Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det noe begrensning på dekk og felg dim.?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den skal være innenfor orginal rulle omkrets. Og det er som regel det som stopper deg.

 

Har du 205/65/15 orginalt, er absoulutt Max ***/25/21. For dekk med mindre profil lages vel ikke.

 

Ellers så skal ikke dekket eller felgen subbe innat, og dekk/felg skal være innenfor hjulbuen.

 

Hvis du skal ha større eller mindre rulleomkrets, må dette godkjennes. Og speedometeret må omkalibreres.

Lenke til kommentar
Den skal være innenfor orginal rulle omkrets. Og det er som regel det som stopper deg.

 

Har du 205/65/15 orginalt, er absoulutt Max ***/25/21. For dekk med mindre profil lages vel ikke.

 

Ellers så skal ikke dekket eller felgen subbe innat, og dekk/felg skal være innenfor hjulbuen.

 

Hvis du skal ha større eller mindre rulleomkrets, må dette godkjennes. Og speedometeret må omkalibreres.

8969913[/snapback]

 

Når du sier 205/65/15, hva vil det si sånn i bredde/høyde osv.?

Har ikke så mye greie på bil eller dimensjoner i dekk osv.

Endret av PsykoRage
Lenke til kommentar

Jepp..

 

Hentet fra amotor.no(http://www.amotor.no/artikkel/dekk_og_felger/bredere_dekk_og_storre_felger/30745)

La oss si det står 205/55 R16.

 

205 = Bredden på dekket i millimeter.

55 = Høyden på dekket i prosent av bredde (også kalt profil).

R = Radialdekk.

16 = 16 tommer felgdiameter

 

Her er forresten en fin kalkulator

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Jepp..

 

Hentet fra amotor.no(http://www.amotor.no/artikkel/dekk_og_felger/bredere_dekk_og_storre_felger/30745)

La oss si det står 205/55 R16.

 

205 = Bredden på dekket i millimeter.

55 = Høyden på dekket i prosent av bredde (også kalt profil).

R = Radialdekk.

16 = 16 tommer felgdiameter

 

Her er forresten en fin kalkulator

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

8972884[/snapback]

 

Bra forklart Rs125, tusen takk for svar, takker de andre også. :)

Lenke til kommentar
Da kreves det også egen dokumentasjon på at du har lov å overskride 5% på din bil.

8981925[/snapback]

det er derfor du viser bilen. så de kan se at dekkene er innenfor hjulbuen, ikke tar imot noe og slikt.

 

bilen må ikke TÜV godkjennes bare fordi du setter på større felger og dekk.

 

:edit:

dokumentasjonen som du trenger er gjerne på felgene tåler det maksimale tillatte akseltrykket på bilen din hvis jeg husker riktig. kjøper du felger på butikk så skal d bare kunne si åssen bil du har så skal de finne riktig typer felger til deg,

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Tror kanskje noen skal lese litt regler her, slik at folk slipper å blir forvirret.

 

Sporvidden kan lovlig endres opp til 15mm fra originalt på hver aksel, dvs en innpressningsendring på 7,5mm på hvert hjul.

 

Overskrides toleransekravene i regelverket, kreves det dokumentasjonspapirer fra fabrikant, uavhengig godkjenningsorgan som f.eks TUV eller lignende (avhengig av situasjon).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

virker ikke som disse reglene blir så nøye fulgt egentlig. Bilen min gikk jo glatt gjennom eu kontrollen på naf med hjulene mine på. orginalt er vel 205/65/16 eller 15, husker ikke helt i farta (bmw e36 92 mod). De som sto på da jeg godkjente var 225/40/18 forran og 255/35/18 bak. Så sporvidden er vel ganske langt unna orginale da. Men jeg er innenfor den 5% regelen da.

Lenke til kommentar
Da kreves det også egen dokumentasjon på at du har lov å overskride 5% på din bil.

8981925[/snapback]

det er derfor du viser bilen. så de kan se at dekkene er innenfor hjulbuen, ikke tar imot noe og slikt.

 

bilen må ikke TÜV godkjennes bare fordi du setter på større felger og dekk.

 

:edit:

dokumentasjonen som du trenger er gjerne på felgene tåler det maksimale tillatte akseltrykket på bilen din hvis jeg husker riktig. kjøper du felger på butikk så skal d bare kunne si åssen bil du har så skal de finne riktig typer felger til deg,

8982732[/snapback]

 

Det første jeg fikk spørsmål om når jeg skulle godkjenne felger var. "Har du tüv-papirer?"

 

Kontrolløren fikk tüv-papirer som bekreftet at de felgene var testet på min bil, og at det fungerte fint. Så målte han litt og kom frem til at dekket ikke ville ta i skjermkanten, så skrev han det inn i vognkortet.

 

Når jeg senere skulle inn til eu-kontroll, ble kontrolløren veldig skuffa når han leste alternativ dekk/felg dimmensjon i vognkortet.

"Hvordan i helvete greide han det?"

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...