Gå til innhold

Pink Floyd - anbefaling og diskusjon


1915

Anbefalte innlegg

Var en periode der jeg hørte gjennom hele The Wall minst 1 gang om dagen, nå er det kanskje 2-3 ganger i uka. Hører hvertfall et par timer pink floyd hver dag :) Bor med en kamerat, og han begynner å bli rimelig lei, så må sitte alene å høre nå, så blir mindre og mindre pink floyd for tiden :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hugs at det også er mykje anna god musikk der ute! ;) Eg deler husvære med tre kameratar som enno ikkje er lei timevis i strekk med Pink Floyd, du får køyre på med store mengder og vone på det beste - at kameraten din venner seg til å høyre Pink Floyd heile dagen...

Lenke til kommentar

More er egentlig en veldig dårlig film, men soundtracket trekker opp.

 

Noen som har sett Zabriskie Point eller La Vallée? Jeg tror førstnevnte er ganske bra, da det er selveste Michelangelo Antonioni som regisserer. Sistnevnte har jeg sett litt av, men den virket ikke som noe særlig.

 

Syntes filmsoundtrack-albumene til Pink Floyd er gjennomsnitlig dårligere enn de vanlige studioalbumene. Obscured by Clouds er ganske bra, men de to andre er ikke like bra etter min mening. Men forsatt bedre en 80/90-talls Pink Floyd ;)

Lenke til kommentar

Dei tidlege albuma til PF lid litt av same sjukdom som AMLOR og TDB, dei vil ingen stad. Medan albuma med Waters i kontroll har ei retning, ei meining, vert dei tidlege og seine albuma berre fin, roleg musikk. Eg har veldig sansen for More og Obscured by Clouds, men det er ikkje dei platene som gjer PF til favorittbandet mitt.

 

Ein ser denne tendensen med retningssans tydeleg når ein samanliknar Waters sine soloplater og Gilmour sine PF-plater frå same tidsrom. Waters lager konseptplater med eit bodskap, noko Gilmour ikkje gjer. Gilmour lager meir nostalgisk, koseleg musikk medan Waters er eit geni, ein meister.

Lenke til kommentar
Waters lager konseptplater med eit bodskap, noko Gilmour ikkje gjer. Gilmour lager meir nostalgisk, koseleg musikk medan Waters er eit geni, ein meister.

Waters fremstår muligens som et geni dersom man kan identifisere seg med budskapet han kommer med. Hvis ikke, så kan det i verste fall bli oppfattet som langdrygt mas ...

 

Pink Floyd er ikke det samme uten Roger Waters, men Pink Floyd ville ikke ha vært det samme uten David Gilmour heller.

 

Den ene er en fremragende låtskriver, den andre er en fremragende musiker.

Lenke til kommentar
Dei tidlege albuma til PF lid litt av same sjukdom som AMLOR og TDB, dei vil ingen stad. Medan albuma med Waters i kontroll har ei retning, ei meining, vert dei tidlege og seine albuma berre fin, roleg musikk. Eg har veldig sansen for More og Obscured by Clouds, men det er ikkje dei platene som gjer PF til favorittbandet mitt.

 

Ein ser denne tendensen med retningssans tydeleg når ein samanliknar Waters sine soloplater og Gilmour sine PF-plater frå same tidsrom. Waters lager konseptplater med eit bodskap, noko Gilmour ikkje gjer. Gilmour lager meir nostalgisk, koseleg musikk medan Waters er eit geni, ein meister.

Må si meg enig der.

At Gilmour ga ut A Momentary Lapse of Reason og Division Bell under Pink Floyd var litt teit.

Blir liksom ikke det samme uten Roger...

:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må si at Waters får ting til også på egenhånd. Måten han drar frem budskap i tekstene sine er jo helt ekstrem. Blant annet etter denne plagieringssaken.

 

Waters hevda i 1992 at Andrew Lloyd Webber hadde plagiert tema frå «Echoes» då han laga musikalen The Phantom of the Opera, men fann ut at livet var for kort til å bruke tid på eit søksmål.

 

Waters svarte med dette i sangen "It's a Miracle" :

 

Lloyd-Webber's awful stuff

Runs for years and years and years

An earthquake hits the theatre

But the operetta lingers

Then the piano lids comes down

And break his fucking fingers

It's a miracle

 

Ville ikke lagt meg ut med Waters, for å si det sånn. Men selve sangen fremfører han nydelig. Elsker den diskrè måten han synger "And break his fucking fingers." Hadde gitt mye for å være til stede når han fremførte dette på

(anbefales å se).

 

Selv så må jeg si at Animals er det mest fantastiske fra Pink Floyd. Da spesielt "Dogs", som er lyrikk på aller ypperste nivå! De tidlige psykedeliske albumene er litt spesielle å høre på. Liker de også. Men det ypperste er hele Animals-skiva, Echoes og så synes jeg kanskje noe utradisjonelt at "Breathe" er fantastisk. Får gåsehud hver gang på starten av The Dark side of the Moon!

Lenke til kommentar

Flere enn jeg som synes at jo lenger en Pink Floys-sang er, jo finere er den? Tenker da spesielt på Echoes, Atom Heart Mother, Sheep, A Saucerful of Secrets, og ikke minst Shine on you crazy diamond :love:

 

Dette gjelder selvsagt ikke alle sangene, de har noen korte og fine sanger, men også noen lengre og svakere.

 

E: http://www.thewallanalysis.com

Endret av Garanti
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nå er jeg sikkert utrolig dum, men har marsjerende hammere noen tilknytning til Pink Floyd?

 

 

Ja, du er litt dum. eller kanskje uvitende...

 

Har du aldri sett The Wall?

 

God ide å lese tråden (eller i hvert fall to poster til) først:

 

Nå er jeg sikkert utrolig dum, men har marsjerende hammere noen tilknytning til Pink Floyd?

 

Du har kanskje ikke sett Pink Floyd The Wall?

Du kan f.eks ta en titt

.

 

EDIT: La til link

 

 

Nope. Vet egentlig ingenting om PF, men jeg ble litt forundra når tråden åpnet med hammere. :p
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...