Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan degradere vista - xp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har Vista på laptopen, og skal degradere ned til xp pro, sånn at jeg kan bruke laptopen på skolen...

Hvordan gjør jeg det :hmm: ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lagar ein partisjon der du overfører alle dine viktige filer, som stiler, musikk, film osv. Deretter sletter du system-partisjonen og installerar windows xp.

Trur ikkje det går an å nedgradere, heilt utan vidare. :(

Om andre har noko å føye til, så hadde det vore kjekt.

Skrevet

Brenn ut alt det du skal ta vare på.

Så bruker du win xp plata du har, og booter maskinen med den, og installerer.

Det kan også være en fordel å laste ned drivere til win xp, før du formaterer. Slik at du har det.

Skrevet

Det kan også være en fordel å laste ned drivere til win xp, før du formaterer. Slik at du har det.

9091746[/snapback]

Det er jeg ikke sikker på fungerer. Skal du kjøre Dual-Boot må du i hvertfall installere XP først, så Vista. Ellers får du feilmelding om at det allerede finnes en mer oppdatert Windows installert.

Men når du skal installere XP istedenfor Vista, er jeg neimen ikke sikker :hmm:

Skrevet

9091746[/snapback]

Det er jeg ikke sikker på fungerer. Skal du kjøre Dual-Boot må du i hvertfall installere XP først, så Vista. Ellers får du feilmelding om at det allerede finnes en mer oppdatert Windows installert.

Men når du skal installere XP istedenfor Vista, er jeg neimen ikke sikker :hmm:

9091800[/snapback]

Jeg glemte noe viktig i mitt forrige innlegg :ph34r:

Når du har bootet win xp platen, så formaterer du harddisken, legger til de partisjonene du vil ha, og fortsetter installasjonen av xp.

Skrevet
Hei

Jeg har Vista på laptopen, og skal degradere ned til xp pro, sånn at jeg kan bruke laptopen på skolen...

Hvordan gjør jeg det  :hmm: ?

9091699[/snapback]

Hva er det for slags bakstreversk skole som krever at man skal bruke XP. Skal PCen meldes inn i et domene? Jeg ville uansett protestert. Husk også at Vista-lisensen din ikke er gyldig for XP slik at du må skaffe en egen XP-lisens for å holde deg på riktig side av loven.

Skrevet
Samme som de andre har sagt :)..formater hele greia og legg inn XP

9091846[/snapback]

Ja, men saken er at jeg bare har en genuin iso fill og jeg må jo ha en cd...

Skrevet
Hei

Hvordan gjør jeg det  :hmm: ?

9091699[/snapback]

Hva er det for slags bakstreversk skole som krever at man skal bruke XP. Skal PCen meldes inn i et domene? Jeg ville uansett protestert. Husk også at Vista-lisensen din ikke er gyldig for XP slik at du må skaffe en egen XP-lisens for å holde deg på riktig side av loven.

9091951[/snapback]

Jeg har det, og den skolen heter Ole vig

Skrevet

Hadde det ikke vært like greit for skolen å skrive om påloggingscriptet? Vista kan nemlig ikke kjøre vanlige batfiler, så man må bytte til vb- script for å få logget på, få tilgang til hjemmeområde og slikt.

Eller er det andre grunner til dette kravet?

Skrevet
Hadde det ikke vært like greit for skolen å skrive om påloggingscriptet? Vista kan nemlig ikke kjøre vanlige batfiler, så man må bytte til vb- script for å få logget på, få tilgang til hjemmeområde og slikt.

9092064[/snapback]

Jeg har ingen ide ... :S

Skrevet

9092064[/snapback]

Ja, for det er sikkert eneste grunnen...

Der jeg jobber, bruker vi et program for å logge elevene på, der de skriver inn brukernavn og passord. Dette programmet har ikke før i sommer en gang blitt kompitabel med vista. Selv om elever begynte å installere vista i vinter.

Kan være skolen også har sett att det vil bli for mye stress med mange elever med vista på pc-en, pga brukerstøtte.

Programmer de skal bruke i undervisningen, støtter kanskje ikke vista.

Det er så mye man skal vurdere om man skal gå over til vista. Og da vil det enkleste i de fleste tilfeller, å fortelle elevene at de skal bruke xp pro.

Skrevet

Men jeg kan vel sende inn pc'n på skolen så kan de fikse det der, eller hva tror dere ? fordi jeg får ikke det til selv.

Skrevet
Samme som de andre har sagt :)..formater hele greia og legg inn XP

9091846[/snapback]

Ja, men saken er at jeg bare har en genuin iso fill og jeg må jo ha en cd...

9092043[/snapback]

Hvis det er en iso-fil du har av xp så er det jo ikke noe sak... Bruk et brenneprogram og brenn ut ISOen til CD, boot opp med den, formatter alt og installer som vanlig.

Hvis alt skjærer seg, kan du brenne ut en linux-cd og bruke den til å formattere.

Skrevet

Jeg har fått det til nå :)

Jeg fikk tak i en cd og formaterte hele maskina og la inn på xp pro :-)

Men grunnen til at du ikke kan ha vista på skolen er : 1. PC-en skal være utstyrt med Windows XP pro og Microsoft Office 2003. Maskiner med Windows Vista (Home eller Pro) vil ikke kunne brukes på skolen, da tjenestene i nettet ikke er tilrettelagt for dette ennå.

Skrevet

Nå prøver jeg og fikse sånn at jeg kommer meg på nett... jeg må ha nettverks kort driver til en Acer Aspire 3680

Noen som vet hvor jeg kan finne det ?

Skrevet

Ja, jeg har vært der og lasta ned det meste og lagt inn, men jeg vet ikke helt hva som er til nettverks kortet, og hvordan jeg får det til og funke... e litt ny til det her :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...