Gå til innhold

kan svart mann og hvit kvinne få hvit baby?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Mulatter er utrolig pene :)

 

Men har vært tilfeller der en av hver farge har fått tvillinger der den ene ungen er hvit og den andre svart..

9073359[/snapback]

Kommer litt ann på hvilke raser som er blandet sammen. Men som regel så er de det ja.

Virker som om de får det beste fra begge raser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det er genene som bestemmer, dominate gener overstyrer resessive gen.

 

No bestitter kvar av foreldra to sett med kvart gen (er untak iforhold til XY og XX hjå gutter iforhold til jenter)

 

Sædceller og eggcelller inneholder eit halvt sett kvar frå foreldra, så er eit gen "defekt" eller meir resessivt så vil den andre parts gen vere det dominante. Dermed er det fullt mulig at barn som i utgangspunktet skulle ha vore mørke blir lyse.

 

Rødt hår er ein slik typisk resessivt gen som ligger latent i generasjoner for å så plutseleg dukke opp i ein generasjon.

 

 

Albino er der eit defekt gen har blitt dominant, og har ingenting med kva hudfarge / genetiske trekk foreldra har.

 

Edit: George Mendel har definert ein del lover på dette:

http://www.ndsu.edu/instruct/mcclean/plsc4...del/mendel1.htm

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er det mange rare svar. Det er ikke slik at hudfarge styres av ett enkelt gen, og det er heller ikke slik at "sorte" gen er dominante over "hvite".

 

Hudfarge styres av et sett med gener, og enkelt forklart kan man si det slik at jo flere "sorte gener" man har, jo mørkere er man. Jo flere "hvite" man har, jo lysere er man. Albinoisme må holdes helt utenom her, det er en sykdom som ikke har noe med dette å gjøre.

 

La oss si at det er 8 gener (4 genpar) som styrer hudfarge. Jeg er ikke helt sikker på om det er dette tallet som gjelder, men det er gjerne det som blir brukt som eksempel, så jeg holder meg til det. Det illustrerer godt.

 

En person av 100% nordisk utseende vil kanskje ha 8 "hvite gener". En helt mørkhudet, vil ha 8 "sorte gener". Dersom disse får barn, vil det da alltid være slik at barnet arver 4 hvite fra den ene, og fire sorte fra den andre. Resultatet blir "mulatt", hudfargen vil ligge midt mellom mor og far.

 

Dersom to "mulatter" får barn (la oss si at begge disse har 4 hvite og 4 sorte gener), vil barn av disse teoretisk kunne arve alt fra 8 sorte til 8 hvite gener, og følgelig være alt fra helt mørke til helt lyse.

 

Derfor er det ikke mulig for en (genetisk) helt hvit og en (genetisk) helt mørk å få barn som er helt lyse/mørke. For at det skal være mulig, må barnet arver gener av samme farge fra begge foreldre, noe som vanskelig kan skje dersom disse foreldrene ikke har de aktuelle genene. Men det er klart, dersom den lyse av foreldrene har to mørke gener, og den andre har 8 mørke, kan jo barnet maksimalt oppnå 6 mørke gener, og følgelig bli relativt mørk (eller relativt lyst hvis situasjonen er motsatt).

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

Mye mulig jeg tar fullstendig feil, og jeg vet virkelig ikke hvor mange hudfargegen det er, men si farens hudfargegen er heterozygot dominant (Rr) og morens er homozygot recesivt (rr) R=svart r=hvitt

Da kan ungen ende opp med å blie Rr Rr Rr eller rr, så sånns ett er det vel 1/4 sjanse for å få ett hvitt barn.

 

Som sagt, kan hende jeg er helt på bærtur

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

det er 1/4 sjanse å få en hvit unge.

 

La oss si at R er mørk og dominant, og r er hvit og ressistant. Det er to kromosonpar, derfor har du disse kombinasjonene:

RR -> mørk

Rr -> mørk

rR -> mørk

rr -> hvit

 

Men jeg tror ikke det bare er ett gen som bestemmer hudfarge, men det er fortsatt fullt mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9871234
Har sagt et par ganger at det _ikke_ er ett genpar som avgjør hudfarge. Det er til og med pensum i biologi på videregående. Husker ikke i farta om det er 2Bi eller 3Bi, men underviste i det i vår.

Da må du klage til de som laga lærebøkerne, for dette er hva vi lærte i naturfag i førsteklassen på VGS studiespesialiserende.

 

Litt teit at vi lærer ting som visstnok er feil :hrm:

Lenke til kommentar
Litt teit at vi lærer ting som visstnok er feil :hrm:
Kanskje ikke direkte feil, men kraftig forenklet. På samme måte er kjemi-modellene vi lærer i første klasse veldig forenklet i forhold til hva vi bruker i 2KJ/3KJ. Og i 2KJ/3KJ er de også forenklet i forhold til hva man bruker i det virkelige kjemi-liv.

Hvis du har bruk for biologi seinere, så baserer du likevel ikke all kunnskapen din på naturfag fra første klasse. Du har mest sannsynlig tatt 2BI/3BI siden biologi interesserer deg.

 

Jeg har et inntrykk av at naturfag i første klasse bare er ment som en liten smakebit på alt som kommer seinere, slik at det skal bli lettere å velge fag i andre og tredje klasse.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...