Gå til innhold

Kan en HD bare plutselig dø?


Anbefalte innlegg

Jeg våknet idag til en "fatal error" skjerm ( ikke bluescreen ). Da jeg restartet pcen merket jeg at min Rator disk, 120Gb tror jeg, ikke syntes i bios. Jeg har nå rota med kabler og slikt i over 1 time, men den er bare ikke synlig lenger.

 

Jeg hørte ingen merkelige lyder i forkant av denne hendelsen. Er det mulig at den plutselig tok kvelden?

 

Isåfall, *ironi* godt jeg er en ekte mann som ikke tar backup :(

 

Dette var systemdisken, så jeg er ille ute her nå. Trenger sårt hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg var en ekte mann før, men er det ikke lenger. Dyr erfaring.

Har du tatt ut begge ledninger til HD, startet maskinen,slått av,koblet til HD igjen og så startet?

Min HD døde med en lyd som om hundre barberblader ble kvælt.Og alle jeg fortalte det til var overbærende og litt morsomme da de fikk høre at jeg ikke hadde backup;- ååå Hadde du ikke backup..he,he, HDer er forbruksvare vet du, hehe... Skikkelige drittsekker.

Ønsker deg lykke til. :ph34r:

Lenke til kommentar

Herregud...At den bare plutselig kan dø på denne måten, uten noe som helst forvasel er tragisk :(

 

Jeg har restarta biosen, slått maskina av og på, sjekka kablene. Eneste jeg ikke har gjort er å resette cmosen, ved å ta ut batteriet. Det er jævlig vanskelig å komme til nemlig..tror dere det vil hjelpe? Å gud så dårlig dette passet akkurat nå.

Lenke til kommentar

jeg ville forsøkt å dra ut alle andre enheter enn systemdisken og byttet hvilken kontakt på hovedkortet du kobler disken til på, evt putte den i en annen pc og sjekke med en annen kabel.

 

Dersom det er kontroller kortet som er gåent har du ikke mistet noen data, men du må enten gå til innkjøp av et nytt kort som normalt sett krever en del lodding og temmelig god kjennskap til harddisker eller så må du sende disken til et profft data gjennopprettings firma, dersom du ikke har noen veldig viktige filer på disken som du MÅ ha ut og er villig til å betale for det, skrot disken, kjøp ny og reinstaller windows.

 

http://www.ibas.no/

Lenke til kommentar

Kjøpte meg ny disk, den fungerer bra, så det var nok ikke kontrollerkortet?

 

Det var ikke noe viktig data igrunn, håper jeg. Er en folder som var så viktig, at hvis jeg mista den vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Men jeg husker ikke hvilken hd den lå på.

 

EN annen ting, hvordan er det å levere en disk til reperasjon, som er full av nedlasta materiale? Pron, filmer, musikk osv.

 

Kan det by på problemer?

 

edit: Der, det utenkelige skjedde.Folderen jeg ikke kunne miste lå på raptoren. Jeg har ikke penger til å gjenoprette dataen. Dette er det mest sinnsyke som har skjedd med meg siden jeg begynnte med pc. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå.Jeg tipper at når disken er fikset, er den også formatert og all data er borte? Har nesten tårer i øyne nå

Endret av asad
Lenke til kommentar
Kjøpte meg ny disk, den fungerer bra, så det var nok ikke kontrollerkortet?

9038378[/snapback]

Kan fortsatt være kotrollerkortet (på harddisken)!

 

Harddisker blir sjelden reparert - det lengste man strekker seg til er å forsøke å redde data. Er selve harddiksen (platene) skadet lar den seg ikke reparere - den ville dø raskt. Backup er eneste løsning. Backup. backup og atter backup.

Lenke til kommentar

var kontrollerkortet på disken jeg tenkte på ja.

 

vis disken er mindre en 5 år(som er forventet levetid på en disk mener jeg å huske, så mener jeg det var slik at etter en obsternasig expert kunde så har forhandlere av hele maskiner blitt ansvarlig for dataen på maskinen ved tilfellet av teknisk feil som gjør at disk må byttes. hvis jeg husker riktig med dette så vil jeg tro at du kan prøve dette mot forhandleren som du har kjøpt disken av.

men regner med det må litt krangling til for å få det gjennom, men det er verdt et forsøk.

 

kan nok regnes som litt utnytting det dog.

 

minsteprisen for ibas for noe slikt blir vel 2-5000 Kr.

 

og grunnen til infoen ang dette med reklamasjon var noe jeg fikk når jeg var ansatt ved Infocare Brukerstøtte som hadde ansvar for Expert Brukerstøtte på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
vis disken er mindre en 5 år(som er forventet levetid på en disk mener jeg å huske, så mener jeg det var slik at etter en obsternasig expert kunde så har forhandlere av hele maskiner blitt ansvarlig for dataen på maskinen ved tilfellet av teknisk feil som gjør at disk må byttes. hvis jeg husker riktig med dette så vil jeg tro at du kan prøve dette mot forhandleren som du har kjøpt disken av.

men regner med det må litt krangling til for å få det gjennom, men det er verdt et forsøk.

9040379[/snapback]

 

Dette er ikke noe som er vedtatt svjv, forbrukerrådet hadde noen ideer om dette men så langt tror jeg det har blitt med ideen.

Uansett ville nok ett slikt forslag blitt sendt til retten da dette ville påvirke kostnadene for selgerne såpass at de ikke uten videre ville ha godtatt det før rettsvesenet hadde pålagt det.

Lenke til kommentar
vis disken er mindre en 5 år(som er forventet levetid på en disk mener jeg å huske, så mener jeg det var slik at etter en obsternasig expert kunde så har forhandlere av hele maskiner blitt ansvarlig for dataen på maskinen ved tilfellet av teknisk feil som gjør at disk må byttes. hvis jeg husker riktig med dette så vil jeg tro at du kan prøve dette mot forhandleren som du har kjøpt disken av.

men regner med det må litt krangling til for å få det gjennom, men det er verdt et forsøk.

9040379[/snapback]

 

Dette er ikke noe som er vedtatt svjv, forbrukerrådet hadde noen ideer om dette men så langt tror jeg det har blitt med ideen.

Uansett ville nok ett slikt forslag blitt sendt til retten da dette ville påvirke kostnadene for selgerne såpass at de ikke uten videre ville ha godtatt det før rettsvesenet hadde pålagt det.

9050554[/snapback]

 

kikket litt på nettet og fant dette: gjennoppretting av harddisker forbrukerportalen og utgifter for gjennoppretting av tapte data forbrukerportalen

Lenke til kommentar

[kikket litt på nettet og fant dette: gjennoppretting av harddisker forbrukerportalen og utgifter for gjennoppretting av tapte data forbrukerportalen

9061222[/snapback]

Dette er direkte LATTERLIG....skal forhandleren av utstyret stå ansvarlig for enhver idiot som ikke tar backup ?? Dette vil føre til at harddisker vil øke i pris,slik at butikker kan ta høyde for data-recovery.!! Latterlig!

Lenke til kommentar

Vi venter på den første rettsaken. Forbrukerrådet sier svært mye rart. Selv har jeg skriftelig medhold fra forbrukerrådet på de mest utrolige ting, som jeg har vist bekjente som er jurister / advokater og de bare smiler av forbrukerrådets skriverier.

 

Vedr harddisker som dør fra en dag til en annen, opplever jeg det relativt ofte (på jobb). Google har en veldig bra artikkel / whitepaper om harddiskers levetid, toleranse for varme osv. De kjører jo faktisk på rimlige disker.

Endret av larskrru
Lenke til kommentar

Svidde min far sin disk for noen år tilbake. 3 år med bilder jeg ikke hadde tatt backup av....

 

Sjekk denne Infolink

 

Disse bytter kontrollerkort og ser om disken virker igjen. Brenner det ut på cd\dvd og bosser disken. Prisen er 4000kr ekl mva.

Hos IBAS begynner prisene for privatpersoner på rundt 10 000.

 

Spørsmålet er hvilke pris (i kroner og øre) du setter på det du har klart å miste......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...