Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulykker. Lærer man aldri?


Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig vekk at det er nyhetsoppslag om mc-førere som har skadet seg alvorlig eller dør som fluer langs veiene i sommer.

 

Overvurderer MC-førere sterkt sine egne kjøreferdigheter og er alt for harde på gassen?

 

Det å kjøre for eksempel tung R-sykkel, kan være i overkant krevende for mange. I lavere hastigheter går det som en lek, men i høyere hastigheter kreves det erfaring, hvis ikke går det rett i autovernet.

Banekjøring burde inngå som obligatorisk i føreropplæringen.

 

Siste riksdekkende sak:

Slynget mot autovernet

 

Etter min mening, så skulle det vært gjennomført både IQ-test og psykologiske tester før man får lappen på tung sykkel, slik at det også blir mye dyrere å ta lappen. Alle disse ulykkene og dødsfallene koster samfunnet dyrt. Ikke minst er det tragisk for de familiene det gjelder. Barn som vokser opp uten mor og/eller far.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjer akkurat det samme med bil, bare at mc-førere kjører om sommeren, og derfor blir det naturligvis flere mc-ulykker om sommeren enn vinteren. Det er like mange ulykker på bil.

 

IQ test for å kjøre motorsykkel? Tror du en IQ test tester alt personlig om en? En IQ-test tester ikke om du er av typen som tøffer deg for venner, kjører over egne grenser, eller hvor dine grenser er.

Bør Albert Einstein være en dækel på mc fordi han har en temmelgi ålreit IQ?

 

Det med banekjøring er jeg helt enig i. Dette burde gjelde bil også.

 

Det er veldig mange som overvurderer seg selv på norske veier, dette gjelder ikke bare mc, men veldig mye også bil.

 

Det er selvfølgelig fristende å gi litt på med over 100hk under tanken. Derfor syns jeg det også burde være en del baner rundt om, hvor man kan teste sine grenser uten å begynne å kjøre road-racing.

Lenke til kommentar

Overvurdering av egne ferdigheter er en vesentlig ulykkesårsak blandt yngre førere ja. Men eksempelet du viser til tyder på at det er noe annet som skjedde.

 

Det står jo at det var vitner og ingen rapporter om høy fart, mest sannsynlig har motorsykkelen truffet noe i veibanen eller et eller annet teknisk feil.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i at høyhastighetsbanekjøring burde bli obligatorisk, ikke bare presis kjøreteknikk i lav hastighet. Men i Norge eksisterer det alt for få baner til å kunne gjennomføre noe slikt.

 

Jeg tror at den gruppen som blir utsatt for slike soloulykker der veiforhold og lignende er gode er "søndagskjørerene". De som har sykkelen stående hele høsten/vinteren og store deler av våren/sommeren.

Lenke til kommentar

Syns det blir for dumt med høyhastighetstrening. Norge har øvre grense på 100 km/t, dette er noe de fleste klarer å kope med - og det inngår i opplæring. Alt annet skjer på eget annsvar, man kan ikke oppmuntre råkjøring. På en annen side er fart forbundet med spenning og adrenalin, og dette er noe helt grunnleggende for mange mennesker. Ingen opplæring kan ta fra dem dette behovet.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke hvordan reglene er nå, men et slags trappesystem hvor man først må kjøre noen år med lettere sykler for å kunne begynne med tyngre hadde definitivt ikke vært av veien. Kanskje med så høy aldersgrense som 26+ for å kunne ta i bruk de tyngste syklene.

 

Ellers er det faktisk sånn at en god del MC ulykker skyldes uoppmerksomme bilførere hvilket jeg selv har erfart i 2 av de 3 ulykkene jeg har vært involvert i.

Lenke til kommentar
Syns det blir for dumt med høyhastighetstrening. Norge har øvre grense på 100 km/t, dette er noe de fleste klarer å kope med

Vel, 100 km/t virker ikke så fort etter noen km på motorveien, men det er når det oppstår noe og man må bråbremse eller manøvrere unna at man virkelig merker hvor fort det er.

 

Desverre er det mange som ikke lærer det før det er for sent. Det som inngår i opplæringen er nødbrems fra 60 km/t, 100 km/t er et helt annet (u)dyr. Det er desverre slik at mange førere rett og slett stivner og ikke gjør noe nå det går galt fordi dem ikke aner hvordan sykkelen oppfører seg annet enn rett frem i hastigheter noe særlig over 60.

Lenke til kommentar
Det er desverre slik at mange førere rett og slett stivner og ikke gjør noe nå det går galt fordi dem ikke aner hvordan sykkelen oppfører seg annet enn rett frem i hastigheter noe særlig over 60.

9109813[/snapback]

Det er helt klart en viktig årsak til mange MC ulykker. Hva fartsgrensen i Norge er har ingen betydning da det er illusjon og tro at unge MC (og bil!) førere har særlig respekt for disse.

 

Kraftig nedbremsing med MC i andre situasjoner enn på strak vei hadde absolutt vært en lærdom å ha med seg fra starten, og dermed er egentlig trening på bane en god idé!

Lenke til kommentar

Så kjører vi tross alt på to hjul også da. Vi trenger bare å få ett hjul på en grusflekk, oljeflekk, hull i veien, kummelokk, så er vi av banen, samma hvor erfaren vi er. Viss den grusen ligger rett bak en sving, så er det galt å si at vi er overivrige på gassen.

En bil som mister grepet på ett hjul - betyr ingenting!

 

Soloulykker kommer først. Deretter påkjørsel av bil grunnet "så ikke motorsyklisten".

Lenke til kommentar
Det er helt klart en viktig årsak til mange MC ulykker. Hva fartsgrensen i Norge er har ingen betydning da det er illusjon og tro at unge MC (og bil!) førere har særlig respekt for disse.

9109858[/snapback]

 

Selvsagt er det en illusjon, men slikt skjer på eget ansvar. Som jeg sa, man kan ikke ta høyde for at folk velger å sette livet på spill i høyere fart enn tillatt. No way.

Lenke til kommentar

Nå må det sant sies at en motorsykkel er et betydlig mindre kjøretøy enn bil, dermed øker sannsynligheten betydlig for ikke å bli sett ekstremt. Jeg har selv kjørt rett fram og bilister virker blinde, da er det å vifte med armer, blinke med alt av lys og svinge unna.

 

dessuten, regn ut forskjellen mellom ulykker @ antall iforhold til bilister @ ulykker.

 

 

Har du nok hjerne til å prøve bremser før du runder 200km/t , så prøver du å bremse alt man har på en rett strekning, og små bremse i svinger.

 

Ingen er så smarte å hopper på en 160kg@ 130hk sykkel og gir bånn uten å ha kjørt noe særlig tidligere.

 

btw, seksuell drift er noe man er bygd med :p

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
Det er helt klart en viktig årsak til mange MC ulykker. Hva fartsgrensen i Norge er har ingen betydning da det er illusjon og tro at unge MC (og bil!) førere har særlig respekt for disse.

9109858[/snapback]

 

Selvsagt er det en illusjon, men slikt skjer på eget ansvar. Som jeg sa, man kan ikke ta høyde for at folk velger å sette livet på spill i høyere fart enn tillatt. No way.

9110133[/snapback]

 

Man kan jo tenke seg at den ferske norske MC føreren bare har ventet på lappen for å kunne bli med på tur nedover i Europa hvor han helt lovlig kan kjøre mye fortere enn i Norge. Burde ikke opplæringen ta høyde for det?

 

Er selvsagt generelt enig i at om man gjør noe ulovlig er det på eget ansvar, men om man på forhånd vet at det vil skje vil jeg samtidig si det er ansvarløst og ikke informere/lære opp vedkommende i ting som faktisk KAN skje.

 

Som f.eks. seksualundervisning før man fyller 16 :)

Lenke til kommentar
Desverre er det mange som ikke lærer det før det er for sent. Det som inngår i opplæringen er nødbrems fra 60 km/t, 100 km/t er et helt annet (u)dyr. Det er desverre slik at mange førere rett og slett stivner og ikke gjør noe nå det går galt fordi dem ikke aner hvordan sykkelen oppfører seg annet enn rett frem i hastigheter noe særlig over 60.

9109813[/snapback]

 

Det er ingen som stopper deg fra å prøve nødbrems i høyere hastigheter på kurset i presis kjøreteknikk. Der prøvde jeg nødbrems i 80 km/t og stoppet innenfor det som var "god bremsing" i 60 på vått føre. I 100 km/t var eneste forskjell litt lenger bremselengde.

 

Bremsing er ikke vanskelig mener jeg.

 

Det er ikke farten som dreper, men de brå stoppene. :ph34r:

Lenke til kommentar
Man kan jo tenke seg at den ferske norske MC føreren bare har ventet på lappen for å kunne bli med på tur nedover i Europa hvor han helt lovlig kan kjøre mye fortere enn i Norge. Burde ikke opplæringen ta høyde for det?

 

Er selvsagt generelt enig i at om man gjør noe ulovlig er det på eget ansvar, men om man på forhånd vet at det vil skje vil jeg samtidig si det er ansvarløst og ikke informere/lære opp vedkommende i ting som faktisk KAN skje.

 

Som f.eks. seksualundervisning før man fyller 16  :)

9110181[/snapback]

 

Vi lever i Norge. Selv om man raser ned til Tyskland og Autobahn så er det på eget ansvar at man drar over 100 km/t. At det er ansvarsløst å ikke informere om hva som skjer over visse hastigheter er jeg uenig i, selv min gamle bestemor skjønner at med høyere fart kommer høyere risiko. Selvfølgeligheter, altså.

Lenke til kommentar
Overvurdering av egne ferdigheter er en vesentlig ulykkesårsak blandt yngre førere ja. Men eksempelet du viser til tyder på at det er noe annet som skjedde.

 

Det står jo at det var vitner og ingen rapporter om høy fart, mest sannsynlig har motorsykkelen truffet noe i veibanen eller et eller annet teknisk feil.

9109649[/snapback]

 

Hva er høy fart? 80-100km/t kan være nok til å få en sleng for en uoppmerksom. Vitner vil ikke vurdere høy fart før det er synlig i trafikken rundt 120-130km/t. Det kan ha vært mye trafikk på tidspunktet o.l som kvinnen ikke håndterte. Skal ikke spekulere så mye men det skulle vært interessant å visst om hun var erfaren eller fersk.

 

RIP

Lenke til kommentar
Man kan jo tenke seg at den ferske norske MC føreren bare har ventet på lappen for å kunne bli med på tur nedover i Europa hvor han helt lovlig kan kjøre mye fortere enn i Norge. Burde ikke opplæringen ta høyde for det?

 

Er selvsagt generelt enig i at om man gjør noe ulovlig er det på eget ansvar, men om man på forhånd vet at det vil skje vil jeg samtidig si det er ansvarløst og ikke informere/lære opp vedkommende i ting som faktisk KAN skje.

 

Som f.eks. seksualundervisning før man fyller 16  :)

9110181[/snapback]

 

Vi lever i Norge. Selv om man raser ned til Tyskland og Autobahn så er det på eget ansvar at man drar over 100 km/t. At det er ansvarsløst å ikke informere om hva som skjer over visse hastigheter er jeg uenig i, selv min gamle bestemor skjønner at med høyere fart kommer høyere risiko. Selvfølgeligheter, altså.

9110199[/snapback]

 

I utgangspunktet har man selv ansvaret for absolutt ALT man gjør!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...