Gå til innhold

Vi hører 20-20000 Hz. Hvorfor mer frekvensrespons?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et sett Beyerdynamic DT-770 Pro, som har en frekvensrespons på 5-35000 Hz. De lyder meget bra. Detaljene i musikken er meget fremtredende. :)

 

Det jeg stusser litt over er at menneskets hørsel ikke kan oppfatte mer en 20-20000 Hz, og den øvre frekvensgrensen minker med alderen. Det er vanligvis ved alder < 20 år man hører frekvenser så høyt som 20000 Hz.

 

Når mennesket har denne begrensningen, hva er da vitsen med en frekvensrespons på 5-35000 Hz? Er dette bare en idealrespons, slik at responsen i realiteten er mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har kjøpt meg et sett Beyerdynamic DT-770 Pro, som har en frekvensrespons på 5-35000 Hz. De lyder meget bra. Detaljene i musikken er meget fremtredende. :)

 

Det jeg stusser litt over er at menneskets hørsel ikke kan oppfatte mer en 20-20000 Hz, og den øvre frekvensgrensen minker med alderen. Det er vanligvis ved alder < 20 år man hører frekvenser så høyt som 20000 Hz.

 

Når mennesket har denne begrensningen, hva er da vitsen med en frekvensrespons på 5-35000 Hz? Er dette bare en idealrespons, slik at responsen i realiteten er mindre?

9107465[/snapback]

 

Et annet eksempel på slik idioti er Nokias mobiltelefoner. De har 16,7 mill farger og 240*320 pikseler. 240*320=76800

 

Hver piksel har en farge, så hvor blir det av de andre 16623200 fargene?

 

Tipper det er samme ting med headsetet. Det er bare for 'show-off' effekten.

Lenke til kommentar

conflict: har det noe med fargerommet skjermen er kapabel av å vise? At det er mulig å vise 16.7millioner forskjellige fargenyanser?

 

 

Trådstarter: er det ikke slik at lavere frekvenser ikke nødvendigvis høres, men føles? (spekulasjon fra min side) men uansett.. om den tar 5-35000hz så er du iallefall trygt innenfor det vi kan høre og mer enn det. Det sier kanskje noe om nøyaktigheten på headsettet?

Lenke til kommentar
Trådstarter: er det ikke slik at lavere frekvenser ikke nødvendigvis høres, men føles? (spekulasjon fra min side) men uansett.. om den tar 5-35000hz så er du iallefall trygt innenfor det vi  kan høre og mer enn det. Det sier kanskje noe om nøyaktigheten på headsettet?

9107756[/snapback]

 

Det er det jeg også antar. Vanlige rimelige hodetelefoner har gjerne frekvensspekter på 20-20000 Hz, så da antar jeg disse i realiteten har dårligere respons enn det mennesket hører, og derved vil de dyrere hodetelefonene med større frekvensspekter uansett være bedre. :)

 

Noen som vet om en eller annen test som sjekker den reelle frekvensresponsen til diverse hodetelefoner?

 

Edit: Bra avatar, MrLee... \m/

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Tja, jeg testet en DT770 med en proff tone-generator for en stund tilbake, og det gikk faktisk helt greit å høre toner ned til 10 Hz.

Det var ikke bare luft som blafret heller, tonen begynte ved 40 Hz og gikk ned til 10 Hz med samme lyd, bare lavere tonehøyde selvfølgelig.

 

Tviler på at jeg hører spesielt mye over 20.000 Hz, dog. :-)

 

Hifi-freaks mener at overtoner som ligger over 20.000 Hz påvirker de hørbare frekvensene lenger ned. Men da må du bruke en kilde som gjengir disse.

Lenke til kommentar

Nå er det sånn at dynamisk område oppgis innenfor en viss presisjon, normalt -3dB for seriøst hifi utstyr (ofte mer for useriøst utstyr, har sett oppgitt i -12db :nei: ).

 

Det vil si at dersom området som oppgis er 20-20000Hz så skal maksimal nivåforskjell på to toner innenfor det området være maksimalt 3dB, normalt vil tonene i endene av området falle ned mot -3dB. Dersom produsentene ønsker at frekvenskurven skal falle mot endene, men heller gjengi den dypeste bassen og høyeste diskanten med full styrke strekker dem gjerne det dynamiske området utover det hørbare og oppnår samtidig at responsen blir mer linær i endene av det hørbare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

flotters det, men ikke noe av musikken vi hører på idag har over 20khz eller under 20hz.

og dessuten så er de mest følsome mikkene (kondensator) en respons på 20hz til 20khz, så det er ikke med fra starten engang,,

vi klarer ikke og høre så høyt eller lavt, dere kan jo gå å teste se hvor bra det blir.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Et annet eksempel på slik idioti er Nokias mobiltelefoner. De har 16,7 mill farger og 240*320 pikseler. 240*320=76800

 

Hver piksel har en farge, så hvor blir det av de andre 16623200 fargene?

9107734[/snapback]

 

Hvordan er det da mulig å fylle en skjerm på 1280x1024 med bare 256 farger :tease:

 

 

On topic: Under 20Hz vil man kunne føle selv om øret ikke oppfatter det.

Lenke til kommentar
Nå er det sånn at dynamisk område oppgis innenfor en viss presisjon, normalt -3dB for seriøst hifi utstyr (ofte mer for useriøst utstyr, har sett oppgitt i -12db  :nei: ).

 

Det vil si at dersom området som oppgis er 20-20000Hz så skal maksimal nivåforskjell på to toner innenfor det området være maksimalt 3dB, normalt vil tonene i endene av området falle ned mot -3dB. Dersom produsentene ønsker at frekvenskurven skal falle mot endene, men heller gjengi den dypeste bassen og  høyeste diskanten med full styrke strekker dem gjerne det dynamiske området utover det hørbare og oppnår samtidig at responsen blir mer linær i endene av det hørbare.

9157118[/snapback]

 

Det var oppklarende. :)

 

Så med DT-770 hører man rett og slett helt ned mot 20 Hz, mens man med billigere hodesett ikke gjør det.

 

EDIT: Billigere hodesett = Frekvensrespons på 20 - 20000 Hz

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
flotters det, men ikke noe av musikken vi hører på idag har over 20khz eller under 20hz.

og dessuten så er de mest følsome mikkene (kondensator) en respons på 20hz til 20khz, så det er ikke med fra starten engang,,

vi klarer ikke og høre så høyt eller lavt, dere kan jo gå å teste se hvor bra det blir.

9158885[/snapback]

Jeg hører fint frekvenser under 20hz, men dette blir mer påvirket fysisk, enn man hører.

 

Dette avhenger selvfølgelig av en bra subwoofer, som er istand til å lage disse lydene. Og du skal ha en ganske bra subwoofer for å dra så lave frekvenser på et høyt volum. Min er derimot ikke så bra, og klarer ikke å dra det helt 100%. Men jeg merker jo at det kommer lyd.

 

Dette er testet med sinustoner som gjengir en bestemt frekvens. (Eks: 20hz)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...