Gå til innhold

Bygge PC til mamma - Budskjett 12k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mamma kom bort til meg i dag og sa hun ville ha ny pc og pekte på noen PCer i ett Elkjøp-blad. Men jeg tenkte jeg heller kunne bygge en pc for henne selv. Hun har lyst til å bruke mellom 10.000 og 12.000 kr.

 

Dere kan gjerne le ( :!: ), men hva trenger jeg for å lage en fin fungerende PC? Jeg tenker på deler ja, ikke skjerm, mus, tastatur osv, men skjermkort, lydkort o.l.

 

Hadde blitt veldig glad om noen kunne bare gitt meg en liste ting jeg må ha. Trenger ikke finne delene for meg though.

 

Mvh. neadii :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags bruksområde er det på denne PCen? Hvis det kun er å skrive brev, surfe på nett og kanskje drive med litt bilderedigering så tror jeg 10-12k er helt unødvendig. Klarer deg antagelig fint med 6-7k så kan resten brukes på noe annet fornuftig. Du kan jo kikke litt her: http://hardware.no/artikkel/16166

 

Skjerm kommer vel i tillegg, men det er ikke nødvendigvis så dyrt det heller.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Mamma kom bort til meg i dag og sa hun ville ha ny pc og pekte på noen PCer i ett Elkjøp-blad. Men jeg tenkte jeg heller kunne bygge en pc for henne selv. Hun har lyst til å bruke mellom 10.000 og 12.000 kr.

 

Dere kan gjerne le ( :!: ), men hva trenger jeg for å lage en fin fungerende PC? Jeg tenker på deler ja, ikke skjerm, mus, tastatur osv, men skjermkort, lydkort o.l.

 

Hadde blitt veldig glad om noen kunne bare gitt meg en liste ting jeg må ha. Trenger ikke finne delene for meg though.

 

Mvh. neadii :blush:

8981633[/snapback]

 

Du mener ikke spesifikke komponenter, men en liste over hva som generelt skal inn i en PC? Noe jeg har glemt på denne listen? :)

 

*Må ha:

Kabinett (kan inkludere strømforsyning)

Hovedkort (kan inkludere nettverkskort, lydkort og skjermkort)

CPU (medfølgende stock vifte)

RAM

Harddisk

DVD/CD-Brenner

*Eventuelt:

Strømforsyning (hvis ikke inkludert i kabinett)

Lydkort

Skjermkort

Ekstra harddisk

Alternativ CPU-kjøler

Ekstra vifter/annen kjøleløsning

Kabler (SATA, etc)

+++

 

Trikset er å finne en god kombinasjon med tanke på bruken. Hvis moren din bare skal bruke den til kontorapplikasjoner tipper jeg du klarer deg langt under 12k (ikke inkludert skjerm, printer osv)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Mamma kom bort til meg i dag og sa hun ville ha ny pc og pekte på noen PCer i ett Elkjøp-blad. Men jeg tenkte jeg heller kunne bygge en pc for henne selv. Hun har lyst til å bruke mellom 10.000 og 12.000 kr.

 

Dere kan gjerne le ( :!: ), men hva trenger jeg for å lage en fin fungerende PC? Jeg tenker på deler ja, ikke skjerm, mus, tastatur osv, men skjermkort, lydkort o.l.

 

Hadde blitt veldig glad om noen kunne bare gitt meg en liste ting jeg må ha. Trenger ikke finne delene for meg though.

 

Mvh. neadii :blush:

8981633[/snapback]

 

Du mener ikke spesifikke komponenter, men en liste over hva som generelt skal inn i en PC? Noe jeg har glemt på denne listen? :)

 

*Må ha:

Kabinett (kan inkludere strømforsyning)

Hovedkort (kan inkludere nettverkskort, lydkort og skjermkort)

CPU (medfølgende stock vifte)

RAM

Harddisk

DVD/CD-Brenner

*Eventuelt:

Strømforsyning (hvis ikke inkludert i kabinett)

Lydkort

Skjermkort

Ekstra harddisk

Alternativ CPU-kjøler

Ekstra vifter/annen kjøleløsning

Kabler (SATA, etc)

+++

 

Trikset er å finne en god kombinasjon med tanke på bruken. Hvis moren din bare skal bruke den til kontorapplikasjoner tipper jeg du klarer deg langt under 12k (ikke inkludert skjerm, printer osv)

8981774[/snapback]

Nei du har ikke glemt noe.

 

Jeg må støtte trotsche i at moren din vil klare seg med en maskin til langt mindre enn 12 000. (Tar et lite forbehold om at hun ikke er en djevel på overklokking eller en ihugga gamer.)

Lenke til kommentar

Hun trenger:

 

CPU

HK

RAM

DVD-brenner

Kabinett

(evt) PSU

Skjermkort

Harddisk

 

 

Kabler kommer med HK, og når hun ikke skal klokke er den medfølgende CPU-viften god nok.

 

Kan komme med et enkelt forslag:

 

E4300

P5b plus

Crucial 5400

Stand brenner

Antec P150 (inkl. psu)

8600 GT

Samsung 250

 

 

edit: Oppppps, trenger HD - rettet

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Hva slags bruksområde er det på denne PCen? Hvis det kun er å skrive brev, surfe på nett og kanskje drive med litt bilderedigering så tror jeg 10-12k er helt unødvendig. Klarer deg antagelig fint med 6-7k så kan resten brukes på noe annet fornuftig. Du kan jo kikke litt her: http://hardware.no/artikkel/16166

 

Skjerm kommer vel i tillegg, men det er ikke nødvendigvis så dyrt det heller.

8981740[/snapback]

 

Kanskje hun ikke trenger så dyr PC. Men får se hva hun vil. :)

 

 

-liste-

8981774[/snapback]

 

Takk! Må se nærmere på den når jeg får tid! :)

 

 

Takk til dere andre og. ;)

Lenke til kommentar

si at du bygger en til 12K og bygger for 7-8K så har DU 4-5K til oppgradering :)

Ellers

cpu : E6600

skjermkort: ATi X1650

minne: 2048Mb

Hk: Asus P5B

Kabinett: cooler Master 534

hd: 500Gb

strømforsyning: hiper 530w

 

E6600

X1650

Corsair TWIN2X 5400, 2048Mb

Asus P5B

Cooler Master 534

Samsung 500Gb

Hiper 530w

mere?

 

Dette skal temme hun!

En rask og god pc med fart og ike noe spesielt gamer oppsett.

 

edit: dette ble jo totalt 7016,- +frakt da på ca 130 så blir det 7150,-

syntes det ble et bra kontor pc jeg, synes dere?

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar

hallo, bortkastet å bygge en pc til mora di, kjøp en ferdig pc fra hp, fujitsu siemens eller lignende. Funker mer enn bra nok til henne, er ikke noe særlig dyrere, og hun har en plass å gå å klage når ting ikke virker, istede for at du skal herje i timesvis med pcen hennes.

 

Og virker jo ikke som du har spesiellt mye peiling på å bygge maskin siden

du må spørre hva som skal være i.

Lenke til kommentar

Sats paa noe billig og enkelt.

 

 

amd sempron 3000+

 

1 giga med minne

 

hovedkort med integrert skjermkort

 

en billig hdd paa 80 gb (?)

 

og en helt enkel stroemforsyning paa 300W

 

Dette koster bare et par tusen, er helt unoedvendig aa bruke 12k paa en pc hvis hun ikke skal spille eller gjoere noe saant :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg hadde heller ikke brukt så mye som 12k på en enkel maskin til mor.

Rundt 7-8000 burde være rikelig.

 

Og for å slippe noe problemer, hadde jeg gjerne anbefalt en ferdig bygget maskin med garanti og support.

Gjerne fra en av disse PC-byggerne hos de forskjellige nettbutikkene, eller Dell som en annen her nevnte.

 

Skal du bygge selv, ville jeg lagt litt ekstra i kabinett, skjerm, tastatur og evt. skriver.

 

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

 

Du mener ikke spesifikke komponenter, men en liste over hva som generelt skal inn i en PC? Noe jeg har glemt på denne listen?  :)

 

*Må ha:

Kabinett (kan inkludere strømforsyning)

Hovedkort (kan inkludere nettverkskort, lydkort og skjermkort)

CPU (medfølgende stock vifte)

RAM

Harddisk

DVD/CD-Brenner

*Eventuelt:

Strømforsyning (hvis ikke inkludert i kabinett)

Lydkort

Skjermkort

Ekstra harddisk

Alternativ CPU-kjøler

Ekstra vifter/annen kjøleløsning

Kabler (SATA, etc)

+++

 

Trikset er å finne en god kombinasjon med tanke på bruken. Hvis moren din bare skal bruke den til kontorapplikasjoner tipper jeg du klarer deg langt under 12k (ikke inkludert skjerm, printer osv)

8981774[/snapback]

 

 

Muligens en fordel med OS, office/works o.l. når det sammenlignes med elkjøp osv. Det utgjør jo fort ett par kroner i budsjettet.

Lenke til kommentar

Stiller meg i køen til de andre her....blås i å bygge til henne. Marginene for å "spare" noe har blitt dramatisk mindre. Man bygger for å få en fin tunet maskin for de som bryr seg.

 

Vurder en laptop, så hun kan stue den vekk når hun vil rydde og ha det pent. Min mamma fikk en stasjonær PC av meg for noen år siden, men ble sittende i ett kott som eneste sted. Hun har nå fått en laptop av meg som tar 1/10 del av plassen og som hun kan sitte hvor som helst med. Hun er MEGET fornøyd!!

 

Ellers også enig i hva mange andre her sier. God skjerm, mus og keyboard og en printer som også kan skrive ut fotoer. En minnekort leser også så hun slipper å bruke batteriet på sitt digitalkamera.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...