Gå til innhold

Skade i bilspill og lisensering?


Anbefalte innlegg

Hvorfor vil ikke bilselskapene la bilene sine bli smadret i bilspill?

Vi ser jo knuste biler hver eneste dag på nyhetene, i aviser, i filmer, krasjtester, etc.

 

Selv i spill som har fiktive biler er ofte skaden relativt begrenset, så det er nok ofte en unnskyldning for ikke å gidde å legge inn skade. Men hadde grafikk- og fysikkmotorene i spill blitt kapabel til å realistisk knuse bilene ville nok holdningen forandre seg etterhvert som flere og flere spill benyttet seg av det.

 

I tillegg til at det er teknisk vanskelig koster det åpenbart ekstremt mye penger å la enkelte biler bli knust i spill.

 

Men ramblings aside, hvorfor er det så forferdelig for bilselskapene å se bilene sine bli knust i spill? Og hvordan kan de rettferdigjøre prisene sine?

 

Jeg skulle tro at å bli inkludert i et spill ville være mer enn nok reklame, uten at utviklerne måtte betale i dyre dommer for det.

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vel noe med at de ikke vil komme med de svake punktene i bilen? Vet ikke, litt usikker selv. Selvom Forza Motorsport 2 har skade så er det ikke fullstendig skade, men at de har fått med noe er fint. Selvfølgelig blir motoren ødelagt når du kræsjer i 200km/t, men bilen ser ikke ut som om den har akkurat kræsja i 200km/t syns jeg da.

 

Det jeg prøver å komme fram til er at de ikke vil at folk skal bruke det mot dem eller no eller at salget av bilene dems går ned pågrunn av at den bilen har større sjangse for å bli ødelagt enn den andre bilen. Ja ja, nå bare brainstormer jeg, ikke no mening i det jeg sier når jeg ser gjennom det :p

Endret av Saykin
Lenke til kommentar

noa av det med manglende skade på bilene kan komme av "hemmeliheter" innen teknologien som har med "krympe" soner i designet på bilene, biler er jo nå kjent for at motoren feks, istedet for at den skal gå i knærne, skal sende energien rett ned, her er det sikkert teknologi som de ikke vil andre skal få tak i.

 

 

Men er fremdeles idiotiskt at spill produsenter ikke legger inn egne skademodeller av biler, stiller meg noe utenforstående til dette.

Lenke til kommentar
noa av det med manglende skade på bilene kan komme av "hemmeliheter" innen teknologien som har med "krympe" soner i designet på bilene, biler er jo nå kjent for at motoren feks, istedet for at den skal gå i knærne, skal sende energien rett ned, her er det sikkert teknologi som de ikke vil andre skal få tak i.

 

 

Men er fremdeles idiotiskt at spill produsenter ikke legger inn egne skademodeller av biler, stiller meg noe utenforstående til dette.

9002510[/snapback]

 

Kanskje fordi det skal se litt realistisk ut når bilen krasjer, og de rett og slett ikke gidder å bruke tid på det!

 

Lenke til kommentar

Forza2-gutta snakket om dette i et intervju, og problemet er at bilprodusentene (for øyeblikket) nekter å la en bil bli skadet på en måte som ville ha vært farlig for sjåføren. Det er et potensielt kjempeproblem for en bilprodusent om noen konkluderer med at xxx tåler ikke bla bla bla.. fordi sånn er det i Forza 2...

 

Det samme var også grunnen til at man ikke lar bilene ta fyr..

 

Det er greit med skade som kommer som en følge av at du er en dårlig sjåfør, ikke på grunn av noe som er dårlig modellering, dårlig simulering og som man visuelt ser at hadde drept en person i virkeligheten. Blir ikke så populært.

Lenke til kommentar
Forza2-gutta snakket om dette i et intervju, og problemet er at bilprodusentene (for øyeblikket) nekter å la en bil bli skadet på en måte som ville ha vært farlig for sjåføren. Det er et potensielt kjempeproblem for en bilprodusent om noen konkluderer med at xxx tåler ikke bla bla bla.. fordi sånn er det i Forza 2...

 

Det samme var også grunnen til at man ikke lar bilene ta fyr..

 

Det er greit med skade som kommer som en følge av at du er en dårlig sjåfør, ikke på grunn av noe som er dårlig modellering, dårlig simulering og som man visuelt ser at hadde drept en person i virkeligheten. Blir ikke så populært.

9003036[/snapback]

 

Men hvorfor blir spill så uglesett i forhold til andre medier? Jeg ser daglig bilder av smadrete biler hvor folk omkom i virkeligheten.

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar
Men hvorfor blir spill så uglesett i forhold til andre medier? Jeg ser daglig bilder av smadrete biler hvor folk omkom i virkeligheten.

9003575[/snapback]

 

Fordi det er et medium hvor produsentene selv har mye større kontroll. Holdningen er jo helt forståelig fra deres synspunkt.

Lenke til kommentar

Veldig store forskjeller mellom de ulike bilprodusentene. Turn 10 fortalte på pressevisningen at enkelte var helt ekstremt pirkete, mens andre tillot det meste. Men det er sevlsagt ingen som er interessert i at sin bil skal bli mer smadret enn andre biler i spillet, så man må nesten legge seg på linja til de mest restriktive produsentene. Den vanskeligste produsenten (for Turn 10) var verken Porsche, Ferrari eller Lamborghini, som man kanskje skulle tro, men BMW.

 

En liten kuriositet: Alle modellene i spillet ble godkjent av bilprodusentene, for å sikre at de var så naturtro som mulig. Mens noen av bilprodusentene korrigerte selv de minste feil i fargetoner på dekaler, var det ikke alle som var like nøye. Ved en feil kom Turn 10 til å sende en bilmodell til feil produsent. Dette oppdaget ikke bilprodusenten, men godkjente den uten anmerkninger.

Lenke til kommentar

 

Kanskje fordi det skal se litt realistisk ut når bilen krasjer, og de rett og slett ikke gidder å bruke tid på det!

 

9002552[/snapback]

 

Dette vet du helt sikkert sikkert fra før, men i tilfelle det skulle komme som en nyhet: Det er en litt annen greie med fullblods rallybiler og normale biler. Du kan fronte med et tre i 80(+) km/t med en rallybil uten at noen i bilen blir skadet. Dette kan du ikke i en normal bil. Rallybiler knuses "ofte" i løp, rally spill har i lang tid hatt dette aspektet av sporten med i spillene. Det at mange dør på veiene i vanlige biler, er noe som ikke er like attraktivt å minne folk om når det gjelder de vanlige bilene i f. eks. forza 2. Og det hadde sett enda mer på trynet ut om racerbilene i forza kunne moses, mens en vanlig bil kommer fra samme smellen tilnærmingsvis uskadet. Så at rallyspill har full skade på for eksempel ford, mens ford er lite keen på at familiebilene deres skal lide samme skjebne i et annet spill, er noe som ikke bør komme som et sjokk på noen.

Lenke til kommentar

en interessant bit trivia:

skaperene av Colin Mcrae DiRT valgte å ikke bruke en officiell rally liscens i spillet fordi officielle rally-spill er de nødt til å framstille rally som en "sikker sport". det er derfor det er krasjing i CMD og ikke i de tidligere rally-spillene de har laget.

Lenke til kommentar

Cmr dirt har blitt usa rally, ingen ting med wrc og de bilene..

Her snakker vi standar girkasse og originale biler med simpelt veltebur..

Ikke girkasse og dempere til 2 mill slik det er i denne verdensdelen men en original wrx eller sti bil til 250k

 

Så rally slik det er i usa og her i europa(hvor til og med amatører har bedre bil) er vidt forkjellig.

Lenke til kommentar
Cmr dirt har blitt usa rally, ingen ting med wrc og de bilene..

Her snakker vi standar girkasse og originale biler med simpelt veltebur..

Ikke girkasse og dempere til 2 mill slik det er i denne verdensdelen men en original wrx eller sti bil til 250k

 

Så rally slik det er i usa og her i europa(hvor til og med amatører har bedre bil) er vidt forkjellig.

9013711[/snapback]

 

Det betyr jo ikke så mye når bilen kan gå i 200km/t og stoppe på en femtiåring (eh, femtiøring mente jeg).

 

Det fine med disse arcade spillene er at bilenes spesifikasjoner ikke er så spesifikke når det gjelder kjøreegenskaper.

Endret av Xbox-PS2
Lenke til kommentar
Cmr dirt har blitt usa rally, ingen ting med wrc og de bilene..

Her snakker vi standar girkasse og originale biler med simpelt veltebur..

Ikke girkasse og dempere til 2 mill slik det er i denne verdensdelen men en original wrx eller sti bil til 250k

 

Så rally slik det er i usa og her i europa(hvor til og med amatører har bedre bil) er vidt forkjellig.

9013711[/snapback]

 

Det betyr jo ikke så mye når bilen kan gå i 200km/t og stoppe på en femtiåring (eh, femtiøring mente jeg).

 

Det fine med disse arcade spillene er at bilenes spesifikasjon ikke er så spesifikke når det gjelder kjøreegenskaper.

9013788[/snapback]

 

Var mest off topic innlegget mitt.

bare påengent med lisering og slikt.

Lenke til kommentar

Et meget bra skadesystem fantes jo allerede i 1nsane. Der kan man bøye hele bilen/rammen sånn at den blir skjev som en banan. Får bulker etter hvor man krasjer osv. Fjæringen blir skjev/herpa. Hjul ramler av.

Kolliderer man hardt nok kan man mose bilen sammen til en liten metalklump.

Er selvfølgelig ikke supernøyaktig, men har fortsatt ikke sett et annet bilspill hvor bilen kan bli til en metalklump når du krasjer i 200km/t. Vanligvis er det jo bare noen skjermer som detter av og en forholdsvis liten bulk.

 

Venter fortsatt på et bilspill med samme skadesystem som 1nsane.

og offroad muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...