Gå til innhold

FireWire på vei ut?


Anbefalte innlegg

Alikevel er eSATA en mindre fleksibel standard og veldig begrenset til kun noen type medium.

 

USB deler båndbredde og hvis jeg ikke tar feil har den mye høyere latency enn Firewire. eSATA krever 1 kabel til hver enhet i likhet med USB.

 

På mange måter kan man si at Firewire er ekstern SCSI. Firewire var bedre rundt 2000 tallet enn hva USB er i dag i 2007.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firewire er så godt som enerådende på lydkort til musikkproduksjon. USB har alt for høy forsinkelse, eller krever alt for mye prosessorkraft hvis man setter ned forsinkelsen. Kan man se for seg serial ata til dette bruket, eller gjelder det kun lagringsenheter?

Lenke til kommentar

Den markedsanalysen det refereres til kan over hodet ikke ha vært basert på all verdens utgangspunkt. Jeg tviler sterkt på folk og firmaer som driver med en eller annen form for lyd/video redigering; spesielt de med eksterne hissige lydkort, vil gå over til USB slik som standarden står pr. i dag.

Lenke til kommentar

Og årsaken til at USB er så mye mer utbredt enn Firewire, skyldes vel ene og alene at gjengen som står bak Firewire forlanger $$$ fra de som lager utstyr med en slik plugg? Rent teknisk er firewire overlegent USB.

 

$0.25 + $2 for en chip høres lite ut, men for produsenter som lager produkter i svære opplag er det allikevel grunn god nok til å utelate fw fra produktene sine.

Lenke til kommentar

Da skal jeg like å se hvilket alternativ de kommer opp med til digital video som skal overføres fra en DVCAM tape til PC.. For USB er elendig på overføring av store mengder data, og klarer aldri i verden å ha kontinuerlig overføring av video fra et videokamera.

Lenke til kommentar
Da skal jeg like å se hvilket alternativ de kommer opp med til digital video som skal overføres fra en DVCAM tape til PC..  For USB er elendig på overføring av store mengder data, og klarer aldri i verden å ha kontinuerlig overføring av video fra et videokamera.

8999855[/snapback]

SATA da? Kunne ikke noe sånt funka?

Lenke til kommentar
Er pris nødvendigvis nok til å skremme vekk mannen i gata?

8999125[/snapback]

Det er nok ikke "mannen i gata" som skremmes bort, men PC-produsentene. Således har du sikkert et poeng når det gjelder den generelle kjennskapen til firewire. Produsentene gidder ikke å fordyre produktet sitt ved å inkludere en standard forbrukeren ikke en gang kjenner til. Det er jo litt trist når folk plustelig en dag får lyst til å redigere feriefilmen sin og finner ut at maskinen ikke er i stand til det...

Lenke til kommentar
Da skal jeg like å se hvilket alternativ de kommer opp med til digital video som skal overføres fra en DVCAM tape til PC..  For USB er elendig på overføring av store mengder data, og klarer aldri i verden å ha kontinuerlig overføring av video fra et videokamera.

8999855[/snapback]

SATA da? Kunne ikke noe sånt funka?

8999918[/snapback]

eSATA i et digitalt kamera? Ok da grenser vi til galskap når vi allerede har en godt fungerende standard. Det skal bli spennende å se hvordan de har tenkt til å implementere eSATA i et videokamera. Først må de lage mini eller micro eSATA. jaja.

 

Mitt helt nye og dyre digitale stillfotokamera har micro USB og er totalt ubrukelig. Ja det har faktisk USB 1.1. Den eksterne 2,5" WD Passport II 160GB disken min har mini USB og sliter stadig vekk med å bli oppdaget korrekt på maskiner.

 

USB tilkobling mot PC passer best for mus, tastatur, joysticks, mobiltelefoner og skrivere osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er farsken meg ingen dv cameraer som funker med usb, derimot fjellstabilt på 1394 (firewire)

9001477[/snapback]

 

Det er fordi FW kan fungere isochronously med garantere båndbredde til påkoblede devicer. Det er dette som gjør FW spesielt egenet for audio / video behandling og derfor enklere standarder som USB er ubrukelige når man snakker om real-time-streaming.

 

Dersom man ikke har behov for real-time-streaming (f.eks. bare enkel overføring av filer) klarer man seg fint med noe enklere som USB.

Lenke til kommentar

FireWire vil nok garantert ikke forsvinne på mange år. Denne analysen er like mye verdt som et tørt brød i sahara.

 

Vi har jo også SAS (Serial Attached SCSI) som er SCSI sitt svar på SATA og er enveiskompatibel med SATA om FireWire måtte trenge en arvtager. eSATA er jo rett og slett SATA men med høyere definert makslengde på kabel og en litt annen plugg for å skille de to fysisk.

 

Ser folk har tro på at eSATA kan være en løsning for videokameraer om FireWire ville forsvunnet, men problemet er at SATA benytter den samme protokollen eller mer korrekt kommandosett som gamle IDE/PATA gjorde. Dette gjør at enheter du kan bruke sammen med grensesnittet begrenser seg til de som kan bruke ATAPI (optiske drev, tapestasjoner) foruten vanlig harddiskkommunikasjon. VIsst er det nok teknisk mulig å lage et videokamera som kommuniserer over ATAPI, men det tror jeg aldri vil bli laget fordi det finnes bedre løsninger som også er mer fleksible.

Lenke til kommentar
IEEE 1394b har vel en overføringshastighet på 800 Mb/s og kan ha ledningstrekk opptil 100m.

 

Sikker? Jeg har lett etter lange Firewire 800 kabler i lang tid. Det virker som nesten alle som selges er i underkant av 2 meter. Jeg skulle helst hatt en 10 meter lang FireWire 800 kabel, men finner kun FireWire 400 som er såpass lange.

 

Tips?

Lenke til kommentar

USB er idag for avhengig av gode kontrollere i begge ender av kjeden til å være å fungere for seriøs bruk, dvs tung bruk som video og lyd redigering. Ja det fungerer bra om man er heldig med valg av kontrollere, men min erfaring så langt er at USB er UBRUKELIG til alt som har med videoredigering å gjøre, makan til møkk! FW mellom deck og redigigeringstasjon og FW400/800+eSata til ekstern/mobil lagring og sata, scsi, sas og fibrechannle+gb ethernet til stasjonær lagring.

 

USB er litt som ethernet, ja man kan bruke GB nett for lagring av mediefiler til videoredigering, men det krever høyeste kvalitet i nettverkskontrollere som bla Avid har løst ved å stappe svindyrt cisco utstyr i sine lagringsløsninger. USB lider samme skjebne, men sliter med at man ikke har noen "high end" usb kontrollere.

 

Dette analyse selskapet har nok glemt den gruppen brukere som lever av video/lyd, for dem er ikke usb ett alternativ, men for "vanlige" brukere er nok usb mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Tror vi her ser den berømte Beta vs VHS, hvor det ikke er den beste standarden som vinner.

8999548[/snapback]

Jepp, USB er billigere og bra nok i de fleste situasjoner for majoriteten av brukere, akkurat som VHS.

 

Jeg tror eSATA kommer til å ta over mye av det markedet FireWire i dag har, det vil si at eSATA kommer til å spise opp FireWire-markedet ovenfra, mens USB kommer til å spise det opp nedenfra (noe det i stor grad allerede har gjort). Synd, for IEEE1394 er en god standard, men USB er godt nok i de aller fleste tilfeller og der ytelse virkelig trengs, tror jeg eSATA vil bli gjeldende om kort tid.

8999550[/snapback]

Enig. Det tror jeg også. Selv om det ikke finnes mange (noen?) videokameraer med eSATA i dag så tror jeg det vil dukke opp og ta opp konkurransen med firewire. En annen ting er at videokameraer i større grad vil bruke harddisk og flash som lagringsmedie, dingser som like gjerne kan kobles rett til PCen.

 

Merk at vi snakker om noen år frem i tid. Artikkelen skriver jo at firewire vil nå en topp i 2008. Med andre ord snakker vi om at det kommer mange produkter med eSATA på banen i 2008 og senere. Firewire blir kanskje bare bakoverkompatibelt ekstrautstyr (dongel/adapter) på de fleste maskiner fra 2012 eller noe sånt. eSATA har allerede begynt å dukke opp på bærbare PCer og stasjonære. Mac henger seg nok på den trenden rimelig raskt på grunn av at de bruker mer standard hovedkort og prosessorer nå. Profesjonelle lydkort til stasjonære vil nok bruke PCI eller PCIe som før. På bærbare vil de bruke de nye PCI-express-portene.

 

FireWire vil nok garantert ikke forsvinne på mange år. Denne analysen er like mye verdt som et tørt brød i sahara.

9004520[/snapback]

Husk at vi snakker om noen år frem i tid og at firewire fortsatt vil ha en stigende trend et års tid til. Firewire er vel og bra i dag, sammenlignet med alternativene og utvalget. Men det å spå om situasjonen flere år frem i tid er ikke alltid like enkelt. Det som står i artikkelen er altså ikke gyldig i dag, men vil trolig bli det i framtida.

Lenke til kommentar

USB-kontakter knekker veldig lett. Klarte å knekke 3 stykk på ganske kort tid på grunn av en usb-kabel som hadde en plugg som var veldig "trang" å få på. Det var usb-kabelen som kommer med MyBook som var problemet. Har aldri hatt problemer med usb-plugger før, men akkurat denne usb-kabelen har ødelagt mye for meg.

Og btw, hvis du kobler en usb-kabel feil veil (du trodde kanskje ikke det var mulig. Tro om igjen!) så kortsluttes pcen. Og nei, jeg gjorde det ikke med vilje. Jeg så ikke usb-pluggen så skulle jeg teste hvilken vei den skulle i, og vips.

 

Poenget var at jeg tror ikke FW har samme problemet med at det er mulig å sette pluggen i feil vei bare pga. kontakten er litt bøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...