Republic3D Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 PC kontra PS3: Bare Blu-ray drevet til pc koster jo mere enn en PS3. Ferdig med det.
Northland Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 (endret) En high-end pc hadde ikke vert å forakte! Men den er dyr og den blir relativt for "gammel" Når du ser hvilken fart utviklingen har i dag! Du har selvfølgelig muligheten til å oppgradere, men det vil si enda mer utgifter. Her er jo en av hoved fordelene til konsoll vs pc. Du slipper instalering, dataproblemer osv. Du kjøper spill, kommer hjem, setter platen i konsollen og du spiller etter 5 min. Denne prossedyren kan du gjenta om 3-4 år også på samme konsoll. Så i mitt til felle foretrekker heller konsoll over pc. Samt du har mye større flerspiller mulighet! Nå tenker jeg ikke på LAN, men at du får besøk og kompisen din tar opp kontrollen og hopper inn i moroa! Samt jeg foretrekker også sofaen/godstolen og 360`en min fremfor en kontorstol og pc! Når du ser grafikken som kommer på spill nå i år og neste år, så kan du ikke klage på konsoll. Killzone 2, Mass effect, Haze, GTA IV, BioShock osv. De fleste stortitlene til både sony og microsoft ser bra ut. Veldig bra ut. Når det kommer til 360 vs PS3 er det en krig som ikke ligner noe annet. Du kan bare glemme å få finne ut hvilken som har "best" grafikk her inne. Som jeg nevnte over har jeg 360. Planen var at jeg skulle ha PS3, men da den ble utsatt kun her i Europa så "mistet" Sony meg til Microsoft. Så det er vell den eneste grunnen jeg valgte 360. Noe jeg ikke angrer et sekund på. Jeg har enda ikke skaffet meg HD tv, og jeg klager ikke på grafikken. Jeg spilte nettopp gears of war igjen etter en lang pause. Og jeg ble fremdeles imponert over hvor utrolig vakkert det ser ut. Som noen andre nevnte, PS3 fikk ikke bedre hardware bare fordi den kom senere. Den ble rett og slett utsatt pga forsinkelser på deler. Se på spillene som kommer, og du vil mest sannsynlig helle mer eller mindre mot en av konsollene etterhvert! Dropper du en High-end pc får du sikkert råd til både 360 og PS3 uansett.. Edit: Så nå at du hadde et budsjett. Andre kan sikkert dette bedre en meg, men bygger du en pc fra begynnelsen av, må du vell over 5500-6000 for å matche konsollene? Endret 15. juli 2007 av DarkerGlow
Locrin Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Dere må huske på at spill som er konvertert fra 360 til PS3 blir dårligere på PS3 fordi det i utgangspunktet er laget for 360.(Rainbow Six, Splinter Cell osv) Dette gjelder også andre veien. Er umulig å si hvem som fårbest grafikk ut av PS3 og 360, for nå er det dødt løp. Det blir mye opp til spillutviklerne. Det er litt feil å si. Oblivion har blitt sagt ser bedre ut på PS3 enn X360. Det står mer på hvor mye tid utvikleren vil bruke på konverteringen fremfor hva spillet er utviklet til. 9077723[/snapback] Oblivion hadde skarpere teksturer og kortere loadetider på ps3. Men de klarte ikke å få spillet til å kjøre ordentlig med alle add-ons. Jeg har knights of the nine, shivering isles og et par til og det kjører fint som bare det. Dette fører til at jeg spør meg hvilke framskritt de klarte å gjøre på et helt år med utvikling til ps3. Multiplattformspillene som har kommet ut har såvidt jeg ved uten unntak sett best ut på xbox360, med unntak av de spillene som kom ut senere på på ps3 grunnet senere utgivelse. Fight Night, Oblivion etc. Den eneste måten å avgjøre hvilke konsoll som er kraftigst på vil vise seg om enda et par år, når to toputviklere gjør seg ferdig med sine mesterverk. For å presse en konsoll maks trengs det flere ting. Blant annet dyktige utviklere, god tid, og ikke minst masse penger. Om minium 3 år kan dette spørsmålet avgjøres en gang for alle. De tallene som MS og Sony slenger ut for å hype sine respektive systemer er for det meste rent tullball. De 2terreflopsene som Sony skryter av at ps3 er god for har de fått fram ved å skrive en helt ren kode som de kjører i et perfekt miljø. Disse resultatene er ikke i nærhetene av den faktiske ytelsen man oppnår når man faktisk kjører spillkode. MS sine tall er også bare tull, testene som ble kjørt på xbox360 var riktignok mer realistiske, men fortsatt ikke i nærheten av vanlig spillkode.
siDDis Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Xbox 360 GPU mot PS3 GPU = 0.99% like med hakket større fordel til Xbox 360 Xbox 360 CPU mot PS3 CPU = Lik på heltalls PS3 drar sterkt i frå på antall tråder og flyttalls. Grafikkkonklusjon, PS3 sin CPU kan gjere grafikkberekninger i tillegg til GPUen. Forskjellen er då liten og det vil ta lang tid å skape forskjell her då det er ganske uvant for mange utviklere å bruke fleire protokoller for å få teikna eit skjermbilete. Desse to mot ein PC så vil PCen vere KLART overlegen, bortsett frå flyttalls der PS3 sin CPU(Cell) er vanvittig mykje meir effektiv. Men flyttals brukes mest til heftige beregninger og spel liker best heltalls berekninger.
Gormers Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Pc er selvfølgelig sterkest, men jeg vill gått for konsoll (360 får min del), da får du mer for pengene, og du kommer ikke til å spille spill med lav oppløsning de senere år. Mange spill som kommer til konsoll er ofte mer optimalisert til den plattformen også.
KayAU Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 INGEN FANBOYs TILLAT HER! Her skal fakta på bordet. Wii blir utelatt p.g.a av dens svake grafikk! Jeg starter med Xbox360 vs PS3. Premium pakke koster 2800, en PS3 koster 5600. Hvor mye bedre ytelse/grafikk yter en PS3 enn en 360? Hva er verdt å kjøpe av DE TO konsollene? Eller får du samme ytelse med en 360? Hva med PC vs PS3? Hvilke datakomponenter må til for å slå PS3 sin grafikk? Lurer på dette fordi jeg skal enten bygge meg ny pc, eller kjøpe meg en konsoll. 360 begynner å bli ganske gammel så den blir kanskje utelatt. Men det er pc deler mot en PS3 jeg tenker på. Har et budsjett på 5500-6000kr. Ville da f.eks et directX10 kort med høye frekvenser og 640MB ram slå grafikkortet som måtte være i en PS3? 9076984[/snapback] Dersom du har eit budsjett på 5500 til 6000, synest eg PS3 er det klart beste valget. Du får ikkje ein PC som kan måle seg med PS3 til den prisen. Det kjem sjølvsagt litt an på kva slags spel du liker. PC er sterkare på strategi og RPG. Konsoll er vel etterkvart sterkare på det meste anna. Konsollane er mindre fleksible, men er til gjengjeld enklare å bruke (aldri noko tull med drivarar og slikt), og har ein meir tilbakelent spelestil (godstol og storskjerm versus kontorstol og PC-skjerm). Når det gjeld den evige diskusjonen mellom PS3 og XBox 360, veit vel etterkvart alle her på forumet kva "leir" eg høyrer til. Men eg trur eg skal klare å vere sakleg nok til å innrømme at begge har styrker og svakheiter . XBox 360 har eit betre spelutval, betre online-del, og vesentleg lågare pris. PS3 har meir funksjonalitet (Bluray som standard, minnekortlesarar, Linux, osb.), gratis online, er opnare (sonefri på spel, du kan bytte ut harddisken med ein heilt vanleg 2.5" harddisk til normal pris) og har vesentleg betre maskinvarekvalitet. Når det gjeld grafikk, ser der ikkje ut til å vere nokon stor skilnad per i dag. 360 har eit lite overtak akkurat no, men dette ser ut til å minke, og vil truleg forsvinne etter kvart som utviklarane blir meir vande med PS3-arkitekturen. Eg trur sjølv PS3 har størst potensiale av dei to, men der er ein del her som er ueinige. Kay
ATI vs GeForce Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Skrevet 15. juli 2007 (endret) Når jeg tenker på 6000 budsjettet er det hovedkort, CPU, skjermkort og ram. F.eks. Hovedkort: 850kr Skjermkort 8800GTS 640MB: 3000kr Dual Qore Intel E6600: 1650kr OCZ minne DDR2: 8-900 kr. Dette tenkte jeg på... Hvordan er det i forhold til PS3 sin ytelse? Og hva med DirectX10? Endret 15. juli 2007 av ATI vs GeForce
Kvass Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 En ting jeg elsker med ps3en min er at jeg kan bruke den til å gå på internett. Det er ganske kult å stikke på youtube å se videoer med en 32" flatskjerm fremfor en 17" som jeg har til pcen. Den har jo ganske gode media center egenskaper og da, det er jo bare å installere et media center prog på pcen og se filmer/bilder/høre musikk som man deler fra pcen. Det er rett og slett en fet maskin som jeg fortsatt blir i godt humør av å leke med. Spillmessig er 360 overlegen for øyeblikket, men for å være helt ærlig så er det ikke noen av de spilla jeg har så veldig lyst på. Til høsten/vinteren kommer det en hel mengde spill som jeg vil ha og de fleste er multi platform mens noen er eksklusive til ps3. Multi platform: Gta IV, Assassin's Creed, Star Wars: Force Unleashed og Turok. Ps3 eksklusivt: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots og Little Big Planet(ja, det ser faktisk ganske fett ut ) Jeg vil ikke si at 360 er et dårlig valg fordi den har jo som mange har sagt før meg et godt spillutvalg og den går ikke glipp av de beste titlene(untatt noen få) i nærmeste framtid. Men ettersom du i starten av tråden egentlig utelukket 360 så vil jeg si at ps3 er det beste valget. En pc er jo allsidig, men hvis du skal ha hardware som utklasser ps3 så må du nok regne med å betale endel mer enn 5-6000kr. På en pc trenger man nødvendigvis endel bedre hardware for å få samme ytelse som på en konsoll. Oppgradering høres bedre ut enn det er ettersom man faktisk må basere valgene litt på hva man allerede har og plutselig dukker det jo opp noe nytt og bedre på markedet. Jeg husker da jeg skulle kjøpe nytt skjermkort og det endte med at jeg kjøpte nytt hovedkort, nye ram brikker, ny prosessor og en ny strømforsyning for å klare å kjøre jævelskapet
ATI vs GeForce Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Skrevet 15. juli 2007 :!: Det er tingen med pc. Men om jeg kjøper en PS3 har jeg ikke rå til å turbobooste pc'n så jeg kan spille Crysis på ultra high. Elsker best grafikk Er Crysis for krevende for PS3 eller er det bare produsentens valg?
Bebeluv Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Crysis hadde nok kanskje blitt gankse dårlig med 256 ram, men var jo rykter om at det skulle bli egen versjon til 360 og PS3
Northland Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Han skrev nå i posten at han utelukket 360 for at den er gammel. Vis du mener 360 er for "gammel" og PS3 er bedre for at den har vert ute minst bør du sette deg ned å lese litt historie.. Utviklerene til Crysis har vell sagt at det ikke er nok krefter i konsoll til at det kan kjøres der? Vis du kun er "grafikkhore" så er vell pc oppgradering tingen for deg. Værsting spillene til pc har vell passert konsoll allerede? Jeg prøvte å være nøytral når jeg skulle fortelle om konsoll og jeg sa at du vil aldri finne ut hvilken av konsollene som har best grafikk her inne. En 360fan og PSboy vil holde med sin konsoll og uansett anbefale den konsollen de selv har. Dropper du pc, vil jeg som sagt anbefale deg å se på spillene som kommer til konsoll. Det er nå de skikkelig pene spillene kommer, men ikke til begge konsollene.
baltie Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 ps3 er vel kraftigere? hvis ikke kan vel du fortelle meg hvorfor spillene hakker i xbox 360?? på ps3 går spillene mer smooth. i 360 hakker det en god del. og her er det ingen side av ps3 eller 360 fanboy, men fakta. 9077594[/snapback] Høres ut som "fakta" fra en PS3-fanboy. Hvilke(t) spill er det du har sett side ved side hvor X360-versjonen hakker og PS3-versjonen er smooth? Ut fra hva jeg har lest på sammenstillinger laget av IGN og lignende er det svært liten forskjell på PS3- og X360-versjoner av samme spill. Noen ganger er X360-versjonen bedre, noen ganger er PS3-versjonen bedre. Som regel spørs det hva du prioriterer. Og hvis du har en X360 hvor spillene hakker, bør du seriøst vurdere å ringe support og klage. Jeg har et ganske bredt spillbibliotek til min X360, og jeg har aldri lagt merke til noen hakking på noe spill. Tearing en sjelden gang, men aldri hakking. @Kvass: Angående eklusive spill. Vi kan forsåvidt si det samme om PS3; den går ikke glipp av de beste titlene (unntatt noen få). Det kommer helt an på hva man liker å spille. For å si det sånn, Heavenly Sword interesserer meg omtrent midt på ryggen et sted jeg ikke når å klø. Killzone 2.. Vel, etter Killzone 1 sin overbevisende innsats på PS2 (not! gjeeesp...), klarer jeg fint å styre min begeistring tross imponerende trailer. Mass Effect derimot. November kan ikke komme fort nok. Jeg elsker sci-fi RPG-er! Og det er bare en drøy måned igjen til Blue Dragon og Bioshock. Dette kommer til å bli en veldig fin høst. Så for meg og mine spillinteresser er X360 perfekt og jeg ser ikke at jeg kjøper PS3 med det aller første for det er rett og slett ingen PS3-spill nå eller i nærmeste fremtid som er et "must have" for meg. Jeg er derimot overbevist om at jeg vil bli en lykkelig PS3-eier en vakker dag. FFXIII vil nok sørge for det. Og jeg er ikke akkurat misfornøyd med min PS2 heller, for å si det sånn. Jeg vet ikke om jeg har så mye nytt å bidra med i forhold til PS3 vs PC vs X360. Det jeg derimot kan si er at det ser ut til å være en økende trend at de største X360-titlene også kommer på PC, noe som nok er i tråd med Microsoft sin satsning. Men det vil være nokså dyrt å følge med på komponentkappløpet på PC. Mye billigere å kjøpe en konsoll, og ferdig med det for de neste fire-fem årene. Angående trådstarters utsagn om at X360 kanskje var uaktuell på grunn av at den var blitt gammel. Vel, jeg for min del mener X360 er på vei inn i sin storhetsperiode, mens PS3 ikke har kommet helt dit enda. Så jeg vil vel ikke akkurat kalle X360 gammel. Vil heller si mye for pengene.
ATI vs GeForce Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Skrevet 15. juli 2007 Nettopp det jeg nevnte for noen poster siden. Har hørt at 360 utnytter bare halvparten av kraften den har!
Locrin Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Nettopp det jeg nevnte for noen poster siden. Har hørt at 360 utnytter bare halvparten av kraften den har! 9078823[/snapback] Forskjellige utviklere sier forskjellige ting. Microsoft sier gjerne at konsollen ikker er presset mer enn 10% av maks, mens en spillutvikler sier at de har presset den 100%. Men det spillutviklerne mener da er at de har presset den maks av hva de klarer på det tidspunktet. Alle konsollene har blitt drevet sinnsykt grafikkmessig i forhold til hva de viste da de ble lansert. Faktum er at INGEN kan gi deg et godt svar på hvor mange % av kapasiteten som er utnyttet på den og den konsollen. Man kan ta tidligere erfaringer til hjelp og "anta" ting, men ikke fatte noen endelige konklusjoner. Det eneste jeg og hvem som helst andre med sikkerhet kan fortelle deg er at grafikken på xbox360 ps3 og wii kommer til å fortsette å bli penere og penere gjennom hele levetiden. Ps2 fikk sitt mest grafikkheftige spill for ikke lenge siden. På slutten av levetiden sin. Slik vil det garantert bli med Ps3 også. Utviklerne får bedre software til å utvikle spill samtidig som de blir bedre kjent med hardware. Pc vil antakeligvis altid være det mest heftige når det gjelder grafikk.
fenris1911 Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Er Crysis for krevende for PS3 eller er det bare produsentens valg? 9078649[/snapback] http://www.crysis-online.com/Articles/crys...-the-matter.php
ATI vs GeForce Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Skrevet 15. juli 2007 "Although the chances are that Crysis won't come to consoles, Crytek would certainly be thinking about the consoles and what they could do with them. As you would have read above, CryEngine2 does support both the PS3 and Xbox360. This makes it safe to presume that at some stage, we'll be seeing the same graphics engine that Crysis uses, on the consoles. Whether that be in a game made by Crytek, or another developer." I like what I here, CryEngine2 på konsoll
<Iversen> Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 at cryengine2 kan brukes til console betyr ikke at den vil kunne draes på det nivået den kan på pc. ser for meg at f0r de har lert og utnytte ps3 fult ut har ms allerede kommet med ny console
Neppe Skrevet 16. juli 2007 Skrevet 16. juli 2007 Spennende diskusjon her. Vil gjerne dele mine synspunkter. Jeg velger å ta det slik som det er idag, for jeg kan desverre ikke spå fremtiden. For det første, så er det ingen tvil om at PC'en er klart overlegen (om lommeboka holder). Desverre så kommer Microsoft med nye opperativsystem som krever mer kraft og kan gi mindre til selve spillet. Men likevel synes jeg pcen leder dette løpet. På andre plass vil jeg pr. d.d. sette Xbox 360. Når man sammenligner spill som finnes både på Xbox og PS, så viser tester seg at Xboxen sitt bildet er mye mer klart og ikke så dimt som det er på PS3. Likevel ser vi noen tendeser til at PS3 klarer å vise mere detaljer. Men det er jo ikke bare grafikken i seg selv på stillebilder som teller. Det rapporteres jo ofte om at PS3 ofte hakker mye mer enn Xboxen gjør. Når man kjøper seg en konsoll, så kan man forvente at spill ikke skal hakke. Derfor mener jeg at idag er xbox 360 en soneklar vinner på konsollmarkedet. Men ingenting slår mulighetene du har på en pc.
ATI vs GeForce Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Skrevet 16. juli 2007 Skulle gjerne hatt sammenligninger fra CoD4, Assasin's Creed mellom 360 og PC...
Kvass Skrevet 16. juli 2007 Skrevet 16. juli 2007 Stillbilde sammenligninger er ikke noe man kan stole på. Har sett mange 360 screens vs. ps3 screens av f.eks sp:double agent og det fikk meg til å tvile på om jeg skulle kjøpe det. Endte opp med at jeg kjøpte det og jeg må si at de screenshotsene var langt fra representable. Men problemet med portede spill er at de ofte ikke bruker nok tid på å porte dem og det ender opp med at det blir en dårlig versjon til den konsollen som får det sist. Gleder meg veldig til AC, men jeg tviler sterkt på at det blir en enorm forskjell på 360 og ps3 versjonen. Pc er jo forsåvidt det ultimate valget, men det tar ikke mer enn et års tid før man ender opp med å tenke "Njaa skulle jo nesten hatt litt mer ram, kanskje et bedre skjermkort, hmm ja en sånn prosessor er jo fristende..." osv. Spørs jo litt hva du liker å spille på også da. Men uansett hva du velger så blir det nok en fin spillhøst på deg som alle oss andre :!:
Anbefalte innlegg