre, men å bli kjent med sykkelen i skarpe svinger , harde nedbremsinger og generelt kjøre , uten at det går utover andre.

 

Er jo gått fra om man noen gang lærer fra ulykker til opplæring her, det går jo ikke å sette en konklusjon på dette, men jeg vil si, fra tidligere ganger jeg har tryna i større hastigheter, man lærer, ja, men det betyr ikke at man ikke tar sjangser videre, man minner bare seg selv på at det kan skje :p

9112413[/snapback]

 

Får meg til å tenke på ordtaket "Ikke gi storken skylden for det en gjøk har gjort" :)

 

Noen lærer kanskje, mens andre er mer avhengige av adrenalinkicket :)

Lenke til kommentar
MC er morsomt, og noe av grunnen til det, er jo smidigheten, og de voldsomme kreftene man har til rådighet, ingen tvil om det.

 

Uten at det er noe å skryte av, har jeg hatt lappen på MC siden 1978, og har kjørt sykkel i alle disse årene, i forskjellige størrelser og typer. Jeg må innrømme at det er mye lettere å holde "normale" hastigheter på vanlige sykler, enn på R- sykler. De syklene er jo direkte kjedelige å kjøre på vanlig vei. Man får jo ikke brukt de i det hele tatt- man mister lappen på førstegiret i 80- sona!

 

Slik disse syklene har utviklet seg i denne perioden, med hensyn til rammestivhet, hk/vektratio og så videre, må jeg innrømme at jeg sliter med å skjønne hvorfor noen vil ha en slik sykkel på vanlig vei. På bane, ja, for all del, helt rått, men på vanlig norsk landevei?

 

I "utlandet" er det jo gjerne slik at en 600 ccm blir betraktet som en stor sykkel. Her til lands slenger gjerne folk rundt seg med spøker som "Kjøpt deg moped, ser jeg?" "jaså, kjørt den i kokevask?" Det er ikke meningen å være gledesdreper, og det jeg synes og mener er ikke nødvendigvis alles fasit. Poenget er at store raske sykler må kjøres raskere for at de skal fungere. Slik føler jeg det i det minste. Og jo raskere det går i det man tryner, jo verre går det for den som sitter oppå.

9111379[/snapback]

 

Skaff deg en sånn en: http://muench-mammut.com/ :)

 

Alle de andre kommer fremdeles til å kjøre seg i hjel og trimme moppene det de orker.... Blir liksom ikke det samme uansett ;)

Lenke til kommentar

Hadde det bare vært flere baner/områder hvor det hadde vært lov å kjøre amatør løp o.l. Da ville det vært mindre ulykker og mindre høyhastighets kjøring for da ville førerene fått kjørt av seg på en bane uten å måtte ut på veien for å gi på. Men et banekurs eller noe sånt før man kan kjøre:)

Lenke til kommentar
Hadde det bare vært flere baner/områder hvor det hadde vært lov å kjøre amatør løp o.l. Da ville det vært mindre ulykker og mindre høyhastighets kjøring for da ville førerene fått kjørt av seg på en bane uten å måtte ut på veien for å gi på. Men et banekurs eller noe sånt før man kan kjøre:)

9115316[/snapback]

 

Tror ikke akkuratt at jeg ville kjørt noe mindre aggressivt i trafikken selv om jeg fikk kjøre på bane i tillegg. (dvs, jeg vet)

Lenke til kommentar

Nå har jeg selv nettopp fått lappen på tung sykkel og koser meg ganske godt på min shadow 1100.

 

Har imidlertid noen kommentarer på det som er skrevet her. En eller annen mente at man burde ta IQ test og psykologiske tester før man fikk lappen. Skjønner ikke helt dette? Hva har IQ med sykkelkjøring å gjøre? Og hvilke psykologiske tester skulle man tatt da? Blir bare tull.

 

Banekjøring er obligatorisk og det samme er nødbrems i sving, unamanøvrering, kontrastyring og andre teknkikker. Man har teori, langkjøring og kort sagt en drøss med forskjellige ting man skal lære.

For å være helt ærlig så inneholder opplæringen på tung mc nok. Man trenger ikke mer. Å gjøre den dyrere vil ikke føre til annet enn at dem med penger får råd til lappen og det er ikke nødvendigvis dem med mest penger som kjører best.

 

Dersom man ikke er klar over farene ved å kjøre sykkel etter endt opplæring i dag så nytter det ikke uansett hva man gjør. Man kan ikke bare pøse på med all verdens timer og teori til lappen koster 50 tusen og tar 18 måneder å gjennomføre.

 

At det er en del unge som overvurderer sine egne evner på sykkel er helt klart. Det gjelder bil også, men utfallet er ofte alvorligere på sykkel. Ellers så tror jeg de fleste ullykker er nettopp det....ulykker, og dem kan komme av alt mulig. En stein er nok.

 

For å komme tilbake til banekjøring så er det også viktig å være obs på at det er en del ulemper med dette. Når man kjører på bane så kjører man de samme svingene om igjen og om igjen. Til slutt så tar man dem såpass kjapt og skarpt at man føler at man er bedre enn det man egentlig er. Når man kommer ut på veien så føler man kanskje at man skal vise hvor flink man er og glemmer at man ikke lenger kjører under kontrollerte forhold.

 

Synes undervisning og opplæring i dag er meget bra og ihvertfall er jeg fornøyd med skolen og læreren min. Ønsker ellers alle en fin sommer og masse fine turer:)

Lenke til kommentar

undervurdert problem er kara i midtlivskrise som fikk med motorsykkel når de tok billappen for 100 år siden.. De har lov å kjøre 1300 hayabusa, opplæringen de har fått er mindre enn 15 åringene får på moped i dag.. Er ikke så mange som skriver så mye om det, er alltid den yngre garde som får skylda..

Lenke til kommentar

Selv før man tar i betraktning det føreren måtte ha mellom ørene og hvor salvant ræva hans er, gjør en haug med andre faktorer også motorsykkel til et mye farligere kjøretøy enn bil. Spørsmålet er hvor stor del av ulykkesoverskuddet på MC som kan tilskrives disse tingene og hvor mye som skyldes dumheter.

Lenke til kommentar
undervurdert problem er kara i midtlivskrise som fikk med motorsykkel når de tok billappen for 100 år siden.. De har lov å kjøre 1300 hayabusa, opplæringen de har fått er mindre enn 15 åringene får på moped i dag.. Er ikke så mange som skriver så mye om det, er alltid den yngre garde som får skylda..

9123977[/snapback]

 

Du har nok mye rett i det, men på den annen side har de av disse som har overlevd og faktisk kjørt en del sykkel etterhvert skaffet seg erfaring med tiden det ganske enkelt ikke er mulig å lære på et kurs.

 

Om noen av disse skulle ha kommet i en "midtlivskrise" 20-30 år etterpå har vel ikke dette noe med MC kunnskapene i dag å gjøre, men det føltes kanskje godt for deg å få det ut :)

 

Selvsagt burde MC opplæringen vært bedre den gangen også, og ungdommen dengang var ikke bedre enn dagens. Jeg for min del har heller ikke fordelt noe "skyld" her...

Lenke til kommentar
Om noen av disse skulle ha kommet i en "midtlivskrise" 20-30 år etterpå har vel ikke dette noe med MC kunnskapene i dag å gjøre

 

Er ikke de det er snakk om her, er snakk om de som aldri har tatt på en sykkel før, og så når de runder 50 kjøper de seg en plastrakett med full effekt og har null peiling på hva de holder på med, men de har jo "LOV" fordi de fikk med lettmotorsykkel på førerkortet sitt i gamledager, og tok en liten oppkjøring på en slapp veteransykkel og fikk tung motorsykkel på førerkortet..

 

Men var godt å få det ut ja, irriterer meg fryktelig at folk peiker på statistikken og hyler "dagens ungdom og farlige motorsykkel, hyyyyyyl!" når det er i realiteten ("løst" tall her jeg fikk av kjørelæreren min) faktisk 60% av ulykkene de siste par årene har vert folk i den alderen fattern er i.. Og nei jeg har ikke noen forskningsresultater å vise til, men det virker jævlig logisk for meg når jeg nettop har tatt lappen på sykkel og ser på hvilken opplæring jeg har fått kontra det fattern fikk..

 

Et tankekors er dog når en "gubbe" har en ulykke som blir registrert kan det være at han går på snørra i en rundkjøring eller klinker i en annen bil i et kryss mens en av de på min alder faktisk durer i fjellveggen eller en tunellvegg i et par hundre og kommer fra det hele i rullestol, begge deler registrert som en ulykke..

 

Poenget mitt er vel at statistikken kan lyve litt og man bør få bort mange feilkilder før man gawler på folk som "oss" som bare lager dårlig statistikk og kjører i grøfta..

 

Prøver ikke å angripe trådstarter eller noe, bare lette på litt damp og opplyser uvitende..

 

Og ja, jeg har nok desverre kjørt litt gris jeg og.. :whistle:

 

Men finn meg en MC fører som ikke har gjort det

 

Etter min mening, så skulle det vært gjennomført både IQ-test og psykologiske tester før man får lappen på tung sykkel, slik at det også blir mye dyrere å ta lappen.

 

Dette må være det dummeste jeg har lest på forumet på noen uker nå, mer gidder jeg ikke å si om det.

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Imponerende rOzie... Til å være så ung som du er, virker det som du har snakket mye om sykkel... Hadde bare alle visst konsekvensene av grisekjøringen sin...

Jeg har ikke vært borti noen ulykker enda, men jeg kommer vel til å få meg en liten trøkk engang. Det regner jeg nesten med. Men jeg prøver hvertfall å unngå det, så kanskje jeg er heldig.

Det som irriterer meg er de som nettopp har fått lappen og trur de er verdens beste i å kjøre! Offameg! Og, ja, jeg fikk lappen i mai :tease:

Lenke til kommentar

Vet du hvor gammel jeg er da?

 

prøver ikke å framstå som verdensmester, og er på ingen måte det, tvert i mot, ser for meg en lang og lysende fortid som mckjører..

 

Vil tør å påstå at det går an å dra på litt, kjøre litt gris uten å være suicidal og helt idiotgal.. Kommer an på hvor du gjør det og i hvilken sammenheng.. En hver med litt sagflis i skallen vet at man ikke bør kjøre på bakhjulet forbi kryss, kjøre i 150 i svinger der du ikke har kjangs å stoppe skulle det stå et vogntog på kryss, eller en minibuss med shitkids..

Kjør som alle er idioter og ingen ser deg - og husk at purken er over alt - så går det bra :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...