Gå til innhold

Støv i pcen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra man pakker ut en pc til den har fått en del støv inni seg. Jeg fikk pcen min i mai. Og hvor synlig er det på ytelsen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

KOmmer helt annpå det da

-Hvor mye brukes den?

-Står den i et rom som er rent og med minst mulig støv, så blir det mindre.

-Støvsug med svakt sug der rillene inn til cpu vifta er en gang i mnd så hindrer det seg at det blir dratt lengre inn der.

Skrevet
KOmmer helt annpå det da

-Hvor mye brukes den?

-Støvsug med svakt sug der rillene inn til cpu vifta er en gang i mnd så hindrer det seg at det blir dratt lengre inn der.

9037294[/snapback]

- Hvor den brukes

Skrevet
KOmmer helt annpå det da

-Hvor mye brukes den?

9037294[/snapback]

- Hvor den brukes

9037716[/snapback]

"-Står den i et rom som er rent og med minst mulig støv, så blir det mindre."

det blir vel det samme.

Eneste som skjer er vel at den blir varmere og mulig tregere?

Skrevet
KOmmer helt annpå det da

-Hvor mye brukes den?

9037294[/snapback]

- Hvor den brukes

9037716[/snapback]

det blir vel det samme.

9037842[/snapback]

Maskinen blir ikke tregere fordi den blir varmere. Er bare vifta som får mer og gjøre med masse støv der.

Maskinen blir jo tregere av flere oppgaver, ikke mere støv :!:

Skrevet
KOmmer helt annpå det da

-Hvor mye brukes den?

9037294[/snapback]

- Hvor den brukes

9037716[/snapback]

det blir vel det samme.

9037842[/snapback]

Maskinen blir ikke tregere fordi den blir varmere. Er bare vifta som får mer og gjøre med masse støv der.

Maskinen blir jo tregere av flere oppgaver, ikke mere støv :!:

9037897[/snapback]

Kunne jo hende lol.

Skrevet

Omtrent like varm som min ble da den ble ekstremt treg og skrudde seg av for å kjøle seg ned. Måtte skru fra hverandre hele maskinen, viftene og alt for å bli kvitt støvet. Da hadde jeg brukt den i 2,5 år.. En liten sprut "trykkluft" på boks fra Clas Olhson en gang i mnd gjør derimot susen!

Skrevet

maskinen blir tregere etter hvert som støv samler seg, det er det ikke tvil om. Jeg renset maskinen min grundig (tok ut hovedkortet og skylte det med rødsprit) da maskinen var ca 6 måneder gammel. Ytelsesøkningen etterpå var formidabel, en helt annen verden å jobbe med.

Skrevet
maskinen blir tregere etter hvert som støv samler seg, det er det ikke tvil om. Jeg renset maskinen min grundig (tok ut hovedkortet og skylte det med rødsprit) da maskinen var ca 6 måneder gammel. Ytelsesøkningen etterpå var formidabel, en helt annen verden å jobbe med.

9044747[/snapback]

Har du noen beviser på at den blir tregere med støv?

Kanskje bare en innbilning om at du tror du gjorde en god jobb- og at det lønnte seg for maskinen ble ''raskere''

En formatering er 10 ganger bedre ytelsesmessig.

Skrevet

beviser - nei. men økningen var alt for merkbar til å kunne forklares med innbilning (er lenge siden jeg renset sist nå, hvis jeg gidder å kjøre en skikkelig rens kan jeg prøve å kjøre noen benchmarks før og etter). Prøv selv i stedet for å være så bastant...

Og ja, formatering er nyttig en gang i blant, men det er jo ikke slik at man må velge, vil man trimme pc'en optimalt kjører man både fysisk rensing og systemrensing (=formatering).

Skrevet

9044747[/snapback]

Har du noen beviser på at den blir tregere med støv?

Kanskje bare en innbilning om at du tror du gjorde en god jobb- og at det lønnte seg for maskinen ble ''raskere''

En formatering er 10 ganger bedre ytelsesmessig.

9044763[/snapback]

når jeg jobbet på support og vi sendte maskiner som kunder klagde over var blitt varme og trege(disse henger ofte sammen spes på lappiser) på repp, fikk vi ofte tilbake maskinene med beskjed om at det var bare støv og kunden måtte betale da det ikke ble dekket av garanti/reklamasjon.

det første du merker er at viftene går oftere og lengre, så blir luften som kommer ut merkbart varmere. hvis problemet ikke blir gjort noe med da vil interne sensorer merke at maskinen ikke klarer å kjøle seg ned og dermed klokke seg ned for å skape mindre varme. går det langt nok vil maskinen slå seg av grunnet den ikke klarer å holde den tempen som er satt til innenfor normalen.

vis vifta står grunnet feil. vil ikke formatering hjelpe deg stort.

men det er mye i det du sier med formatering da en maskin fri for spyware og lignende blir slettet, og det er ofte det som gjør at maskinen går varm grunnet de øker "forbruket" til maskinen uten at brukeren har bevist åpnet flere programmer. men det eneste det egentlig gjør er å få fremprodusert problemet kjappere.

trykkluft er vår venn!

Skrevet
beviser - nei. men økningen var alt for merkbar til å kunne forklares med innbilning (er lenge siden jeg renset sist nå, hvis jeg gidder å kjøre en skikkelig rens kan jeg prøve å kjøre noen benchmarks før og etter). Prøv selv i stedet for å være så bastant...

Og ja, formatering er nyttig en gang i blant, men det er jo ikke slik at man må velge, vil man trimme pc'en optimalt kjører man både fysisk rensing og systemrensing (=formatering).

9045012[/snapback]

Prøvd det flere ganger, og kan ikke si jeg husker merkbar forskjell. Mere det at viftene jobba mindre og temperaturen sank litt.

Men når det går så ille at prossesoren klokker seg ned, sier det jo seg selv at det blir bedre ytelse etter regjøring og den kan kjøre normal klokkehastighet. Men det er jo ikke tilfelle nå- da skal det være ille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...